PracaGrupypl.praca.dyskusje › Co to są znajomości?

  • 191. Data: 2002-11-29 09:38:52
    Temat: Re: Co to są znajomości?
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Leszek Wilczek wrote:

    > No no tgo bardzo interesujace. O ile wiem to w firmach gdzie prezesi
    > zarabiaja setki tys. zlotych a tych jest niewiele, to orot idzie w setki
    > milionow.

    Moze przejdzmi do analizy zyskow a nie obrotow.

    > Co do prezesow spolek weglowych to ludzie tez nie wiedza co mowia, chociaz w
    > ich przypadku prezesi zarabiaja niemalo i sa zniewatpliwie z klucza. Ale
    > jezeli prezes doprowadzi do zmniejszenia strat ze 100mln do 50mln, to juz
    > zarobil z gorka na swoja pensje, mimo ze firma generuja nadal straty, ale
    > mniejsze. Dodajmy jeszcze do tego ze praca w firmie ktora przynosci straty
    > powinna byc lepiej platna dla menadzera poniewaz jest bardzo ciezka i
    > wyczerpujaca. Nie zapomnajmy ze to od tych panow na gorze zalezy los tych na
    > dole, a nie na odwrot.

    1. To ja chce sie poswiecic dla idei i pracowac jako prezes z klucza ;).

    2. Teksty o bardzo ciezkiej i wyczerpujacej pracy szanowny Pan powinien
    powiedziec ludziom, ktorzy u przedsiebiorcow robia po nascie godzin.
    Jezeli to jest wyroznik funkcji prezesa, to oni powinni sie domagac
    podwyzki set procent. Tak jak wczesniej powiedzialem - stanowisko
    prezesa nie ma wiekszej wartosci w skali porownawczej pracy niz np.
    stanowisko ochroniarza.

    Flyer

  • 192. Data: 2002-11-29 15:28:45
    Od: "Rafal" <?@?.?>

    Użytkownik Artur Lato <a...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:as58p0$e3v$...@n...onet.pl...

    > Warto jeszcze zwrócić uwagę na jedną ciekawą sprawę.
    > Mianowicie, największym zarzutem w stosunku do
    > progresywnego podatku dochodowego było zawsze to,
    > że zniechęca do pracy. Że ludzie przestają rozglądać się
    > za dodatkowymi zajęciami, itp. Ale to jest właśnie to czego
    > nam teraz potrzeba do zwalczania bezrobocia! Podatek
    > zniechęcający do pracy, czyli zachęcający do dzielenia się
    > nią z innymi.

    !!!!!!!!! Z przyczajki czytałem tę dyskusję, nie chciałem się odzywać, ale w
    końcu nie wytrzymałem!
    Ja można mówić, że w kraju, w którym tak wielu ludzi jest biednych potrzeba
    tego, aby ludzie mniej pracowali?????

    Po prostu dla mnie szok.!

    Zawsze myślałem, że socjaliści tylko dlatego są socjalistami, bo nie widzą
    prawdziwych przyczyn złego stanu gospodarki. Że ludzie nie chcą wolnego
    rynku, bo są po prostu otumanieni obietnicami polityków.

    A tutaj wyskakujesz z tekstem, że u nas jest za dużo pracujących? Rozglądnij
    się dookoła i powiedz, czy naprawdę nie widzisz, że u nas jest MNÓSTWO do
    zrobienia? Nie widzisz, walających się płotów, odpadających tynków,
    niezagospodarowanych terenów i mnóstwa innych przejawów biedy?
    Myślisz, że ludzie chcą żyć tak jak jest teraz? Daj im tylko wolną rękę i
    nie mów im co mają robić. Podatki w Polsce krępują człowieka. Tak samo jak
    krępuje go restrykcyjne prawo nie pozwalające na wolność gospodarczą. Kiedy
    tak się dzieje, to nawet jak jest MNÓSTWO pracy do zrobienia, to nie można
    jej wykonywać, bo jesteśmy krępowani!

    To tak jakbyś związał sobie ręce i dziwił się czemu nie jesteś w stanie
    zbudować domu.

    A Ty chcesz jeszcze bardziej ograniczyć chęć polaków do poprawy tego stanu!
    chcesz im jeszcze dowalić podatku i O ZGROZO właśnie po to, żeby osłabić ich
    chęć do pracy!!!!

    Jeżeli ktoś mówi, że warto podatek nakładać, bo wtedy Państwo ma więcej
    dodchodów, i dzięki temu w gospodarce jest lepiej - to nazwę go
    głupcem(jezeli w to naprawdę wierzy) albo kłamcą populistą.
    Ale jeżeli ktoś mówi że podatek jest dobry dlatego, że ogranicza chęć do
    pracy to nazwę go .... nie wiem jak takie coś można nazwać...

    Przykro mi jeżeli się obraziłeś - ale naprawdę innych słów nie znalazłem.

    Rafał

    Zamiast administracyjnie reglamentować pracę

  • 193. Data: 2002-11-29 17:27:40
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    flyer wrote:
    W uzupelnieniu:

> [...]

