PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zreformujmy ortografię.Dyslektycy łączcie się, bo mnie zaszczekają.

  • 201. Data: 2005-09-12 12:22:20
    Temat: Re: Zreformujmyortografię.Dyslektycy łą czcie się, bo mnie zasz
    Od: Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl>

    On Mon, 12 Sep 2005 13:38:24 +0200, Kira wrote:

    >Ano, owszem. Tylko wtedy te dzieciaki sie uczyly i potem umialy,
    >a teraz maja to w dupie i machaja papierkiem.
    >
    >A potem dostaje w CVce "znajomosc jenzyka angielskiego" -- kwiatek
    >z dzisiaj. O jenzyk polski wolalam juz nie pytac.

    Jesteś nietolerancyjna. Ja cały czas tego typu kwiatki sadzę (jakieś
    przekręcenia liter w dłuższych wyrazach, których nawet po ponownym
    przeczytaniu nie wyłapuję np. "tch" i "cht", użycie słów których
    człowiek od urodzenia mówiący danym językiem by w danym kontekście nie
    użył. Lub też wyrazy, które mają podobne brzmienie, a moduł
    sprawdzania pisowni nie wyłapuje jako błędy np. 'which' i 'witch'
    ;-)).

    >Aczkolwiek mi to prywatnie wisi, latwiej odsiac idiotow a wiec i
    >mniejsze ryzyko, ze sie takiego zatrudni.

    Na szczęście inne narody są bardziej tolerancyjne. Następnym razem jak
    Ci jakiś Wietnamczyk, czy Chińczyk cv przyśle, bądź bardziej
    wyrozumiała ;-)

    >Nie wiem jak Wy na wagary chodziliscie, ale nam zasadniczo wisialo
    >czy "sie wyda" czy nie, bo i tak zwykle sie wydawalo ;)

    Eee tam, żadnej organizacji, po Tobie bym się tego nie spodziewał... .
    Ja pamiętam, że jak już zwiewaliśmy, to zazwyczaj całą bandą.
    Wieszaliśmy na drzwiach kartkę w stylu "Jesteśmy w salonie peugeot" i
    wszyscy byli zadowoleni. Nauczyciel, bo nie musiał na nas czekać i
    mógł iść wcześniej do domu no i my, bo się potem nikt nie mścił za to
    że musiał regulaminowo w klasie sam siedzieć i ściany oglądać.

    --
    pozdrawiam
    Bremse

  • 202. Data: 2005-09-12 12:30:31
    Temat: Re: Zreformujmy ortografię.Dyslektycy łączcie się, bo mnie zaszczekają.
    Od: Jan Bieniek <j...@g...gorlice.pl>

    stokrotka napisał(a):

    > Polski język jest "fonetyczny", bo jesteśmy narodem inteligentnym,

    Nie dostrzegam związku między "fonetycznością" języka, a "inteligencją"
    narodu. Język polski - pisany - nie jest językiem "fonetycznym": litery
    nie odpowiadają jednoznacznie głoskom i na odwrót. Ta niejednoznaczność
    nie jest zjawiskiem sporadycznym, jakimś tylko gdzieniegdzie się
    pojawiającym wyjątkiem od reguły: dotyczy 30-50% głosek/liter w
    statystycznym tekście. Zastąpienie "ch" przez "h", "rz" przez "ż" i "ó"
    przez "u" usunie tylko trzy krople z morza.

    > Niech "c" zawsze znaczy "c", a nie raz "c" a raz dźwięk pusty. (w "ch")

    A co z literą "c", po której następuje zmiękczające "i"? "Ciastko"
    wymawiamy przecież "ćastko", "bocian" - "boćan". Dalej "c" nie będzie
    zawsze znaczyło "c".

    > Zastąpmy również "rz" przez "ż", bo w ich brzmieniu nie ma różnicy.

    Co taka zamiana pomoże po spółgłoskach bezdźwięcznych, które występują
    wcale nie sporadycznie: "prz" wymawiamy przecież "psz" a nie "pż", "krz"
    - to w mowie "ksz" a nie kż"?

    > Celem reformy nie jest na siłę dostosowania pisowni do wymowy.
    > Bowiem pisanie "czysto" fonetyczne jest niezwykle trudne.

