PracaGrupypl.praca.dyskusje › Kierownik - zachowania - mobbing?

  • 1. Data: 2006-09-05 05:57:38
    Temat: Kierownik - zachowania - mobbing?
    Od: VanVonVen <vanvonven@WYTNIJ_TOinteria.pl>

    Witam wszystkich

    Chcialbbym rozpoczac dyskusje dotyczaca kierownikow, z ktorymi pracujecie
    na codzien. Sam jestem kierownikiem sredniego szczebla i podlegam swojemu
    kierownikowi, ale to co ostatnio sie zaczelo dziac, przyczynilo sie do
    refleksji czy moj kierownik nie popada w lekkie skrajnosci (byc moze jest
    to juz mobbing - glownie psychiczny).

    Ponizej, krotko opis pewnych zachowan:
    - zdarza sie, ze otrzymuje sprzeczne polecenia (w bardzo krotkim czasie, co
    przeklada sie na realizacje) - po czym dostaje opieprz, za wlasnie wykonana
    prace, ja lub moi wspolpracownicy
    - wydawanie polecen pracownikom szeregowym (w koncu jest kierownikiem),
    ktore dezorganizuja prace; poza tym, zdarza sie ze sa to polecenia
    calkowicie sprzeczne z tymi, ktore otrzymalem ja
    - zdarzaja sie sytuacje, ze kierownik "niechcacy" skasuje lub lekko
    zmodyfikuje plik, na ktorym pracuje kilka osob jednoczesnie (totalna
    dezorganizacja, aby odkrecic sprawe)
    - opieprza niewlasciwe osoby np. za zle wykonana prace, gdy wiadomo, kto
    jest sprawca (warto podkreslic, ze w zasadzie kazda praca jest zle
    wykonana)
    - notoryczne narzekanie ze strony kierownika, w zasadzie to nie ma
    sytuacji, aby cos mu odpowiadalo
    - brak jakichkolwiek elementow pozytywnego motywowania

    Wszystkie powyzsze zachowania przekladaja sie na efekty pracy. Ludzie
    sa zdemotywowani oraz generowany jest ciagly chaos, ze nie wspomne o braku
    autorytetu i odbieraniu kierownika "z przymruzeniem oka".

    Jak to jest u Was? Jak radzicie sobie w pracy z takimi kierownikami (jesli,
    gdzie indziej tacy sa).

    --
    pozdr. VanVonVen
    :::Istnieje takie slowo w nowomowie, którego pewnie jeszcze nie znasz:

  • 2. Data: 2006-09-05 06:30:32
    Temat: Re: Kierownik - zachowania - mobbing?
    Od: "Tomek" <d...@n...pl>

    Użytkownik "VanVonVen" <vanvonven@WYTNIJ_TOinteria.pl> napisał w wiadomości
    2.97...
> [...]
    > sytuacji, aby cos mu odpowiadalo
    > - brak jakichkolwiek elementow pozytywnego motywowania

    skad ja to znam

    > Wszystkie powyzsze zachowania przekladaja sie na efekty pracy. Ludzie
    > sa zdemotywowani oraz generowany jest ciagly chaos, ze nie wspomne o braku
    > autorytetu i odbieraniu kierownika "z przymruzeniem oka".

    i to tez

    > Jak to jest u Was? Jak radzicie sobie w pracy z takimi kierownikami
    > (jesli,
    > gdzie indziej tacy sa).

    po prostu... lekarz kazal przytakiwac. Do pracy sie chodzi zeby pogadac ze
    znajomymi, pizze zjesc i odwalic jakas tam chalowata robote. Robienie
    wszystkiego na szybko i zbieranie potem opierdzielu, szybko sie do tego
    przyzwyczailismy, a na widok tego palanta chce mi sie po prostu smiac. Tyle
    ze u mnie nie jest to kierownik ale sam prezes.

  • 3. Data: 2006-09-05 07:28:55
    Od: herakles <h...@b...pl>

    VanVonVen wrote:

> [...]
    > autorytetu i odbieraniu kierownika "z przymruzeniem oka".
    >
    > Jak to jest u Was? Jak radzicie sobie w pracy z takimi kierownikami

    Ja bym to napisał mailem do tegoż kierowniczka, a następnie jeśli nie
    odniesie skutku zmieniłbym pracę albo napisał jeszcze raz, ale do
    kierownika tego kierownika.

  • 4. Data: 2006-09-05 10:25:22
    Od: Irving Washington <m...@d...doPLer>

    VanVonVen napisał(a):
    > Jak to jest u Was? Jak radzicie sobie w pracy z takimi kierownikami (jesli,
    > gdzie indziej tacy sa).
    W piłce nożnej się mówi: tak się gra, jak przeciwnik pozwala. W życiu
    jest podobnie. Trzeba ustalić, najlepiej na wstępie, jasne zasady -
    "dotąd możesz się posunąć szefie a dalej wara" i konsekwentnie i
    asertywnie je egzekwować. W przypadku nie zawinionego opieprzu,
    odwoływać się do poleceń, jakie wydał kierownik.
    Wszelkie sprzeczne polecenia wyjaśniać na pniu.
    Otwarcie powiedzieć kierownikowi, że w chwili, gdy wtrąca się w pracę
    Twojego zespołu, podważa Twój autorytet i wprowadza chaos w pracę.
    Wreszcie ćwiczyć postawę asertywną lub szukać nowej pracy (w której być
    może będziesz mieć podobne problemy).

    pozdr.
    m.

    --
    Kochana Mary!
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

  • 5. Data: 2006-09-05 11:47:44
    Od: Jakub Lisowski <j...@S...kofeina.net>

    Dnia Tue, 5 Sep 2006 05:57:38 +0000 (UTC), VanVonVen <vanvonven@WYTNIJ_TOinteria.pl>
    w <X...@1...110.122.97
> [...]

    > autorytetu i odbieraniu kierownika "z przymruzeniem oka".
    >
    > Jak to jest u Was? Jak radzicie sobie w pracy z takimi kierownikami (jesli,

    U mnie skutkowało:
    Proszę mi to dać na piśmie, bo mam wątpliwości.
    Proszę własne żale i wątpliwości zawrzeć na piśmie.

    I w tym momencie miałem wszystko w dupie, bo zazwyczaj drący ryja
    kierownik nie napiszze niczego na piśmie, bo to byłby dowód na jego
    niekompetencję.
    Oczywiście darcie ryja było dalej, ale się nie przejmowałem bo
    stwierdziłem, że jak ja coś chcę na piśmie, a nie dostaję, to nie
    muszę tego robić, a za brak wykonania mnie nie wywalą, bo potrafiłem
    uzasadnić swoje objekcje, zarówno w zakładzie, jak i potencjalnie w
    Sądzie Pracy.

    ja czyli jakub
    Revoke.

  • 6. Data: 2006-09-05 13:50:50
    Od: VanVonVen <vanvonven@WYTNIJ_TOinteria.pl>

    Uzytkownik Irving Washington <m...@d...doPLer> raczyl wyrazic
    swoja opinie w news:edjjo3$s66$1@inews.gazeta.pl:

    > W piłce nożnej się mówi: tak się gra, jak przeciwnik pozwala. W życiu
    > jest podobnie.

    Tak sie zastanawiam, kierownik jest dla Ciebie przeciwnikiem czy
    wspolpracownikiem. Ja uwazam, ze powinno byc to drugie.

> [...]
    > asertywnie je egzekwować. W przypadku nie zawinionego opieprzu,
    > odwoływać się do poleceń, jakie wydał kierownik.

    Zgoda, ale jak sie zachowasz, jesli Twoj przelozony wszystkiego sie wypiera
    lub odwraca kota ogonem. U mnie czasem wystepuje przekonanie (u mego
    kierownika), ze on ma zawsze racje.

    > Wszelkie sprzeczne polecenia wyjaśniać na pniu.

    j.w.

    > Wreszcie ćwiczyć postawę asertywną

    Ciekawe co masz na mysli? Umiejetnosci opanowania emocji, podczas
    przyjmowania nieuzasadnionego opieprzu. Olewac sprawe? Jak dla mnie
    to bledne kolo...

    > lub szukać nowej pracy (w której
    > być może będziesz mieć podobne problemy).

    Czyli doprowadzic do sytuacji, gdzie moj szef przyczynia sie do
    poszukiwania nowej pracy, czy to nie zakrawa na mobbing?