    Sa Ekonomisci i ekonomisci. Kazdy (podkreslam) srednio rozgarniety
    student ekonomii zna "zlota rade" stosowana przez firmy konsultingowe -
    zmniejszyc koszty stale (m.in poprzez pozbycie sie majatku
    nieprodukcyjnego) i koszty osobowe + zainwestowac w rozwoj i reklame. Ja
    za te porade wyjatkowo nic nie wezme ;). Moge nawet zasugerowac wiecej -
    czlowiek majacy doswiadczenie w odkosztowianiu firm moglby z powodzeniem
    stworzyc wzglednie prosty system informatyczny i samemu wyjechac na
    Karaiby. Na pewnym poziomie zarzadzania naprawde nie trzeba zbytnio
    wysilac swoich komorek mozgowych.

    A jezeli mowimy znow o gornictwie. Wydaje mi sie, ze jednym z zadan
    Spolek Weglowych (nie prezesow) bylo zmniejszenie kosztow poprzez
    wykorzystanie efektu ekonomii skali zamowien, sprzedazy i administracji.
    Nie wiem jak sie z tego wywiazaly, ale do tego rowniez nie potrzeba
    wysokooplacanego prezesa tylko kilku analitykow i dobrych negocjatorow.
    Taki sam efekt mozna osiagnac tworzac spoldzielnie (nie mylic ze
    spoldzielczoscia socjalistyczna i mieszkaniowa) bez wysokooplacanej czapy.
    Wracajac do bankow - teoretycznie bank rowniez moze dobrze funkcjonowac
    na zasadzie spoldzielni jednostek - ze szczatkowa centrala albo i bez. A
    na przyklad projektowanie produktow bankowych zamawiac na zasadzie uslug
    zewnetrznych. Tylko bedzie bardziej "bezwladny" niz bank posiadajacy
    centrale - choc to tez jest wzgledne, bo wraz ze wzrostem centrali
    wzrasta takze jej bezwladnosc.

    Flyer

  • 194. Data: 2002-11-29 19:11:37
    Od: "Leszek Wilczek" <w...@w...edu.pl>

    Użytkownik "flyer" <f...@p...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Taki sam efekt mozna osiagnac tworzac spoldzielnie (nie mylic ze
    > spoldzielczoscia socjalistyczna i mieszkaniowa) bez wysokooplacanej czapy.

    Ktos grupa musi zarzadzac. Zreszta dobrzy analitycy i negocjatorzy zarbiaja
    kilkanascie tys. zauwaz ze sa to zarboki brutto wiec trzeba je podzielic
    przez 2 z haczykiem.

> [...]
    > zewnetrznych. Tylko bedzie bardziej "bezwladny" niz bank posiadajacy
    > centrale - choc to tez jest wzgledne, bo wraz ze wzrostem centrali

    Gdyby tak bylo to by funkcjonowaly, jak widac nie wytrzymuja konkurencji.
    Choc zgodze sie z toba ze im wieksza instytucja tym mniej mobilna. Dlatego
    kazdy monopol jezeli nie jest ustawowy wreszcie sie zawali.

  • 195. Data: 2002-11-29 22:01:13
    Od: "Artur Lato" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik Leszek Wilczek <w...@w...edu.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:as5sea$rv4$...@n...tpi.pl...
    [...]
    > Z ostatnich badan wynika ze "new deal" byl zlym rozwiazaniem, ktory
    ameryka
    > musiala splacac przez lata.

    Na pewno te badania wskazują również, co należało zrobić zamiast tego.
    Bardzo jestem tego ciekaw.

    [...]
    > Sek w tym ze podatki w Polsce naleza do nawyzszych na swiecie.

    Ale to jeszcze nie jest dowód na to, że nie mogłyby być jeszcze wyższe.
    Zwiększanie podatków jest zwykle b. ostro krytykowane, bo "duszą"
    gospodarkę - nie stymulują, tylko hamują wzrost gospodarczy.
    Ale mnie się wydaje, że wszystko zależy od tego jakiego rodzaju
    to są podatki i na co mają być przeznaczone. I dlatego mam na myśli
    podatek, który w żaden sposób nie utrudnia działalności gospodarczej,
    a tylko ogranicza konsumpcję (wszystko jedno obecną, czy odłożoną
    w czasie). I na dodatek nie ogranicza globalnej konsumpcji,
    tylko ogranicza konsumpcję jednych grup, ale za to zwiększa innych
    (obecnie bezrobotnych), tak że globalny popyt nie powinien się zmniejszyć.
    Jeśli komuś kojarzy się to z Janosikiem, to zwracam uwagę,
    że w tym wypadku nie chodzi o to, żeby "zabrać bogatym
    i rozdać biednym", tylko zabrać bogatym (czy w każdym razie
    bogatszym) i za te pieniądze zatrudnić biednych, czyli
    bezrobotnych, głównie do zbudowania infrastruktury, której
    tak Polsce brakuje.
    Jakoś trudno mi się zmusić do użalania się nad losem pana
    Kowalskiego, który obecnie zarabia na czysto 1500 zł,
    a w wyniku tego musiałby poradzić sobie np. za 1200 zł,
    widząc, że teraz nikt (łącznie z "lewicową" władzą)
    nie użala się nad losem bezrobotnych pozbawionych
    prawa do zasiłku (a jest ich 80%), uważając że muszą oni sobie
    jakoś poradzić za np. kilkadziesiąt zł zasiłku socjalnego.

    [...]
    > Te wlasnie inicjatywy byly nasladowaniem ruchow ameryki i byly rownie zle.

    No właśnie bardzo jestem ciekaw dlaczego.

    [...]
    > Tu sie zgadzam, ale zauwaz ze finansowanie tych inwestycji bylo z
    obligacji
    > ktore wysysaly kapital z rynku, nie pozwalajac sie rozwiajac inicjatywie
    > prywatnej(rosl tzw. dlug publiczny).

    Właśnie m. in. dlatego nie proponuję rozwiązywania tego problemu
    poprzez dalsze zapożyczanie się państwa, tylko poprzez zaciśnięcie
    pasa przez całe społeczeństwo (ciekawe, czy w tym momencie
    wkładam "kij w mrowisko":-)). A że margines na takie zaciskanie
    pasa jeszcze jest, świadczy np. to, że średnia płaca w Polsce jest
    wyższa niż w Czechach (nie jestem zupełnie pewien czy jest tak
    nadal, ale kilka lat temu na pewno tak było), chociaż wiadomo,
    że Czechy były zawsze wyżej rozwiniętym krajem niż Polska
    i, na dodatek, nie muszą ponosić konsekwencji ani lekkomyślnej polityki
    gospodarczej z lat 70-tych, ani regresu z lat 80-tych.

    [...]
    > Podatek progresywny od dochodow ma jedna podstawowa wade, o ile w
    przypadku
    > pracownikow nie jest szczegolnie wazny o tyle w przypadku osob fizycznych
    > prowadzacych dzialalnosc daje ostro w kosc. Zauwaz ze raty kapitalowe
    > kredytow nie sa wliczone w poczet kosztow i trzeba placic za nie podatek.

    W swoim tekście zaznaczyłem, że obecne zasady naliczania
    podatku dochodowego musiałyby być nieco zmienione, m. in.
    nawet inwestycje (czy może zamiast tego amortyzacja)
    osób fizycznych prowadzących działalność powinny być zaliczane
    w koszty. To samo powinno dotyczyć spłacania kredytów
    zaciągniętych na działalność. Opodatkowane powinno być
    tylko to, co mu zostaje na czysto.

    [...]
    > To nie samowite jak ci ludzie na gorze nie wiedza o czym gadaja...

    Wydaje mi się, że na swój prywatny użytek wiedzą. To niestety
    zasady demokracji (czy, jak mówi Korwin-Mikke, d...kracji)
    nie pozwalają im myśleć dalekosiężnie, a tylko w perspektywie
    najbliższych wyborów. Tak, że takie pomysły to mogliby uznać
    za "cool" dopiero wtedy, jakby bezrobocie osiągnęło 50%,
    i bezrobotni awansowaliby do rangi najważniejszej grupy
    wyborców, a narazie bez skrupułów skazują ich na skrajną nędzę.
    Wydaje mi się jednak, że szanse na demokratyczne przeforsowanie
    takiego rozwiązania jednak są, tylko wymagałoby to olbrzymiej
    pracy "przekonywującej". Poza samymi bezrobotnymi można by
    do tego przekonać wszystkich, których taki podatek w ogóle
    by nie objął, czyli większość emerytów, rencistów i ludzi
    najmniej zarabiających, no i jednak część tych, którzy by
    ponieśli te koszty, ale którzy są w stanie przezwyciężyć własny egoizm,
    chociażby dlatego, że jak napisałem gdzie indziej, nie odpowiada
    im perspektywa życia w kraju, w którym ulice pełne są ludzi
    nie mających nic do stracenia, a zwłaszcza nie bojących się
    trafić do więzienia, bo mogą to uznać za jedyny sposób na przeżycie
    na koszt podatników. A innym może nie odpowiadać perspektywa
    życia w kraju, który jeszcze za 50 lat będzie najbardziej zacofaną
    prowincją Europy.
    Tak więc może jakieś szanse na przegłosowanie czegoś takiego są.

    Pozdrawiam
    Artur

  • 196. Data: 2002-11-29 22:03:02
    Od: "Artur Lato" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik Paweł Pollak <s...@m...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:as64ih$kan$...@c...magma-net.pl...
    [...]
    > Czy koledzy socjaliści mogą odpowiedzieć mi na pytanie, dlaczego razi was
    > "marnotrawstwo" 50 mln złotych, ale nie razi marnotrawstwo 11-krotnie
    > wyższej kwoty. Zwłaszcza, że w tym pierwszym przypadku "zaoszczędzonych"
    > pieniędzy i tak nigdy nie zobaczycie, a w tym drugim albo zostałyby one
    > bezpośrednio w waszej kieszeni albo poszły na drogi, sądy czy służbę
    > zdrowia, czyli na rzeczy, z których bezpośrednio korzystacie.

    Z tego samego powodu z jakiego razi mnie wyłudzanie
    ostatnich pieniędzy od bezrobotnych przez "firmy krzaki"
    za obietnicę załatwienia pracy za granicą, chociaż dotyczy
    to innych ludzi i nie moich pieniędzy, bo ja sam nic na tym
    nie straciłem,
    natomiast nie razi mnie to, że za moje podatki leczą się
    inni ludzie (chociaż ja na szczęście jestem zdrowy), żywione
    są dzieci w domach dziecka (na pewno nie moje), itp.
    Ale jeśli chodzi konkretnie o górników, to uważam,
    że nadal można im płacić, tylko żądać za to wykonywania
    bardziej pożytecznej pracy, np. budowania autostrad.