    Jest niemożliwe. W żadnym języku. Narządy mowy to nie młoteczki maszyny
    do pisania. Nie uderzają zawsze tak samo w każdym kontekście. To raczej
    ręka z piórem, która w rękopisie różnie oddaje tę samą literę zależnie
    od tego, z jaką poprzednią i/lub następną literą się łączy.

    > Nie proponuję takiej reformy.

    Proponujesz drobne w istocie korekty, które może są główną zmorą
    piszących dyktanda, bo dyktanda są nastawione na rozróżnienia "h-ch".
    "rz-ż", "ó-u". Dyktanda będą nadal potrzebne, bo język pisany i język
    mówiony dalekie dalej będą od wzajemnie jednoznacznego odwzorowania. Co
    innego będzie stresowało "dyslektyków".

    > Czy oblanie kogoś na maturze za napisanie "żęsa" zamiast "rzęsa"
    > nie jest wykroczeniem narodu przeciw własnym dzieciom ?
    > Jaki to ma sens ?

    Napisze "żensa" zamiast "żęsa" i też obleje maturę.

  • 203. Data: 2005-09-12 13:58:21
    Od: "stokrotka" <p...@o...pl>

    > Nie dostrzegam związku między "fonetycznością" języka, a "inteligencją"
    > narodu.
    Człowiek inteligentny stsuje reguły, i zając brzmienie słowa potrafi je
    zapisać, choć spotyka się ze słowem pierwszy raz w życiu.

    Czwiek nie inteligentny zapamiętuje całe słowa. Zapamiętuje "stół" i nie do
    końca rozumie podział na literki "s-t-ó-ł".
    Inteligentne dziecko pisze pisze powoli, ale samodzielnie.
    Nie inteligentne będzie mieć szalone kłopoty z napisaniem nowego słowa.

> [...]
    > statystycznym tekście.

    > Zastąpienie "ch" przez "h", "rz" przez "ż" i "ó"
    > przez "u" usunie tylko trzy krople z morza.
    Ale te najbardziej kwaśne (3 krople) :).

    > A co z literą "c", po której następuje zmiękczające "i"? "Ciastko"
    > wymawiamy przecież "ćastko", "bocian" - "boćan". Dalej "c" nie będzie
    > zawsze znaczyło "c".
    "ć" i "ci" zwykle mają całkiem inną wymowę.
    Inaczej wymuwisz ćma i cima (chioć nie ma takiego słowa "cima").
    To słychać, choć usłyszenie tego wymaga pewnej wprawy, której nie mają małe
    dzieci.
    Podane przez ciebie przykłady są kolejnymi wyjątkami , jednak wyjątki te nie
    sprawiają kłopotu, dlatego ich reforma nie jest pilna.

    > Co taka zamiana pomoże po spółgłoskach bezdźwięcznych, które występują
    > wcale nie sporadycznie: "prz" wymawiamy przecież "psz" a nie "pż", "krz"
    > - to w mowie "ksz" a nie kż"?
    Nie przeczytałeś dokładnie mojej odpowiedzi, która w pierwszym akapicie, oprócz
    zacytowania, zawiera pewne podsumowanie dyskusji,
    z któej to wynika, że równie ważna była by reforma:
    zamiana prz..... na psz......

> [...]
    > ręka z piórem, która w rękopisie różnie oddaje tę samą literę zależnie
    > od tego, z jaką poprzednią i/lub następną literą się łączy.
    Zgadzam się, i jest ku temu drugi powód:
    Wygodnie jest gdy to samo słowo , przy różnych końcówkach wynikających z
    odmiany, lub przy różnym sąsiedztwie słów będziemy pisać analogicznie , w
    każdym z tych kontekstów.
    Np.
    Rózne sąsiedztwo wyrazu "z":
    "z daleka" wymawiane " z " " daleka"
    "z Krakowa" wymawiane " s Krakowa "

    Rózna wymowa ze względu na odmianę:
    "idealizm" i piszemy: "idealizmie"
    choć wymawiamy "ideali ź mie"

    Lecz nie jest to żaden powód , by następnym pokoleniom zatruwać przycie
    przez "rz", "ch", czy "ó".
    A jaka oszczędność paieru ? :)

    > Proponujesz drobne w istocie korekty, które może są główną zmorą
    > piszących dyktanda,
    Nie tylko dyktanda :(((.

