PracaGrupypl.praca.dyskusje › Tester gier komputerowych

  • 1. Data: 2006-12-06 20:25:08
    Temat: Tester gier komputerowych
    Od: Srokus <s...@b...pl>

    Oglądnąłem przed chwilą taki głupawy filmik "Grandma's boy" i doszedłem
    do wniosku, że nie mam pojęcia co tak naprawdę robi tester gier
    komputerowych. Wiadomo, gra. Ale konkretnie:
    Jakie jest jego zadanie ? Czy jest to zajęcie bardziej w kierunku
    recenzowania gier, czy raczej wyłapywania błędów ? Co należy do jego
    obowiązków ? Jak wygląda jego dzień pracy ? Jakie powinien posiadać
    umiejętności ? Na czym powinien się znać ? I na koniec, czy jest to
    poważny zawód dla doświadczonego grafika/programisty czy raczej zajęcie
    dla dzieciaka/studenta ze smykałką w tym kierunku. Coś w rodzaju
    początkowego etapu kariery ? Itd.
    Ktoś ma na ten temat jakieś pojęcie ?

    Srokus

  • 2. Data: 2006-12-07 03:34:03
    Temat: Re: Tester gier komputerowych
    Od: Jasek' <j...@p...onet.pl>

    Srokus wrote:
    Wiadomo, gra. Ale konkretnie:
    > Jakie jest jego zadanie ? Czy jest to zajęcie bardziej w kierunku
    > recenzowania gier, czy raczej wyłapywania błędów ?

    IMO: Zgodnie z jedna z podstawowych zasad audytu, osoba taka zobowiazana
    jest do opracowania planu/scenariusza testu ktory zawierac bedzie
    mozliwe wszystkie warianty przejscia gry, testow poszczegolnych
    komponentow, glupawych zachowan, bledow i wyjatkow ktorym tworcom do
    glowy nie przyszly. Zakladam, ze sama gra to moze 20%, reszta to
    myslenie i papierkologia. Zgaduje, ze taka praca jest potwornie nudna i
    czasochlonna.

    Pozdrawiam,
    Jacek

  • 3. Data: 2006-12-07 09:50:28
    Od: Jakub Lisowski <j...@S...kofeina.net>

    Dnia Wed, 06 Dec 2006 21:25:08 +0100, Srokus <s...@b...pl>
    w <el78v3$96l$1@news.onet.pl> napisał:

> [...]
    > komputerowych. Wiadomo, gra. Ale konkretnie:
    > Jakie jest jego zadanie ? Czy jest to zajęcie bardziej w kierunku

    Rozumiesz słowo tester?

    > recenzowania gier, czy raczej wyłapywania błędów ? Co należy do jego

    Rozumiesz różnicę pomiędzy słowami recenzent a tester?

    > obowiązków ? Jak wygląda jego dzień pracy ? Jakie powinien posiadać

    Wstaje rano, zaczyna grać, znajduje błąd, wypełnia zgłoszsenie, gra,
    znajduje, wypełnia, gra, idzie do domu.

    > umiejętności ? Na czym powinien się znać ? I na koniec, czy jest to

    Umiejętności grania w gry. Gościu bez koordynacji oko-ręka
    nieszczególnie ma co szukać w testowaniu gier, w których taka
    koordynacja jest potrzebna.
    Fajnie jest, jak się zna na programowaniu, bo jeżeli ma bezpośredni
    kontakt z devem, mogą się szybciej dogadać.

    > poważny zawód dla doświadczonego grafika/programisty czy raczej zajęcie

    Uważasz, że doświadczony grafik/programista zarabia mniej niż tester?

    > dla dzieciaka/studenta ze smykałką w tym kierunku. Coś w rodzaju
    > początkowego etapu kariery ? Itd.

    A taka kariera miała by być ...?

    > Srokus

    ja czyli jakub
    Revoke.

  • 4. Data: 2006-12-07 14:37:51
    Od: "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

> [...]
    > przyszly. Zakladam, ze sama gra to moze 20%, reszta to myslenie i
    > papierkologia. Zgaduje, ze taka praca jest potwornie nudna i czasochlonna.

    Zależy gdzie trafisz.

    Duże firmy zwykle są bardziej "sproceduryzowane" i tam nie kichniesz, jesli
    tego nie masz napisanego w procedurze. W mniejszych firmach testy zależeć
    będą od Twojej inwencji, pomysłowości i samodzielności.