    Pozdrawiam
    Artur

  • 197. Data: 2002-11-29 22:13:23
    Od: "Artur Lato" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik Paweł Pollak <s...@m...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:as64ig$kan$...@c...magma-net.pl...
    [...]
    > Kontrahenci i klienci mają wolny wybór, nie muszą współpracować z bankiem,
    > który prowadzi politykę zmierzającą do bankructwa.

    To ja dziękuję, to ja już wolałbym tracić czas na wystawanie
    w kolejkach w PRL-u (bo wtedy można jednocześnie wykonywać
    pożyteczną pracę myślową) niż tracić znacznie więcej czasu
    (i może pieniędzy na prywatnego detektywa) na badanie
    jacy ludzie i jakie stosunki panują w kierownictwie banku,
    w którym mam zamiar trzymać pieniądze (jak wiadomo nawet
    królowa angielska sobie nie poradziła), albo badać finansową
    kondycję firmy w której kupuję monitor komputerowy, żeby nie
    okazało się, że jej 3-letnią gwarancją mogę sobie potem wsadzić w...
    (ten ostatni przykład z życia, chodzi o firmę Vadim sp. z o.o.
    z Zielonej Góry i monitor ADI).
    Właśnie na tym przykładzie widać dobitnie rozbieżność
    między teorią a praktyką kapitalizmu, niby różne możliwości
    są, ale raczej tylko w teorii.

    [...]
    > Nie muszę trzymać pieniędzy w takim banku. Na górników muszę płacić, czy
    > chcę, czy nie chcę.

    Nie musisz. Nie wiem tylko, czy będziesz miał praktyczne możliwości
    oceny w którym banku możesz. Królowa angielska też nie musiała :-))
    (ale o tym już było).

    [...]
    > Mylisz pojęcia, podajesz nieadekwatne porównania, gubisz się w nich,
    gubisz
    > meritum. Nawet przy losowym doborze do pracy przy stu kandydatach szansa
    > dostania pracy jest jeden na sto, szansa wygrania w totka jeden bodajże do
    > kilkudziesięciu milionów.

    Często używa się przejaskrawionych porównań w celu bardziej
    dobitnego uzmysłowienia o co chodzi. Nie przypuszczałem,
    że tak dosłownie potraktujesz porównanie z totolotkiem.

    [...]
    > łysych. Startując do konkursu o pracę możemy ocenić swoje szanse.

    Ale może właśnie dlatego wielu bezrobotnych "siedzi na kanapie"
    zamiast startować w kolejnych konkursach, że potrafią realnie
    ocenić swoje szanse. I dlatego tak alergicznie reagują na wykpiwanie
    ich bierności, bo już nie raz się przekonali, że w takiej sytuacji na rynku
    pracy jak obecna, ich aktywność nie ma sensu (zwłaszcza np. ktoś,
    kto napisał, że na rozmowy kwalifikacyjne musi jeździć 300 km).

    [...]
    > To ile średnio dziennie umiera bezrobotnych?

    Znowu dosłownie potraktowałeś przejaskrawione porównanie.

    [...]
    > Gdzie są te miliony nędzarzy w Polsce?

    O tym wystarczająco dobitnie mówią liczby: 3 mln bezrobotnych,
    z których 80% nie ma prawa do zasiłku. Oczywiście wielu z nich
    pracuje na czarno, innym pomagają rodziny, a jeszcze inni przejadają
    właśnie dorobek swego życia (zgodnie z Twoją radą dla stoczniowców).
    Ale czy tak trudno wyobrazić sobie, że wielu z nich może nie mieć
    rodzin, inni mogą być w takim wieku, że nie mają szans pracować nawet
    na czarno (a do emerytury jeszcze daleko), a ci przejadający za kilka
    lat (a niektórzy miesięcy) będą już absolutnymi nędzarzami, tzn.
    bez żadnego majątku i środków do życia?

    > W późniejszym poście udowadniasz, że
    > Polacy nie są wcale tacy biedni i stać ich na sfinansowanie jednego z
    Twoich
    > księżycowych pomysłów na zmniejszenie bezrobocia. Fakty są takie, jakie Ci
    > akurat pasują w dyskusji?

    Ale zależy którzy Polacy. Nigdy nie twierdziłem, że wszyscy Polacy
    są biedni. Właśnie we wszystkich moich "księżycowych pomysłach"
    twierdzę, że taki pogląd jest hipokryzją, i że ci Polacy, których na to
    stać (a takich jest większość) nie powinni spokojnie patrzeć na to
    jak mniejsza część społeczeństwa stacza się w nędzę, i poprawiać
    sobie samopoczucie inną hipokryzją, mianowicie taką, że oni są sami
    sobie winni, bo gdyby nie "siedzieli biernie na kanapie", to każdy
    znalazłby pracę (doskonale wiedząc, że możliwości pracy wystarcza
    tylko dla 1% z nich).

    > I znowu doskonale znasz poglądy swoich adwersarzy, których ci wcale nie
    > reprezentują. Nikt takich bredni o "ofiarach dla świetlanej przyszłości
    > kapitalizmu" nie formułował.

