PracaGrupypl.praca.dyskusje › Re: paragraf 52

  • 11. Data: 2007-08-01 14:40:04
    Temat: Re: paragraf 52
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:slrnfb0n3e.l3o.troskal@ssc.org Tomasz Roskal
    <t...@g...pl> pisze:

    > Zawsze istnieje ryzyko ze bedzie odpowiedz: ja panu tej kopi nie
    > podpisze...
    Wówczas do kadr/sekretariatu czy co tam jest i składasz na książkę pism
    przychodzących.
    Co prawda może być z tym kłopot w jakichś gó***nych firemkach czy
    spółczynach, co to 2 szefów, kilku pracowników i to wsio. Ale jakbym w
    jakimś takim krzaku robił, to bym się z dyktafonem nie rozstawał.
    (I tak się zresztą nie rozstaję - wbudowany w telefon dobry dyktafon był
    jednym z podstawowych wymogów jak wybierałem model aparatu; co za czasy, co
    za ludzie...)

    --
    Jotte

  • 12. Data: 2007-08-02 05:42:00
    Od: "Jackare" <j...@B...pl>

> [...]
    > (I tak się zresztą nie rozstaję - wbudowany w telefon dobry dyktafon był
    > jednym z podstawowych wymogów jak wybierałem model aparatu; co za czasy,

    Ale czy to nie jest jakiś przerost formy nad treścią- teoria spiskowa, szara
    sieć, układy itd?
    Pracowałem w różnych firmach małych i dużych i zawsze wszystko polegało na
    tzw "dogadaniu się" bez uciekania się do zapisów KP i jakiegoś usztywniania
    stanowisk i okopania się na pozycjach przez każdą ze stron. Prawdę mówiąc
    nigdy nie miałem takich odczuć że ktos chce mi dokopać, wygryźć mnie i
    dotyczyło to zarówno współpracowników, pracodawców i podwładnych, a
    pracowałem w kilku różnych firmach: takiej w której byłem świadkiem rozwoju
    od 6 do 120 osób o potem redukcji do ok 30 osób, takiej gdzie na wejściu
    było ze 30 osób i takiej gdzie na wejściu było jakieś 120 osób i ta ostatnie
    co ciekawe przez cały okres swego istenienia nie miała nigdy sprawy sądowej
    z pracownikiem :).
    Natomiast odczuwałem istnienie takich wewnętrznych walk, szczucia na siebie
    i ciągłego zbierania dupochronów i haków na innych właśnie w tzw "dużych
    korporacjach" z którymi miałem okazję współpracować jako kontrachent
    (reprezentujący swego pracodawcę) i tam własnie atmoferę oceniałem
    najgorzej.
    Jak dla mnie, jezeli praca daje mi frajdę, nie jest żadnym problemem
    zostanie o czasu do czasu gozinę dłużej, czy nagły wyjazd na delegację gdy
    sytuacja tego wymaga. Moje podejście jest takie, że traktuję firmę w której
    pracuję jak swoją własną i z tego punktu widzenia podchodzę do swego
    zaangazowania. Dbam o ineteresy firmy bo z niej żyję. Jeżeli w firmie będzie
    działo się dobrze to i mnie będzie dobrze. Jak dotąd nie licząc drobnych
    incydentów o które moge mieć zal ale w ogólnym kontekście nie mają one
    znaczenia - nie przejechałem się na takim podejściu. Przypuszczam że jeżeli
    żyłbym w ciągłym przekonaniu że ktoś mnie chce zrobić w bambuko lub
    uważalbym że zostanie raz na jakiś czas godzine dłuzej ze świadomością że za
    tą godzine nie będę miał dodatkowego wynagrodzenia jest wydymaniem mnie
    przez pracodawcę - wykończyłbym się nerwowo. Co innego jawne przekręty i
    stałe wykorzystywanie pracownika jako norma działania, ale szczerze mówiac
    nie zetknąłem się z czymś takim - może miałem szczęście, a może wybieralem
    sobie dobrze pracodawców...
    --
    Jackae

  • 13. Data: 2007-08-02 06:05:16
    Od: Gienek <g...@s...pl>

    > Co innego jawne przekręty i stałe wykorzystywanie pracownika jako
    > norma działania, ale szczerze mówiac nie zetknąłem się z czymś takim -
    > może miałem szczęście, a może wybieralem sobie dobrze pracodawców...

