PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zabezpieczenie pensji

  • 21. Data: 2006-06-15 12:47:46
    Temat: Re: Zabezpieczenie pensji
    Od: "glosnetu" <g...@p...onet.pl>

    Jotte napisał(a):
    > W wiadomości news:1150319930.856880.255480@i40g2000cwc.googlegrou
    ps.com

    > I właśnie dlatego ZUSu nikt nie rusza. Przez lata różne reformatoły
    > zabierały się za psucie różnych rzeczy, ale nikt nie chce być tym który
    > beknie za to, że miliony ludzi starych i chorych zostały by pozbawione
    > zasłużonych emerytur i przysługujących rent.

    ujalbym to inaczej - dla wiekszosci partii emeryci i rencisci to pare
    milionow glosow przy wyborach, latwych w dodatku do pozyskania. Nie
    warto ich do siebie zniechecac.

    Odn zasluzonych rent - ciekawe, ze mamy wielokrotnie wiecej rencistow
    niz w innych krajach europejskich.

    Odn. emerytur - w wiekszosci zgoda. Jednak czesc "emerytow" to skutek
    odkladania w czasie nieuchronnych reform (np. 35 letni emeryci z
    MO/policji czy 50 letni gornicy).

    Bismarckowski system emerytalny sypie sie na calym swiecie, nie tylko u
    nas i trzeba miec tego swiadomosc. Nasze pokolenia niewiele juz z niego
    skorzystaja. Niezaleznie od wysokosci skladek, wszyscy otrzymamy w
    swoim czasie zblizona jalmuzne (kazdemu po rowno = g....). Dlaczego? Bo
    nasze skladki ZUS przeznacza na obsluge biezacych wyplat, a nie
    inwestuje, a na wyplaty emerytur ze skladek naszych nastepcow raczej
    nie mozemy miec nadziei - beda trafiac do funduszy inwestycyjnych, a
    nie "wspolnego solidarnego kotla".

    > Ustawowo można zrobić (prawie) wszystko, więc nie demonizuj akurat tej
    > kwestii. Można Cię wywłaszczyć z mieszkania, domu, ziemi itp.

    Naprawde nie dostrzegasz roznicy w zawlaszczeniem srodkow, ktore nie
    stanowia prawnie Twojej wlasnosci (srodki ZUSu, pochodzace ze skladek),
    a zawlaszczeniem realnego majatku prywatnego? Inny poziom komplikacji
    prawnej. Poza tym - majac kontrole nad swoimi srodkami, mozesz je
    lokowac w bezpieczniejszych krajach, w ktorych istnieje rozwiniety
    system bankowy, bez ryzyka utraty.

    > Musisz wziąć pod uwagę, że inne formy ubezpieczeń emerytalnych także nie są
    > wolne od ryzyka - choćby bankructwa towarzystwa ubezpieczeniowego.

    Oczywiscie. Inwestycje zawsze sa obarczone ryzykiem. Sek w tym, ze
    nasze ustawodawstwo nie daje zadnego wyboru. Przymusza do oszczedzania
    na emerytury w jedynie sluszny sposob.

    --

    glos

  • 22. Data: 2006-06-15 12:53:14
    Od: "glosnetu" <g...@p...onet.pl>

    > Tych 3% to się czepnę. Bez problemu można znaleźć oferty na rynku o wyższym
    > oprocentowaniu i to bez żadnego ryzyka (np. eMax+, czy obligacje skarbowe).
    > :)

    dzis tak. A za 5 lat? 10? 20? 30? 40? Taki horyzont musisz brac pod
    uwage przy dlugoterminowych inwestycjach, a takimi sa przeciez
    emerytury. Nie zawsze jest hossa, wiec te 3% wydaja mi sie rozsadnym
    szacunkiem.

    > [...]
    >
    > Mnie też przeszkadza jedno: co moja rodzina będzie miała z tych pieniędzy
    > wpłacanych do ZUSu, po tym jak już się przekręcę? Nie za duzo jak sądzę.