    Nikt nie musiał jawnie formułować. Ale czym jest spokojne mówienie
    o tym, że narazie sukcesem jest to, że bezrobocie przestało rosnąć,
    a potem może będzie malało o kilka promili rocznie, jak nie godzeniem
    się z koniecznością ponoszenia ofiar dla świetlanej przyszłości kapitalizmu?

    > Wystarczy kilka sensownych posunięć, by
    > bezrobocie w perspektywie 3-4 lat spadło do poziomu 5%, tyle że żaden
    > polityk nie wprowadzi ich przy takich wyborcach jak Ty.

    Czekam z niecierpliwością na szczegóły.

> [...]
    > którzy mają pomysł na działalność gospodarczą, mającą dać im dochody rzędu
    > 1000-1500 zł;
    > 2) zmniejszenie pracowniczej składki na ZUS z obecnych 48 do 30%;
    > 3) możliwość odpisania odsetek od kredytów na działalność gospodarczą od
    > podatku;
    > 4) zniesienie ochrony pracownika przed zwolnieniem;
    > 5) zniesienie zasiłku dla bezrobotnych, a wprowadzenie ubezpieczenia od
    > bezrobocia;
    > 6) maksymalne uproszczenie księgowości małych firm;
    > 7) usprawnienie wymiaru sprawiedliwości.

    No pięknie. Ale brakuje mi jeszcze dowodu, albo przynajmniej
    uprawdopodobnienia, że to wystarczy do zmniejszenia w ciągu
    3 - 4 lat bezrobocia do 5%.
    Mnie się wydaje, że główną przyczyną kryzysu jest brak popytu,
    który wynika z tego, że ludzie bojąc się utraty pracy oszczędzają
    na czarną godzinę (żeby mieć w razie czego co przejadać).
    I że, w związku z tym, wszelkie ułatwienia w działalności
    gospodarczej bardzo niewiele zmienią, bo ew. przedsiębiorcę
    powstrzymują, przede wszystkim, nie wysokie podatki i koszty,
    ale niepewność, czy uda mu się sprzedać towary albo usługi.
    Dlatego, jeśli ludzie nie chcą wydawać pieniędzy, to trzeba,
    jak proponuję w rozwiązaniu nr 2, zabrać im te pieniądze
    w postaci podatku i przeznaczyć na wielkie zamówienia
    państwowe, które dopiero rozruszają koniunkturę
    i jednocześnie pozwolą zatrudnić bezrobotnych.

    > Widzę, że już się wycofałeś z tego pomysłu na rzecz innych księżycowych
    > rozwiązań.

    Od dawna miałem dwa pomysły. Zacząłem od tego z reglamentacją
    pracy, bo wydawało mi się, że napotka na mniejsze opory, że łatwiej
    namówić ludzi do podzielenia się pracą, niż już zarobionymi pieniędzmi.
    Widzę jednak, że warto trzymać się zasady, iż od początku trzeba
    iść na całość:-)
    A swoją drogą, to może wyjaśnisz merytorycznie, dlaczego uważasz
    to drugie rozwiązanie za "księżycowe", bo w przeciwnym wypadku
    gotów jestem pomyśleć, że tylko dlatego, że uderza Cię po kieszeni,
    czyli, że motywy są takie same jak wspomnianej szlachty polskiej
    z XVIII w.

    [...]
    > Z czym tu dyskutować? Że górnikom wydawało się, że po 45 latach stagnacji
    od
    > razu wejdziemy na poziom rozwoju RFN czy USA, to teraz mamy ich z tego
    > powodu utrzymywać?

    Nie twierdzę, że mamy ich utrzymywać (napisałem przecież, że należy
    im się dokładnie to samo, co wszystkim innym). Zwracałem tylko uwagę
    na to, jak bardzo muszą sobie "pluć w brodę" porównując swoją obecną
    sytuację z tamtą, z PRL-u, i jeszcze czytając pogardliwe wypowiedzi
    na swój temat beneficjentów tego ustroju (który jednak głównie oni
    wywalczyli). Jak bardzo muszą być wściekli na tych wykształconych
    (m.in. ekonomicznie) "mądrali", którzy namówili ich na zarzucenie
    pierwotnego hasła "socjalizm tak - wypaczenia nie" i, zamiast tego,
    do walki o prawdziwy kapitalizm. I wyrażałem obawę, że to wszystko
    może ich sprowokować do urządzenia drugiego Sierpnia, tylko
    w odwrotnym kierunku.

    > Z tym, że twierdzenie, że górnicy i stoczniowcy coś nam
    > wywalczyli, podczas gdy reszta
    > narodu siedziała z założonymi rękami, jest fałszowaniem historii? O ile
    > pamiętam, w pierwszej Solidarności było 10 mln ludzi. To wszystko byli
    > górnicy i stoczniowcy?

    Daj spokój z tymi 10 milionami. Większość zapisała się do Solidarności
    już w takim okresie i atmosferze, kiedy znacznie większej odwagi
    (w każdym razie cywilnej) wymagała odmowa zapisania się do niej,
    niż zapisanie.
    Na takiej zasadzie to można by powiedzieć, że sukcesy Małysza
    to zasługa nas wszystkich, bo wspaniale trzymamy za niego kciuki.

    > Przykład socjalistycznego bełkotu. Po pierwsze, z jakiego tytułu komuś
    praca
    > się należy?