    Na pewno albo jedno albo drugie. Ja też nie mam nic przeciwko zostaniu po
    godzinach od czasu do czasu za darmo ale jeśli kierownik przychodzi i mówi
    od dziś pracujemy normalnie czyli od 7:00 do 19:00 i to trwa kilka miesięcy
    to już nie jest normalne pomimo że za nadgodziny płacili a było to w firmie
    która zatrudniała ponad 1000 osób. http://www.pronar.pl

    Nie jest też normalne wsadzanie pracowników na maszyny które mają grubo
    ponad 40 lat i nie spełniają minimalnych wymogów bezpieczeństwa. Dodam
    tylko że zostało kilka palców w tych maszynach. Na zebraniu jeden z
    dupolizów szefa powiedział żeby nie wzywać karetki pogotowia jak nic
    wielkiego się nie stało (chodziło mu chyba o ucięcia palca) bo jak jadą do
    nas na sygnale to źle świadczy o firmie. Wiem że to sceneria jak z Horroru
    ale niestety tak właśnie produkuje się podzespoły niezbędne do produkcji
    Lanosa http://www.dzt.com.pl/ Walczyłem z szefem prawie od samego początku
    żeby wyposażyć maszyny w odpowiednie zabezpieczenia. Usłyszałem tylko "Ja
    na twoje fanaberie nie będę marnować pieniędzy."

    I ja mam pracować tak jakbym pracował u siebie u takich wyzyskiwaczy?
    Zarówno w jednym jak i drugim przypadku podziękowałem za współpracę.

  • 14. Data: 2007-08-02 06:10:38
    Od: "Jackare" <j...@B...pl>

    > I ja mam pracować tak jakbym pracował u siebie u takich wyzyskiwaczy?
    > Zarówno w jednym jak i drugim przypadku podziękowałem za współpracę.

    ale to co opisałeś nie jest normalne - niestety :(.
    Ja moge miec inny punkt widzenia o tyle, że moje środowisko pracy nie
    generuje tak bezpośrednich zagrożeń, także tego typu kestii nie brałem pod
    uwagę bo nigdy ich nie doświadczyłem. W przypadku jaki opisujesz pewnie
    postąpiłbym tak samo, tym bardziej że z tego co piszesz nie było tam
    pertnerskich relacji a to jeden z warunków aby czuc się jak u siebie i dbac
    o firmę jak o swoją.
    --
    Jackare

  • 15. Data: 2007-08-02 07:01:49
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@n...poczta.onet.pl>

    Jackare pisze:
> [...]
    > co ciekawe przez cały okres swego istenienia nie miała nigdy sprawy sądowej

    Po prostu miales szczescie, ja tez w sumie po za moze dwoma incydentami
    nie moge powiedziec, by bylo cos nie tak, ale w innych dzialach, gdzie
    byli inni przelozeni to roznie bywalo, raz lepiej, raz gorzej. Doszlo do
    tego, ze czesc pracownikow zazyczyla sobie, by wszelkie polecenia
    wysylac mailem badz sms-em, ew przynosic na pismie... Co by nie bylo
    mieli powod. Dlatego wiem, ze moze byc roznie i roznych mozna miec
    przelozonych.

    --
    Kaczus/Pegasos User
    http://kaczus.republika.pl

  • 16. Data: 2007-08-02 09:47:03
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:f8rqt0$qas$1@atlantis.news.tpi.pl Jackare
    <j...@B...pl> pisze:

    > . Ale jakbym w
    > Ale czy to nie jest jakiś przerost formy nad treścią- teoria spiskowa,
    > szara sieć, układy itd?
    Ciiii... nie pisz tego głośno - ONI są WSZĘDZIE... i wszystko widzą,
    wszystko słyszą, wszystko wiedzą... ;)))

> [...]
    > wejściu było jakieś 120 osób i ta ostatnie co ciekawe przez cały okres
    > swego istenienia nie miała nigdy sprawy sądowej z pracownikiem :).
    No dobrze, bardzo fajnie się cieszę, że tak miałeś cudnie ale nie wszędzie i
    nie zawsze tak jest. Sporo mógłbym o tym opowiedzieć.
    Ubezpieczasz chałupę chociaż ci jeszcze nigdy włamu nie zrobili ani pożar
    nie wybuchł, prawda? Ale chcesz być spokojny jakby co.

> [...]
    > "dużych korporacjach" z którymi miałem okazję współpracować jako
    > kontrachent (reprezentujący swego pracodawcę) i tam własnie atmoferę
    Takie postawy spotyka się wszędzie, tu nie masa krytyczna materiału ma
    pierwszorzędne znaczenie, lecz jego jakość.

