PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zabranie premii za zwolnienie lekarskie, czy ma prawo?

  • 51. Data: 2009-06-01 11:12:07
    Temat: Re: Zabranie premii za zwolnienie lekarskie, czy ma prawo?
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Mon, 1 Jun 2009 21:40:48 +1200, Immona napisał(a):

    > Czy emeryt placi poczcie za doreczanie emerytury?

    Pośrednio płaci. ZUS sobie skalkulował opłaty za przelewy w wysokości
    udzielanych świadczeń.

  • 52. Data: 2009-06-01 17:11:28
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "Jurek M" <m...@1...pl> napisał w wiadomości

    > Ludzie o tak popierdolonej mentalności nigdy nie stworzą dobrze
    > zorganizowanego państwa o rozwiniętej gospodarce.
    > Zapomnijcie, :(

    Znaczy, wg. Ciebie, mentalność wyrażająca się w, że tak powiem, dość
    poczciwym, służalczym rozumowaniu jest aż tak pop..., że uniemożliwia
    rozwój gospodarki ? :) Tak się właśnie zastanawiałem, czemu gospodarka tak
    słabo się rozwija, teraz już wiem :D

    e.

  • 53. Data: 2009-06-01 18:19:57
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:h002bs$2r3$1@nemesis.news.neostrada.pl Jackare
    <...@s...de.pl> pisze:

    > Ano to, że takie napiwki to ekstra dodatki do wynagrodzenia. Dodatki
    > wynikające wprost z zaangażowania i jakości pracy osoby ją wykonującej.
    > Można więc je nazwać premią i to premią która powstaje "sama" i wynika
    > wprost z zależności: jesteś w pracy i pracujesz - premia jest, a każdą
    > nieobecność lub zniżkę jakości przypłacasz zmniejszeniem lub utratą tego
    > ekstra dodatku.
    Czy można je nazwać dodatkiem do wynagrodzenia to ja się trochę waham.
    Nieopodatkowane - to raz.
    Nieozusowane - dwa.
    Niezaksięgowane - trzy.
    I nie powstaje sama, lecz na podstawie pewnego "zwyczaju".
    To mi wygląda raczej na drobną darowiznę, by nie rzec - jałmużnę.
    Siedzi żebrak pod kościołem - "zarabia", nie siedzi - nie "zarabia".

    > premia
    No własnie IMO nie. Napiwki, jałmużny, datki itp. - to tylko zwyczaje.
    Premia powiązana z zawartą umową o pracę (nawet uznaniowa) to jednak co
    innego.

    --
    Jotte

  • 54. Data: 2009-06-01 21:46:24
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "Immona" <c...@n...gmailu> napisał w wiadomości

> [...]
    uslugi
    > otrzymywanej w panstwowym szpitalu za koperte lub otrzymaniu
    korzystniejszej
    > decyzji urzednika za "napiwek" - nawet jesli szkodliwosc spoleczna jest
    > mniejsza, jest to objaw tej samej, korupcyjnej kultury, ktora przy
    okazji
    > utrzymuje niskie pensje funkcjonariuszy, bo mogac sobie dorobic
    lapowkami
    > nie maja motywacji do negocjowania wyzszych plac lub odejscia do lepiej
    > platnej pracy, a to z kolei szkodzi listonoszom nie majacym do obslugi

    No dobrze, ale jaka jest w tym wina dających te łapówki, czy napiwki ?
    Odnoszę wrażenie, że uważasz ich za odpowiedzialnych za ten stan rzeczy,
    tymczasem u nas to jest objaw zwykłego pragmatyzmu. Oczywiście nikt nikogo
    nie zmusza, ale ludzie po prostu kojarzą proste fakty (a jak nie kojarzą,
    to czasem się ich naprowadza na prawidłowe wnioski). Nie każdy też jest
    taki mocny, ma tyle nerwów i czasu, żeby dla zasady nie dawać i kopać się
    z koniem. Byłbym ostrożny w stawianiu tezy, że ta "korupcyjna kultura"
    zbudowała się oddolnie i oddolnie trzeba z nią walczyć. Szczególnie, że
    niektóre nabrzmiałe problemy dałoby się łatwo przeciąć paroma systemowymi
    rozwiązaniami i jakoś nie widać na to ochoty.
    Tak się składa, że poczta polska dostarcza tu bardzo pouczającego
    przykładu: z wiadomych przyczyn jest monopol na lekkie listy do co
    najmniej 2011 roku. Musi być to łakomy kąsek, skoro konkurencyjnej firmie
    opłaca się doklejać do listów dociążające blachy i to żelastwo
    wozić/roznosić. Oczywiście taka rzecz musiała być załatwiona na wysokim
    szczeblu - jeśli więc całe segmenty rynku są w Polsce polityczną łapówką,
    to chyba nie ma się co czepiać zwykłych ludzi, że opromienieni takim
    przykładem przenoszą tę filozofię niżej :)