    Z tytułu dobrze pojętego własnego interesu pozostałych rodaków.
    Nie chcę się powtarzać, więc jeśli masz ochotę, to rzuć okiem
    w tym miejscu na moją dzisiejszą odpowiedź Leszkowi Wilczkowi.
    Ponadto weź pod uwagę, że tak beznadziejnej sytuacji jak obecnie,
    "wyrzutki kapitalizmu" jeszcze nigdy nie mieli. Do tej pory Ziemia
    była jeszcze nie do końca zagospodarowana i wiele państw
    przyjmowało z otwartymi rękami ludzi, którzy okazali się zbędni
    w starych krajach (może mi w tym miejscu zwolennicy czystego
    kapitalizmu i jak najniższych podatków, jako remedium m.in.
    i na bezrobocie, wyjaśnią dlaczego sto lat temu, gdy kapitalizm
    na pewno był znacznie bardziej "czysty", a podatki dużo niższe,
    miliony ludzi musiało emigrować za ocean za chlebem).
    To był potężny wentyl bezpieczeństwa.
    A teraz, gdy co najwyżej jeden na sto ma szanse wylosować
    zieloną kartę, pozostaje chyba tylko emigracja na cmentarz.
    Ale nie licz na to, że ci ludzie będą z pokorą przyznawali,
    że rzeczywiście, z tytułu samego urodzenia nic im się nie należy,
    i cichutko korzystali z tej drugiej możliwości.
    Nie będą mieli nic do stracenia, i w interesie nas wszystkich
    leży, żeby temu zapobiec.

    Pozdrawiam
    Artur

  • 198. Data: 2002-11-29 22:15:05
    Od: "Artur Lato" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik Rafal <?@?.?> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:as80tq$2vi$...@n...tpi.pl...
    [...]
    > !!!!!!!!! Z przyczajki czytałem tę dyskusję, nie chciałem się odzywać, ale
    > końcu nie wytrzymałem!

    Jeśli już chcesz używać takich mocnych słów jak na końcu
    Twego postu, to czytaj nie "z przyczajki", tylko dokładnie.
    Nie wyłapuj pojedyńczych zwrotów reagując na nie
    utartymi sloganami, tylko myśl.

    > Ja można mówić, że w kraju, w którym tak wielu ludzi jest biednych
    potrzeba
    > tego, aby ludzie mniej pracowali?????
    >
    > Po prostu dla mnie szok.!

    Potrzeba, żeby niektórzy mniej pracowali w tym sensie, żeby zagarniali
    tej pracy dla siebie mniej, i żeby zostawiali jej trochę właśnie dla ludzi
    biednych. Czyżbyś nie wiedział, że "w tym kraju tak wielu ludzi jest
    biednych" właśnie dlatego, że nie mają pracy, której inni mają pod
    dostatkiem?
    Czy tak trudno zrozumieć, że jeśli progresywny podatek zniechęci
    do pracy np. żonę również pracującego męża, albo zniechęci kogoś do pracy
    na 2 etatach, albo zniechęci prywatnego przedsiębiorcę do robienia
    wszystkiego samemu i przyjęcia kogoś do pomocy, to w wyniku tego
    wielu obecnych bezrobotnych może wreszcie dostać pracę?

    > Zawsze myślałem, że socjaliści tylko dlatego są socjalistami, bo nie widzą
    > prawdziwych przyczyn złego stanu gospodarki. Że ludzie nie chcą wolnego
    > rynku, bo są po prostu otumanieni obietnicami polityków.

    A ja uważam, że zbyt wielu ludzi dało się otumanić fanatykom
    wolnego rynku, nie zdając sobie sprawy, że jego "żelazne" prawa
    powodują, że znaczna część społeczeństwa może nie być w stanie
    sprzedać swojej pracy innym, w związku z czym przestaje być
    potrzebna i powinna poddać się eutanazji.

> [...]
    > niezagospodarowanych terenów i mnóstwa innych przejawów biedy?
    > Myślisz, że ludzie chcą żyć tak jak jest teraz?

    I co z tego, że jest tyle pracy. Jeśli nikt nie chce za nią płacić,
    to tak jakby jej nie było. Gdybyś czytał dokładnie, to byś wiedział,
    że mnie chodzi o to samo, tylko zamiast o walących płotach
    piszę o budowie autostrad i szerokopasmowego Internetu
    w każdej wsi. Tyle, że nie widzę innej możliwości zdobycia
    na to pieniędzy, jak właśnie przez ten podatek.

> [...]
    > jej wykonywać, bo jesteśmy krępowani!
    >
    > To tak jakbyś związał sobie ręce i dziwił się czemu nie jesteś w stanie

    Baju, baju. Właśnie widać, kto jest pod wpływem demagogów.
    W tym wypadku demagogów, którzy chcieliby płacić minimalne
    podatki, i dzięki temu jeszcze szybciej się bogacić.
    Jeśli te niskie podatki i brak skrępowania są takim panaceum
    na wszystko, to dlaczego Polska przedwojenna cały czas
    dreptała w miejscu, a jeszcze wcześniej miliony ludzi
    musiały emigrować za ocean za chlebem. Czy już sto lat temu
    wredni socjaliści ograniczali wolność gospodarczą
    i dusili podatkami?
    Kapitalizm duszą nie podatki, tylko brak popytu.
    Dlatego tak pięknie się rozwija np. w sytuacji wyścigu zbrojeń.
    Bo wtedy można przeforsować wydatki (i podatki) na zbrojenia,
    jest dodatkowy popyt i praca. A to co ja proponuję, to nic innego,
    jak tylko to, żeby zamiast zbrojeń budować w Polsce infrastrukturę,
    której tak bardzo brakuje.

