PracaGrupypl.praca.dyskusje › Co to są znajomości?

  • 261. Data: 2002-12-05 23:13:43
    Temat: Re: Re: Co to są znajomości?
    Od: Paweł Pollak <s...@m...pl>

    Użytkownik "flyer" napisał w wiadomości
    >Tu mi kaktus rosnie, jezeli prokuratorzy w USA zainteresowaliby sie
    >identyczna sytuacja w spolce zatrudniajacej piec osob i nie notowanej na
    >gieldzie. Wg pewnych norm byznesowych zabawy z przezucaniem kosztow na
    >inne podmioty to normalna praktyka (tak sadze).

    Na czym opierasz twierdzenie, że prokuratorzy amerykańscy interesują się
    łamaniem prawa tylko w dużych spółkach?

    >Mnie doprowadzily do wniosku (bankructwa), ze kapitalizm sie nie
    >sprawdza, jak zreszta kazdy inny system, tylko ze w roznym stopniu.

    Rozumiem, że myśl głęboka, tak głęboka, że autor w niej utonął.

    Bankructwa wpisane są w logikę kapitalizmu, a nie jego patologią. W ten
    sposób rynek eliminuje firmy słabe, złe, produkujące nieefekywnie. Tego bata
    nie było w gospodarce socjalistycznej, w związku z tym mimo ciągłych
    kontroli, inspekcji i Bóg wie czego jeszcze, socjalistyczne fabryki ciągle
    wypuszczały buble.

    >W/W
    >bankructwa doprowadzily do sytuacji, kiedy rynek zaczal zastanawiac sie,
    >czy nalezy wynagradzac prezesow i pracownikow opcjami na akcje, bo
    >zamiast pracowac, zaczynaja kombinowac. Jest to identyczna sytuacja jak
    >wynagradzanie za biezacy wynik i wartosc spolki, bo ten tez mozna w
    >identyczny sposob podrasowac.

    Jaki to ma związek ze sporną kwestią zbyt wysokich gotówkowych zarobków
    prezesów?

    >A pokaz mi taka osobe, ktora ma pelna informacje dot. faktycznej
    >konkurencyjnosci wszystkich instytucji bankowych dzialajacych na danym
    >rynku.

    Jak ktoś przeczytał zestawienie porównawcze w pierwszym lepszym tygodniku
    ekonomicznym, to ma.

    >Z tym wyksztalceniem i wolnoscia zatrudnienia to mnie rosmieszasz. Znam
    >przypadki osob, ktore po jakis dziwnych studiach
    >humanistyczno-przyrodniczych (bez znaczenia) trafialy do departamentow
    >biznesowych. Ty chyba nie wiesz gdzie zyjesz. Socjalizm kolego juz dawno
    >sie skonczyl i teraz ludzie nie ida zgodnie ze swoim wyksztalceniem do
    >pracy ale staraja sie znalesc cokolwiek co dodatkowo daje pieniadze na
    >zycie! :( Hobbysci wymarli wraz z socjalizmem.

    Widzę, że doskonale wiesz, gdzie żyjesz, ale dostrzec, że kogut pieje, jak
    słońce wstaje, a nie odwrotnie, to już nie potrafisz. Tak wysokie bezrobocie
    bierze się właśnie stąd, że socjalizm jeszcze się nie skończył, tylko okopał
    w kilku bastionach i zasysa pieniądze, które spokojnie mogłyby pójść na
    rozruszanie gospodarki, a w efekcie na obniżenie bezrobocia.

    pdof2001.pdf, z ktorej

> [...]
    > że nie jesteś zbyt lotny. Po pierwsze napisałem, że w Polsce mamy
    > socjalistyczno-kapitalistyczną hybrydę, a nie kapitalizm, ergo - zaczyna
    > świtać? - jesteśmy biedniejsi, niż gdybyśmy mieli kapitalizm.

    >Pozwolisz, ze odplace Ci pieknym za nadobne - nie znajac danych podales
    >jakies wyjasnienie i teraz sciemniasz. Jezeli nie umiesz porownac
    >prostych liczb ok. 95% do ok. 4% i uwazasz, ze wiekszosc ze 100% to 4%,
    >to wybacz - To ty chyba nie jestes zbyt lotny, albo w swojej niewiedzy
    >blefujesz i nie umiesz do tego sie przyznac.

    Zamiast cieszyć się, że raz przyznałem Ci rację, denerwujesz się, przez co
    obniżasz swój i tak mierny poziom. No więc jeszcze raz: statystyka, którą
    podałeś - dość powszechnie zresztą znana - dowodzi jedynie tego, że Polacy
    umieją korzystać z ulg podatkowych. Jeśli tą statystyką chcesz dowieść, że
    Polacy są biedni, to za biednych musisz uznać zarabiających po 5 tys.
    miesięcznie, bo z takimi dochodami, korzystając z ulg czy umiejętnie
    wykazując koszty, bez problemu można wylądować poniżej pierwszego progu.

    >Czlowiek, mysl. Jest osoba bezrobotna - co ona wydaje na telefony - g..
    >wydaje.

    Flyer: Na razie nic nikomu nie funduje, bo nie pracuje ;). (ten wątek,
    29.11, godz. 00.56)
    Flyer: Moje koszty stale w Warszawie (w zaokragleniu):
    - telefony - stacjonarny i komorkowy - 100 zl/m-c (bez internetu)
    (Wątek: Rachunek kosztów mojej pracy, post otwierający).

    I już wiemy, że gówno to jest 100 złotych.

    >Ale ja mowie o prezesach a nie o kasjerkach.

    To szkoda, że tylko tyle i nie odpowiadasz na pytanie, kto miałby ustalać
    ich pensje, jak wolny rynek Ci nie pasuje.

    >Kasjerki sa zatrudniane
    >ponizej wlasnych kosztow. I badz laskaw nie schodzic z tematu.

    Pytałem, dlaczego przy pensjach prezesów ma obowiązywać zasada, że płacimy
    im minimalną możliwą stawkę, a ta sama zasada stosowana przy kasjerkach was
    (socjalistów) oburza? Koszty własne są rzeczą mocno względną. Kasjerka może
    mieszkać u rodziców albo mieć bogatego kochanka, a prezes wyspę, która jest
    mu niezbędna, żeby miał gdzie spędzać wakacje. Ty np. uznałeś, że telefon (i
    to zarówno stacjonarny, jak i komórkowy) jest Ci niezbędny, ktoś inny
    niebezpodstawnie może uznać to za luksus.