    > Jak dla mnie, jezeli praca daje mi frajdę, nie jest żadnym problemem
    > zostanie o czasu do czasu gozinę dłużej,
    Dla mnie też nie. Oczywiście - nie za darmo.

    > czy nagły wyjazd na delegację gdy sytuacja tego wymaga.
    Lubię jeździć w delegacje, kiedyś jeździłem bardzo dużo, teraz mniej, ale i
    tak przynajmniej kilka razy w roku chętnie wyjeżdżam.

> [...]
    > licząc drobnych incydentów o które moge mieć zal ale w ogólnym
    > kontekście nie mają one znaczenia - nie przejechałem się na takim
    W tej kwestii mam inne podejście. Ja pracodawców _używam_ do uzyskiwania
    srodków utrzymania. Stosuję przy tym cały czas zasadę dywersyfikacji źródeł
    dochodów i posiadania dość znacznych finansowych rezerw bezpieczeństwa, co
    daje niezbędny dla mnie komfort płynący z możliwości wycofania w dowolnej
    chwili z użytkowania któregoś z pracodawców.
    Oczywiście dbam także o to, aby praca sprawiała mi przyjemność, była
    ciekawa, a przynajmniej nie obrzydliwa.

> [...]
    > godzine dłuzej ze świadomością że za tą godzine nie będę miał
    > dodatkowego wynagrodzenia jest wydymaniem mnie przez pracodawcę -
    Nie o to chodzi aby być obsesyjnie podejrzliwym, ale na trzeźwo liczyć się z
    możliwością wystąpienia nawet skrajnych sytuacji i być przygotowanym na
    przeciwdziałanie.

    > Co innego jawne przekręty i stałe
    > wykorzystywanie pracownika jako norma działania, ale szczerze mówiac nie
    > zetknąłem się z czymś takim - może miałem szczęście, a może
    > wybieralem sobie dobrze pracodawców...
    Osobiście też nie doznałem takich działań, choć drobne konflikty się
    zdarzały. A skoro się zdarzały, to znaczy, że mogą się znowu zdarzyć, mogą
    nie być takie drobne, a ja mam zamiar je wówczas wygrywać.
    Właśnie dlatego zająłem się (najpierw amatorsko i hobbystycznie) prawem
    pracy. Jak już trochę zatrybiłem co i jak, to zostałem związkowcem,
    następnie szefem komórki zakładowej (już dwie kadencje), a od pewnego czasu
    dodatkowo mandatariuszem. To sporo daje, oprócz bezpłatnego wsparcia
    prawnika związkowego także m.in. dostęp do darmowych szkoleń z zakresu prawa
    pracy.
    Ale chyba też mam szczęście bo moja (skromna w końcu) wiedza bardziej się
    jak dotąd przydaje współpracownikom niż mnie. :)

    --
    Jotte

  • 17. Data: 2007-08-02 11:27:58
    Od: "Jackare" <j...@B...pl>

    > Osobiście też nie doznałem takich działań, choć drobne konflikty się
    > zdarzały. A skoro się zdarzały, to znaczy, że mogą się znowu zdarzyć, mogą
    > nie być takie drobne, a ja mam zamiar je wówczas wygrywać.

    No to się cieszę bo juz myslałem że byłeś notorycznie ciemiężony przez
    pracodawców i stąd takie podejście. Mimo wszystko uważam że nie należy (nie
    warto) az tak skrajnie formalizować stosunków z pracodawcą.
    Przypuszczam że gdyby pracownik czy pracownicy ktorzy mi podlegają
    kazdorazowo, notorycznie żądaliby polecenia na piśmie na wykonanie czynności
    które leżą w ich zakresie obowiązków i nie moglibysmy sie w tym względzie
    porozumieć, podziękowałbym jednemu z drugim w trybie dyscyplinarnym za
    narażanie przedsiębiorstwa na staty i działanie na szkodę przedsiębiorstwa.
    Zresztą raz już się tak zdarzyło, z tym że pracownik nie żądał poleceń na
    pismie tylko odmawiał ich wykonania. Powodem było to że nie zaakceptował
    sytuacji w ktorej ja przyszedłem z zewnątrz do firmy i zostałem jego
    przełożonym.

