eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaWynagrodzenia › Płace w Polsce: trendy I-III 2010

Płace w Polsce: trendy I-III 2010

2010-06-25 13:45

Przeczytaj także: Płace w Polsce: trendy I-VI 2009


  • W sprzedaży i marketingu nie nastąpiły zmiany w oferowanych wynagrodzeniach, ale obserwujemy wzrost projektów rekrutacyjnych, co może świadczyć o ożywieniu w tym sektorze.

    Rok 2009 przyniósł sporo zwolnień – przede wszystkim w logistyce, która najbardziej odczuła skutki spowolnienia gospodarczego, marketingu oraz PR (media, wydawnictwa).

    W logistyce najwięcej zwolnień dotyczyło stanowisk kierowniczych. Obecnie zauważalny jest trend ponownego zatrudniania managerów logistyki, którzy mają przyczynić się do optymalizacji kosztów.

    W marketingu natomiast wiele firm zdecydowało się na spłaszczenie struktur. Zredukowano etaty managerów i ich funkcje, obowiązki zostały przesunięte do działów marketingu regionalnego. Ożywienie widać natomiast w sektorze nowoczesnych mediów – wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów e-marketingu.

    W 2009 roku również w działach sprzedaży wiele wakatów zostało zamrożonych, firmy bardzo ostrożnie podchodziły do rozwoju działów sprzedaży. Wśród pracowników działu sprzedaży nie zaobserwowano znacznego spadku wynagrodzeń, jedynie osiągane bonusy zależne od wyników były niższe. W przypadku stanowisk handlowych w branży budowlanej istotne zmiany zanotowano w przypadku stanowisk niskiego i średniego szczebla. Kandydaci znacząco zmniejszyli swoje oczekiwania finansowe w stosunku do wynagrodzenia podstawowego. Odnosili się do wynagrodzenia z czasów roku 2006 i początku 2007, tj. sprzed boomu budowlanego. Większych zmian nie zanotowano wśród pracowników piastujących stanowiska dyrektorów działów handlowych.

    W 2010 roku obserwujemy wzrost ilości rekrutacji do działów sprzedaży. Kandydaci większą wagę przywiązują do pensji podstawowej, mając świadomość, że rynek nie jest już tak chłonny i premie od sprzedaży nie są tak pewne jak w latach 2007 - 2008.

    Analizując wymaganie pracodawców, znajomość języka angielskiego jest obowiązkowa zarówno w marketingu, jak również w sprzedaży. Ponadto na stanowiskach sprzedażowych ceniona jest również znajomość innych języków obcych – wcześniej umiejętność ta była atutem, powoli jednak staje się standardem i jednym z wymogów stawianych wobec kandydatów.

    Nadal utrzymuje się tendencja uzyskiwania najwyższych stawek w województwie mazowieckim. Niższe wynagrodzenie oferują duże korporacje, gdyż w zamian dają większe możliwości rozwoju oraz prestiż miejsca pracy (znany Brand firmy na rynku).

fot. mat. prasowe


  • W sektorze produkcji mamy do czynienia ze wzrostem wynagrodzeń przeciętnych (czyli stawek oferowanych najczęściej nowozatrudnionym pracownikom). W tej branży również przybywa projektów rekrutacyjnych – część z nich na nowotworzone stanowiska, część natomiast wynika z odmrożenia wcześniej wstrzymanych projektów (np. na Project Managerów, Inżynierów Projektu, Inżynierów ds. nowych uruchomień itp.).

    Na rynku pojawiły się nowe możliwości dla specjalistów ds. zakupów. Działy zakupów zaczęły być bardziej doceniane przez pracodawców, którzy zauważyli, że dobry „Buyer” (Kupiec) potrafi wprowadzić duże oszczędności w organizacji.

    Firmy produkcyjne nie od wszystkich kandydatów wymagają umiejętności posługiwania się językiem angielskim, jednakże osobom swobodnie używającym tego języka obcego proponowane jest wyższe wynagrodzenie.

fot. mat. prasowe

Produkcja i inżynieria

Przeczytaj także: Zarobki w Polsce: trendy 2020 Zarobki w Polsce: trendy 2020

oprac. : Marta Kamińska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: