PracaGrupypl.praca.dyskusje › podatki dla pracownika

  • 31. Data: 2009-06-11 15:31:52
    Temat: Re: podatki dla pracownika
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    news:slrnh3257j.1hn.proteus@pl-test.org...
    > On 2009-06-11, Baloo <b...@o...eu> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Tyczy obu. Tylko jeden może, a drugi nie może odliczyć.

    Ale co z tego, jeśli ten pierwszy odliczy, jeśli przy wystawieniu faktury
    wszystko mu się wyrówna (a może i z górką). Oczywiście można prowadzić DG
    bez wystawiania faktur. Wtedy VAT jest wręcz do zwrotu - ukochany temat dla
    UKS'ów :)

  • 32. Data: 2009-06-11 15:32:46
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    > To zacznij świadczyć usługi za granicą. Lepiej? :P

    Znacznie lepiej. Tylko, że nie zawsze się da.

  • 33. Data: 2009-06-11 16:16:36
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-06-11, Baloo <b...@o...eu> wrote:

    [...]

> [...]
    > bez wystawiania faktur. Wtedy VAT jest wręcz do zwrotu - ukochany temat dla

    Jak rany. Jak Ty to liczysz. :/

    1/ Pracownik:
    - odlicza tylko koszty ryczałtowe
    - jak coś kupuje, to nie może wrzucić w KUP i nie odliczy VATu

    2/ DG - Nie jesteś VATowcem:
    - wliczasz kwotę brutto w KUP, vat płacisz w cenie towarów
    - dostajesz kwotę netto = brutto

    3/ DG - Jesteś VATowcem:
    - odliczasz KUP i VAT (od WIĘKSZOŚCI transakcji) [1]
    - dostajesz powyższą kwotę netto, powiększoną o VAT [2]
    - płacisz ten VAT co go dostałeś powyżej w [2], do skarbówki.
    Jesteś do przodu o kwotę odliczenia VAT dokonaną w [1].

    Sytuacja z pkt. 3/ w przypadku prowadzenia usług "za granicą" różni
    się _tylko_ tym, że zamiast Ty dostawać te pieniądze do zapłacenia na VAT,
    płaci go osoba której Ty wystawiasz fakturę (a potem sobie odlicza).
    Efekt finansowy i księgowy jest identyczny, różni się to tylko stroną
    która wykonuje operacje.

    I teraz powiedz mi jakimże to cudem wg Ciebie osoba z 3/ ma się najgorzej?
    Najgorzej to ma 1/ lub 2/ bo dla nich cena zakupionej usługi jest wyższa
    o tenże VAT. Cały. Nieodliczalny.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 34. Data: 2009-06-11 16:34:19
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "Wojciech Bancer" <p...@p...pl> napisał

    > Jak rany. Jak Ty to liczysz. :/

    Normalnie :)
    Zwykłego fizycznego człowieka (bo rozumiem, że o takim piszesz "pracownik")
    w ogóle VAT nie dotyczy. Owszem, "płaci" ten podatek w jedzeniu, ubraniach,
    itp jako konsument po prostu. Ale tak samo płaci też DG'owiec, gdy po pracy
    staje się zwykłym, fizycznym człowiekiem. No chyba, że piszesz o sytuacji,
    gdy kupuje on rzeczy do użytku prywatnego, a traktuje jako KUP firmowy. Ale
    to raczej trochę na bakier z prawem.

    Z kolei DG'owiec kupuje coś na firmę, odliczy od tego VAT i do tego momentu
    jest istotnie "zarobiony". Ale zaraz potem, gdy wystawi fakturę, to musi
    odprowadzić VAT z tego tytułu. Jeśli VAT naliczony i należny mu się
    wyzerują, to świetnie. Ale z reguły jest tak, że VAT się po prostu płaci,
    bo tego do odliczenia nie ma za wiele, a z kolei siłą rzeczy faktury
    wystawia się na kwoty wyższe, niż poniesione koszty.

    > I teraz powiedz mi jakimże to cudem wg Ciebie osoba z 3/ ma się
    > najgorzej?

