PracaGrupypl.praca.dyskusje › Administrator sieci a administrator systemu

  • 1. Data: 2003-07-29 21:09:34
    Temat: Administrator sieci a administrator systemu
    Od: cloni <d...@w...pl>

    Witajcie,
    mam taki dylemat, czym sie dokladnie zajmuja wyzej wymienieni
    informatycy. Czy takie funkcje mozna laczyc, czy tez lepiej zostac na
    jednym miejscu?

    Zawsze interesowala mnie administracja systemem (mam nadzieje, ze
    rozumiem o co chodzi w takiej pracy - system operacyjny, pocztowy albo
    serwer www), ale ostatnio podszkalam sie w sieciach i calkiem zaczelo
    mnie to wciagac. Czy jest mozliwe polaczenie tych dwoch dzialek?
    Pewnie od przybytku glowa nie boli, ale...

    Gdyby ktos mogl podac charakterystyki tych zawodow, zakres obowiazkow,
    wymagania - bylbym wdzieczny! Ktos posiada doswiadczenie na takich
    stanowiskach, ktos mial 2 funkcje?

    Pozdrawiam i z gory dziekuje

  • 2. Data: 2003-07-29 21:56:17
    Temat: Re: Administrator sieci a administrator systemu
    Od: Artur Żmudzki <a...@p...onet.pl>

> [...]
    | mam taki dylemat, czym sie dokladnie zajmuja wyzej wymienieni
    | informatycy. Czy takie funkcje mozna laczyc, czy tez lepiej zostac

    Można łączyć i często tak się dzieje. A czym sie zajmują poszczególni
    to chyba nie powinno budzić wątpliwości. W pewnym uogólnieniu:
    Admin Sieci - gniazdka, kable, urządzenia aktywne, konfiguracja itp.
    Admin Systemów - userzy, serwery plików, aplikacji, backupy itp.

> [...]
    zaczelo
    | mnie to wciagac. Czy jest mozliwe polaczenie tych dwoch dzialek?
    | Pewnie od przybytku glowa nie boli, ale...

    Od przybytku nie boli, ale jeśli trafisz do naprawdę złożonego systemu
    to może się okazać, że nie dasz rady łaczyć funkcji z braku czasu.
    Są systemy gdzie wiszą tysiące użytkowników, a sieci liczą setki
    urządzeń
    aktywnych.

    Zdaża się również tak, że kto inny dba o urządzenia sieciowe, a kto
    inny
    zajmuje się kablami. Zależy ile tego jest.

    pozdrawiam
    Art (admin do wzięcia od zaraz :-)

  • 3. Data: 2003-07-30 06:51:21
    Od: "clockworkoi" <c...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "cloni" <d...@w...pl> napisal w wiadomosci
    Witajcie,
    mam taki dylemat, czym sie dokladnie zajmuja wyzej wymienieni
    informatycy. Czy takie funkcje mozna laczyc, czy tez lepiej zostac na
    jednym miejscu?

    Admin od sieci - to zalezy, czy mowa o WAN-ie czy LAN-ie. Admin systemow,
    generalnie kojarzy mi sie z kolesiem ktory sserwerek z pudla wyciagnie,
    wetknie do srodka troche flakow, system postawi, macierz skonfiguruje,
    cluster jakowys z dwoch zrobi itd, a poza tym jeszcze bedzie mial pod soba
    aplikacje ktore na tym beda staly. Generalnie LAN-owcy i systemowcy to jedna
    rodzina (tak wynika z mojego doswiadczenia zawodowego).

[...]

    Sama administracja systemem to raczej mala szansa na to - przygotuj sie ze
    ten system to tylko podkladka pod jakas 'korowa' aplikacje i bez laski ma
    dzialac. Ja mam np usluge ktora jest oparta o jakas baze Oraclowa, ktora
    zajmuje sie ktos inny, ale system, maszyna, dzialanie tejze aplikacji,
    serwer www na ktorym chodzi to juz moja brocha. Te dwie dzialki z reguly sie
    ze soba lacza, nawet w duzych firmach (a moze zwlaszcza w duzych?)

    Gdyby ktos mogl podac charakterystyki tych zawodow, zakres obowiazkow,
    wymagania - bylbym wdzieczny! Ktos posiada doswiadczenie na takich
    stanowiskach, ktos mial 2 funkcje?

    Ja mialem (nadal mam:) A charakterystyka? No za dobre to nie jest, teraz
    przechodze do baz danych wiec zaczynam sie specjalizowac, ale wczesniej
    robilem w zespole ktory mial na 5 osob 75 aplikacji, przy czym siec na
    centrale i 60 oddzialow w Polsce traktuje jako jedna aplikacje z tego
    zestawu:) Zaden pracodawca nie chce ci potem wierzyc i uwaza ze sciemniasz:)
    No i ogarnac to naprawde dobrze jest oczywiscie bardzo trudno, tak naprawde
    jak jestes od wszystkiego to jestes od niczego, ale zawsze sporoa wiedze
    ogolna mozna lapnac z roznych dziedzin, tylko ze pozniej imo trzeba isc w
    specjalizacje.
    pozdr
    /p

  • 4. Data: 2003-07-30 07:00:34
    Od: "winetu" <P...@w...pl>

[...]

    ciach

    Z moich obserwacji to w Polsce tefunkcje przewaznie sa laczone (jest malo
    duzych firm) i czesciej okresla sie administrator sieci. Czesto dzorzucaja
    Ci jeszcze DBA, webmasterke, programowanie naprawianie wszystkiego co jest
    co jest elekroniczne. Ale taka juz jest specyfika malych firm. Informatyk to
    taki czarodziej co wszystko zrobi.

  • 5. Data: 2003-08-01 14:51:39
    Od: Asia Jedrychowska <a...@g...hell.pl>

    cloni <d...@w...pl> wrote:
    > Witajcie,
    > mam taki dylemat, czym sie dokladnie zajmuja wyzej wymienieni
    > informatycy. Czy takie funkcje mozna laczyc, czy tez lepiej zostac na
    > jednym miejscu?

    To zależy od tego, jaka firma (rozmiar, zatrudnienie, wykorzystanie
    komputerów, profil działalności).

> [...]
    > mnie to wciagac. Czy jest mozliwe polaczenie tych dwoch dzialek?
    > Pewnie od przybytku glowa nie boli, ale...

    Jest możliwe przy mniejszej skali rozwiązań sieciowych (np gdy maszyna
    robiąca za firmowy serwer pocztowy pełni również funkcję NAT-a). Albo
    wtedy, gdy firma oszczędza na pracownikach ;)

    > Gdyby ktos mogl podac charakterystyki tych zawodow, zakres obowiazkow,
    > wymagania - bylbym wdzieczny! Ktos posiada doswiadczenie na takich
    > stanowiskach, ktos mial 2 funkcje?

    Sieciowcy zajmują się routerami, firewallami, polityką dostępu.
    Sysadmini zajmują się systemami. ;) U mnie w firmie (spory bank) to dwa
    różne zespoły -- z kompletnie rozbieżnymi kompetencjami i
    odpowiedzialnością.

    I od tego, gdzie zamierzasz "robić karierę" zależy to, czy powinienieś
    postawić na specjalizację w konkretnej działce, czy łykać wiedzę
    szeroką, ale bardziej po łebkach.

    a.
    --
    ----/-\-$-|-/-\ -- [ Asia Jędrychowska ] - [ a...@e...pl ] ----