PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zreformujmy ortografię.Dyslektycy łączcie się, bo mnie zaszczekają.

  • 191. Data: 2005-09-12 05:54:48
    Temat: Re: Wiek nie ma znaczenia
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: Wojciech Bańcer [Sun, 11 Sep 2005 22:39:36 +0000 (UTC)]:

    > Ty się bój, bo taka nas przyszłość czeka jak stokrotki dojdą
    > do władzy. ;)

    A wiesz, ze mi sie wydaje ze niezaleznie od stokrotek i innych
    leniwcow, one nas i tak czekaja. Tzn. jakas czesc aktualnych
    nastolatkow pewnie sie ucywilizuje jak przyjdzie studia jakies
    zrobic a potem do pracy pojsc. Ale tak sobie poprzegladalam po
    tym linku (tfu!) roze blogi, i to jest szczegolne chyba tylko
    pod wzgledem natezenia. Bo ogolnie to takich pare znalazlam...

    > A za linka przepraszam. Uważam, że czasem terapia szokowa jest
    > niezbędna. :)

    Ty no, ale czemu we mnie tym...? ;) Ja niewinna, slowo! ;)

    > Osobiście podsyłam takiego linka każdemu kto jest przekonany,
    > że ortografię można mieć gdzieś. Jak na razie działa
    > z przeogromną skutecznością. :)

    Nie dziwie sie... :> Pierwszy ktoremu wyslales pewnie dalej
    w szoku chodzi... ;)

    Kira

  • 192. Data: 2005-09-12 06:23:26
    Temat: spadnie wypadkowość i przestępczość wśród najmłodszych
    Od: "stokrotka" <o...@a...pl>

    > Pare osob juz probowalo Ci wytlumaczyc ze pomijajac przypadki
    > dysortografii do nauki ortografii wystarczy duzo czytac - no ale zeby to
    > zrozumiec trzeba myslec logicznie
    Na prawdę? To dlaczego przy ogólnopolskim dyktandzie
    bezbłędny tekst potrafi napisać 1, 2 osoby, na tysiące podchodzących do imprezy.
    Te tysiące uważają, że "wystarczy duzo czytac ", ale test wykazuje, ze mimo
    zarozumiałości nie znają naprawdę ortografii.

    > Jesli wszelkie badania wskazuja ze okreslonej populacji powinno byc ~10%
    > dzieci z dys... a nagle robi sie kilkakrotnie wiecej
    A może jakieś pokolenie masowo jadło w dzieciństwie zupkę X, zawierającą
    substancję Y, uszkadzającą mózg w miejscu dotyczącym ortografii.
    A może na odwrót, może jakieś pokolenie masowo zaczęło być wychowywane na mleku
    matki, i w przeciwieństwie do pokolenia swoich rodziców, zaczęło mysleć
    logicznie, (bo dzięki mleku nie ma uszkodzonego kawałka mózgu odpowiadającego
    za myślenie ) ?

    > Kurcze... przez 8 lat podstawowki + 5 lat technikum nie pamietam zeby z
    > powodu dyktanda na lekcji jezyka polskiego, wyjatkowo spadala
    > frekwencja. Za to z powodu klasowki z matmy - jak najbardziej.
    Osobiście nie poszłam na lekcje rosyjskiego z powodu klasówki.
    Więc dlaczego chodziłam na dyktanda?
    TYLKO z powody "trudności technicznych" w wagarowaniu.

    Myślę, że takich ludzi/dzieci jest wiele. Tylko ty ich po prostu nie zauważyłeś.
    Idź do okulisty.

  • 193. Data: 2005-09-12 07:15:53
    Temat: Re: Zreformujmy ortografię.Dyslektycy łączcie się, bo mnie zasz
    Od: "Piotr" <p...@N...gazeta.pl>

    Maciej Koziński <m...@w...wp.pl> napisał(a):

    > Druga uwaga nie wystawia pochlebnego świadectwa albo Tobie, albo Twoim
    > nauczycielom z podstawówki. Reguł uczy się właśnie tam, w klasach 4-6.

    Dla mnie naturalna metoda nauki polegająca na podświadomym, "automatycznym"
    zapamiętywaniu słów podczas czytania książek była łatwiejsza niż próby
    nauczenia się reguł od których jest pełno wyjątków. Ortografia problemów mi
    nie sprawiała (standardowo z dyktand miałem ocenę 5) więc mój sposób nauki jak
    widać był skuteczny :)
    Natomiast nauczanie języka polskiego w starszych klasach szkoły podstawowej i
    w szkole średniej uważam za zupełną porażkę. Dobór lektur obowiązkowych pod
    kątem wpajania patriotyczno-cierpiętniczych ideałów potrafił skutecznie
    zniechęcić do literatury pięknej.

    > Co zaś do samego postulatu "uproszczenia" ortografii - niszczenie
    > dziedzictwa językowego i kulturowego w imię wygody leniwych to IMO
    > postulat barbarzyński.Obecny kształt języka z jego naleciałościami i
    > pozostałościami po dawnych, niewymawianych już dziś zgłoskach to
    > dziedzictwo pokoleń.