    Paweł
    --
    www.szwedzka.pl

  • 262. Data: 2002-12-06 00:10:28
    Temat: Re: Re: Re: Co to są znajomości?
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Paweł Pollak wrote:

> [...]
    > (Wątek: Rachunek kosztów mojej pracy, post otwierający).
    >
    > I już wiemy, że gówno to jest 100 złotych.

    Towarzyszu Kapitalisto. Postanowilem zakonczyc ten watek, ale dotrwalem
    tylko do tego momentu. Otoz tow. w czasie kiedy pracowalem, plasowalem
    sie przez dwa lata w sredniej stawce podatkowej (4% szczesciarzy) i stad
    mam na to g... . Gdybym w swojej karierze zarabial tylko po 1000
    zl/brutto, to juz dawno musialbym grzebac po smietnikach a nie gadac
    przez telefon (biorac pod uwage moj czesciowo dobrowolny staz na
    bezrobociu). Przy szukaniu pracy telefon sluzy mi bardziej do
    nasluchiwania czy ktos nie dzwoni nizli do czynnego dzwonienia za praca.
    Osobiscie wybieram inne formy kontaktu z potencjalnymi pracodawcami

    > Pytałem, dlaczego przy pensjach prezesów ma obowiązywać zasada, że płacimy
    > im minimalną możliwą stawkę, a ta sama zasada stosowana przy kasjerkach was
    > (socjalistów) oburza?

    Choc kariera naukowa mi raczej nie grozi, mimo wszystko czuje sie
    niedopieczonym absolwentem Zarzadzania na UW. O ile pamietam nie pisalem
    o potrzebie wprowadzania zasad wynagradzania, ale o wartosci logicznej i
    ekonomicznej wynagrodzen prezesow w kontekscie zasad rzadzacych podobno
    rynkiem pracy i ekonomia przedsiebiorstw. Zreszta jezeli juz mowa o
    zasadach - jakos nie widze wielkich strat i ciaglych zmian prezesow w
    PKO BP czy BGK (na marginesie wiem o dofinansowaniu tych bankow ale
    trzeba pamietac tez o ich deficytowych zadaniach "zleconych" przez
    Panstwo) - widocznie w jakims stopniu zasady zawarte w ustawie kominowej
    sprawdzaja sie. Na szersza skale - zgodnie z propozycjami politykow -
    taka praktyka moze byc niezbyt efektywna (chodzi o sztywne zasady a nie
    zastosowanie logiki) - bo gracze na rynku sa pozbawieni racjonalnych
    zachowan (z punktu widzenia wiedzy obiektywnej a nie dostepnej).
    Podkreslam : moze a nie jest czy bedzie.

    >Koszty własne są rzeczą mocno względną. Kasjerka może
    > mieszkać u rodziców albo mieć bogatego kochanka, a prezes wyspę, która jest
    > mu niezbędna, żeby miał gdzie spędzać wakacje.

    No coz. Nic nie poradze na to, ze mierzi mnie brak Pokory i Umiaru u
    niektorych osob. Nachapac sie, nachapac sie i widziec swoje wielkie EGO
    w lustrze. Ale to nie socjalizm - to z dawna wymarle wartosci spoleczne ;).
    Tak na marginesie - ostatnimi miesiacy czytalem o prezesie (na
    zachodzie), ktory obejmujac swoje stanowisko zrzekl sie wynagrodzenia,
    bo go bylo na to stac a w firmie zle sie dzialo. Dokladniej wyznaczyl
    sobie wynagrodzenie chyba 1$ - bylo w GW, glowy nie dam, choc teraz
    bezwartosciowa ;).

    > Ty np. uznałeś, że telefon (i
    > to zarówno stacjonarny, jak i komórkowy) jest Ci niezbędny, ktoś inny
    > niebezpodstawnie może uznać to za luksus.

    Ale umiem umotywowac potrzebe ich posiadania za pomoca hasel o szukaniu
    pracy ;).
    Co ja poradze, ze ci wredni pracodawcy sa tacy niecierpliwi i gotowi sa
    zrezygnowac z czlowieka o niezbyt swiatlych dokonaniach zyciowych, z
    powodu nieodebrania telefonu. Zreszta na przyklad w czesci instytucji
    panstwowych nikt nie zadzwoni na komorke - takie maja ograniczenia i nic
    na to nie poradze.

    Flyer

  • 263. Data: 2002-12-06 00:14:13
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Paweł Pollak wrote:

    > Przyznaję, błędnie założyłem, bo wyraźnie gość, który
    > podpisał Ci dyplom, powinien pójść siedzieć za poświadczenie nieprawdy. Więc
    > tłumaczę.

    Starsznie mi przykro, ze ogranicze sie tylko do sprostowania, wybacz.
    Moge Ciebie pocieszyc - nikt nie zostanie skazany - sprawiedliwosc
    dziejowa mnie dopadla i mi nie dala dyplomu. Ale zawsze moge sie zapisac
    do SLD i zostac Prezydentem RP (ktorego zreszta doceniam) ;).

    Flyer

  • 264. Data: 2002-12-06 00:43:21
    Od: flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Paweł Pollak wrote:

    > Jakie czynniki? I kiedy ta poprawa nastąpi? Bo jak na razie wyrzucamy
    > pieniądze w to błotko od 13 lat.

    Pojde na skroty (znow) i sie ogranicze merytorycznie - polecam srodowa
    GW, gdzie opisano doswiadczenia niemieckie i po czesci brytyjskie w
    restrukturyzacja gornictwa weglowego. Jak wyczytalem, Niemcy
    restrukturyzuja (podkreslam tryb niedokonany) swoje kopalnie od 1957 -
    juz sa niedalego konca.

    Na marginesie - powyzsze dotyczy tylko uwagi o dlugosci trwania procesu
    a nie o finanse - w tym raczej niegdy sie nie dogadamy.

    > Dosyć charakterystyczny sposób dyskusji osoby, która wie, że krytykowana
    > sytuacja jest nie do przyjęcia, ale z jakichś względów nie chce tego
    > przyznać, a wiedząc, że nie będzie miała argumentów na obronę tej sytuacji,
    > stara się w ogóle nie dopuścić do stwierdzenia faktu, że taka sytuacja
    > rzeczywiście ma miejsce.