    > Co innego będzie stresowało "dyslektyków".
    Skąd ta pewność ?

    > Napisze "żensa" zamiast "żęsa" i też obleje maturę.
    NIe.
    Bo wtedy za pierwszym razem (w moim cytacie) musiał by napisać: "żensa",
    a on tak nie napisał.

  • 204. Data: 2005-09-12 17:02:57
    Od: "stokrotka" <p...@o...pl>

    > i językiem ojczystym bo się jego naumieli
    Brak argumentu , a jedynie przedrzexnianie na poziomie 5-6 lat.

    > ja zrozumiałem - "jestem matołem, zatrudnijcie mnie bo ja jestem taki dobry
    > że się przebiję wszędzie mimo popełniania tak rażących błędów językowych"
    Komentuj w nowozałożonym przez kogoś wątku na ten temat.

    > bo tylko prywatny może dobierać sobie odpowiednich pracowników
    jw.

    > a państwowy to może zatrudniać matołów, w końcu kest do tego upważniony.
    > BTW - czy jest choć cień racji w tym co piszę?
    jw.

  • 205. Data: 2005-09-12 17:47:43
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: stokrotka [12 Sep 2005 13:51:12 +0200]:

    > I lepiej umieją posługiwać się tym co potrzebne: telefonem,
    > komputerem...

    Nie, lepiej potrafia sie wykrecac od roboty. Co, aczkolwiek jest
    cecha bardzo wygodna dla posiadajacego ja, nieszczegolnie z kolei
    jest poszukiwane na rynku pracy.

    > Bo lepiej gospodarują czasem.

    Otworz oczy kobieto, ta leniwa gowniarzeria z papierami bynajmniej
    nie uczy sie niczego w zaoszczedzonym czasie. Po prostu ma troche
    wiecej czasu zeby sie opierdalac.

    > No i co się stało ?

    Mi? Kompletnie nic, moze poza uczuciem niesmaku.

    A autorowi nie wiem, bo nie znam jego sytuacji materialnej. Moze
    tez nic, a moze sie bedzie po nocach zastanawial czemu nikt go
    nie chce do pracy przyjac i skad na zarcie ma wziac.

    > A może nie zrozumiałać co napisał ?

    Nie, jako zywo -- nie zrozumialam co napisal.

    > Twój sposób rekrutacji, twoja sprawa, dopuki twoje działanie
    > dotyczy prywatnej firmy,
    > Jeśli jednak państwowej : uważaj czy nie naruszasz prawa.

    Ani w prywatnej, ani w panstwowej nie naruszam prawa nie przyjmujac
    do pracy kogos, kto nie potrafi sie poslugiwac ojczystym jezykiem.

    Kira

  • 206. Data: 2005-09-12 17:50:38
    Od: "gromax" <g...@N...interia.pl>

    czyli - brak argumentów, więc załóż nowy wątek. piekna idea.

    > Brak argumentu , a jedynie przedrzexnianie na poziomie 5-6 lat.
    nie jest argumentem że komuś wydaje się że coś umie/potrafi a nie jest
    "naumiany" ? IMHO znacząca różnica, ale jak ty jej nie widzisz ...

    > Komentuj w nowozałożonym przez kogoś wątku na ten temat.

    ja akurat ci odpowiedziałem co zrozumiałem przez tego typu wypowiedź. nie
    jakiś nowy komentarz, nie jakiś nowy watek/podwątek. skomentowałem to czegp
    ty nie zauważyłąś. czego najwyraźniej nie jesteś w stanie zrozumieć. bez
    urazy, po prostu czasem niektórzy tak maja i nie należy się na to obrażać

  • 207. Data: 2005-09-12 23:49:58
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: Bremse [Mon, 12 Sep 2005 13:22:20 +0100]:

    > Jesteś nietolerancyjna.

    No toz ja srednio raz dziennie powtarzam ze owszem, jestem bardzo
    nietolerancyjna -- i co chwile ktos mnie zaczyna podejrzewac, ze
    ja jednak tolerancyjna jestem tylko raz mi sie wypslo... ;)

    > Ja cały czas tego typu kwiatki sadzę (jakieś przekręcenia liter
    > w dłuższych wyrazach, których nawet po ponownym przeczytaniu nie
    > wyłapuję np. "tch" i "cht"

    Na klawiaturze normalne. I prawde mowiac, wysylajac posta nie zawsze
    go czytam jeszcze raz i sprawdzam, bo z reguly jak cos nawet walne
    to jest to zwykla literowka. Natomiast na to, zeby walnac cos tego
    kalibru w oficjalnym dokumencie, nie pozwolilabym sobie.

