PracaGrupypl.praca.dyskusje › Co to są znajomości?

  • 281. Data: 2002-12-19 16:45:42
    Temat: Odp: Co to są znajomości?
    Od: "Artur Lato" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik Przemek Wrzesinski <p...@g...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:atrvh0$kba$...@n...tpi.pl...
    > W wiadomości news:atqdvh$kl3$1@news.onet.pl,

    > A moze porownasz ceny w starych blokach i w nowo wybudowanych budynkach -
    > chyba cos mowi o stanie budynkow.

    Na pewno mówi, ale przede wszystkim mówi o tym, dla kogo
    *dostępne* są te nowe mieszkania.

    > Jakos wielu chetnych na te mieszkania nie
    > ma.

    Ale raczej nie z powodu jakości, tylko dlatego, że nawet
    ta PRL-owska tandeta jest teraz poza zasięgiem większości
    ludzi (w W-wie powyżej 2,5 tys. za m. kw.)

    > Bardziej dba ten ktory dba o ludzi a nie zmusza ich ( nie bylo innego
    > wyboru) do mieszkania w kiepskich jakosciowo mieszkaniach.

    Wtedy też był wybór - jak miałeś pieniądze to mogłeś
    wybudować sobie solidny dom. I wcale nie tylko nieliczni korzystali
    z tej możliwości. Żeby się o tym przekonać wystarczy porównać
    jak zmienił się wygląd wsi i miasteczek na przestrzeni
    czterdziestu lat PRL-u.
    Natomiast gdyby nie te wybudowane za komuny "sypialnie",
    którymi otoczone są wszystkie miasta, to nie wiem, czy obecnie
    u nas wybór nie byłby taki jak w Ameryce Płd. (bo chyba nasz
    typ kapitalizmu i zamożność kraju najbardziej odpowiada tamtemu)
    - albo luksusowe mieszkanie od dewelopera, albo slumsy.

    > Nie twierdze ze kapitalizm nie ma wad ale dla mnie socjalizm ma tylko same
    > wady :-)
    > W tym jedna glowna, odbiera wolnosc czlowiekowi.

    W teorii tak, ale w praktyce niekoniecznie - wtedy wiele osób
    miało wolność wyboru czy spędzą urlop nad polskim morzem,
    czy w Bułgarii, a teraz pomimo paszportu w szufladzie nie mają
    z powodów finansowych żadnego wyboru, i spędzają urlop we własnym
    mieszkaniu. Teoretycznie powinni w tym systemie mieć wybór:
    albo haruję jak wół i spędzam urlop w Hiszpanii, albo obijam się
    i siedzę w domu. Ale w praktyce muszą przedtem potrafić "załatwić"
    sobie dobrą pracę, tak jak kiedyś załatwiało się przydział na malucha.
    Wtedy kobiety miały wolność wyboru, czy chcą urodzić dziecko czy nie,
    a teraz nie mają. Ten ostatni przykład nie ma oczywiście nic wspólnego
    z systemem ekonomicznym, ale jeśli poruszasz temat wolności...

    > Widzisz, tylko chodzi o to, ze nie ma tak naprawde kraju calkowicie
    > kapitalistycznego. Kazde panstwo w jakims stopniu ingeruje. Gdy panstwo
    > mniej ingeruje w gospodarke masz nizsze bezrobocie (USA) gdy wiecej
    (Niemcy)
    > to masz bezrobocie kilkunastoprocentowe. I co zrobili w Niemczech ?
    > Podniesli podatki, podobnie jak i u nas. :-(

    A jesteś pewien, że tylko tak to można interpretować?
    Ja na przykład mógłbym powiedzieć, że w USA jest
    mniejsze bezrobocie, ponieważ tam państwo wydaje
    bez porównania więcej na zbrojenia, co ma taki sam efekt
    jakby cały czas finansowało wielkie roboty publiczne.
    Z jednej strony zmniejsza to bezrobocie przez stwarzanie
    bezpośrednio dużo dodatkowych miejsc pracy, a z drugiej
    generuje dodatkowy popyt konsumpcyjny, ponieważ
    ludzie zarabiają tam pieniądze nie wytwarzając żadnych
    towarów konsumpcyjnych.
    Może to właśnie brak tego dodatkowego popytu dusi
    gospodarkę niemiecką bardziej niż wysokie podatki.
    Dopóki był duży popyt zewnętrzny, to tacy eksporterzy
    jak Niemcy i Japonia rozwijały się wspaniale.
    Z kolei USA największy boom przeżywały za Clintona,
    kiedy podatki wcale nie były najniższe.

    Pozdrawiam
    Artur

  • 282. Data: 2002-12-20 07:28:31
    Temat: Re: Co to są znajomości?
    Od: "mer" <b...@n...pl>

> [...]
    > czy w Bułgarii, a teraz pomimo paszportu w szufladzie nie mają
    > z powodów finansowych żadnego wyboru, i spędzają urlop we własnym

    Dla mnie to był wybór typu: siedzieć w klatce, na którą dyrekcja zoo narzuciła brudną
    szmatę czy
    lepiej prosić o możliwość spaceru wokół klatki, raz w roku, z łańcuchem przypiętym do
    nogi.
    Co kto lubi.

    mer

  • 283. Data: 2002-12-20 12:51:57
    Od: "Artur Lato" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik mer <b...@n...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:atui7i$7in$...@n...onet.pl...
> [...]
    narzuciła brudną szmatę czy
    > lepiej prosić o możliwość spaceru wokół klatki, raz w roku, z łańcuchem

    Właśnie. Co kto lubi, czyli wszystko jest względne.
    Z tego samego powodu przez kilkadziesiąt lat "ludzie radzieccy"
    szczerze uważali, że lepiej chodzić przez cały rok w jednych
    pocerowanych portkach niż zginać kark przed przebrzydłymi
    kapitalistami.