> [...]
    stanu!
    > chcesz im jeszcze dowalić podatku i O ZGROZO właśnie po to, żeby osłabić

    Tak, dopóki jest bezrobocie, to osłabianie chęci do pracy jest
    potrzebne. Żeby jej wystarczyło dla wszystkich. Dokładnie na takiej
    samej zasadzie powiem, że kiedy brakuje dla wszystkich jedzenia,
    to potrzebne jest osłabianie apetytu żarłoków.
    Ale oczywiście tego rodzaju podatek natychmiast przestanie być
    potrzebny, jak tylko bezrobocie będzie minimalne.

> [...]
    > Ale jeżeli ktoś mówi że podatek jest dobry dlatego, że ogranicza chęć do
    > pracy to nazwę go .... nie wiem jak takie coś można nazwać...

    Może po prostu nie trzeba operować schematami i sloganami,
    tylko myśleć. Z tego, że zwykle podatki zwiększają koszty pracy
    i osłabiają popyt nie wynika, że każdy podatek musi tak robić.
    A z tego, że zwykle podatki przeznaczane są na cele socjalne
    nie wynika, że nie może istnieć podatek przeznaczony w całości
    na rozkręcenie koniunktury i zapewnienie pracy ludziom, którzy
    jej nie mają, nawet jeśli w tym celu zniechęci również do pracy
    osoby, które jej mają za dużo.

    > Przykro mi jeżeli się obraziłeś - ale naprawdę innych słów nie znalazłem.

    Ja starałem się Ciebie nie obrazić.

    Pozdrawiam
    Artur

  • 199. Data: 2002-11-29 23:52:15
    Temat: Re: Re: Co to są znajomości?
    Od: Paweł Pollak <s...@m...pl>

    Użytkownik "flyer" napisał w wiadomości:
> [...]
    > dokladnie jak wyglada rozpietosc zarobkow w takiej firmie. Akurat tam
    > nie tworzylem osobiscie przychodu firmy, ale moge wypowiedziec sie w
    > imieniu pracownikow oddzialow. W tamtym przypadku stwierdzono, ze koszty
    > osobowe sa za wysokie - co robi w takim przypadku prezes - stwierdza, ze
    > zatrudnienie jest za duze, ze pracownicy dostaja za wysokie podwyzki,
    > premie itd. i to porzadkuje - oczywiscie o swojej (i calej Gory) pensji
    > zapominajac. Przekladajac to na twoj jezyk - w sytuacji scisle
    > ograniczonych w danej chwili srodkow, prezes zwalniajac pracownikow

    To jest firma prywatna, zarobki i sposób ich ustalania są jej wewnętrzną
    sprawą.

    >Po drugie wykazujesz sie ignorancja. Wziawszy pod
    > uwage zsumowane zarobki Gory, ze szczegolnym uwzglednieniem Zarzadu -
    > maja one rozpoznawalne znaczenie w bilansie firmy - co oznacza m.in. ze
    > wplywaja na koszty uslug banku.

    Z których to usług nie musisz korzystać.

    >Mowiac po socjalistycznemu - sa
    > pasozytami na zdrowym ciele banku. Przy czym, jak wspomnialem wczesniej,
    > wartosc ich zarobkow nie odzwierciedla odpowiedzialnosci, wiedzy,
    > nakladow ich pracy.

    Firma prywatna zatrudnia, kogo chce, za ile chce i ona określa wymagania.
    Może prezesowi płacić nawet milion tylko za to, że ten będzie umiał gdakać.

    krajowej,

    > Na razie nic nikomu nie funduje, bo nie pracuje ;).

    Jak rozumiem, również nie jadasz (VAT na żywność 22%), nie rozmawiasz przez
    telefon (też VAT), a komputer masz na korbkę (akcyza na prąd)?

    >Nie wiem czy chodzi
    > Ci o doplaty bezposrednie (tych chyba nie ma), czy o ukryte pod dlugami.
    > Jezeli o te drugie to raczej nikt nie uwaza sytuacji za normalna. Ale z
    > drugiej strony tak naprawde powinienes cala Polske (w tym kolegow
    > niesocjalistow prywatnych przedsiebiorcow) oskarzyc o kradziez srodkow
    > ludziom. Statystyka ma to do siebie, ze analizuje rozpoznawalne
    > jakosciowo grupy - traf chcial, ze wiekszosc przedsiebiorcow nie chce
    > kumulowac swojej dzialalnosci w jednej dziedzinie i po prostu koledze
    > kapitaliscie umknely ;).

    No to podaj, jakie to nierentowne prywatne przedsiębiorstwa utrzymywane są
    przez państwo (czyli podatników).

    > Choc nie jestem w temacie obrony gornikow - a czy oni tam siedza, pija
    > wodke, pala papierosy i graja w karty. Nie - pracuja, wiec za cos te
    > pieniadze dostaja.