    Tak naprawdę rzeczywiste relacje z pracodawcą, czyli inne niż te wynikajace
    z zawartej umowy o pracę, przykładowo perspektywy awansu, możliwośc
    korzystania z przywilejów i uprawnień w organizacji, wpływ na pracę swoją i
    innych buduje się na płaszczyźnie nieformalnej i czesto niezwiązanej
    bezpośrednio z pracą.
    Osobiscie wolę awansować i iść do przodu w hierarchii uprawnień, przywilejów
    i odpowiedzialności (co się przekłada na dochody) niż się przede wszystkim
    zabezpieczać przed konfliktem. Parafrazując: wolę zwiększac przychód i
    zarabiać pieniądze niz skupiac się tylko na pilnowaniu kosztów.
    Kiedyś przeczytałm gdzieś, że awansują nie ci którzy dobrze pracują, ale ci
    którzy potrafią zbudowac sobie dobre relacje. Po latach różnych doświadczeń
    uwazam że to prawda, niezależnie od tego co mówi się "oficjalnie" i jak
    zbudowane są ścieżki kariery w firmach. Uważam że awans = lepsza pozycja w
    firmie, mniejsze narażenie na konflikty, lepsze pieniądze i lepsze
    zabezpieczenie właśnego bytu. IMHO jest to bardziej skuteczny model niż
    praca na kilku etatach (czy etat + zlecenia) w ściśle formalnych relacjach.
    --
    Jackare

  • 18. Data: 2007-08-02 12:53:46
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:f8sfd5$p$1@nemesis.news.tpi.pl Jackare
    <j...@B...pl> pisze:

    > No to się cieszę bo juz myslałem że byłeś notorycznie ciemiężony przez
    > pracodawców i stąd takie podejście.
    Cieszę się, że się cieszysz. ;)

    > Mimo wszystko uważam że nie należy
    > (nie warto) az tak skrajnie formalizować stosunków z pracodawcą.
    Nie twierdzę, że należy. Ale trzeba się liczyć z taką koniecznością i być na
    nią przygotowanym. Po co się budzić z ręka w nocniku i to w dodatku
    nieopróżnionym?

> [...]
    > tym względzie porozumieć, podziękowałbym jednemu z drugim w trybie
    > dyscyplinarnym za narażanie przedsiębiorstwa na staty i działanie na
    Czegoś tu nie rozumiem, coś mi nie pasuje. Piszesz: "pracownicy, którzy mi
    podlegają", a nie "moi pracownicy". Z tego wnioskuję, że nie jesteś
    pracodawcą, tylko takim samym pracownikiem tyle, że pełniącym funkcje
    kierowniczą. Czyli jesteś szefem jakiegoś tam szczebla.
    Jeśli tak, to nie masz nic do dziękowania i to w żadnym trybie, bo nie ty
    jesteś stroną stosunku pracy.

> [...]
    > Powodem było to że nie zaakceptował sytuacji w ktorej ja przyszedłem z
    > zewnątrz do firmy i zostałem jego przełożonym.
    Głupi gość był jakiś.
    Ja bym na jego miejscu z tobą inaczej pograł gdybym uznał, że należy.

> [...]
    > latach różnych doświadczeń uwazam że to prawda, niezależnie od tego co
    > mówi się "oficjalnie" i jak zbudowane są ścieżki kariery w firmach.
    Tu mamy zupełnie różne podejścia. Nie jestem szczurem wyścigowym. Awans mam
    w dupie.
    Pozapracowe relacje z pracodawcą uważam za zbędne i "zanieczyszczające"
    podstawowy układ, jakim jest stosunek pracy (choć osobiście swego czasu
    byłem w takiej sytuacji i było to dla mnie korzystne, jednak generalnie mam
    zdanie jak napisałem).
    Przez ładnych parę lat pełniłem dość wysoką funkcje kierowniczą. Potem
    zmienił się mój szef-dyrektor. Zaproponowano mi pozostanie na stanowisku
    przez kolejny rok. Nie znałem tej osoby, zgodziłem się. W ciągu mniej więcej
    2-3 miesięcy okazało się, że to kanalia. Zastanawiałem się co zrobić -
    zrezygnować z funkcji aby nie babrać się w gównie, czy zostać do końca
    kontraktu i utrudniać na ile będę mógł różne draństwa. Reszta kadry
    kierowniczej zeszmaciła się szybko i bez problemów, więc byłem sam. Nie wiem
    czy dobrze zrobiłem, ale wybrałem to drugie i sporo świństw utrudniłem, a
    kilka udało mi się uniemożliwić. Oczywiście kontrakt nie został mi
    przedłużony, ale nie miałem złudzeń, doskonale wiedziałem co robię.

