PracaGrupypl.praca.dyskusje › podatki dla pracownika

  • 41. Data: 2009-06-11 20:27:35
    Temat: Re: podatki dla pracownika
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pieknego dnia Thu, 11 Jun 2009 20:50:07 +0200, "Papa Smerf"
    <P...@z...zalasami.trala.la> zakodowal:

    >VAT to kolejny niczym się nie różniący podatek i nie dajmy się ogłupić
    >urzędasom o jakimś przepływaniu!:O(

    Oczywiście, że przez VATowców przepływa - to konsumenci i nieVATowcy
    tak naprawdę go płacą.
    I przejœcie z UoP na DG jest przeniesieniem się z ostatniego ogniwa,
    które płaci cały VAT w œrodek łańcuszka, gdzie VAT nikogo nie obchodzi,
    bo sobie przepływa dalej (jak sprzedajesz VATowcom).
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 42. Data: 2009-06-11 20:38:26
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "Wojciech Bancer" <p...@p...pl> napisał

    > A jak kupuje np. komputer, albo książkę, albo program,
    > potrzebny mi w pracy, to... ? :)

    To zasadniczo nie powinieneś tego używać prywatnie :)

    > Tobie się wydaje, że jak ktoś
    > jest na etacie, to nic nie wydaje w związku z daną pracą? :)

    Za swoją prywatną kasę? Nie znam takich przypadków.

    > No ale on _dostał_ VAT (doliczył go do faktury).
    > Ty go nie doliczasz? Dziwne masz rozumowanie. :)

    Co masz na myśli pisząc "doliczam VAT do faktury"?
    Wystawiam fakturę na daną kwotę netto i brutto, dostanę wprawdzie brutto,
    ale VAT muszę oddać do US.
    Im większą wystawię fakturę (a na tym polega sens prowadzenia biznesu), tym
    większy VAT oddaję.

    > Doliczasz i odliczasz, gdzie tu masz stratę?

    Ale nie wystawiam przecież faktur na takie same kwoty, jak kwoty z faktur
    kosztowych.
    Wystawiam na większe (marża), więc siłą rzeczy VAT oddaję większy, niż go
    sobie odpisuję.

    > No i co z tego? VAT w transakcjach firma <-> firma to tylko przepływ
    > gotówki a nie koszt sam w sobie, tak jak Ty to próbujesz zrobić.
    > Jedyny poszkodowany w transakcjach VATowskich to nie-VATowiec/osoba
    > fizyczna.

    Sorki, ale albo Ty nie rozumiesz, o czym ja piszę, albo ja nie rozumiem
    Ciebie.
    Wyobraź sobie, że każdą fakturę wystawiasz z VAT - czyli masz obowiązek
    odprowadzenia go do US. W sytuacji, gdy w wyniku poczynionych wcześniej
    zakupów możesz sobie odliczyć VAT o wartości równej albo większej temu
    który odprowadzasz, to jest ok. Ale w momencie, gdy nie możesz tego VAT'u
    odliczyć (bo koszty masz niewielkie albo brak jest podstaw prawnych do
    odliczania VAT, co - tłumaczę po raz kolejny - nie jest takie rzadkie), to
    zaczynasz przypominać to ostatnie ogniwo z łańcucha VATowego czyli zwykłego
    konsumenta. VATu do odliczenia masz mało albo wcale, VATu do oddania masz
    sporo. VAT nie jest kosztem firmy, ale nie zmienia to faktu, że musisz go
    zapłacić.

    > IMHO po prostu nie rozumiesz mechanizmu i tyle. :)

    IMHO rozumiem doskonale, tylko nie rozumiem, o co Tobie chodzi :)

  • 43. Data: 2009-06-11 20:41:00
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    > Praca na Umowę o Pracę jest dla bogatych i rozrzutnych - tyle kasy
    > oddawać państwu...

    Całkowicie się zgadzam, ale mam obawy, czy "zatrudnianie" kogoś z DG zawsze
    i wszędzie jest legalne?

  • 44. Data: 2009-06-11 20:43:31
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Kaizen wrote:

    > Te dobra kupujesz tak czy inaczej i kosztują Cię 2440PLN. I jak masz
    > UoP to nic z tego nie odzyskasz (no, może poza internetem, bo sobie
    > "trochę" od podstawy opodatkowania odliczysz).

    To gdzie jest te 440zł, które podobno mozna schować
    do kieszeni? Po prostu Ci się wydawało, że coś możesz
    na tym podatku zyskać.
    Ale tak niska świadomość zasad rozliczeń wcale mnie nie dziwi,
    skoro dla wielu podstawą, a czasem główym powodem prowadzenia
    działalności jest "robienie kosztów".

  • 45. Data: 2009-06-11 20:48:20
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Baloo wrote:

> [...]
    > konsumenta. VATu do odliczenia masz mało albo wcale, VATu do oddania
    > masz sporo. VAT nie jest kosztem firmy, ale nie zmienia to faktu, że

    To Tobie płacą z faktur, które wystawiasz tylko kwoty netto?
    Przecież zapłacą Ci netto+VAT i ten VAT odprowadzisz do US,
    więc gdzie tu "bycie ostatnim ogniwem"?

  • 46. Data: 2009-06-11 21:13:45
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pieknego dnia Thu, 11 Jun 2009 22:43:31 +0200, "cef"
    <c...@i...pl> zakodowal:

    >To gdzie jest te 440zł, które podobno mozna schować
    >do kieszeni? Po prostu Ci się wydawało, że coś możesz
    >na tym podatku zyskać.

    Idę sobie do sklepu i kupuję laptopa - netto 2000, 2440 brutto.
    Jak pracuję na UoP - 2440 przepadło.
    Jak mam DG - 440 sobie odliczam od VATu należnego - i to mi zostaje w
    kieszeni. Dodatkowo 2000 wrzucam w koszty - i o 2000 obniżam podstawę
    opodatkowania - czyli kolejne 360PLN w kieszeni.
    I tak lapotop, który kogoś, kto pracuje na UoP kosztuje 2440 po
    przejściu na DG kosztuje tak naprawdę już 1640.

    >Ale tak niska świadomość zasad rozliczeń wcale mnie nie dziwi,
    >skoro dla wielu podstawą, a czasem główym powodem prowadzenia
    >działalności jest "robienie kosztów".

    I potym poznać dobrego księgowego w firmie - pienišdze sš,
    a zysku i podatku nie ma (i US nie ma się do czego przyczepić)

    Jak zechcesz podnieść świadomość, to zapraszam - prowadzę Biuro
    Rachunkowe, mam licencję Ministerstwa Finansów na usługowe prowadzenie
    ksiąg rachunkowych. Zdaża mi się też prowadzić szkolenia.
    Ale uprzedzam, że za darmo to się udzielam tutaj :)

  • 47. Data: 2009-06-11 21:15:40
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pieknego dnia Thu, 11 Jun 2009 22:41:00 +0200, "Baloo" <b...@o...eu>
    zakodowal:

    >Całkowicie się zgadzam, ale mam obawy, czy "zatrudnianie" kogoś z DG zawsze
    >i wszędzie jest legalne?

    Nie zawsze i nie wszędzie - np. żeby prowadzić Biuro Rachunkowe trzeba
    mieć Licencję MF. Trzeba też unikać takiej DG, która nosi znamiona
    stosunku pracy.

  • 48. Data: 2009-06-11 21:23:35
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    > To Tobie płacą z faktur, które wystawiasz tylko kwoty netto?
    > Przecież zapłacą Ci netto+VAT i ten VAT odprowadzisz do US,

    Tak, ale część faktur zakupowych opłacam jako brutto, bez możliwości
    odliczenia VAT.
    Nie wiem, jak mam to jaśniej wytłumaczyć.

  • 49. Data: 2009-06-11 21:40:08
    Od: mihau <m...@g...com>

    On Jun 11, 10:38 pm, "Baloo" <b...@o...eu> wrote:

    > Za swoją prywatną kasę? Nie znam takich przypadków.

    Etatowi informatycy nie kupują komputerów do domu? Drukarek i papieru
    do nich? Czystych płyt? Chyba muszą z pracy "pożyczać" ;)

    To wszystko koszta. Samozatrudniony w efekcie kupuje je taniej o VAT.

    --
    mihau

  • 50. Data: 2009-06-11 22:21:44
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-06-11, Baloo <b...@o...eu> wrote:

    [...]

    > Tak, ale część faktur zakupowych opłacam jako brutto, bez możliwości
    > odliczenia VAT.

    /sciana.
    Odprowadzasz do US VAT z faktur zakupowych? Nie mieszaj pojęć!

    VAT z faktur wystawionych przez Ciebie _jest_ _przezrozczysty_.
    Nie jest dla Ciebie ani kosztem, ani przychodem.

    VAT za usługi jakie _Ty_ nabywasz _może_ być dla Ciebie jakąś stratą,
    gdy go nie będziesz mógł naliczyć (czyli we wspomnianych przez Ciebie
    wyjątkach).

    Ty z kolei próbujesz przedstawić to na opak - tak jakby to fakt
    przychodu powodował że tracisz na VAT, a nie fakt zakupu towaru/usługi
    z katalogu "nieodliczalne". :>

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl