PracaGrupypl.praca.dyskusje › zaległy urlop w okresie wypowiedzenia - pomóżcie prosz

  • 1. Data: 2004-01-24 20:55:19
    Temat: zaległy urlop w okresie wypowiedzenia - pomóżcie prosz
    Od: "Hraba" <h...@f...onet.pl>

    cześć,
    Mam do was prośbę, złożyłem wypowiedzenie w grudniu, mam 3 miesięczny okres
    wypowiedzenia, więc stosunek pracy ustaje 31 Marca, ale posiadam bardzo dużo
    zaległego urlopu. Pracodawca proponuje zapłatę za zaległy urlop, ja
    natomiast nie chcę się na to zgodzić (odkąd pracuje w tej firmie nigdy nie
    wykorzystałem pełnego urlopu i nawet w zeszłym roku zapłacono mi za część
    zaległego urlopu). Czy muszę (a bardzo mi się nie chce - mam po prostu
    dosyć) się zgodzić na zapłatę za zaległy urlop (z poprzednich lat) czy też
    jak słyszałem muszę go wykorzystać do końca 1 kwartału (muszę i bardzo
    chcę!)
    mam dwa powody: po pierwsze muszę się przeprowadzić do miejsca mojej nowej
    pracy i chciałbym to zrobić spokojnie, a po drugie robi mi się niedobrze (na
    serio w brzuchu mi się wszystko przewraca) jak widzę twarz mojego starego
    szefa.
    Dzięki za poradę
    Tomek.

  • 2. Data: 2004-01-24 21:44:57
    Od: e...@o...pl

> [...]
    > serio w brzuchu mi się wszystko przewraca) jak widzę twarz mojego starego

    ja jestem w podobnej sytuacji....tylko mnie szef zapytał czy chce zaległy urlop
    wykorzystać czy żeby mi za niego zapłacić??
    wzieąłm 26 zaległego urlopu...to była mój wybór...ale ja mam dobrego szefa:)
    pozdrawiam ewelina
    odpoczynek jest najważniejszy....

  • 3. Data: 2004-01-24 21:56:13
    Od: "Hraba" <h...@f...onet.pl>

    Użytkownik <e...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wykorzystać czy żeby mi za niego zapłacić??
    > wzieąłm 26 zaległego urlopu...to była mój wybór...ale ja mam dobrego

    no to masz szczęście, gratulacje, czy może sprawdzałaś przepisy jak one
    takie sporawy regulują?
    dzięki za inf
    Tomek

  • 4. Data: 2004-01-25 09:00:44
    Od: "Lesio5" <I...@w...pI>

    Użytkownik "Hraba" <h...@f...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > urlop
    > szefa:)
    > >
    > no to masz szczęście, gratulacje, czy może sprawdzałaś przepisy jak one

    Kodeks Pracy. Masz prawo wykorzystac caly zalegly urlop w naturze i jeszcze
    obecny pracodawca moze ci skoczyc. Skladaj karte urlopowa najlepiej listem
    poleconym z potwierdzeniem odbioru.

    --
    Leszek Grelak - Lesio5
    "- Słuchamy, Radio Maryja... w czyjej intencji modlitwa?

  • 5. Data: 2004-01-25 09:33:59
    Od: Zdzisław <s...@p...wp.pl>

    W dniu Sun, 25 Jan 2004 10:00:44 +0100, "Lesio5" <I...@w...pI>
    napisał:

    >Kodeks Pracy. Masz prawo wykorzystac caly zalegly urlop w naturze i jeszcze
    >obecny pracodawca moze ci skoczyc. Skladaj karte urlopowa najlepiej listem
    >poleconym z potwierdzeniem odbioru.

    Nie do końca tak jest:
    Art. 167.1. W okresie wypowiedzenia umowy o pracę pracownik jest
    obowiązany wykorzystać przysługujący mu urlop, jeżeli w tym okresie
    pracodawca udzieli mu urlopu. W takim przypadku wymiar udzielonego
    urlopu, z wyłączeniem urlopu zaległego, nie może przekraczać wymiaru
    wynikającego z przepisów art. 155.1.
    Czyli MUSI być zgoda obopólna, pracodwacy i pracownika. W praktyce
    decydujące są tzw. potrzeby pracodawcy, on ma głos decydujący.

    Z poważaniem:
    Zdzisław Sokołowski

  • 6. Data: 2004-01-25 11:42:46
    Od: "Lesio5" <I...@w...pI>

    Użytkownik "Zdzisław" <s...@p...wp.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Czyli MUSI być zgoda obopólna, pracodwacy i pracownika. W praktyce
    > decydujące są tzw. potrzeby pracodawcy, on ma głos decydujący.