    Troche nie ta skala, wiesz ;)

    > Na szczęście inne narody są bardziej tolerancyjne. Następnym
    > razem jak Ci jakiś Wietnamczyk, czy Chińczyk cv przyśle, bądź
    > bardziej wyrozumiała ;-)

    Jakby to byl chinczyk czy inny wietnamczyk, to bym sie nie czepila.
    Ale od polaka jednak znajomosci wlasnego jezyka wymagam. Bo po co mi
    pracownik, ktoremu nie mozna kazac czegokolwiek napisac -- bo nigdy
    nie wiadomo, jak bardzo sie akurat tym razem zblazni? Zbedny i juz.

    > Eee tam, żadnej organizacji, po Tobie bym się tego nie spodziewał... .

    Zdarza sie najlepszym ;)

    Kira

  • 208. Data: 2005-09-13 06:55:55
    Od: "J. B. 29" <j...@s...pl>

    stokrotka napisał(a):

    > Człowiek inteligentny stsuje reguły, ...

    Te ortograficzne również, z tymi dotyczącymi rozróżnienia "ó-u", "rz-ż",
    "ch-h" włącznie.

    > ... i zając brzmienie słowa potrafi je
    > zapisać, choć spotyka się ze słowem pierwszy raz w życiu.

    Jak zapiszesz słowo "wpędkiz", gdy je usłyszysz po raz pierwszy? Przez
    "w" czy przez "f" na początku? Przez "ę" czy przez "en"? Przez "d" czy
    przez "t"? Przez "z", czy przez "s" na końcu?

    > Czwiek nie inteligentny zapamiętuje całe słowa. Zapamiętuje "stół" i nie do
    > końca rozumie podział na literki "s-t-ó-ł".

    Chińczycy, Japończycy zapamiętują całe ideogramy dla poszczególnych
    słów/sylab swojego języka. Czy to takie nieinteligentne narody? Wyrazy
    angielskie też można uważać za ideogramy oddzielone spacjami i kojarzyć
    je w całości ze słowami języka mówionego. I to faktycznie ma miejsce,
    gdyż nie spotkałem się z jakimś kompletnym zestawem reguł kojarzenia
    liter i głosek w języku angielskim. We francuskim takowe są, ale bardzo,
    bardzo skomplikowane. Praktyka pokazuje, że łatwiej człowiekowi pamiętać
    tysiące wyrazów niż stosować reguły, choćby proste.

    > Inteligentne dziecko pisze pisze powoli, ale samodzielnie.
    > Nie inteligentne będzie mieć szalone kłopoty z napisaniem nowego słowa.

    Takie teraz czasy, że nowe słowo dziecko wpierw pozna napisane: na
    opakowaniu zabawki, w książeczce dla dzieci, na ekranie TV czy komputera.

> [...]
    > Inaczej wymuwisz ćma i cima (chioć nie ma takiego słowa "cima").
    > To słychać, choć usłyszenie tego wymaga pewnej wprawy, której nie mają małe

    Słychać bardzo wyraźnie. "Cima" to dwie sylaby: "ci-ma". Litera "i"
    oznacza tu samogłoskę "i" a ona tworzy sylabę - jak każda samogłoska.
    Zgodnie z regułami litera "c" przed samogłoską "i" oznacza miękką
    spółgłoskę "ć". Traktowanie "ci" jako dwuznaku oznaczającego "ć" jest w
    tym wyrazie nie na miejscu. Co innego "ciało". Tu litera "i" nie oznacza
    samogłoski "i": nie tworzy sylaby. Sylaby mamy dwie "ća-ło". Zgodnie z
    inną regułą grupa liter "ci" przed samogłoską (w tym wyrazie przed "a")
    oznacza jedną głoskę "ć". I żadnej różnicy brzmienia między "ci" w
    "ciało" i "ć" w "cma" nie słychać.

    > Podane przez ciebie przykłady są kolejnymi wyjątkami , jednak wyjątki te nie
    > sprawiają kłopotu, dlatego ich reforma nie jest pilna.

