PracaGrupypl.praca.dyskusjeUrlop za prace w swieto, a chorobowe. › Re: Urlop za prace w swieto, a chorobowe.
    From: "Emka" <e...@o...eu>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Urlop za prace w swieto, a chorobowe.
    Date: Thu, 14 May 2009 12:16:54 +0200

    "Herald" <h...@o...eu> napisał

    > Doprawdy?

    Skoro pracowali 1. maja, to jak mniemam dostaną za ten dzień wynagrodzenie.

    > Ja tam widzę że pracodawca 'daje im 1,5 dnia wolnego".

    Daje im wolny dzień jako zamiennik za 1. maja.
    Nie liczmy teraz tej połówki, bo jest nieistotna - to dobra wola pracodawcy,
    że zgodził się na taki "urlop".

    > Oczywiście że nie otrzymają wynagrodzenia za pracę w dniu 1 maja

    A to ciekawe. Jakoś nie zauważyłam, by na liście płac zmieniały się podstawy
    wynagrodzeń za miesiące, w których istnieją dni ustawowo wolne. Ale może
    właśnie tutaj tkwi sedno nieporozumienia.

    > Emka - no przestań. Kiedy spotkałaś się z sytuacją że podczas choroby czy
    > innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy - wypisujesz wniosek o urlop?

    No właśnie nie, dlatego pytam skąd ten wymóg tu i teraz? Zostały w sposób
    "techniczny" zamienione dwa dni.
    Nie ma znaczenia kto i kiedy chorował. Prawa do dnia wolnego pozostają takie
    same.

    > Chwileczkę, chyba mylisz dzień wolny od pracy (normalnie to sobota,
    > niedziela) z udzielanym dniem wolnym za przepracowany dzień wolny.

    To wytłumacz mi jaka jest różnica między sytuacjami:
    a/ 1. maja zakład ma wolne, 4. maja - zakład pracuje
    b/ 1. maja zakład pracuje, 4. maja - zakład ma wolne
    Bo ja nie widzę żadnej. To kwestia uzgodnienia wewnętrznego i zasadniczo nic
    się tu formalnie nie zmienia (wysokość wynagrodzenia itp), poza datami tych
    dni.

    > Ja założyłem że 4 maj był NORMALNYM dniem roboczym u nich, bo pracodawca
    > udziela im DNIA WOLNEGO ZA PRZEPROWACOWANE święto )pomijam ze im to
    > narzucił).

    Ale przestał być dniem roboczym wraz z ustaleniem zamiany dni i zaczął być
    dniem wolnym.

    > Czyli jak Ty pracowałaś w sobotę 9 maja, a ja byłem na "ZLA" od 4 do 10
    > maja, i Ty wnioskujesz do pracodawcy o dzień wolny za przeproacowana
    > sobotę
    > na 11 maj - to ja też miałbym sobie rościć "prawo do dnia wolnego" w ten
    > 11
    > maj?

    Mylisz sytuacje. Tu nie było podziału, że jedni pracują, a inni nie. Tu, o
    ile dobrze zrozumiałam, decyzją dyrektora (czy innego właściciela) ustalono
    zamianę dnia wolnego na dzień roboczy i vice versa. Ergo - ta zamiana
    dotyczy/obowiązuje wszystkich pracowników, całego zakładu pracy.
    Gdyby we wspomianym przez Ciebie przypadku zarządzono, że sobota 9. maja
    jest w zakładzie pracy dniem roboczym, a w zamian za to wolny zostaje 11
    maja, to owszem, będąc na ZLA mógłyś rościć sobie prawo do dnia wolnego w
    tym czasie. A na pewno nikt nie miałby prawa odpisywać Ci tego dnia z puli
    urlopu.

    E.