    Ale pracodawca ma obowiazek caly zalegly urlop do konca 1 kwartalu
    nastepnego
    roku udzielic. A tu wlasnie ten przypadek zachodzi. Sadze, ze sprawa w
    przypadku odmowy udzielenia urlopu kwalifikuje sie do wezwania PiPy.

  • 7. Data: 2004-01-25 13:21:59
    Od: "Hraba" <h...@f...onet.pl>

    Użytkownik "Lesio5" <I...@w...pI> napisał w wiadomości

> [...]
    > roku udzielic. A tu wlasnie ten przypadek zachodzi. Sadze, ze sprawa w
    > przypadku odmowy udzielenia urlopu kwalifikuje sie do wezwania PiPy.

    do tej pory nigdy w 100% nie udało mi się w danym roku wykorzystać
    przysługującego urlopu i w zeszłym roku pracodawca mi zapłacił za urlop. czy
    w takim przypadku prawo do urlopu nie jest czymś "papierowym" bo w takim
    wypadku to ja nigdy bym nie mógł wsiąść tego urlopu i zawsze pracodawca
    zamiast urlopu dać kasę. Teraz chcę po prostu trochę odpocząć od starej
    roboty zanim zacznę nową i po prostu nie mogę ścierpieć starego miejsca. Mam
    w tej chwili 40 dni zaległego urlopu.
    Tomek

  • 8. Data: 2004-01-25 13:47:42
    Od: "Hraba" <h...@f...onet.pl>

> [...]
    > roku udzielic. A tu wlasnie ten przypadek zachodzi. Sadze, ze sprawa w
    > przypadku odmowy udzielenia urlopu kwalifikuje sie do wezwania PiPy.

    właśnie jest coś takiego jak art 168 w którym jest o tym mowa - czy ja mogę
    to wykorzystać w mojej argumentacji - czy tez jestem pozbawiony wszelakich
    szans?
    Tomek

  • 9. Data: 2004-01-25 14:40:35
    Od: "Lesio5" <I...@w...pI>

    > właśnie jest coś takiego jak art 168 w którym jest o tym mowa - czy ja
    mogę
    > to wykorzystać w mojej argumentacji - czy tez jestem pozbawiony wszelakich
    > szans?

    Nawet musisz to wykorzystac. To twój podstawowy argument. Skoro masz 40 dni
    urlopu oznacza to, ze zaklad nie udzielil ci jeszcze urlopu za 2002 rok!!!
    To jest powazne naruszenie praw pracownika i ww. artykulu Kodeksu Pracy.

    Ja bym zrobil to w nastepujacy sposób.
    Poszedl do pracodawcy z wnioskiem urlopowym na cale 40 dni urlopu w 1
    kawalku (to ca 2 miesiace). Jesli pracodawca odmówi udzielenia urlopu popros
    go o napisanie jego decyzji na wniosku urlopowym. A potem - powiedz
    pracodawcy, ze idziesz z tym pisemkiem do Panstwowej Inspekcji Pracy jako
    przykladem lamania praw pracownika.
    Jak pracodawca poczuje w kosciach mozliwosc zaplaty ca 5000 zl grzywny na
    podstawie KP...
    "Art. 282. § 1. Kto, wbrew obowiązkowi:
    (...) 2) nie udziela przysługującego pracownikowi urlopu
    wypoczynkowego lub bezpodstawnie obniża wymiar tego urlopu,
    (...) podlega karze grzywny."

    ... to grzecznie cie w rączke pocałuje i natychmiast udzieli ci urlop. jesli
    nie, spelnij swoja grozbe i idz do PIPy. W zaistnialej sytuacji to
    pracodawca ma problem, a nie ty.

  • 10. Data: 2004-01-25 15:17:38
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

> [...]
    >
    > właśnie jest coś takiego jak art 168 w którym jest o tym mowa - czy ja
    mogę to wykorzystać w mojej argumentacji - czy tez jestem pozbawiony

    Witam,

    Pracownik może skorzystać z urlopu wypoczynkowego w terminie uzgodnionym z
    pracodawcą. Kartę urlopową może pracodawca doręczyć pracownikowi, nigdy
    odwrotnie (niestety).

    Art. 168 K. p. może pracownik wykorzystać w argumentacji, ale wykonanie tego
    przepisu zależy wyłącznie od pracodawcy.

    W przedstawionej sytuacji należy podjąć próbę negocjacji z pracodawcą
    odnośnie do udzielenia w okresie wypowiedzenia przynajmniej zaległego urlopu
    wypoczynkowego. Jeżeli bezpośrednie negocjacje są utrudnione, to najlepiej
    skierować do pracodawcy pismo z prośbą o udzielenie całości przysługującego
    urlopu wypoczynkowego (na kopii potwierdzenie wpływu do firmy).

    Jeżeli pracodawca odmówi, a zdrowie pracownikowi na to jeszcze pozwoli, to
    pozostaje tylko udanie się do PIP.

    Pozdrowienia

    wa