    To nie żadne wyjątki, to reguły. Wyjątek to np. "c" zaczynające wyraz
    "circa".

    > ... równie ważna była by reforma:
    > zamiana prz..... na psz......

    Jedyną sensowną reformą wydaje mi się zmiana obowiązujących metod
    nauczania ortografii. Jakąś pamięć wzrokową każdy chyba ma: pamiętamy
    wszyscy np. twarze pewnej ilości osób. Niech polskie dziecko pamięta
    wzrokowo wygląd wyrazu "stół" tak jak mały Japończyk zapamiętuje
    odpowiedni "krzaczek", albo mały John wygląd wyrazu "table". To naprawdę
    łatwiejsze niż stosowanie reguł. A i reguły są zresztą dla ludzi... Tych
    inteligentnych (patrz wyżej :-).

    P.S. Jestem j...@g...gorlice.pl. Adres zmieniłem z powodów nie
    mających nic wspólnego z meritum dyskusji. Nijak ono się zresztą ma do
    tematu grupy. Ale nie ja zacząłem tu ten wątek. Ale mnie wciągnął :-)

  • 209. Data: 2005-09-13 07:38:32
    Od: "stokrotka" <p...@o...pl>

    Już na wstępie uprzedzam wszystkich czytelników, że w tekście tym są te same
    pytania co we wcześniejszej dyskusji.

    > Te ortograficzne również, z tymi dotyczącymi rozróżnienia "ó-u", "rz-ż",
    >  "ch-h" włącznie.
    1. Od regół są wyjątki.
    2. Wcześniej cytowałam słownik (poszukaj w dyskusji), który mówi, że nie da się
    odróżnić, brzmienia liter ż i dwuznaku rz, ,, u i ó , i dla większości Polaków
    h i ch.

    > Jak zapiszesz słowo "wpędkiz", gdy je usłyszysz po raz pierwszy? Przez
    > "w" czy przez "f" na początku? Przez "ę" czy przez "en"? Przez "d" czy
    > przez "t"? Przez "z", czy przez "s" na końcu?
    A co to znaczy ? W jakim kontekście ?

    > Chińczycy, Japończycy zapamiętują całe ideogramy dla poszczególnych
    > słów/sylab swojego języka. Czy to takie nieinteligentne narody?
    Nie wim czy wiesz, że mają 2 alfabety używane równolegle: obrazkowy i
    fonetyczny.

> [...]
    > miejsce, (...)

    > Praktyka pokazuje, że łatwiej człowiekowi pamiętać
    > tysiące wyrazów niż stosować reguły, choćby proste.
    I to jest właśnie idiotyczne odejście od genijalnego wynalazku ludzkości jakim
    jest alfabet.
    NIe cofajmy się w rozwoju.
    Dzięki za argumenty przemawiające za reformą ortografii.

    > Takie teraz czasy, że nowe słowo dziecko wpierw pozna napisane: na
    > opakowaniu zabawki, w książeczce dla dzieci, na ekranie TV czy komputera.
    Tu nie masz racji.
    Zakres słów pisanych spotykanych przez dziecko , i słów mówionych spotykanych
    przez dziecko,
    jest całkiem różny,
    co więcej część wspólna tych zbiorów jest niewielka. :)

> [...]
    > odpowiedni "krzaczek", albo mały John wygląd wyrazu "table". To naprawdę
    > łatwiejsze niż stosowanie reguł. A i reguły są zresztą dla ludzi... Tych
    Wybrałeś pismo obrazkowe ?
    A co z alfabetem ? Co z genijalnym wynalazkiem zapisu fonetycznego różnych
    słów ?
    Uważasz że można bez niego żyć ?
    Nie uczyli cię na historii , że wynalazek druku popchnął ludzkość do przodu ?
    A jak będzież nazywał (w piśmie) rzeczy nowe ?
    Zrobisz zdjęcie i wkleisz link ? :)

  • 210. Data: 2005-09-13 13:55:58
    Od: "J. B. 29" <j...@s...pl>

    stokrotka napisał(a):

    > ... Od regół są wyjątki.