    Ja bym to nazwal - stara sie byc obiektywna i nie analizowac sytuacji
    pod wzgledem wlasnego interesu, tylko w szerszym ujeciu. Faktem wg.
    Ciebie jest niedochodowac gornictwa wegla kamiennego i wydanych 37 mld.
    Jezeli chodzi o mnie - te fakty stanowia tylko tytul rozdzialu i nie
    maja zadnej wartosci poznawczej. Sa realne ale nie stanowia jeszcze
    zadnej podstawy do oceny sytuacji.

    > W efekcie neguje dane (gazety są niewiarygodne),
    > ale na wszelki wypadek nie podaje żadnych innych

    Neguje pisma publikujace czesto jednostronne artykuly - nie
    publicystyke. To tak jakbym napisal artykul ile to ludzi ginie i jest
    rannych rocznie w wypadkach, jakie to straty ponosi statystyczny
    obywatel z tego powodu (a ponosi chocby z powodu swiadczen lekarskich
    dla ofiar i zasilkow pogrzebowych z ZUS, nie wspominajac o podwyzkach OC
    posrednio bijacej w nabywcow, kosztach napraw infrastruktury drogowej
    itd.) Osoba nieobeznana z calym zagadnieniem (a tylko z widzeniem jednej
    strony i to ogolnym) ma prawo na podstawie takiego artykulu zadac
    zlikwidowania ruchu samochodow w Polsce.

    > (Flyer twierdził, że
    > musiałby sięgnąć do rocznika statystycznego, ciekawe czemu więc tego nie
    > zrobił) i gotowa jest wygłosić każdą bzdurę (to nie podatnicy płacą na
    > górników, tylko jakieś mistyczne "Państwo"), byleby tylko nie dopuścić do
    > omawiania meritum.

    Rocznika nie mam - nie uwazam tej dyskusji za tak wazna dla ustroju
    gospodarczego RP, zebym zaraz lecial do bibloteki. Co do podatkow - moge
    to napisac inaczej ale i tak bedzie to zgodnie z twoja teza, ze wiem i
    nie chce sie przyznac:
    "Na gornictwo placa podatnicy i jednoczesnie nie placa na nie, bowiem
    obowiazek podatkowy maja wobec Panstwa a nie gornictwa". Zapominanie o
    tym, ze placi sie Panstwu prowadzi w czysto irracjonalnej postaci do
    sytuacji, kiedy "prawy" obywatel bedzie uznawal, ze nie musi placic
    czesci podatkow, bo z wyliczen statystycznych wyszlo mu, ze
    statystycznie przecietnie jako obywatel tegoz Panstwa, placi na cos iles
    tam zlotych. Jakbys nie wiedzial - to sie juz nazywa anarchia a nie
    liberalizm.

    Flyer

  • 265. Data: 2002-12-16 09:08:55
    Temat: Odp: Co to są znajomości?
    Od: "Artur Lato" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik Paweł Pollak <s...@m...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:asompr$ogg$...@c...magma-net.pl...
    [...]
    > Eksperyment socjalistyczny nigdzie się nie udał. Z tą wiedzą historyczną
    > można dopuszczać dyskusję, jak mogą wyglądać w kapitalizmie konkretne
    > rozwiązania. Osoba, która nadal twierdzi, że nie wiadomo, co jest lepsze
    > albo że socjalizm jest lepszy, albo nie zna faktów historycznych, albo nie
    > umie powiązać ich w związek przyczynowo-skutkowy.

    Osoba, która tak rozumuje jak Ty, bardzo przypomina agitatorów
    komunistycznych (i to tych wczesnych, radykalnych), którzy też
    koniecznie chcieli przedstawić rzeczywistość tylko w dwóch
    kolorach - czarnym i białym. Oczywiście u nich to kapitalizm miał
    same wady. Natomiast w rzeczywistości wszystko na tym świecie
    ma swoje wady i zalety, a co jest lepsze zależy wg jakiego kryterium
    sie ocenia. Dlatego tak wiele (i coraz więcej) osób uważa, że jednak
    w PRL-u żyło im się lepiej, bo stracili rzecz, którą uważają za
    najcenniejszą - bezpieczeństwo socjalne, i albo nie zyskali nic
    w zamian (wolność słowa, z której nie zamierzają korzystać,
    paszport w szufladzie leżący bezużytecznie z powodu braku
    pieniędzy, piękne sklepy, do których mogą tylko wejść i popatrzeć),
    albo to co zyskali uważają za mniej istotne, od tego co stracili,
    (np. jeżdżą Oplem zamiast maluchem i nie muszą stać w kolejkach,
    ale żyją w wiecznym strachu, że stracą pracę). Jeśli ktoś uważa,
    że teraz jest lepiej pod każdym względem, to przypominam,
    że np. wtedy budowało się do 400 tys. nowych mieszkań rocznie,
    a teraz chyba z 10 razy mniej. I, jak się okazuje, nie były
    to nic nie warte "klitki", bo teraz ludzie biorą nawet kredyty
    bankowe żeby kupować te mieszkania na wolnym rynku.

    A to, że eksperyment socjalistyczny nigdzie się nie udał,
    to też jest pogląd dyskusyjny. Dlaczego niby na pewno
    się nie udał w takich krajach jak Czechosłowacja,
    czy Węgry, albo nawet w Polsce, dopóki władza
    nie zaczęła ulegać naciskom swego "ludu" na życie ponad stan?
    Wiadomo tylko, że tzw. realny socjalizm przegrał rywalizację
    z kapitalizmem, czyli tzw. zimną wojnę, i dlatego upadł.
    Ale przecież nikt nie zaprzecza, że pod względem wydajności
    pracy kapitalizm jest lepszy, znacznie lepiej potrafi wyciskać
    ludzi jak cytryny (jednych wyciska jak cytryny, a w związku z tym
    dla innych w ogóle nie ma pracy). Ale z tego jeszcze nie wynika,
    że lepiej się w nim żyje większości zwykłych ludzi.
    Nacisk, który Reagan zastosował żeby ostatecznie "rozłożyć"
    ZSRR można porównać do wojny cenowej, kiedy silniejsza
    i bogatsza firma sprzedaje przez pewien czas poniżej kosztów
    żeby wykosić konkurencję. Ale w takim wypadku, z upadku tej
    konkurencji nie można wyciągać wniosku, że nie utrzymałaby się
    ona na rynku w normalnych warunkach.
    Jeśli kapitalizm chce być uważany za *bezapelacyjnie lepszy*
    od socjalizmu, to musi uporać się ze zmorą bezrobocia.