> [...]
    > jest to bardziej skuteczny model niż praca na kilku etatach (czy etat +
    > zlecenia) w ściśle formalnych relacjach.
    Widzisz, ja rozumiem twoje stanowisko, choć przyznam wprost, że się nim
    brzydzę (bez obrazy).
    Pozycja w firmie, lepsze pieniądze, zabezpieczenie - co zrobisz, do czego
    się posuniesz, żeby to uzyskać? Co z tym wszystkim będzie, jeśli dojdzie do
    sytuacji, kiedy jedyną honorową reakcją na poczynania twojego szefa wobec
    ciebie czy innych będzie musiało być np. krótkie: "Wal się,śmieciu"?
    Podołasz takiej sytuacji?
    Wiesz, czasem się golę, nie chciałbym przy tej czynności pluć w lustro.
    Stosując mój - IYHO mniej skuteczny - model uzyskiwania środków utrzymania
    mam komfort, o jaki mi chodzi. Cenię to.
    Być może (ale tylko być może), gdybym się sprzedał jednej "firmie", pracował
    na awans, lizał dupska szefom, nie "stawiał" się, zapomniał o prawie i
    szacunku do siebie - zarabiał bym więcej. Nie wiem o ile, 20÷30%?
    No więc ja tę kwotę, nie zarabiając jej i nawet nie znając jej wysokości,
    wydaję kupując za nią swoje dobre samopoczucie i nienaruszony szacunek do
    siebie.
    Taki jestem.
    Howgh!

    --
    Jotte

  • 19. Data: 2007-08-02 13:19:48
    Od: "Gienek" <g...@s...pl>

> [...]
    > uwazam że to prawda, niezależnie od tego co mówi się "oficjalnie" i jak

    Dlatego mamy sytuację w kraju jaką mamy. Ci ludzie którzy sumiennie pracują nie
    awansują tylko zostają na swoim stanowsku. Awansują wyłącznie ci którzy potrafią
    zbudować sobie relację czyli układy i układziki.

  • 20. Data: 2007-08-02 13:33:51
    Od: "Jackare" <j...@B...pl>

> [...]
    > podlegają", a nie "moi pracownicy". Z tego wnioskuję, że nie jesteś
    > pracodawcą, tylko takim samym pracownikiem tyle, że pełniącym funkcje
    reprezentuję pracodawcę, np osobę prawną ale de facto nim nie jestem więc w
    zakresie moich uprawnień lezy/lezało takie "podziękowanie".

    > Głupi gość był jakiś.

    też tak sobie myslałem ale w grunice rzeczy to mi go szkoda było bo się
    popodkładał przy świadkach za cholere nie wiem z jakiego powodu- urażona
    ambicja, inne powody ktorych nie znałem bo gościa znalem od 3 dni i bylem z
    nim na stopie "Panie Marcinie czy mógłby Pan....".
    Nie znaliśmy się, nie mielismy tarć - widocznie mu moja facjata nie podeszła
    i to na samym początku "współpracy". Ja nic do niego nie miałem ale zarówo
    pracodawcy jak i pracownikom wejść na glowę sobie nie dam.

    > Tu mamy zupełnie różne podejścia. Nie jestem szczurem wyścigowym.
    ja też nie. Po prostu wychodzę z załozenia że poniżej pewnego stanowiska i
    związanych z nim warunków "nie wchodzę do gry"

    >Awans mam w dupie.
    Jeżeli na brudnych zasadach to ja też

    > Widzisz, ja rozumiem twoje stanowisko, choć przyznam wprost, że się nim
    > brzydzę (bez obrazy).
    > Pozycja w firmie, lepsze pieniądze, zabezpieczenie - co zrobisz, do czego
    > się posuniesz, żeby to uzyskać?
    Po prostu staram się na wstępie wchodzić na stanowisko ktore mi to umożliwia
    a nie startowac od dołu i wypruwac flaki.

> [...]
    > sytuacji, kiedy jedyną honorową reakcją na poczynania twojego szefa wobec
    > ciebie czy innych będzie musiało być np. krótkie: "Wal się,śmieciu"?

    Tak bo podobnie jak Ty działam i układam sobi sprawy na moich zasadach.
    Doskonale Cię rozumiem i bez problemów to robiłem. Może bez "wal się śmiecu"
    ale poprzez " z dniem .... rozwiązuję umowę o pracę...itd", grzecznie i bez
    komentowania sytuacji bo szkoda zdrowia i niczego to nie zmieni a poprzez
    osobiste wycieczki niczego nie zmienię jeżeli sytuacja zaszła zbyt daleko i
    nie zostało nic innego jak odejść.
    W związku z tym większych problemów z goleniem i myciem zębów nie mam :)
    --
    Jackare