  • 7. Data: 2006-09-05 14:58:56
    Od: "gromax" <g...@N...interia.pl>

    > Ciekawe co masz na mysli? Umiejetnosci opanowania emocji, podczas
    > przyjmowania nieuzasadnionego opieprzu. Olewac sprawe? Jak dla mnie
    > to bledne kolo...

    wstęp z jednego z kursów asertywności:
    "Słowem >>asertywność<< określa się takie zachowanie, które pozwala na
    konkretne i zdecydowane wyrazanie naszych potrzeb , chęci i uczuć innym
    ludziom, bez naruszania ich praw i godności osobistej

    W potocznym rozumieniu słowo >>asertywność<< oznacza umiejętność mówienia
    W rzeczywistości umiejętność odmowy jest tylko jedną z wielu cech człowieka
    asertywnego.
    Człowiek taki nie boi sie wyrazać swojego zdania, potrafi reagować na
    krytykę, cieszyć się z komplementów i głęboko wierzy w to, że - podobnie jak
    inni ludzie - jest osobą wartościową.

    Aby być prawdziwie asertywnym, trzeba mieć głęboko zakorzenione poczucie
    własnej wartości - w przeciwnym wypadku człowiek nauczy się reakcji
    asertywnych, ale będzie mu bardzo trudno wprowadzic je w życie."

    i dalej jeszcze jeden cytat

    "Jeśli masz wątpliwości, czy dane zachowanie jest asertywne, sprawdź, czy
    choćby odrobinę zwiększa ono Twój szacunek do samego siebie. Jeśli tak, jest
    to zachowanie asertywne. Jeśli nie - nie jest to zachowanie asertywne"

    i kilka linków:
    http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/ID/empatia_aser
    tywnosc.html
    http://www.zizius.trzepak.net/asertywnosc.html
    http://www.profesor.pl/mat/na6/na6_piechocka_030224a
    _1.php
    czy jestem asertywny - http://www.mediweb.pl/psyche/wyswietl_vad.php?id=200

    i generalnei poponuje lekko (przynajmniej) wgryźć sie w temat, bo warto.
    Raz, że pozwoli to na zgłebienie wiedzy o samym sobie, a dwa - nie bedziesz
    miał już tak podstawowych pytań zaprzeczających postawie asertywnej
    --
    pozdrawiam
    *G*R*O*M*A*X*

  • 8. Data: 2006-09-05 18:12:12
    Od: Irving Washington <m...@d...doPLer>

    VanVonVen napisał(a):
> [...]
    >
    > Tak sie zastanawiam, kierownik jest dla Ciebie przeciwnikiem czy
    > wspolpracownikiem. Ja uwazam, ze powinno byc to drugie.
    Szef powinien być dla mnie przede wszystkim partnerem. Chciałbym by był
    osobą, od której będę mógł się uczyć. To jest moja wizja szefa.
    A z szefem, jak i z każdą osobą, z którą się tworzy w miarę stałą
    relację, człowiek się dociera, często na drodze konfliktu. Stąd porównanie.

    > Zgoda, ale jak sie zachowasz, jesli Twoj przelozony wszystkiego sie wypiera
    > lub odwraca kota ogonem. U mnie czasem wystepuje przekonanie (u mego
    > kierownika), ze on ma zawsze racje.
    To, co zawsze - spokojnym tonem przypominam ustalenia, polecenia, umowy
    etc. Ewentualnie oczekuję dokładnego wyjaśnienia każdej niejasności,
    powołując się znów na to, co było wcześniej.

    > Ciekawe co masz na mysli? Umiejetnosci opanowania emocji, podczas
    > przyjmowania nieuzasadnionego opieprzu. Olewac sprawe? Jak dla mnie
    > to bledne kolo...
    Nie. Absolutnie nie mam na myśli opanowywania emocji, kiedy rwą się z
    człowieka na siłę. Efekty mogą być różne - wypalisz się, rozchorujesz,
    zniszczysz nerwy. Nie ma co tłumić swoich emocji. Można za to nauczyć
    się reagować inaczej - nabrać dystansu, uspakajać silne emocje (np.
    przez relaksację), przewartościować odbieranie słów szefa - z poczucia
    niezasłużonej krzywdy, wywołanej krytyką w hałaśliwy bełkot debila,
    uciążliwy, ale niegroźny.