    > No to Kuroń nie ma racji.

    No tak, Ty oczywiście wiesz lepiej niż jeden z najważniejszych
    działaczy Solidarności, który bezpośrednio uczestniczył w tych
    wydarzeniach.
    To tylko potwierdza to co napisałem wyżej - jeśli fakty nie mieszczą
    się w Twoim czarno-białym schemacie, to tym gorzej dla faktów.

    > "Solidarność" nie wymogła na rządzie druku pustych pieniędzy, bo w
    > socjalizmie w ogóle nie było realnych pieniędzy.

    Następny slogan. Pieniądze te były na tyle realne, że milionom ludzi
    chciało się je codziennie zarabiać. I dopóki nie zaczęto, pod naciskiem,
    drukować ich za dużo, umożliwiały kupowanie wielu towarów nie tylko
    bez kolejek, ale nawet na raty.

    > Ten system musiał
    > zbankrutować, a działania "Solidarności" tylko to przyspieszyły. Na nasze
    > szczęście, zanim dochrapaliśmy się poziomu Korei Płn. Obecnie jedzą tam
    > żaby.

    Następny mit na użytek ludzi, którzy teraz żałują, że zaufali
    Solidarności. W Czechosłowacji, NRD, czy na Węgrzech, nic nie
    wskazywało na to, żeby system musiał bankrutować (to prawda,
    że w 89 r społeczeństwa tych krajów wybrały drogę do kapitalizmu,
    ale trzeba by zapytać, czy aby większość teraz tego nie żałuje,
    a jeśli nawet nie żałuje, to czy wynika to z sytuacji ekonomicznej,
    czy z większej wolności osobistej, którą też sobie bardzo cenią).
    A bankructwo PRL-u wynikało z lekkomyślnej i zmierzającej do
    przypodobania się "poddanym" polityki Gierka, a nie z inherentnych
    cech systemu. Dlaczego z tego co się stało w Argentynie
    nie wyciągasz wniosku, że kapitalizm musi zbankrutować?
    I dlaczego socjalizm kojarzy Ci się nieuchronnie z Koreą Płn.,
    a kapitalizm tylko z USA, czy Niemcami, a nie np. z niektórymi
    krajami afrykańskimi, w których ludzie też często umierają z głodu,
    albo z niektórymi miastami Płd. Ameryki, gdzie policyjne szwadrony
    śmierci oczyszczają ulice z wałęsających się bezdomnych dzieci?

    > Ciekawe, że jakoś nie mogę przypomnieć sobie w sklepach pomarańczy i
    bananów
    > w latach 70.?

    Mowa była o *spustoszeniach* w sklepach, czyli o słynnych pustych
    półkach z octem, a nie o braku pomarańczy i bananów.

    > Bony na cukier wydawano wtedy dla ozdoby?

    Bo nacisk na drukowanie pustych pieniędzy zaczął się jeszcze
    przed Solidarnością. Nie słyszałeś o słynnych wydarzeniach
    w Radomiu w 1976? Nie słyszałeś o tym jak najpierw Jaroszewicz
    ogłosił niezbędną dla zachowania równowagi rynkowej podwyżkę
    cen, a w wyniku protestów robotniczych po kilku dniach dobry
    "ojciec narodu" Gierek ją odwołał?

    > Talony na maluchy
    > też?

    To nie miało nic wspólnego z systemem ekonomicznym, tylko polityką
    (ani mi w głowie obrona tej polityki). Władza chciała mieć możliwość
    nagradzania lojalnych (albo swoich) ludzi umożliwieniem zakupu
    atrakcyjnych towarów po cenie dużo niższej niż cena równowagi
    (giełdowa).
    W sumie to śmieszy mnie to przywoływanie kartek, talonów,
    kolejek, itp. jako najważniejszego argumentu za wyższością obecnego
    systemu nad tamtym. Przecież to żadna sztuka (w każdym systemie)
    zapewnić równowagę rynkową. Wystarczy ustalić odpowiednio
    wysokie ceny.
    Zresztą jak ktoś chciał, to mógł i wtedy uniknąć tych wszystkich
    kartek i półek z octem. Wystarczyło kupować (zupełnie legalnie)
    tzw. bony dolarowe i robić zakupy tylko w Pewexie.
    Że trzeba było mieć dużo pieniędzy? Z zalet obecnego systemu
    też korzystają głównie ludzie, którzy mają dużo pieniędzy.

    > Jaką interwencję? Przed okresem komunistycznym interwencję nazywało się po
    > prostu agresją, a przeciwko agresorowi wysyłało się wojsko. Dopiero
    > komuniści wpadli na ciekawy sposób radzenia sobie z agresją, a mianowicie,
    > że wojsko wysyła się przeciwko własnemu narodowi.

    A, masz rację. Nie wpadłem na to, że przecież można było
    zamiast tego wysłać wojsko przeciwko Armii Czerwonej.

    [...]
    > Ja nie jestem poważny?

    O cholera, nie przyszło mi do głowy, że Ty możesz być
    np. Balcerowiczem piszącym pod pseudonimem :-))

    > Proponuję wyjrzeć poza świat państwowej (czytaj: SLD-owskiej) telewizji i
    > "Trybuny".

    No widzisz, znowu wyłazi to Twoje wtłaczanie wszystkiego
    w czarno-białe schematy. Jeśli tylko komuś nie wszystko podoba się
    w kapitalizmie, albo potrafi dostrzec, że nie wszystko w socjalizmie
    było złe, albo nie podoba mu się tak typowe dla zwycięzców
    przeinaczanie i naciąganie faktów historycznych (i tzw. "kopanie
    leżącego"), to znaczy, że "komuch" i czytelnik "Trybuny".
    A tymczasem ja nigdy nie czytałem "Trybuny", za to od wielu
    lat "Gazetę Wyborczą". Tylko że ja jestem z tych co lubią
    widzieć rzeczywistość we wszystkich odcieniach szarości,
    a nie tylko czarnym i białym.
    I jeśli chodzi konkretnie o sprawę bezrobocia, to nie przypominam
    sobie, żebym kiedykolwiek widział w "GW" alarmistyczny
    artykuł na ten temat, przekonywujący, że trzeba pilnie podjąć
    jakieś nadzwyczajne działania żeby je radykalnie zmniejszyć.
    Ale ponieważ "GW" prezentuje głównie poglądy UW
    i Balcerowicza, to teraz jest już dla mnie jasne dlaczego
    nie naciska się tam tak bardzo na walkę z bezrobociem.
    Ale nie chcę tutaj rozwijać tego tematu, bo piszę o tym
    w wątku "sposób na nicnierobienie".