    > W sumie to zaczelam sie zastanawiac rowniez nad kwestia napiwkow. Gdy sa
    > dodatkowa nagroda za staranie sie ponad przecietnosc, sa ok, ale jesli
    sa -
    > jak np. w USA - kulturowo obowiazkowym dofinansowywaniem minimalnej
    pensji
    > kelnera, bez ktorego to dofinansowania nie zwiazalby konca z koncem, to
    jest
    > to zrzucanie przez wlasciciela biznesu czesci swoich obowiazkow na
    klienta.

    W Polsce twórczo rozwinięto tę koncepcję na zawody, gdzie napiwków się nie
    daje. Pracownik dostaje minimalną i albo dokłada się pośrednio rodzina
    (był wątek niedawno) albo zostawia się uchylone furtki do kombinowania,
    robienia fuch na sprzęcie itd (temat rzeka). Oczywiście jak się zapytasz
    kogoś mądrego z drugiego końca krzywej zarobków (a rozwarstwienie mamy
    amerykańskie), dlaczego się tak dzieje, powie Ci, że to przez genetyczną
    miłość rodaków do lewizny :)

    > (..."Nie moge brac za to pieniedzy", powiedzial, "to nie
    > nalezalo do moich obowiazkow i zrobilem to, zeby pomoc, ale jestem
    > zatrudniony przez .... i nie moge pobierac dodatkowych oplat od naszych
    > klientow". Zostawil mnie w stanie oszolomienia. Kraj (wraz z dwoma
    innymi)
    > jest na pierwszym miejscu listy najmniej skorumpowanych krajow swiata
    wg
    > Transparency International i nie moge sie oprzec wrazeniu, ze ten brak
    > kultury napiwkowej ma z tym zwiazek.)

    Może po prostu wystarcza mu na życie a kombinowanie, żeby nachapać się
    więcej, nie jest warte zachodu...

    e.

  • 55. Data: 2009-06-02 11:25:14
    Od: "Immona" <c...@n...gmailu>

    "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll> wrote in message

> [...]
    > z koniem. Byłbym ostrożny w stawianiu tezy, że ta "korupcyjna kultura"
    > zbudowała się oddolnie i oddolnie trzeba z nią walczyć. Szczególnie, że

    Mozna oddolnie z nia walczyc. Lepsze to niz nic. Oczywiscie sa takie
    sytuacje, ze kazdy sie zlamie, glownie dotyczace zdrowia i zycia, ale gdy
    nieprzyjemnosc jest w miare niewielka, jak koniecznosc przejscia sie na
    poczte, to ja bym jak najbardziej pocierpiala dla idei - o ile taka mala
    sprawa w ogole zasluguje na takie szczytne okreslenie.

    Jesli chodzi o wine, to najwazniejszym aspektem jest tu uznanie lapowkarstwa
    za normalne i przyczynianie sie do szerzenia takiej postawy. W Polsce ludzie
    sie przyzwyczaili, zaakceptowali i to tworzy sprzyjajacy klimat dla
    kontynuacji takich praktyk rowniez na wieksza skale. Przewazajaca w
    spoleczenstwie postawa wobec danej rzeczy ma wielkie znaczenie dla praktyki
    i calej gospodarki. (Byla tu jakis czas temu dyskusja o innowacyjnosci i
    nieprzyjajacym klimacie dla niej w PL - wynikajacym w duzej mierze z
    rozpowszechnionych ludzkich postaw.)

> [...]
    > to chyba nie ma się co czepiać zwykłych ludzi, że opromienieni takim
    > przykładem przenoszą tę filozofię niżej :)

    A jak wysokie szczeble zaczna powiedzmy mordowac jakas grupe narodowosciowa
    czy inna, to tez "nie bedzie sie co czepiac zwyklych ludzi", ze
    "opromienieni przykladem..."?

    I.
    --
    http://blog.pasnik.pl
    http://nz.pasnik.pl

  • 56. Data: 2009-06-02 21:40:24
    Od: "Jackare" <...@s...de.pl>

    > A jak wysokie szczeble zaczna powiedzmy mordowac jakas grupe
    > narodowosciowa

    kurcze..... a zaczęło się od zwykłego "przejechania się" komuś po premii :)
    --
    Jackare

  • 57. Data: 2009-06-02 22:23:51
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

> [...]
    > poczte, to ja bym jak najbardziej pocierpiala dla idei - o ile taka mala
    > sprawa w ogole zasluguje na takie szczytne okreslenie.