    Których listę najlepiej zapamiętać. Jak tabliczkę mnożenia. Są reguły
    mnożenia dowolnej liczby przez dowolną. Dla liczb jednocyfrowych
    wygodniej jednak przywołać z pamięci iloczyn, niż te reguły stosować.
    Nadeszły zresztą czasy kalkulatorów i tabliczka mnożenia straciła na
    znaczeniu. Tak jak i "ortograficzna tabliczka mnożenia": edytory tekstu
    mają wbudowane słowniki - nawet podobno "może" od "morza" potrafią
    odróżnić" ;-).

    > ... nie da się odróżnić, brzmienia liter ż i dwuznaku rz, ,, u i ó ,
    > i dla większości Polaków h i ch.

    I co z tego? Nie da się odróżnić "ć" przed spółgłoską lub na końcu
    wyrazu od "c" przed "i" lub od "ci" przed samogłoską. To samo
    odpowiednio dla "dź-dz-dzi", "ń-n-ni", "ś-s-si", "ź-z-zi". To też
    będziesz chciała zreformować? Do "ż-rz", "u-ó", "h-ch" dorzuciłaś
    ostatnio "prz-psz" :-) . Zapewniam Cię, że gdy już zastąpisz dzisiejszy
    polski alfabet czymś w rodzaju transkrypcji fonetycznej (bo to jest
    naprawdę :-) alfabet "fonetyczny"), polski język pisany będzie dopiero
    koszmarem - nie tylko dla dyslektyków. Dość wspomnieć, że żeby poprawnie
    napisać "noc zimowa" lub "nodz zimowa", będziesz musiała zdecydować, czy
    czytający ma sobie zrobić przerwę na oddech między tymi wyrazami, czy
    nie. A co nam po reformie typu 3 krople z morza, choćby i te najbardziej
    kwaśne?

    > A co to znaczy ? W jakim kontekście ?

    Usłyszałaś to słowo ode mnie przez telefon. Mailem, SMSem lub listownie
    pytasz mnie, co to słowo znaczy. Jak je napiszesz? Przecież mowa była o
    słowie, które pierwszy raz słyszysz. No, niech Ci będzie. To imię mojego
    psa. Albo - zaczekaj - propozycja nazwy firmy, którą chcę założyć...

    > Nie wim czy wiesz, że mają 2 alfabety używane równolegle: obrazkowy i
    > fonetyczny.

    A i chodzą po ulicach ubrani po europejsku, choć i kimona dalej lubią:
    tradycja, kultura... Przypatrywałem się tym ich "obrazkom": nie
    przypominają kształtem przedmiotów, które oznaczają (pewnie są tu jakieś
    _wyjątki_, które przeoczyłem :-) ).

    > ... idiotyczne odejście od genijalnego wynalazku ludzkości jakim
    > jest alfabet.
    > NIe cofajmy się w rozwoju.

    Nie określiłbym osiągnięć językoznawców badających skomplikowane związki
    między reprezentacją dźwiękową elementów języka a ich reprezentacją
    graficzną jako cofanie się w rozwoju. Raczej jako postęp: obalanie
    naiwnych mitów o tym, że można w jakimkolwiek języku "pisać tak jak się
    mówi". Ponadto ma tu dużo do powiedzenia anatomia i fizjologia narządów
    mowy oraz psychologia, które też się chyba nie cofają w rozwoju.
    Spotkałaś się z opisem takiego zjawiska psychologicznego jak "mówienie
    ortograficzne"? Np. snobistyczne dźwięczne "b" na końcu słowa "chleb".
    Lub złudzenie, że "przecież mówię _chlebb_ a nie _chlep_".

    > Wybrałeś pismo obrazkowe ?
    > A co z alfabetem ? Co z genijalnym wynalazkiem zapisu fonetycznego różnych
    > słów ?
    > Uważasz że można bez niego żyć ?

    Jeśli aktualną pisownię polską, którą Ty chcesz reformować a ja
    zachować, nazywasz pismem obrazkowym, to tak. Ja tylko wskazuję na
    dydaktyczne zalety kojarzenia w umyśle całych wyrazów pisanych z całymi
    słowami mówionymi, które jest bardziej jednoznaczne (przymrużam tu oko)
    niż kojarzenie liter z głoskami. Widzę analogię takiego podejścia z
    odwzorowaniem ideogram-pojęcie ("krzaczek"-słowo/sylaba)
    charakterystycznym dla alfabetów dalekowschodnich.