    Rozumiem, że jeśli wstanę z kanapy, zejdę pod dom, wykopię dół, a potem go
    zakopię, przy czym się spocę, to przysługuje mi prawo, żebym się do Ciebie
    zgłosił, żebyś mi - jako podatnik - za tę pracę zapłacił?

    >To ze czesc osob jest w stanie zaakceptowac 800
    > zl/brutto (wynagrodzenie sprzedawcy w W-wie oferowane przez UP) nie
    > oznacza, ze inni powinni zarabiac ponizej zdrowego rozsadku, szczegolnie
    > w sytuacji pracy w strefie zagrozenia zdrowia i zycia.

    Z tych 800 brutto ile zostaje netto po odliczeniu podatku na pensję dla
    górnika? Nie jest kwestią, ile kto zarabia, tylko kto płaci. Jeśli o mnie
    chodzi, górnik może nawet zarabiać te kilkaset tysięcy, których tak żałujesz
    prezesowi banku, ale z _zysków kopalni_, a nie z moich podatków.

    > Dlaczego nie zobacze? Jezeli kiedys dorobie sie milionow, to ten ulamek
    > procenta, o ktory beda nizej oprocentowane lokaty, napewno zauwaze ;).

    Czyli jeśli dobrze rozumiem, rażą Cię wysokie zarobki prezesa banku, bo
    mogłyby uszczuplić dochody jakiegoś bogacza (choć ten może pójść do innego
    banku, w tym zagranicznego), ale nie razi Cię, że bezrobotny podatnik
    przymusowo utrzymuje dobrze zarabiającego górnika?
    Nawiasem mówiąc, podane przeze mnie liczby nie były precyzyjne. Najnowsza
    "Polityka" podaje, że do górnictwa od początku przemian dopłaciliśmy 34 mld
    zł, co przy planowanych dalszych 4,8 mld oznacza, że przeciętny Polak
    wyłożył z własnej kieszeni na górnictwo 1000 zł. Mam pytanie, chciałbyś mieć
    teraz ten tysiąc do dyspozycji? Bo ja bym chciał. Rodzina z dwojgiem dzieci
    miałaby na koncie 4 tys. zł. A mówimy o samym tylko górnictwie, a podobnie
    pieniądze podatników przejada przecież np. kolej.
    Wedle "Polityki" górników jest obecnie 141 tysięcy.

    > A o gornikach - niezaleznie od preferencji politycznych sprawy gornikow
    > nie mozna zostawic tak sobie. Chyba, ze chcesz miec na Slasku IV
    > powstanie, bo w sytuacji utraty mozliwosci zarobkowania przez wiekszosc
    > mieszkancow tamtych terenow i braku mozliwosci zatrudnienia inna droga
    > chyba im nie pozostanie? Na marginesie - Powstanie tez bedzie kosztowalo
    > wszystkich obywateli.

    Diagnoza całkowicie błędna, ale symptomatyczna. Tzw. lewica ma w nosie tzw.
    szarych ludzi, biednych i poszkodowanych. Interesuje ją jedynie klientela
    wyborcza i ci, od których może oberwać. Stąd pieniądze na górników i
    stoczniowców się znajdują, na niewidome dzieci i pielęgniarki już nie.
    A jak się pacyfikuje górników chcących wzniecać powstania pokazała M.
    Thatcher.

    Paweł

  • 200. Data: 2002-11-29 23:57:50
    Od: "adherent" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Artur Lato" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Ale jeśli chodzi konkretnie o górników, to uważam,
    > że nadal można im płacić, tylko żądać za to wykonywania
    > bardziej pożytecznej pracy, np. budowania autostrad.

    Przeczytałem gdzieś że górnikom lepiej (taniej) było by płacić
    bezrobocie i zamknąć kopalnie niż utrzymywać je w ruchu.
    Oczywiście to są dyskusje teoretyczne.
    Chcę zwrócić uwagę że gorszym rozwiązaniem jest płacić
    ludziom świadczenia i nie dawać im zajęcia. Zawsze gdy
    ktoś otrzymuje świadczenie za bezrobocie czy już je stracił
    i tak tego człowieka trzeba utrzymać dać mu jeść, ubrać.
    W sumie społeczeństwo czy to wprost, czy jakąś drogą
    okrężną, poprzez rodzinę, pomoc społeczną, datki żebrakom
    itp itd musi dostarczyć każdemu człowiekowi minimum środków
    na egzystencję. Samo płacenie zasiłku jest najprostszym
    i najmniej korzystnym rozwiązaniem. Dlaczego nikt nie
    wysuwa pomysłu robót publicznych.
    Właśnie sadzenie lasów, regulacja rzek, budowa autostrad
    w USA skończyła wielki kryzys, budowa autostrad w
    Niemczech, osuszanie błot we Włoszech przyczyniły się
    do wyjścia z kryzysu - były to roboty publiczne. Oczywiście
    wtedy były inne warunki. Jednak same zmiany przepisów,
    kodeksu pracy wydają mi się najgorszym rozwiązaniem.
    Roboty publiczne mogły by być rozwiazaniem systemowym
    na 4-5 lata. Co stoi na przeszkodzie w rozpatrywaniu takiego
    rozwiązania ?
    Pozdrawiam
    ad