    Oczywiście, że można z nią walczyć, można pocierpieć itd. Żeby to jednak
    miało sens (inny niż samozadowolenie obywatela), musi być jakieś wsparcie
    od góry, przynajmniej w takim zakresie, by nie dawanie łapówek powodowało
    neutralność sytuacji. W innym przypadku ten jednostkowy wysiłek zostanie
    po prostu zmarnowany a zła sytuacja utrwali się.

> [...]
    > i calej gospodarki. (Byla tu jakis czas temu dyskusja o innowacyjnosci i
    > nieprzyjajacym klimacie dla niej w PL - wynikajacym w duzej mierze z

    Chyba się nie rozumiemy. Uznanie łapówkarstwa za normalne jest zjawiskiem
    wtórnym, wynikającym z tego, że łapówki działają. Gdyby łapówką nie dało
    się nic załatwić, albo nie byłoby takiej potrzeby, oddolny nacisk na
    dawanie łapówek sam by wygasł. Weź przykład z tym nowozelandzkim
    elektrykiem - chciałaś dać mu zarobić, ale w polskich warunkach byłby to
    na 100% zarobek na lewo - przecież nikt nigdy by się nie dowiedział o tej
    fuszce (to a propos szerzenia korupcyjnej kultury i pewnych przyzwyczajeń
    ;P). Elektryk nie wziął, bo mu nie było wolno i w ten sposób nie doszło do
    rozplenienia się potępianego przez Ciebie zjawiska. Podkreślam jeszcze
    raz, nie doszło dlatego, że nie wziął, a nie dlatego, że ktoś (Ty) nie
    chciał dać. W Polsce chodzi dokładnie o to samo: gdyby łapówek nie brano
    albo by nic nie dawały (albo brano by je ALE nic by nie dawały - co na
    jedno wychodzi), wtedy zjawisko wygasłoby samo. A na pewno nie wygaśnie
    dlatego, że z dobrej woli i miłości do zasad ktoś nie da.

    > A jak wysokie szczeble zaczna powiedzmy mordowac jakas grupe
    narodowosciowa
    > czy inna, to tez "nie bedzie sie co czepiac zwyklych ludzi", ze
    > "opromienieni przykladem..."?

    No i co z tego, że czepiać się będzie można, skoro chyba nie masz
    wątpliwości, że ten negatywny przykład zadziała. Nie raz tak już bywało i
    bynajmniej nie oddolne inicjatywy takie mordowanie przerywały.
    BTW, nie chodziło mi o moralną ocenę łapówkarstwa (IMHO nie jest
    jednoznaczna - bo w skorumpowanym systemie nikt nie jest w porządku) lecz
    o podkreślenie destrukcyjnej roli przykładu z góry.

    e.

  • 58. Data: 2009-06-03 09:27:57
    Od: "Immona" <c...@n...gmailu>

> [...]
    > fuszce (to a propos szerzenia korupcyjnej kultury i pewnych przyzwyczajeń

    Na swoje usprawiedliwienie: nie wiedzialam, ze nie wolno mu wykonywac
    prywatnych zlecen dla klientow zatrudniajacej go firmy i nie mialam pojecia,
    ze kogos wodze na pokuszenie. A czy pieniadze by zglosil do opodatkowania,
    to jego sprawa i jego odpowiedzialnosc. Bylo przy tym bardzo prawdopodobne,
    ze mial zarejestrowana DG (jej odpowiednik), bo tutaj to nic nie kosztuje
    (nie ma ZUSu ani innych stalych oplat niezaleznych od zysku, tylko podatek
    od przychodow i symboliczna oplata za rejestracje) i wiele osob majacych
    zawod podatny na niespodziewane zlecenia ma zarejestrowana firme na wypadek,
    gdyby ktos - nie bedacy klientem ich pracodawcy - chcial od nich uslugi
    (udokumentowanej), a oni chcieli ja wykonac.

> [...]
    > jedno wychodzi), wtedy zjawisko wygasłoby samo. A na pewno nie wygaśnie
    > dlatego, że z dobrej woli i miłości do zasad ktoś nie da.

    Masz racje. Moj postulat nie dawania byl raczej propozycja zademonstrowania
    swoich pogladow (co tez moze miec jakis wplyw na opinie otoczenia) w jedyny
    dostepny sposob (z punktu widzenia czlowieka nie dostajacego ofert lapowek),
    ale nie branie jest oczywiscie znacznie skuteczniejsze.

> [...]
    > jednoznaczna - bo w skorumpowanym systemie nikt nie jest w porządku) lecz
    > o podkreślenie destrukcyjnej roli przykładu z góry.

    Podkreslenie roli - ok. Ja mialam wrazenie, ze usprawiedliwiasz.

    I.
    --
    http://blog.pasnik.pl
    http://nz.pasnik.pl