    Nic? ZTCW nie ma mozliwosci dziedziczenia takich srodkow. Pojecie
    "renty po mezu" jest tez juz chyba nieaktualne.

    > Jeżeli chodzi o fundusze, czyli operacje ryzykowne - to jak mi się wydaje,
    > są one "ryzykowne" jedynie w krótszym okresie czasu. W dłuższym okresie
    > czasu. Żaden z funduszy znajdujących się w obecnej czołówce nie przyniósł
    > strat osobom, które inwestowały w nim "od początku", a stopy zwrotu bywają
    > często sporo powyżej 100%. Choć oczywiście trzeba umieć zachować zimną krew
    > zwłaszcza w sytuacjach takich jak obecna na giełdzie. :)

    Przy dlugookresowych inwestycjach nie uda Ci sie utrzymac efektywnego
    oprocentowania na wskazanym poziomie. Chyba, ze przez cale 40 lat
    bedzie hossa, a Ty bedziesz zajmowal sie glownie gra na gieldzie. Tylko
    skad na to srodki? :)

    --

    glos

  • 23. Data: 2006-06-15 14:04:40
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:1150375666.179225.291090@y41g2000cwy.googlegrou
    ps.com
    glosnetu <g...@p...onet.pl> pisze:

    > ujalbym to inaczej - dla wiekszosci partii emeryci i rencisci to pare
    > milionow glosow przy wyborach, latwych w dodatku do pozyskania. Nie
    > warto ich do siebie zniechecac.
    Koncentrujesz się na jednym tylko aspekcie. Wprawdzie w jakimś stopniu
    zasadnym, ale - jednym.

    > Odn zasluzonych rent - ciekawe, ze mamy wielokrotnie wiecej rencistow
    > niz w innych krajach europejskich.
    Pisałem o _zasłużonych_ , nie wyłudzonych.

    > Odn. emerytur - w wiekszosci zgoda. Jednak czesc "emerytow" to skutek
    > odkladania w czasie nieuchronnych reform (np. 35 letni emeryci z
    > MO/policji czy 50 letni gornicy).
    Tak czy inaczej to nie ich wina.

    > Bismarckowski system emerytalny sypie sie na calym swiecie, nie tylko u
    > nas i trzeba miec tego swiadomosc.
    Nie wiem, czy to nie zwykłe gołosłowie, bo nie podajesz żadnych konkretów,
    źródeł itp.
    Ale skłonny jestem zgodzić się, że system ten będąc obecnie nieadekwatny do
    sytuacji demograficznej i ekonomicznej jest zagrożony niewydolnością. Taka
    konstatacja jednak niczego konstruktywnego nie wnosi do zagadnienia
    uwolnienia sie od niego.

    > Nasze pokolenia niewiele juz z niego
    > skorzystaja.
    > Niezaleznie od wysokosci skladek, wszyscy otrzymamy w
    > swoim czasie zblizona jalmuzne (kazdemu po rowno = g....).
    Prorok?

    > Dlaczego? Bo
    > nasze skladki ZUS przeznacza na obsluge biezacych wyplat,
    Na tym polega mechanizm, na którym się opiera. Nazywa się on solidarnością
    społeczną czy też solidarnością pokoleniową.

    > a nie
    > inwestuje, a na wyplaty emerytur ze skladek naszych nastepcow raczej
    > nie mozemy miec nadziei - beda trafiac do funduszy inwestycyjnych, a
    > nie "wspolnego solidarnego kotla".
    Jednak prorok...? ;)))

> [...]
    > stanowia prawnie Twojej wlasnosci (srodki ZUSu, pochodzace ze skladek),
    > a zawlaszczeniem realnego majatku prywatnego? Inny poziom komplikacji
    Chyba nie zrozumiałeś, więc powtórzę - ustawowo można zrobić (prawie)
    wszystko. Zastanów się nad tym przez chwilę.

    > Poza tym - majac kontrole nad swoimi srodkami, mozesz je
    > lokowac w bezpieczniejszych krajach, w ktorych istnieje rozwiniety
    > system bankowy, bez ryzyka utraty.
    Takiego czegoś (braku ryzyka) w tej dziedzinie nie ma.