    Miałem swego czasu szefową, która na każdą niepomyślną dla niej sytuację
    reagowała strasznie lękowo. Objawiało się to chaotycznym potokiem
    męczącej wymowy, którą ja odbierałem jako krytykę mojej osoby. Męczyło
    mnie to bardzo do czasu, w którym podczas jej przemów, zacząłem ją sobie
    wyobrażać w różowym stroju króliczka. Z pomponami, uszami i wszystkimi
    niezbędnymi bajerami. Pomagało. Prawdziwa przemiana dokonała się jednak
    wtedy, kiedy ktoś mądry ułatwił mi zrozumieć, że nie jestem
    odpowiedzialny ani za całość cudzych niepowodzeń ani za nadmiarowy
    sposób reagowania kogoś innego.

    A co do asertywności, to mam na myśli taką postawę, która polega na
    wyrażaniu swojego zdania - wprost, stanowczo i z poszanowaniem własnej
    osoby, czyli bez uległości. Również z poszanowaniem osoby drugiej, czyli
    bez agresji.

    > Czyli doprowadzic do sytuacji, gdzie moj szef przyczynia sie do
    > poszukiwania nowej pracy, czy to nie zakrawa na mobbing?
    Nie. Zwracam tylko uwagę na jedną z ewentualnych dróg - ucieczka z
    niekomfortowej sytuacji. Tyle, że nigdy wtedy nie masz pewności, czy w
    następnej pracy znów nie trafisz na idiotę. Zatem warto zrobić coś
    zarówno ze sobą jak i z sytuacją (szefem).

    pozdrawiam
    Maciek

  • 9. Data: 2006-09-05 18:15:41
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:slrnefqov0.ued.jakub@jakub.kofeina.net Jakub Lisowski
    <j...@S...kofeina.net> pisze:

    > U mnie skutkowało:
    > Proszę mi to dać na piśmie, bo mam wątpliwości.
    > Proszę własne żale i wątpliwości zawrzeć na piśmie.
    Tak jest, dokładnie tak samo zawsze robiłem (teraz już nie muszę -
    wyszkoliłem skutecznie ;))

    > Oczywiście darcie ryja było dalej
    Co prawda nigdy w życiu nie spotkałem się nie tylko z "darciem ryja", a z
    lekko podniesionym głosem może z dwa razy (nie w stosunku do mnie, ale w
    mojej obecności).
    Natomiast zdarzyło mi się klika razy być adresatem prób nieco kąśliwych
    wypowiedzi zwierzchnika i zachowań, które mi nie odpowiadały. Uznałem, że
    należy to uciąć toteż dość ostro i w obecności sporej grupy innych
    pracowników udzieliłem reprymendy nt. właściwego zachowania się, kultury
    wypowiedzi a zakończyłem pytaniem, czy osoba ta jest pewna, że nikt nie ma
    włączonego dyktafonu. To zakończyło problem zanim się rozwinął.
    Ale niestety tylko w stosunku do mnie i paru innych osób, które również
    umiały naprostować tę osobę. Po innych jeździ sobie nadal, mniej lub
    bardziej - po kimś musi, bo to jest egzemplarz z zaburzoną osobowością.

    Jotte

  • 10. Data: 2006-09-05 18:27:34
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:Xns9835A12421214vanvonvenWYTNIJTOint@193.110.12
    2.97
    VanVonVen <vanvonven@WYTNIJ_TOinteria.pl> pisze:

    > Tak sie zastanawiam, kierownik jest dla Ciebie przeciwnikiem czy
    > wspolpracownikiem. Ja uwazam, ze powinno byc to drugie.
    Wiesz, ludzie powinni być sobie życzliwi, powinna panować sprawiedliwość i
    uczciwość, powinno, powinno..., ale nie jest tak - homo homini kierownikus
    ;))
    Rodzaj relacji zwierzchnik-podwładny zależy głównie od strony zdecydowanie
    silniejszej, czyli zwierzchnika (niekiedy relację tę da się ustawić w
    pobliżu punktu równowagi ale do tego potrzebne są specjalne okoliczności).
    Jeśli w wyniku jego (zwierzchnika) postępowania nie przyjmie ona postaci
    współpracownictwa, to możliwe są zasadniczo dwa wyjścia:
    - pracownik sie nie ugnie i zostaną wrogami, do wojny włącznie (rzadko);
    - pracownik się złamie i zostanie zastraszonym podwładnym, a nawet włazidupą
    (najczęściej).

    Jotte