PracaGrupypl.praca.dyskusjeZreformujmy ortografię.Dyslektycy łączcie się, bo mnie zaszczekają. › Re: Zreformujmy ortografię.Dyslektycy łączcie się, bo mnie zasz
    From: "Piotr" <p...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Zreformujmy ortografię.Dyslektycy łączcie się, bo mnie zasz
    Date: Mon, 12 Sep 2005 07:15:53 +0000 (UTC)

    Maciej Koziński <m...@w...wp.pl> napisał(a):

    > Druga uwaga nie wystawia pochlebnego świadectwa albo Tobie, albo Twoim
    > nauczycielom z podstawówki. Reguł uczy się właśnie tam, w klasach 4-6.

    Dla mnie naturalna metoda nauki polegająca na podświadomym, "automatycznym"
    zapamiętywaniu słów podczas czytania książek była łatwiejsza niż próby
    nauczenia się reguł od których jest pełno wyjątków. Ortografia problemów mi
    nie sprawiała (standardowo z dyktand miałem ocenę 5) więc mój sposób nauki jak
    widać był skuteczny :)
    Natomiast nauczanie języka polskiego w starszych klasach szkoły podstawowej i
    w szkole średniej uważam za zupełną porażkę. Dobór lektur obowiązkowych pod
    kątem wpajania patriotyczno-cierpiętniczych ideałów potrafił skutecznie
    zniechęcić do literatury pięknej.

    > Co zaś do samego postulatu "uproszczenia" ortografii - niszczenie
    > dziedzictwa językowego i kulturowego w imię wygody leniwych to IMO
    > postulat barbarzyński.Obecny kształt języka z jego naleciałościami i
    > pozostałościami po dawnych, niewymawianych już dziś zgłoskach to
    > dziedzictwo pokoleń.

    Usunięcie naleciałości po niewymawianych obecnie zgłoskach to nie niszczenie
    kultury tylko dostosowanie ortografii do żywego, wciąż zmieniającego się
    języka. Jeśli nasi przodkowie mieliby równie konserwatywne podejście wciąż
    pisalibyśmy po łacinie (po co jakiś język polski dla leniwego plebsu?).

    pozdrawiam
    Piotr