    > Oczywiscie. Inwestycje zawsze sa obarczone ryzykiem. Sek w tym, ze
    > nasze ustawodawstwo nie daje zadnego wyboru. Przymusza do oszczedzania
    > na emerytury w jedynie sluszny sposob.
    Przesadzasz jak doktryner. Ale mniejsza o to, odpowiedz mi: załóżmy, że masz
    władzę zlikwidować ZUS (albo dać składkowiczom wybór, aby nie musieli płacić
    do niego haraczu) - skąd weźmiesz kasę na świadczenia dla obecnie
    uprawnionych (dopóki żyją)? Co z nimi zrobisz?

    Jotte

  • 24. Data: 2006-06-15 19:12:14
    Od: "glosnetu" <g...@p...onet.pl>

    Jotte napisał(a):
    > W wiadomości news:1150375666.179225.291090@y41g2000cwy.googlegrou
    ps.com

    > Koncentrujesz się na jednym tylko aspekcie. Wprawdzie w jakimś stopniu
    > zasadnym, ale - jednym.

    najwazniejszym. Majsterkowania przy mechanizmie panstwowym moga
    dokonywac tylko politycy, majacy ku temu legitymacje spoleczna z
    wyborow. A kto chce podpasc wyborcom i wyeliminowac sie samemu z zycia
    politycznego, przeprowadzajac bolesne, "nikomu niepotrzebne" reformy?

    > Pisałem o _zasłużonych_ , nie wyłudzonych.

    > Tak czy inaczej to nie ich wina.

    Mowilem nie o winie w/w, ale o stanie faktycznym - proporcjonalnie
    wiekszej ilosci rencistow i emerytow, niz w analogicznych krajach. A to
    bezposredni skutek majstrowania przy reformach osob niekompetentnych i
    tchorzliwych - bojacych sie narazic wyborcom, odwlekajacych i
    porcjujacych reformy. Cos w rodzaju obcinania rasowemu psu ogona - po
    kawalku, zeby mniej bolalo...

> [...]
    > sytuacji demograficznej i ekonomicznej jest zagrożony niewydolnością. Taka
    > konstatacja jednak niczego konstruktywnego nie wnosi do zagadnienia

    Bynajmniej, prosta ekstrapolacja w czasie. Poza tym -> siegnij do
    ostatnich szacunkow dot. wysokosci emerytur ok. 2020-2030. Sprawa byla
    walkowana na jesieni ub.r.

    > Na tym polega mechanizm, na którym się opiera. Nazywa się on solidarnością
    > społeczną czy też solidarnością pokoleniową.
    A tos wyglosil niezwykle odkrywcza teorie. A o czym caly czas
    mowimy/piszemy? Hist -> system bismarckowski.

    > Jednak prorok...? ;)))
    Realista. Zastanow sie, w jakich realiach spolecznych powstawal system
    bismarckowski, co sie zmienilo (i bedzie sie nadal zmieniac w
    przyszlosci) i jaki to ma wplyw na funkcjonowanie dzis podobnego
    systemu. Hint -> demografia.

    > Chyba nie zrozumiałeś, więc powtórzę - ustawowo można zrobić (prawie)
    > wszystko. Zastanów się nad tym przez chwilę.

    I znow sie mylisz. Parlament moze uchwalic, ze Ksiezyc swieci w dzien i
    nic z tego nie wynika. Srodki, ktore przechowujesz poza obszarem
    jurysdykcja panstwa sa zasadniczo bezpieczne od jego zakusow (banki
    szwajcarskie). Srodki, ktore przechowujesz na terenie panstwa, nie
    mowiac juz o przechowywaniu ich w instytucjach tegoz panstwa, NIE sa
    bezpieczne. Sa pod pelna kontrola panstwa/politykow/rzadu/parlamentu i
    w kazdej chwili moga zostac uszczuplone/unicestwione. Tym bardziej, ze
    pod wzgledem prawnym te srodki nie stanowia Twojej wlasnosci.