    Usunięcie naleciałości po niewymawianych obecnie zgłoskach to nie niszczenie
    kultury tylko dostosowanie ortografii do żywego, wciąż zmieniającego się
    języka. Jeśli nasi przodkowie mieliby równie konserwatywne podejście wciąż
    pisalibyśmy po łacinie (po co jakiś język polski dla leniwego plebsu?).

    pozdrawiam
    Piotr

  • 194. Data: 2005-09-12 07:31:57
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    badzio; <dg293f$3hp$1@achot.icm.edu.pl> :

    > Kurcze... przez 8 lat podstawowki + 5 lat technikum nie pamietam zeby z
    > powodu dyktanda na lekcji jezyka polskiego, wyjatkowo spadala
    > frekwencja. Za to z powodu klasowki z matmy - jak najbardziej

    ;)
    To ja jeszcze dopowiem - kiedyś istniało coś takiego, jak lekcje
    wyrównawcze [tia - ten obrzydliwy socjalizm ;)] - u mnie na takie lekcje
    trafiało 30-50% klasy. Lekcje te [z j.polskiego] w dużej części polegały
    właśnie na dyktandach. Jakoś nie zauważyłem, żeby frekfencja na
    normalnych dyktandach drastycznie spadała - no tak, ale to był
    socjalizm. ;)

    Flyer

  • 195. Data: 2005-09-12 08:17:52
    Od: "stokrotka" <o...@a...pl>

    > kiedyś istniało coś takiego, jak lekcje
    > wyrównawcze [tia - ten obrzydliwy socjalizm ;)] - u mnie na takie lekcje
    > trafiało 30-50% klasy.
    Teraz takie dzieci po prostu mają zaświadczenie o "dys-cośtam".
    I stystyka się zgadza.

    > Lekcje te [z j.polskiego] w dużej części polegały
    > właśnie na dyktandach. Jakoś nie zauważyłem, żeby frekfencja na
    > normalnych dyktandach drastycznie spadała
    Bo mały dzieciak nie potrafi iść na wagary tak, żeby się "nie wydało",
    żeby nikt tego nnie zauważył.
    A większy, gdy polski wypadnie "w środku" planu lekcji, też ma problemy.

  • 196. Data: 2005-09-12 09:45:44
    Od: Galathea <g...@n...poczcie.w.onet.pl>

    12.09.2005 # 06:54:48, Kira napisał:

    > Nie dziwie sie... :> Pierwszy ktoremu wyslales pewnie dalej
    > w szoku chodzi... ;)

    Mi śni się po nocach :P.
    --
    pozdrawiam

  • 197. Data: 2005-09-12 09:50:30
    Temat: Re: Zreformujmy ortografię.Dyslektycy łączcie się, bo mnie zaszczekają.
    Od: Jan Bieniek <j...@g...gorlice.pl>

    stokrotka napisał(a):
    > Ja chcę prostej reformy ortografii:
    > Dopuśćmy pisanie "ó" zamiast "u",
    > i "h" zamiast "ch".
    >
    > Te dźwięki się dla większości Polaków nie różnią.
    > Uprośćmy życie dzieciom w szkole.
    >
    > 1. Dopuśćmy podwójną pisownię tych dźwięków.
    > 2. Zmieńmy elementarze, w miejscach dotyczących tych liter.
    > 3. Zlikwidujmy starą pisownię za 100 lat ( to dla dinozaurów)

    Nie wiem, skąd bierze się dość powszechne mniemanie, że my Polacy mamy
    prostą - w zasadzie - pisownię ("fonetyczną") - nie to, co np. Anglicy.
    I wystarczyłaby reforma j.w., żeby w języku polskim tej samej głosce
    języka mówionego odpowiadała jednoznacznie zawsze ta sama litera języka
    pisanego. Relacje między językiem pisanym a mówionym są o wiele, wiele
    bardziej złożone - i to w każdym języku, nawet w esperanto, które
    pretenduje do pisowni "fonetycznej".

    Narządy mowy mają określone anatomiczne i fizjologiczne cechy (pewną
    "bezwładność"), które uzależniają brzmienie głosek np. od ich
    sąsiedztwa. Ponadto sterowanie procesami emisji dźwięku przez narządy
    mowy jest odruchowe, a więc nieświadome: w czasie mówienia kontrolujemy
    mózgiem treść wypowiedzi, a nie brzmienie głosek. Mówimy: "mewa",
    "mewy", "mewie" , i gdy chcemy powiedzieć, że widzimy dużo mew, mimo
    woli i naszej świadomości z naszych ust wydobywa się "mef". Większość
    piszących dyktando napisałaby ten wyraz poprawnie sugerując się tym, jak
    zawsze chcą ten wyraz wymówić, a nie jak go rzeczywiście wymawiają.
    Wydaje nam się, że mówimy "noc zimowa", gdy tymczasem brzmi to "nodz
    zimowa" (chyba że między tymi wyrazami zrobimy sobie przerwę na oddech).
    Po reformie ortografii zarządzającej pisownię fonetyczną, nagminnym
    stałby się błąd "hleb" zamiast "hlep", bo większość Polaków nie
    uświadamia sobie utraty dźwięczności przez spłogłoski na końcu wyrazów.
    Jak po takiej reformie pisał się będzie "wschód" (np. słońca"): "fshut",
    "fzhut"?