    > Jedno nie przeszkadza drugiemu. Co z tego, że obniży się bezrobocie, jak
    > bezrobotnym nie będzie się chciało ruszyć z kanapy?

    Oczywiście, że jedno nie przeszkadza drugiemu, ale to co ja zarzucałem
    m.in. Tobie, to właśnie ograniczanie się tylko do tego jednego,
    i sugerowanie w ten sposób, że to drugie jest niepotrzebne,
    a przynajmniej mało istotne.

    Artur

  • 266. Data: 2002-12-16 13:22:15
    Temat: Re: Co to są znajomości?
    Od: "Rafal" <?@?.?>

    Użytkownik Artur Lato <a...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:atk51l$nvu$...@n...onet.pl...

> [...]
    > systemu nad tamtym. Przecież to żadna sztuka (w każdym systemie)
    > zapewnić równowagę rynkową. Wystarczy ustalić odpowiednio

    Wiesz - to jest chyba fundamentalna różnica pomiędzy Tobą a liberałem. I nie
    ma sensu sensu próbować przekonywać o innych sprawach jeżeli w tej nie
    będzie porozumienia. Bo z tej kwesti wynika wnóstwo innych.

    Ty naprawdę uważasz, że zapewnić równowagę rynkową to żadna sztuka?
    W takim razie powiedz mi po co istnieją mechanizmy takie jakie jak wolna
    konkurencja, giełda (towarowa, papierów wartościowych), aukcje i inne
    mechanizmy, które i tak nie zawsze sobie radzą z wyłapaniem prawdziwej
    równowagi?

    Poza tym nie rozumiem Twojego mechanizmu zapewnienia takiej równowagi -
    ustalić odpowiednio wysokie ceny - i co?
    I to uważasz jest równowaga?
    Pamiętaj, że rynkowa równowaga, to jest zderzenie z jednej strony potrzeb
    rynku (oczywiste jest że nie wszystkie potrzeby mogą zostać zaspokojone) a z
    drugiej możliwości rynku co do realizacji tych potrzeb. (w skrócie - popyt
    to potrzeby, a możliwości ich rrealizacji to podaż).
    Żeby zapewnić równowagę, to po pierwsze - musisz znać owe potrzeby. Po
    drugie musisz znać doskonale możliwości rynku. Po trzebie musisz wiedzieć
    które potrzeby są ważniejsze (bardzo precyzyjnie) - tak aby wiedzieć które
    potrzeby powinny być zaspokajane w pierwszej kolejności i wiarę mozliwości
    rynku w dalszej kolejności.
    Powiedz mi któż na świecie taką ogromną wiedzę posiada? Czyżbyś Ty ją
    posiadał skoro śmiesz twierdzić, że osiągnięcie równowagi rynkowej nie jest
    problemem?

    Moim skromnym zdaniem takiej wiedzy nie posiada nikt na świecie. Co więcej -
    nikt na świecie nie posiada choćby szczątkowej informacji nawet o
    najmniejszych cudzych potrzebach i cudzych możliwościach realizacji tych
    potrzeb.
    Jedynie kto taką wiedzę posiada, to każdy z nas osobna, ale tylko i
    wyłącznie w zakresie własnych potrzeb i własnych możliwości. Tylko ja wiem
    czego tak naprawdę potrzebuję i tylko ja wiem na co mnie stać, co jestem w
    stanie robić i kiedy opłaca mi się pracować.
    Żaden urzędnik na świecie, nie wie tego lepiej ode mnie. A skoro tego nie
    wie, to niech nie stosuje siły wobec mnie, aby wpływać na moje decyzje
    gospodarcze.
    I to jest podstawa liberlizmu. Zostamy ludziom swobodę. Nich żaden urzędnik
    na siłę nie próbuje oceniać potrzeb oraz możliwości ludzi. Niech nikt nie
    próbuje siłowo określać popytu i podaży.

    Jezeli jednak uważasz inaczej i myślisz, że określenie równowagi rynkowej
    jest banalnie proste - to zacznij grać na giełdzie i zarabiać ogromne
    pieniądze.

    Rafał

  • 267. Data: 2002-12-16 13:41:57
    Od: "Przemek Wrzesinski" <p...@g...pl>

    W wiadomości news:atk51l$nvu$1@news.onet.pl,
    Artur Lato <a...@p...onet.pl> napisał(a):
> [...]
    > to nic nie warte "klitki", bo teraz ludzie biorą nawet kredyty
    > bankowe żeby kupować te mieszkania na wolnym rynku.

    Coz ja jakos nie dowierzam tym statystykom z poprzedniego okresu. Cos
    wybudowano, otwarto uroczyscie a dzien po szlo to do remontu bo przeciez
    trzeba bylo wyrobic 300 procent normy w czynie spolecznym.

    > Jeśli kapitalizm chce być uważany za *bezapelacyjnie lepszy*
    > od socjalizmu, to musi uporać się ze zmorą bezrobocia.

    Z bezrobociem sie nikt nigdy nie uporal, chyba ze wydasz dekret o przymusie
    pracy i przymusie przyjecia do pracy

> [...]
    > chciało się je codziennie zarabiać. I dopóki nie zaczęto, pod naciskiem,
    > drukować ich za dużo, umożliwiały kupowanie wielu towarów nie tylko

    Coz pamietaj o totalnym marnotrastwie i kombinowaniu jak tu cos wynies z
    fabryki bo poza nia nie mozna bylo nic dostac. Albo sprawa wegla, to niby
    czarne zloto , bylismy potega w wydobyciu a jakos zawsze co roku byl problem
    aby zakupic wegiel do ogrzania domu.

> [...]
    > cech systemu. Dlaczego z tego co się stało w Argentynie
    > nie wyciągasz wniosku, że kapitalizm musi zbankrutować?

    Argentyna nie byla krajem kapitalistycznym w liberalnym ujeciu. Nie chce sie
    spierac z toba czy byla czy nie, bo to miejsce na to. Odsylam do dyskusji na
    pl.sci.ekonomiczne na ten temat (jakies pol roku temu).

> [...]
    > albo z niektórymi miastami Płd. Ameryki, gdzie policyjne szwadrony
    > śmierci oczyszczają ulice z wałęsających się bezdomnych dzieci?

    Bo w tych krajach nie ma kapitalizmu. Wskaz mi afrykanski kraj
    kapitalistyczny - nie znajdziesz zadnego. Zreszta ani Niemcy napewno nie sa
    krajem wolnorynkowym , zreszta jak cala UE.

> [...]
    > ogłosił niezbędną dla zachowania równowagi rynkowej podwyżkę
    > cen, a w wyniku protestów robotniczych po kilku dniach dobry

    Zaraz, zaraz. Ale przeciez bylismy 10 potega swiata ( przypominam o
    statystykach, sam sie na nie powolywales) - to dlaczego musialo nastepowac
    racjonowanie zywnosci. Podwyzki cen byly spowodowane wlasnie brakiem podazy
    zywnosci a nie na odwrot.

> [...]
    > nagradzania lojalnych (albo swoich) ludzi umożliwieniem zakupu
    > atrakcyjnych towarów po cenie dużo niższej niż cena równowagi

    Polityka jest nierozerwalnie zwiazana z systemem ekonomicznym - ale to juz
    chyba nie ta grupa :-)

    > Zresztą jak ktoś chciał, to mógł i wtedy uniknąć tych wszystkich
    > kartek i półek z octem. Wystarczyło kupować (zupełnie legalnie)
    > tzw. bony dolarowe i robić zakupy tylko w Pewexie.

    Dziwne ale ja jakos pamietam ze jednak legalne kupno bonow dolarowych to byl
    problem - a moze bylem nieprawomyslny ? ;-)

    > Że trzeba było mieć dużo pieniędzy? Z zalet obecnego systemu
    > też korzystają głównie ludzie, którzy mają dużo pieniędzy.

    ale ci co maja mniej np. ja maja za to wieksze mozliwosci.

> [...]
    > artykuł na ten temat, przekonywujący, że trzeba pilnie podjąć
    > jakieś nadzwyczajne działania żeby je radykalnie zmniejszyć.

    Czytaj dokladnie, pamietam pare z ostatniego polrocza :-)

    Pozdrawiam

    Przemek
    PS Zaden Balcerowicz w ukryciu :-)

  • 268. Data: 2002-12-17 18:06:11
    Od: "Artur Lato" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik Rafal <?@?.?> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:asnp5b$f9t$...@n...tpi.pl...

    > Ja po prostu nie wiem jak Ciebie mam przekonać...

    Obawiam się, że nie przekonasz, bo Ty mi mówisz jak,
    zgodnie z Twoimi wyobrażeniami, kapitalizm *powinien*
    działać, a ja Ci podaję przykłady jak działa w praktyce.
    Nie obraź się, ale dyskusja z Tobą przypomina dyskusję
    z tzw. prawdziwym komunistą, albo inaczej - ideowym
    członkiem PZPR (nie było ich wielu, ale zdarzali się).
    Ty mu podajesz przykłady jak idiotycznie realny socjalizm
    działa w praktyce, a on nie przyjmuje tego do wiadomości,
    tylko cytuje Marksa :-))

    > Zrozum - że skoro właściciel na to pozwala, to znaczy, że jest mu z tym
    > dobrze. I że jest zadowolony. Jakie są przyczyny jego zadowolenia to już
    > jest jego sprawa. Może liczy na to, że dużymi pieniędzmi zdobędzie jego
    > lojalność, może nie potrafi znaleźć tańszego fachowca któremu by tak ufał,
    > może to jest jego znajomy... MNIE TO NIE OBCHODZI. To są jego pieniądze i
    > skoro tak robi, to znaczy, że tak mu pasuje.

    Twój błąd w rozumowaniu polega na tym, że mówiąc "firma prywatna"
    masz w głowie jednoosobowego właściciela, który osobiście chodzi
    po firmie i dogląda wszystkiego, i w razie bankructwa odpowiada
    całym swoim majątkiem, a potem podstawiasz w to miejsce
    "właściciela" składającego się z tysięcy ludzi, którzy kupili
    na giełdzie akcje na kilka tygodni, tylko z tego powodu, że rosły,
    a oni mieli nadzieję, że jeszcze trochę podrosną. Często nawet
    nie wiedzą gdzie ta "ich" firma się mieści, i nie mają zamiaru
    nigdy się w niej pokazać.
    Tak, gdyby w tym systemie własność prywatna oznaczała zawsze
    własność jednoosobową (ew. w formie spółki cywilnej), z pełną
    odpowiedzialnością całym majątkiem w przypadku bankructwa,
    to może wtedy system działałby zgodnie z teorią. I napewno taki
    jednoosobowy właściciel pogoniłby menadżera, który ośmieliłby się
    zażądać kilkuset tys. zł miesięcznie.
    Natomiast firma, której właścicielami są setki,
    albo i tysiące, takich kilkutygodniowych właścicieli zwykle
    działa tak jakby w ogóle nie miała właściciela. Marnotrawstwo
    i rozrzutność są tam często większe niż w firmie państwowej,
    bo w państwowej jakieś organa państwa mają prawo zainteresować
    się np. zarobkami prezesa (np. sejm zarobkami przezesa NBP),
    a w tej niby prywatnej teoretycznie tylko rada nadzorcza, ale
    w praktyce tej radzie jest dużo bliżej do zarządu (z którym mają
    wspólne interesy wyciągnięcia ze spółki jak najwięcej),
    niż do tysięcy anonimowych akcjonariuszy, którzy prawdopodobnie
    nigdy się nawet w firmie nie pokażą.
    Podałem Ci konkretny przykład świadczący o tym, że
    w nienadzorowanych przez nikogo bankach "prywatnych"
    rozrzutność jest kilkukrotnie większa niż w nadzorowanym
    przez państwo NBP. Ale ponieważ fakt ten nie pasował Ci
    do Twojej wizji świata, to zastosowałeś starą zasadę:
    "jeśli fakty nie pasują do teorii, to tym gorzej dla faktów".

    > A w przypadku obsadzania i wynagradzania posad państwowych (jak i innych
    > decyzji gospodarczych), to nie wiadomo, czy jakiekolwiek decyzje są
    > generalnie korzystne dla właściciela (czyli w tym wypadku dla
    > społeczeństwa), bo te decyzje są wymuszane siłą.
    > Ja jako współwłaściciel NBP nie mogę niezgodzić się z decyzją większości
    > (która wybiera sejm, który wybiera inne organa, które powołują prezesów
    > itp.) i wypisać się z biznesu. Jestem zmuszony siłą w nim tkwić.

    Jaką siłą? ZOMO? Ty wybierasz posłów do sejmu, którzy wyłaniają
    rząd, który podejmuje decyzje. W spółce akcyjnej jest podobnie:
    wybierasz, na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy, zarząd i radę
    nadzorczą i potem oni podejmują decyzje. Różnica jest bardziej
    ilościowa niż jakościowa.

    > Natomiast gdybym był współwłaścicielem banku (powiedzmy właścicielem 1/40
    > 000 000 części banku) i nie zgadzałbym się z pensją prezesa, bo uważałbym,
    > że będzie ona niekorzystna dla banku (zmniejszy jego wynik finansowy), to
    > wtedy sprzedaję taką akcję i tyle.

    Spójrz na to szerzej. Jeśli nawet nie będziesz akcjonariuszem tego banku,
    to ten rozrzutny bank będzie stanowił mniejszą konkurencję dla innych
    banków, i one chętnie skorzystają z mniejszego nacisku konkurencji,
    żeby swoim prezesom też więcej płacić. Mogą ostro konkurować w każdej
    innej dziedzinie, ale nie w tej. Po prostu ustali się taki standard, a Twoje
    możliwości wyboru będą iluzoryczne.

    > W przypadku NBP - nie mogę sprzedać swojej akcji. Jeżeli NBP zacznie
    > przynosić straty i trzeba je będzie pokrywać z podatków płaconych przeze
    > mnie - nie mogę sobie ot tak zrezygnować.

    Też możesz. Możesz wyciągnąć paszport z szuflady i wyemigrować do
    kraju, w którym większość stanowią ludzie o takich poglądach jak Ty.
    Naprawdę, nie ma zasadniczej różnicy między państwem a spółką
    akcyjną.
    Nikt nie ma prawa Cię zatrzymać. A jeśli obawiasz się, że mogą
    Cię nie wpuścić do takiego kraju, to powinieneś ich zapytać
    dlaczego zasady wolnego rynku stosują tylko wtedy gdy jest to zgodne
    z ich interesem (np. swobodny przepływ kapitału, ale ludzi już nie).

    > Pamiętaj - nie patrz do cudzej kieszeni tylko do swojej. Polacy nie myślą
    > tym jak powiększać zawartość swoich kieszeni, ale jak pomniejszyć
    zawartość
    > cudzej.

    Wcale nie kieruje mną zawiść w stosunku do tego zarabiającego krocie
    prezesa. Tyle że to wynaturzenie powoduje, że system nie działa zgodnie
    z Twoimi wyobrażeniami. Bo przy takich zarobkach prezes ma szanse
    w ciągu kilku lat zapewnić byt sobie i trzem pokoleniom swoich potomków.
    Nie musi w takim razie walczyć jak lew o to, żeby firma prosperowała
    jak najdłużej, nie musi też przejmować się osobistą kompromitacją
    związaną z ew. bankructwem, bo potem może już do końca życia
    w ogóle nie pracować (albo za zawłaszczone pieniądze założyć
    własną firmę). Najważniejsze to wydoić jak najwięcej w jak najkrótszym
    czasie. I bardzo mu w tym pomaga zasada, którą głosisz: "nie patrz
    do cudzej kieszeni, tylko do swojej".

    > Przestańmy tak myśleć - szanujmy prawo własności, a na pewno będzie nam
    > lepiej.

    Właśnie, i to jest druga zasada, która bardzo odpowiada takiemu
    prezesowi (zarządowi), który wyciągnął ile się dało z firmy
    doprowadzając ją do bankructwa (oczywiście wyciągnął w tak
    inteligentny sposób, żeby nie można było udowodnić działania
    na szkodę spółki). Co wyciągnąłem to moje, chronione świętym
    prawem własności, a konsekwencje bankructwa niech ponoszą
    akcjonariusze, kontrahenci i klienci.
    Rzecz w tym, że ta swoboda, o którą się tak upominasz,
    stwarza również świetne warunki zarówno zwykłym przestępcom
    (dlatego przestępczość w tym ustroju jest dużo większa),
    jak i wszelkiej maści naciągaczom. W poprzednim ustroju
    mogli np. tylko pokątnie wyłudzać od pojedyńczych osób pieniądze
    za obietnicę załatwienia przydziału na mieszkanie, a teraz
    siedzą w wielkich gabinetach dyrektorskich i naciągają za jednym
    zamachem tysiące osób.
    Naprawdę nie widzisz w tym systemie żadnych wad?

    Artur

  • 269. Data: 2002-12-17 18:06:25
    Od: "Artur Lato" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik Rafal <?@?.?> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:atkjqr$ie2$...@n...tpi.pl...

> [...]
    > będzie porozumienia. Bo z tej kwesti wynika wnóstwo innych.
    >
    > Ty naprawdę uważasz, że zapewnić równowagę rynkową to żadna sztuka?

    Tak jest, uważam, że to żadna sztuka. Równowaga rynkowa
    jest zapewniona teraz, ale była również zapewniona w PRL-u
    zanim jeszcze władza zaczęła ulegać naciskom swojej "klasy robotniczej"
    na życie ponad stan (np. za Gomułki), a w takich krajach jak
    Czechosłowacja, czy NRD była zapewniona prawie cały czas.

    > Poza tym nie rozumiem Twojego mechanizmu zapewnienia takiej równowagi -
    > ustalić odpowiednio wysokie ceny - i co?

    I patrzę co się dzieje. Jeśli towary leżą w magazynach niesprzedane,
    to dochodzę do wniosku, że "przestrzeliłem" i trochę obniżam.
    Jeśli pojawiają się kolejki przed sklepami, to znowu podwyższam.
    I tak metodą prób i błędów osiągam cenę równowagi.

    > I to uważasz jest równowaga?

    Tak.