    > Takiego czegoś (braku ryzyka) w tej dziedzinie nie ma.
    Zawsze jest ryzyko, przy podejmowaniu kazdego dzialania. Wychodzac z
    domu, ryzykujesz, ze do niego nie wrocisz. Jest jednak roznica miedzy
    spacerowaniem w dzien po Pl. Zamkowym i w nocy na Pradze. Podobnie -
    miedzy inwestowaniem w fundusze malego ryzyka i agresywne.

> [...]
    > do niego haraczu) - skąd weźmiesz kasę na świadczenia dla obecnie
    > uprawnionych (dopóki żyją)? Co z nimi zrobisz?

    Sek w tym, ze na te cele nalezalo przeznaczyc srodki z prywatyzacji
    przedsiebiorstw panstwowych, a potem Skarbu Panstwa, np przekazujac
    czesc ich akcji funduszom emerytalnym. Ale - lepiej bylo konsumowac.
    Ot, i skutki.

    Teraz - mozna sie tylko zastanawiac. Prawdopodobnie skonczy sie na tym,
    ze ZUS (panstwo) bedzie wyplacac wszystkim emerytom zasilki socjalne, o
    wysokosci niezaleznej od wysokosci wczesniejszych skladek. O wyzsze
    swiadczenia potencjalni emeryci musza we wlasnym zakresie zadbac juz
    dzis. I to jest clou tego watku.

    Skadinad, odsylam do literatury, jest dostepnych sporo analiz, jak to
    wyglada w Polsce i na swiecie.

    --

    glos

  • 25. Data: 2006-06-15 19:47:54
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:1150398734.204579.286180@r2g2000cwb.googlegroup
    s.com
    glosnetu <g...@p...onet.pl> pisze:

    > najwazniejszym.
    Być _może_ . Jednak to nie usprawiedliwia bycia ślepym na pozostałe.

> [...]
    > bezposredni skutek majstrowania przy reformach osob niekompetentnych i
    > tchorzliwych - bojacych sie narazic wyborcom, odwlekajacych i
    Czy uważasz się za kompetentnego i wystarczająco odważnego?

    > Realista.
    Taaa, wszyscy tak mówią...

> [...]
    > bismarckowski, co sie zmienilo (i bedzie sie nadal zmieniac w
    > przyszlosci) i jaki to ma wplyw na funkcjonowanie dzis podobnego
    Przemyśl, czy tworząc taki system w ówczesnych realiach można było
    przewidzieć realia obecne.

    > I znow sie mylisz.
    Tak Ci się tylko wydaje, nie szkodzi.

    > Zawsze jest ryzyko, przy podejmowaniu kazdego dzialania. Wychodzac z
    > domu, ryzykujesz, ze do niego nie wrocisz.
    Toś wygłosił odkrywczą teorię... ;)

    > Skadinad, odsylam do literatury, jest dostepnych sporo analiz, jak to
    > wyglada w Polsce i na swiecie.
    Skądinąd nie odpowiedziałeś na moje zasadnicze pytanie (hint: o likwidację
    ZUSu), a w tej sytuacji cała reszta to bicie piany.

    Jotte

  • 26. Data: 2006-06-15 19:57:49
    Od: Wojciech Bańcer <p...@p...pl>

    glosnetu napisał(a):

    > dzis tak. A za 5 lat? 10? 20? 30? 40? Taki horyzont musisz brac pod uwage
    > przy dlugoterminowych inwestycjach, a takimi sa przeciez emerytury. Nie
    > zawsze jest hossa, wiec te 3% wydaja mi sie rozsadnym szacunkiem.

    Mo czekaj. Obecny poziom stóp procentowych ma chyba niewiele wspólnego z
    giełdą. Już więcej powiązań z inflacją widzę i kontrolą podazy pieniądza.

    > Przy dlugookresowych inwestycjach nie uda Ci sie utrzymac efektywnego
    > oprocentowania na wskazanym poziomie.