    Artur

  • 284. Data: 2002-12-20 12:57:16
    Od: "Przemek Wrzesinski" <p...@g...pl>

    W wiadomości news:atsstu$6t4$1@news.onet.pl,
    Artur Lato <a...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Na pewno mówi, ale przede wszystkim mówi o tym, dla kogo
    > *dostępne* są te nowe mieszkania.

    Teraz tez sa dostepne, aby mieszkac nie musisz od razu byc wlascicielem :-)

    > Ale raczej nie z powodu jakości, tylko dlatego, że nawet
    > ta PRL-owska tandeta jest teraz poza zasięgiem większości
    > ludzi (w W-wie powyżej 2,5 tys. za m. kw.)

    Dziwne ale wedlug mnie wiecej kupuje sie tych nowych i wybudowanych niz w
    blokach z wielkiej plyty.

> [...]
    > z tej możliwości. Żeby się o tym przekonać wystarczy porównać
    > jak zmienił się wygląd wsi i miasteczek na przestrzeni

    A budowales ty kiedys za PRL-u ? :-) Moja rodzina na to aby wybudowac garaz
    uzerala sie chyba ze 2 lata w roznych instancjach partyjno-miejskich, juz
    nie mowiac o tym ze zdobycie najglupszego zwiru bylo juz sukcesem nie
    wspominajac o ceglach itd.

> [...]
    > typ kapitalizmu i zamożność kraju najbardziej odpowiada tamtemu)
    > - albo luksusowe mieszkanie od dewelopera, albo slumsy.

    Coz tego to nie sprawdzimy, zaden z nas nie ma mozliwosci sprawdzenia coby
    bylo gdybysmy po wojnie mieli inny system gospodarczy, ja uwazam ze byloby
    lepiej bez socjalistycznych eksperymentow.

> [...]
    > czy w Bułgarii, a teraz pomimo paszportu w szufladzie nie mają
    > z powodów finansowych żadnego wyboru, i spędzają urlop we własnym

    Nie wiem co to znaczy wiele, ja nie znam zadnej osoby ktora jezdzila na
    wczasy do Zlotych Piaskow, pamietaj tez o tym ze wtedy bylo wszystko
    dotowane i u nas i w Bulgarii, nie wiem jak ty ale ja nie potrafie
    powiedziec ile tak naprawde , dajmy na to w latach 80-tych, kosztowal
    dwutygodniowy urlop w Bulgarii,

    >Teoretycznie powinni w tym systemie mieć wybór:
    > albo haruję jak wół i spędzam urlop w Hiszpanii, albo obijam się
    > i siedzę w domu.

    Po pierwsze nie musisz jechac od razu do Hiszpanii, wspieraj wlasne PKB :-)
    A po drugie, wole przez dwa lata oszczedzac i nigdzie nie pojechac a potem
    pojechac. Tylko, ze teraz to ja decyduje gdzie chce jechac a kiedys
    dostawales skierowanie w jedno miejsce i nie ma zmiluj, nie bylo wyboru.

    >Ale w praktyce muszą przedtem potrafić "załatwić"
    > sobie dobrą pracę, tak jak kiedyś załatwiało się przydział na malucha.

    Coz powtarzasz mit, nie twierdze ze nie ma nepotyzmu ale ja osobiscie nie
    znam osoby ktora sobie "zalatwila prace". Jesli juz to z rekomendacji ale to
    przeciez nie jej wina ze jest dobra.

    > Wtedy kobiety miały wolność wyboru, czy chcą urodzić dziecko czy nie,
    > a teraz nie mają. Ten ostatni przykład nie ma oczywiście nic wspólnego
    > z systemem ekonomicznym, ale jeśli poruszasz temat wolności...

    Kiedys byly kredyty MM na ktore sie skladalo cale spoleczenstwo. Dlaczego
    mam 'sponsorowac' wychowanie obcego dziecka - odbierano mi wolnosc
    decydowania na co wydaje wlasne pieniadze - to jak juz mowimy o wolnosci:-)
    Teraz kobiety (dzieki zmianom w spoleczenstwie) moga sie realizowac poza
    domem. Widziales w poprzednim systemie kobiety jako szefow firm, rzadu ? Ja
    sobie nie przypominam. Chyba ze wyznajesz zasade, ze kobieta powinna
    siedziec w domu i wychowywac dzieci:-)

> [...]
    > bez porównania więcej na zbrojenia, co ma taki sam efekt
    > jakby cały czas finansowało wielkie roboty publiczne.

    Coz roboty publiczne sa w/g marnotrawstwem pieniedzy , te drogi donikad etc
    a zbrojenia tez maja wplyw tylko jak wydajesz na zbrojenia musisz miec z
    czego wydawac. A podwyzka podatkow nie powoduje wzrostu wplywow.

    > Może to właśnie brak tego dodatkowego popytu dusi
    > gospodarkę niemiecką bardziej niż wysokie podatki.

    Jak nie obnizysz podatkow to popytu wewn tak latwo tylko przez zbrojenia.
    Jak obnizysz podatki bedzie jeszcze wiekszy.

    Przemek