> [...]
    > Powiedz mi któż na świecie taką ogromną wiedzę posiada? Czyżbyś Ty ją
    > posiadał skoro śmiesz twierdzić, że osiągnięcie równowagi rynkowej nie

    Zdaje się, że próbujesz uzasadnić teoretycznie, że kapitalizm nie ma prawa
    działać tak jak działa :-))

> [...]
    > nikt na świecie nie posiada choćby szczątkowej informacji nawet o
    > najmniejszych cudzych potrzebach i cudzych możliwościach realizacji tych

    I chyba nie musi. Np. wątpię, żeby wiedzę taką posiadał rolnik
    sprzedający jabłka przy drodze, chociaż bez problemu potrafi
    wyznaczyć cenę równowagi na swoje jabłka, np. w taki sposób
    jak opisałem wyżej.

    > Jezeli jednak uważasz inaczej i myślisz, że określenie równowagi rynkowej
    > jest banalnie proste - to zacznij grać na giełdzie i zarabiać ogromne
    > pieniądze.

    Ty chyba w ogóle nie rozumiesz o co chodzi. Co wspólnego
    ma ustalanie ceny równowagi na swoje towary w taki sposób
    jak opisałem wyżej, ze zgadywaniem jak ta cena sama ustali
    się na rynku - czy będzie rosła, czy spadała, i to jeszcze na rynku
    takich towarów (akcje), których ceny nie mają prawie nic wspólnego
    z rzeczywistą wartością, bo zależą przede wszystkim od psychologii
    tłumu, "owczego pędu", a często od celowych działań uczestników
    rynku wywołujących np. sztuczny wzrost żeby zwabić i naciągnąć
    naiwnych.
    I właśnie giełda jest kolejnym przykładem na to jaka przepaść
    dzieli idealistyczne wyobrażenia o kapitalizmie takich fanów wolnego
    rynku jak Ty, z tym jak to wszystko rzeczywiście działa w praktyce.
    W teorii powinno to być szacowne miejsce, gdzie następuje alokacja
    kapitału i gdzie rynek ustala "prawdziwą" wartość firm, a w praktyce
    jest to ordynarne kasyno gry, w którym na dodatek gra się znaczonymi
    kartami.
    I nawet mogę Ci powiedzieć dokładnie w którym punkcie teoria
    rozchodzi się z praktyką: Gdyby akcje na giełdzie kupowali ludzie
    po to żeby rzeczywiście stać się współwłaścicielami danej firmy,
    wybierać radę nadzorczą, itp. to płaciliby za akcje tyle ile ona jest
    rzeczywiście dla nich warta, jako dla przyszłych współwłaścicieli.
    I wtedy rzeczywiście na giełdzie ustalałaby się prawdziwa wartość
    firm. A ponieważ kupują (na kilka tygodni, a czasem nawet i dni,
    nie wiedząc nawet gdzie ta "ich" firma się mieści), tylko dlatego,
    że cena rośnie, i mają nadzieję, że jeszcze trochę podrośnie,
    to na giełdzie mogą się ustalać dowolnie absurdalne ceny.
    Mieliśmy tego przykład u siebie w 93/94 r, ale słynny
    spekulacyjny balon na Nasdaq w 2000 r pokazał, że stary
    kapitalizm w niczym nie jest lepszy.
    A klasyczny przykład działania tego mechanizmu to cebulki tulipanów
    w Holandii kilkaset lat temu, które osiągały jakieś niebotyczne ceny.
    Oczywiście nikt ich nie kupował po takich cenach, żeby hodować
    tulipany, tylko żeby po pewnym czasie odsprzedać drożej.
    Bo są to wszystko klasyczne piramidy finansowe.
    Aż trudno uwierzyć, że na takich kretyńskich podstawach
    opiera się ustrój, który jednak w sumie nieźle sobie radzi :-))

    Artur
    P.S. Wysłałem jednocześnie odpowiedź na Twój post
    z 5.12 godz.15.39 w tym samym wątku.

  • 270. Data: 2002-12-17 18:06:41
    Od: "Artur Lato" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik Przemek Wrzesinski <p...@g...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:atkl6f$t1k$...@n...tpi.pl...
> [...]
    > wybudowano, otwarto uroczyscie a dzien po szlo to do remontu bo przeciez
    > trzeba bylo wyrobic 300 procent normy w czynie spolecznym.

    Jeśli nie dowierzasz statystykom, to po prostu rozejrzyj się
    wokół siebie. Czy widzisz gdzieś teraz budowanie takich olbrzymich
    dzielnic mieszkaniowych, jak np. Ursynów albo Bródno
    w Warszawie? Zamiast tego widać tylko budowy kolejnych
    biurowców zagranicznych firm, ew. supermarketów.

    > Z bezrobociem sie nikt nigdy nie uporal, chyba ze wydasz dekret o
    przymusie
    > pracy i przymusie przyjecia do pracy

    To prawie tak jakbyś napisał: "Z bezrobociem nikt się nigdy nie uporał,
    chyba, że zmienił ustrój kapitalistyczny na socjalistyczny".
    To smutne co piszesz, bo to oznacza, że kapitalizm nigdy nie będzie
    "bezapelacyjnie lepszy" od socjalizmu. Przynajmniej tę jedną
    (ale jakże istotną dla zwykłych ludzi) przewagę socjalizm będzie miał.
    I właśnie głównie dzięki tej jednej przewadze tak duży procent ludzi
> [...]

    sa
    > krajem wolnorynkowym , zreszta jak cala UE.

    Na tej samej zasadzie ci, którzy wierzą w socjalizm, powinni
    odrzucać krytykę tzw. realnego socjalizmu, tych wszystkich kolejek,
    kartek, marnotrawstwa, niskiej wydajności pracy, itp. mówiąc,
    że to nie był prawdziwy socjalizm.

> [...]
    > statystykach, sam sie na nie powolywales) - to dlaczego musialo nastepowac
    > racjonowanie zywnosci. Podwyzki cen byly spowodowane wlasnie brakiem

    Ale z czego wynikał ten brak podaży żywności? Przecież rolnictwo
    było wtedy prawie całe prywatne, tak samo jak teraz, kiedy dusi
    się swoją produkcją i nie może jej sprzedać (a rolnictwo unijne
    poważnie obawia się jego konkurencji). Ano chyba z tego, że protesty
    "klasy robotniczej" wymuszały utrzymywanie nieopłacalnych cen.
    Ciekawe, czy gdyby teraz można było wymusić na sprzedawcach
    obniżenie w sklepach cen na szynkę do 5 zł/kg, to nie wystąpiłby
    jeszcze większy brak podaży niż wtedy.

    Pozdrawiam
    Artur