    Radzę przejrzeć jakiś słownik polsko-obcojęzyczny z podaną wymową
    polskich wyrazów (dla nie-Polaków).

  • 198. Data: 2005-09-12 10:47:22
    Od: "stokrotka" <o...@a...pl>

    > Nie wiem, skąd bierze się dość powszechne mniemanie, że my Polacy mamy
    > prostą - w zasadzie - pisownię ("fonetyczną") - nie to, co np. Anglicy.
    Bo tak jest .
    znów zacytuję siebie (jeden z dalszych postów):
    Polski język jest "fonetyczny", bo jesteśmy narodem inteligentnym,
    i logicznie myślącym, mieliśmy i nadal mamy osiągnięcia w matematyce na
    światowym poziomie.
    Niech nasze pokolenie tego nie zaprzepaści.
    Nie cofajmy się w rozwoju.
    Czytajmy i piszmy logicznie.
    Niech "c" zawsze znaczy "c", a nie raz "c" a raz dźwięk pusty. (w "ch")
    Ortografia ma nadążać za rozwojem języka.
    Dawniej była różnica pomiędzy wymową "h" oraz "ch", ale obecnie zanikła,
    więc dopuśćmy na jakiś czas obie pisownie, by za 100 lat zlikwidować tę starą,
    i zostawić "h" .
    Zastąpmy również "rz" przez "ż", bo w ich brzmieniu nie ma różnicy.
    Podobnie z "ó" i z "u".

    > I wystarczyłaby reforma j.w., żeby w języku polskim tej samej głosce
    > języka mówionego odpowiadała jednoznacznie zawsze ta sama litera języka
    > pisanego.
    Celem reformy nie jest na siłę dostosowania pisowni do wymowy.
    Bowiem pisanie "czysto" fonetyczne jest niezwykle trudne.
    Jędnak język pisany musi nadążać za zmianami w mowie.
    Takimi zmianami w mowie jest zaniknęcie różnicy w wymowie pomiędzy u i ó, c i
    ch , ż i rz.
    A nie nadąża :((.

    > Po reformie ortografii zarządzającej pisownię fonetyczną,
    Nie proponuję takiej reformy.

    Moim celem tej reformy jest oczędzenie czasu, stresu dzieciom, młodzieży,
    maturzystom by nie tracili czasu na naukę rzeczy nielogicznych i niepotrzebnych.
    Dzieci dyktand masowo "nie znoszą".
    Po co mają iść na wagary zamiast nauczyć sie pływać, liczyć...
    to bardziej użyteczne.

    Czy oblanie kogoś na maturze za napisanie "żęsa" zamiast "rzęsa"
    nie jest wykroczeniem narodu przeciw własnym dzieciom ?
    Jaki to ma sens ?

  • 199. Data: 2005-09-12 11:38:24
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: stokrotka [12 Sep 2005 10:17:52 +0200]:

    > Teraz takie dzieci po prostu mają zaświadczenie o "dys-cośtam".
    > I stystyka się zgadza.

    Ano, owszem. Tylko wtedy te dzieciaki sie uczyly i potem umialy,
    a teraz maja to w dupie i machaja papierkiem.

    A potem dostaje w CVce "znajomosc jenzyka angielskiego" -- kwiatek
    z dzisiaj. O jenzyk polski wolalam juz nie pytac.

    Aczkolwiek mi to prywatnie wisi, latwiej odsiac idiotow a wiec i
    mniejsze ryzyko, ze sie takiego zatrudni.

    > Bo mały dzieciak nie potrafi iść na wagary tak, żeby się
    > "nie wydało", żeby nikt tego nnie zauważył.

    Nie wiem jak Wy na wagary chodziliscie, ale nam zasadniczo wisialo
    czy "sie wyda" czy nie, bo i tak zwykle sie wydawalo ;)

    Kira

  • 200. Data: 2005-09-12 11:51:12
    Od: "stokrotka" <o...@a...pl>

    > Ano, owszem. Tylko wtedy te dzieciaki sie uczyly i potem umialy,
    > a teraz maja to w dupie i machaja papierkiem.
    I lepiej umieją posługiwać się tym co potrzebne: telefonem , komputerem...
    Bo lepiej gospodarują czasem.

    > A potem dostaje w CVce "znajomosc jenzyka angielskiego"
    No i co się stało ?
    A może nie zrozumiałać co napisał ?

    > latwiej odsiac idiotow
    Twój sposób rekrutacji, twoja sprawa, dopuki twoje działanie dotyczy prywatnej
    firmy,
    Jeśli jednak państwowej : uważaj czy nie naruszasz prawa.