    Nigdzie nie napisałem, że ma najgorzej.
    Chodziło mi tylko o to, że nie zgadzam się z tezą, że VAT przez niego
    przepływa. Owszem, jedynie w przypadku, gdy - jak pisałem wyżej - VAT
    naliczony i należny mu się zerują. A tak przeważnie nie jest (a jak jest,
    to albo niewiele faktur wystawia albo kiepski interes prowadzi ;-)

  • 35. Data: 2009-06-11 17:43:44
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-06-11, Baloo <b...@o...eu> wrote:

    [...]

> [...]
    > w ogóle VAT nie dotyczy. Owszem, "płaci" ten podatek w jedzeniu, ubraniach,

    A jak kupuje np. komputer, albo książkę, albo program,
    potrzebny mi w pracy, to... ? :) Tobie się wydaje, że jak ktoś
    jest na etacie, to nic nie wydaje w związku z daną pracą? :)

    [...]

    > Z kolei DG'owiec kupuje coś na firmę, odliczy od tego VAT i do tego momentu
    > jest istotnie "zarobiony". Ale zaraz potem, gdy wystawi fakturę, to musi
    > odprowadzić VAT z tego tytułu.

    No ale on _dostał_ VAT (doliczył go do faktury).
    Ty go nie doliczasz? Dziwne masz rozumowanie. :)
    Doliczasz i odliczasz, gdzie tu masz stratę?

    > Jeśli VAT naliczony i należny mu się wyzerują, to świetnie.

    Nie muszą się zerować.

    > Ale z reguły jest tak, że VAT się po prostu płaci,
    > bo tego do odliczenia nie ma za wiele, a z kolei siłą rzeczy faktury
    > wystawia się na kwoty wyższe, niż poniesione koszty.

    No i co z tego? VAT w transakcjach firma <-> firma to tylko przepływ
    gotówki a nie koszt sam w sobie, tak jak Ty to próbujesz zrobić.
    Jedyny poszkodowany w transakcjach VATowskich to nie-VATowiec/osoba
    fizyczna.

> [...]
    > naliczony i należny mu się zerują. A tak przeważnie nie jest (a jak jest,
    > to albo niewiele faktur wystawia albo kiepski interes prowadzi ;-)

    IMHO po prostu nie rozumiesz mechanizmu i tyle. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 36. Data: 2009-06-11 18:18:52
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pieknego dnia Thu, 11 Jun 2009 16:28:54 +0200, "Baloo" <b...@o...eu>
    zakodowal:

    >Płaci mniej do czasu wystawienia faktury.
    >Faktycznie żyć nie umierać ;-)

    Jeżeli sprzedajesz pracodawcy - to dodajesz VAT. Jemu bez różnicy - i
    tak odliczy.
    Więc jak kosztujesz w sumie pracodawcę ze wszystkimi składkami 10 000
    PLN (jakieś 5K na rękę), to jak mu wystawisz fakturę na 10000 netto -
    to dla niego wyjdzie na to samo.
    A Tobie na rękę zostaje (zależy jak kosztów nazbierasz) co najmniej
    7000.
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 37. Data: 2009-06-11 18:46:22
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pieknego dnia Thu, 11 Jun 2009 20:18:52 +0200, Kaizen
    <x...@c...sz> zakodowal:

    >jakieś 5K na rękę

    Poprawka - przy koszcie pracodawcy 10000 na rękę dostajesz ok. 6k
    http://www.moneta.pl/Placowy/kalkulator/index.html?z
    arobki=8500&koszty_index=3&styczen=8500&lipiec=8500&
    luty=8500&sierpien=8500&marzec=8500&wrzesien=8500&kw
    iecien=8500&pazdziernik=8500&maj=8500&listopad=8500&
    czerwiec=8500&grudzien=8500&x=0&y=0

    113,46 społeczne (wliczone w koszty)
    224,24 zdrowotne
    Podatek = (18% x (przychód - koszty - kwota wolna od podatku)) -
    zdrowotne

    Czyli dla 10tys netto, jak nie masz żadnych faktur zakupowych wychodzi
    10 000 - 113,46 - 224,24 - (1771,24-224,24)=8115,3

    Tyle zostałoby na rękę, gdybyś nie miał żadnej faktury kosztowej...
    Nie słyszałem o takiej sytuacji ;)

    Realnie na przynajmniej 2000 PLN netto uzbierasz fakturek. Czyli do
    powyższego możesz dodać 18% od tych 2000 (bo o tyle mniejszy podatek
    zapłacisz) - i już masz 8475. Ale to nie wszystko - jeszcze VAT

    VATu od sprzedaży masz 2200 PLN - i "pracodawca" przelewa Ci 12200.
    Gdy nie masz faktur zakupowych - 2200 VATu przelewasz do Urzędu
    Skarbowego. A jak masz te faktury (i tak dzisiaj robisz te same zakupy
    - więc względem UoP to czysty zysk) - to odliczasz. VAT od 2000 to
    440PLN. Więc do US odprowadzasz 2200-440=1760.

    I te 440 chowasz do kieszeni - więc w sumie masz "na rękę" 8915.

    Podsumowując - przy założeniu, że pracodawcę kosztujesz 10 000 PLN to
    przy UoP masz na rękę 6 000 a przy DG 8915PLN. "Drobne" 3000 różnicy,
    której Ci państwo nie zabrało.

    A te 2000 kosztów, to naprawdę pikuś. Dla przykładu mieszkanie (jak
    kupisz używane 5 lat) przez 10 lat wrzucasz w koszty po 1/10 ceny
    rocznie. Do tego czynsz, prąd itd. (no, powiedzmy, że do DG używasz
    1/2 mieszkania - to wszystkie koszty z nim związane proporcjonalnie -
    ale jak masz drugie, to w całości). Podobnie samochód itd.
    Praca na Umowę o Pracę jest dla bogatych i rozrzutnych - tyle kasy
    oddawać państwu...

  • 38. Data: 2009-06-11 18:50:07
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "mihau" napisał:
    > VATu nie finansujesz Ty. Wystawiasz fakturę na swoją starą "etatową"
    > kwotę brutto powiększoną o VAT. Jeśli Twój praco-/zleceniodawca jest
    > dochodową frmą, to go sobie odliczy.

    VAT to kolejny niczym się nie różniący podatek i nie dajmy się ogłupić
    urzędasom o jakimś przepływaniu!:O(

    wat tylko sobie odliczasz od czegoś co kupujesz a puźniej to sprzedajesz (po
    to żeby go 100 razy nie naliczać od tej samej rzecz) i to zdaje się pod
    warunkiem że akurat kupujesz tyle samo co sprzedajesz

    twoja wąłsna praca i twój własny produkt jest opodatkowana VATem i nic ci
    się nie zwraca i nikomu się nie zwraca, jak kupujesz końcowy towar/usługę to
    masz tam sumę wszystkich VATów wszystkich firm uczestniczących w
    produkcji/usłudze

  • 39. Data: 2009-06-11 19:36:35
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Kaizen wrote:

> [...]
    > 440PLN. Więc do US odprowadzasz 2200-440=1760.
    >
    > I te 440 chowasz do kieszeni - więc w sumie masz "na rękę" 8915.

    No ale "kiwanie" dostawców to nie jest chyba normalny
    strategicznie mechanizm. Przeciez ten VAT zapłacisz klientom,
    od których zakupisz te dobra za 2000.

  • 40. Data: 2009-06-11 20:22:35
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pieknego dnia Thu, 11 Jun 2009 21:36:35 +0200, "cef"
    <c...@i...pl> zakodowal:

    >Przeciez ten VAT zapłacisz klientom,
    >od których zakupisz te dobra za 2000.

    Te dobra kupujesz tak czy inaczej i kosztują Cię 2440PLN. I jak masz
    UoP to nic z tego nie odzyskasz (no, może poza internetem, bo sobie
    "trochę" od podstawy opodatkowania odliczysz).