    Zajmuje się cześciowo testowaniem oprogramowania. Pracujemy na ISO, ale
    planu testów w rozumieniu Jasek'a nie wprowadza się. Po prostu ze względu na
    to, że dla każdego programu taki plan musiałby byc inny i nie ma sensu
    pisania procedury do jednorazowego użytku. Wyjątkiem od tej reguły jest
    sytuacja, gdy wg jakiegoś szablonu powstają np. sterowniki urzadzeń. wtedy
    powstaje obszerna procedura (napisanie takiej, to tyle czasu, co poświęcony
    na testy). Oczywiście są firmy, w których wprowadza się takie procedury, ale
    to juz się robi nadmiernie rozbuchanych pod względem audytów jakości, w
    których nikt nie liczy się z kosztem pracy. Zwykle się tego nie robi i jest
    to IMHO najbardziej optymalne.

    --
    Lukasz

  • 5. Data: 2006-12-07 19:21:04
    Od: Srokus <s...@b...pl>

    Jakub Lisowski napisał(a):

    > Uważasz, że doświadczony grafik/programista zarabia mniej niż tester?

    Uważasz, że gdybym miał na ten temat jakiekolwiek pojęcie to trudził bym
    się z pisaniem na grupy dyskusyjne, wymuszając Twoją błyskotliwą wypowiedź ?

    > A taka kariera miała by być ...?

    Być może odniosłeś błędne wrażenie, że branża jest mi chociaż mgliście
    znana. Ciekawe dlaczego ?

    Srokus

  • 6. Data: 2006-12-07 20:55:18
    Od: Wojciech Bańcer <p...@p...pl>

    Srokus napisał(a):

    > Oglądnąłem przed chwilą taki głupawy filmik "Grandma's boy" i doszedłem
    > do wniosku, że nie mam pojęcia co tak naprawdę robi tester gier
    > komputerowych. Wiadomo, gra.

    Nie. Nie gra. Szuka błędów w grze.
    Najlepiej popytaj na pl.rec.gry.komputerowe, tam siedzi (a przynajmniej
    siedziało) parę osób, które o testowaniu gier coś wiedzą.

    --
    Wojciech 'Proteus' Bańcer
    p...@p...pl

  • 7. Data: 2006-12-08 08:53:21
    Od: Jakub Lisowski <j...@S...kofeina.net>

    Dnia Thu, 07 Dec 2006 20:21:04 +0100, Srokus <s...@b...pl>
    w <el9pir$tiv$1@news.onet.pl> napisał:

    > Uważasz, że gdybym miał na ten temat jakiekolwiek pojęcie to trudził bym
    > się z pisaniem na grupy dyskusyjne, wymuszając Twoją błyskotliwą wypowiedź ?

    Zgaduję, że riserczu po googlach też nie zrobiłeś, prawda?

    > Być może odniosłeś błędne wrażenie, że branża jest mi chociaż mgliście
    > znana. Ciekawe dlaczego ?

    Bo, jak ktoś zastanawia się nad wyborem zawodu, to zazwyczaj coś na ten
    temat wie.
    No chyba że idzie na zarzadzanie i marketing, 'bo po tym dobrze płacą'.

    Jeżeli chcesz podjąć jakąś pracę, to fajnie byłoby wiedzieć, co
    chciałbyś robić za rok albo za pięć lat, jeżeli będizesz jeszcze
    pracował u tego pracodawcy, mieć chociaż mgliście zdefiniowaną ścieżkę
    kariery.
    Natomiast czytając twój post odnoszę wrażenie, że 'tester gier
    komputerowych' brzmi zajebiście, i może robota będzie podobnie
    zajebista.
    Ogólnie - nie będzie.

    > Srokus

    ja czyli jakub
    Revoke.

  • 8. Data: 2006-12-08 13:36:43
    Od: Jasek' <j...@p...onet.pl>

    Lukasz wrote:

    > Zajmuje się cześciowo testowaniem oprogramowania. Pracujemy na ISO, ale
    > planu testów w rozumieniu Jasek'a nie wprowadza się. Po prostu ze względu na
    > to, że dla każdego programu taki plan musiałby byc inny

    to sie zgadza

    > i nie ma sensu
    > pisania procedury do jednorazowego użytku.

    Zalezy od firmy, zalozen, oprogramowania i wymagan stawianych testom.

> [...]
    > to juz się robi nadmiernie rozbuchanych pod względem audytów jakości, w
    > których nikt nie liczy się z kosztem pracy.

    Takie sa wymogi np. ISACA.

    Zwykle się tego nie robi i jest
    > to IMHO najbardziej optymalne.

    Wszystko zalezy :) Taka mysl mi do glowy przyszla, masz gre typu Mortal
    Combat, gdzie masz np. 10 postaci, kazda moze wyprowadzic 10 ciosow i 3
    bloki. Jak masz sprawdzic czy prawidlowo ludki zachowuja sie w walce +
    system punktowy, na moje oko musisz wyprobowac wszystkie kombinacje
    ludzkia jednego vs. wszystkich kombinacji ludzika drugiego. Zatem bez
    odpowiedniej dokumentacji mozna sie niezle zagmatwac. Od razu zaznaczam,
    ze nie jestem testerem gier.

    Jacek

  • 9. Data: 2006-12-10 23:46:32
    Od: Srokus <s...@b...pl>

    Jakub Lisowski napisał(a):

    > Zgaduję, że riserczu po googlach też nie zrobiłeś, prawda?

    Zgaduję, że do końca życia będziesz już udzielał się w wątkach "Ile dni
    urlopu ... ?" lub "Kiedy wypowiedzenie ... ?" lub "Zdjęcie w CV" bez
    zająknięcia o googlach.
    Może powinieneś sobie zrobić czasową przerwę od usenetu, bo generalnie
    ciekawie piszesz.

> [...]
    > Natomiast czytając twój post odnoszę wrażenie, że 'tester gier
    > komputerowych' brzmi zajebiście, i może robota będzie podobnie

    Ogólnie to wiem na czym polega Twój problem w tym wątku. Przeczytaj
    jeszcze raz pierwotnego posta, zastanów się i na pewno też zrozumiesz,
    bo inteligentny z Ciebie facet. Zrozumiesz dlaczego chcę wiedzieć
    cokolwiek na ten temat, dlaczego ciężko by mi było znaleźć odpowiedź w
    googlach i dlaczego nie mam pojęcia o czym piszesz powyżej.

    Po raz drugi chcę Cię zapewnić, że nie mam nic wspólnego z żadną branżą
    w minimalnym chociażby stopniu związaną z szeroko pojentą informatyką.
    Nie wiem dlaczego mi nie wierzysz. Bo Outlooka nie używam, czy jak ?

    Srokus

  • 10. Data: 2006-12-11 09:39:39
    Od: Jakub Lisowski <j...@S...kofeina.net>

    Dnia Mon, 11 Dec 2006 00:46:32 +0100, Srokus <s...@b...pl>
    w <eli686$21t$1@news.onet.pl> napisał:

> [...]
    > zająknięcia o googlach.
    > Może powinieneś sobie zrobić czasową przerwę od usenetu, bo generalnie

    Prawdopodobieństwo uzyskania odpowiedzi drastycznie wzrasta, gdy poda
    się, co isę już w danej dziedzinie zrobiło.
    Na przykład co się przeczytało, jakie hasła zostały użyte w wyszukiwarce
    i tak dalej.
    Bo inaczej, to wygląda tak, że osoba zadająca pytanie nie szanuje czasu
    osób, które odpowiadają.

    [ ... ]
> [...]
    > w minimalnym chociażby stopniu związaną z szeroko pojentą informatyką.
    > Nie wiem dlaczego mi nie wierzysz. Bo Outlooka nie używam, czy jak ?

    Na początek poczytaj http://www.joelonsoftware.com/ - niezły blog, ale
    od strony developerskiej, jednak jest tam trochę o testerach.
    Dawno temu czytałem fajny tekst, jak kijowo mają testerzy gier, ale nie
    potrafię go teraz znaleźć, jak będę w domu i mi się uda, to rzucę linka.

    Ogólnie mam wrażenie, że podchodzisz do problemu od dupy strony.
    Jeżeli rzeczywiście chciałbyś pracować w przemyśle IT i to związanym z
    programowaniem, testowaniem, to pytanie nie powinno dotyczyć tego, co ci
    się wydaje pierwszym krokiem, tylko jak dojść do tego, co wydaje ci się
    ostatnim etapem takiej kariery (etapem, który chciałbyś osiągnąć).
    Wtedy będize ci mozna pokazać, gdzie popełniłeś błędy albo co źle ci isę
    wydaje.

    I jeszcze to:
    http://groups.google.pl/group/pl.rec.fantastyka.sf-f
    /msg/adf2d1927b1bfe0a?dmode=source&hl=pl

    I sprawdź na pl.rec.gry.komputerowe.

    > Srokus

    ja czyli jakub
    Revoke.