PracaGrupypl.praca.dyskusjeCo to są znajomości? › Re: Co to są znajomości?
    From: "Przemek Wrzesinski" <p...@g...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Co to są znajomości?
    Date: Mon, 16 Dec 2002 14:41:57 +0100

    W wiadomości news:atk51l$nvu$1@news.onet.pl,
    Artur Lato <a...@p...onet.pl> napisał(a):
    > że np. wtedy budowało się do 400 tys. nowych mieszkań rocznie,
    > a teraz chyba z 10 razy mniej. I, jak się okazuje, nie były
    > to nic nie warte "klitki", bo teraz ludzie biorą nawet kredyty
    > bankowe żeby kupować te mieszkania na wolnym rynku.

    Coz ja jakos nie dowierzam tym statystykom z poprzedniego okresu. Cos
    wybudowano, otwarto uroczyscie a dzien po szlo to do remontu bo przeciez
    trzeba bylo wyrobic 300 procent normy w czynie spolecznym.

    > Jeśli kapitalizm chce być uważany za *bezapelacyjnie lepszy*
    > od socjalizmu, to musi uporać się ze zmorą bezrobocia.

    Z bezrobociem sie nikt nigdy nie uporal, chyba ze wydasz dekret o przymusie
    pracy i przymusie przyjecia do pracy

    > Następny slogan. Pieniądze te były na tyle realne, że milionom ludzi
    > chciało się je codziennie zarabiać. I dopóki nie zaczęto, pod naciskiem,
    > drukować ich za dużo, umożliwiały kupowanie wielu towarów nie tylko
    > bez kolejek, ale nawet na raty.

    Coz pamietaj o totalnym marnotrastwie i kombinowaniu jak tu cos wynies z
    fabryki bo poza nia nie mozna bylo nic dostac. Albo sprawa wegla, to niby
    czarne zloto , bylismy potega w wydobyciu a jakos zawsze co roku byl problem
    aby zakupic wegiel do ogrzania domu.

    > A bankructwo PRL-u wynikało z lekkomyślnej i zmierzającej do
    > przypodobania się "poddanym" polityki Gierka, a nie z inherentnych
    > cech systemu. Dlaczego z tego co się stało w Argentynie
    > nie wyciągasz wniosku, że kapitalizm musi zbankrutować?

    Argentyna nie byla krajem kapitalistycznym w liberalnym ujeciu. Nie chce sie
    spierac z toba czy byla czy nie, bo to miejsce na to. Odsylam do dyskusji na
    pl.sci.ekonomiczne na ten temat (jakies pol roku temu).

    > I dlaczego socjalizm kojarzy Ci się nieuchronnie z Koreą Płn.,
    > a kapitalizm tylko z USA, czy Niemcami, a nie np. z niektórymi
    > krajami afrykańskimi, w których ludzie też często umierają z głodu,
    > albo z niektórymi miastami Płd. Ameryki, gdzie policyjne szwadrony
    > śmierci oczyszczają ulice z wałęsających się bezdomnych dzieci?

    Bo w tych krajach nie ma kapitalizmu. Wskaz mi afrykanski kraj
    kapitalistyczny - nie znajdziesz zadnego. Zreszta ani Niemcy napewno nie sa
    krajem wolnorynkowym , zreszta jak cala UE.

    > Bo nacisk na drukowanie pustych pieniędzy zaczął się jeszcze
    > przed Solidarnością. Nie słyszałeś o słynnych wydarzeniach
    > w Radomiu w 1976? Nie słyszałeś o tym jak najpierw Jaroszewicz
    > ogłosił niezbędną dla zachowania równowagi rynkowej podwyżkę
    > cen, a w wyniku protestów robotniczych po kilku dniach dobry
    > "ojciec narodu" Gierek ją odwołał?

    Zaraz, zaraz. Ale przeciez bylismy 10 potega swiata ( przypominam o
    statystykach, sam sie na nie powolywales) - to dlaczego musialo nastepowac
    racjonowanie zywnosci. Podwyzki cen byly spowodowane wlasnie brakiem podazy
    zywnosci a nie na odwrot.

    > To nie miało nic wspólnego z systemem ekonomicznym, tylko polityką
    > (ani mi w głowie obrona tej polityki). Władza chciała mieć możliwość
    > nagradzania lojalnych (albo swoich) ludzi umożliwieniem zakupu
    > atrakcyjnych towarów po cenie dużo niższej niż cena równowagi
    > (giełdowa).

    Polityka jest nierozerwalnie zwiazana z systemem ekonomicznym - ale to juz
    chyba nie ta grupa :-)

    > Zresztą jak ktoś chciał, to mógł i wtedy uniknąć tych wszystkich
    > kartek i półek z octem. Wystarczyło kupować (zupełnie legalnie)
    > tzw. bony dolarowe i robić zakupy tylko w Pewexie.

    Dziwne ale ja jakos pamietam ze jednak legalne kupno bonow dolarowych to byl
    problem - a moze bylem nieprawomyslny ? ;-)

    > Że trzeba było mieć dużo pieniędzy? Z zalet obecnego systemu
    > też korzystają głównie ludzie, którzy mają dużo pieniędzy.

    ale ci co maja mniej np. ja maja za to wieksze mozliwosci.

    > I jeśli chodzi konkretnie o sprawę bezrobocia, to nie przypominam
    > sobie, żebym kiedykolwiek widział w "GW" alarmistyczny
    > artykuł na ten temat, przekonywujący, że trzeba pilnie podjąć
    > jakieś nadzwyczajne działania żeby je radykalnie zmniejszyć.

    Czytaj dokladnie, pamietam pare z ostatniego polrocza :-)

    Pozdrawiam

    Przemek
    PS Zaden Balcerowicz w ukryciu :-)