PracaGrupypl.praca.dyskusjepodatki dla pracownika › Re: podatki dla pracownika
    From: "Baloo" <b...@o...eu>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: podatki dla pracownika
    Date: Thu, 11 Jun 2009 18:34:19 +0200

    "Wojciech Bancer" <p...@p...pl> napisał

    > Jak rany. Jak Ty to liczysz. :/

    Normalnie :)
    Zwykłego fizycznego człowieka (bo rozumiem, że o takim piszesz "pracownik")
    w ogóle VAT nie dotyczy. Owszem, "płaci" ten podatek w jedzeniu, ubraniach,
    itp jako konsument po prostu. Ale tak samo płaci też DG'owiec, gdy po pracy
    staje się zwykłym, fizycznym człowiekiem. No chyba, że piszesz o sytuacji,
    gdy kupuje on rzeczy do użytku prywatnego, a traktuje jako KUP firmowy. Ale
    to raczej trochę na bakier z prawem.

    Z kolei DG'owiec kupuje coś na firmę, odliczy od tego VAT i do tego momentu
    jest istotnie "zarobiony". Ale zaraz potem, gdy wystawi fakturę, to musi
    odprowadzić VAT z tego tytułu. Jeśli VAT naliczony i należny mu się
    wyzerują, to świetnie. Ale z reguły jest tak, że VAT się po prostu płaci,
    bo tego do odliczenia nie ma za wiele, a z kolei siłą rzeczy faktury
    wystawia się na kwoty wyższe, niż poniesione koszty.

    > I teraz powiedz mi jakimże to cudem wg Ciebie osoba z 3/ ma się
    > najgorzej?

    Nigdzie nie napisałem, że ma najgorzej.
    Chodziło mi tylko o to, że nie zgadzam się z tezą, że VAT przez niego
    przepływa. Owszem, jedynie w przypadku, gdy - jak pisałem wyżej - VAT
    naliczony i należny mu się zerują. A tak przeważnie nie jest (a jak jest,
    to albo niewiele faktur wystawia albo kiepski interes prowadzi ;-)