    Ale 10% rocznie myślę, że się uda. Na razie udaje mi się więcej. :)

    > Chyba, ze przez cale 40 lat bedzie hossa, a Ty bedziesz zajmowal sie
    > glownie gra na gieldzie. Tylko skad na to srodki? :)

    Jakby trwała przez 40 lat hossa, to bym miał miesięczne wyniki rzędu 10%, a
    nie roczne. :)

    --
    Wojciech 'Proteus' Bańcer
    p...@p...pl

  • 27. Data: 2006-06-16 01:04:38
    Od: "Immona" <c...@n...gmailu>

    Jotte napisal:

    >Skądinąd nie odpowiedziałeś na moje zasadnicze pytanie (hint: o likwidację
    >ZUSu), a w tej sytuacji cała reszta to bicie piany.

    Pewnym rozwiazaniem moglaby byc likwidacja skladek i finansowanie emerytur z
    podatkow - ktore by musialy odpowiednio wzrosnac. Ilosc pobranych od
    spoleczenstwa pieniedzy bylaby ta sama, ale bylaby inaczej rozlozona - kasa
    placona przez przedsiebiorce przestalaby byc zalezna od ilosci zatrudnionych
    przez niego pracownikow i ich plac, a zyski/przychody z legalnej dzialanosci
    czy zatrudnienia trudniej ukryc niz omijanie skladek przez prace na czarno lub
    zawieranie umow cywilnoprawnych tam, gdzie powinna byc umowa o prace.

    I.
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 28. Data: 2006-06-16 06:57:27
    Od: "glosnetu" <g...@p...onet.pl>

    Jotte napisał(a):
    > W wiadomości news:1150398734.204579.286180@r2g2000cwb.googlegroup
    s.com

    > Być _może_ . Jednak to nie usprawiedliwia bycia ślepym na pozostałe.
    dla uproszczonego modelu wystarczy uwzgledniac czynnik, odpowiedzialny
    za ca. 90% zjawisk. Ilu znasz politykow (od 1989), ktorzy mieli odwage
    reformowac i przeprowadzac konsekwentnie niepopularne decyzje? Ja znam
    tylko 1.

    > Czy uważasz się za kompetentnego i wystarczająco odważnego?
    A czy ja bawie sie w polityke?

    > Taaa, wszyscy tak mówią...
    Najpierw trzeba miec wiedze.

    > Przemyśl, czy tworząc taki system w ówczesnych realiach można było
    > przewidzieć realia obecne.
    A co to ma do rzeczy? System na owczesne czasy byl znakomity. Czasy sie
    jednak zmienily i dzis nie wytrzymuje proby czasu.

    > Skądinąd nie odpowiedziałeś na moje zasadnicze pytanie (hint: o likwidację
    > ZUSu), a w tej sytuacji cała reszta to bicie piany.
    Odsylam do uzupelnienia wiedzy merytorycznej, bo najwyrazniej Ci jej
    brakuje -> Google (system emerytalny, reforma, Nowa Zelandia). Nie bede
    tu cytowac artykulow.

    --

    glos

  • 29. Data: 2006-06-16 07:13:03
    Od: "glosnetu" <g...@p...onet.pl>

    Wojciech Bańcer napisał(a):

    > Mo czekaj. Obecny poziom stóp procentowych ma chyba niewiele wspólnego z
    > giełdą. Już więcej powiązań z inflacją widzę i kontrolą podazy pieniądza.
    A czy przypadkiem spadek stopy procentowej nie decyduje o wzroscie
    sklonnosci do inwestowania oszczednosci i odwrotnie, a wiecej
    inwestorow = hossa (wiekszy popyt)?

    > Ale 10% rocznie myślę, że się uda. Na razie udaje mi się więcej. :)
    gratulacje! :)

    --

    glos

  • 30. Data: 2006-06-16 07:24:48
    Od: "Przemek" <b...@n...pl>

    Użytkownik "glosnetu" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    ps.com...

    Wojciech Bańcer napisał(a):

    > No właśnie chodzi o to, że wystarczy dużo mniejsza kwota (myślę, że jakieś
    > 300/400 zł miesięcznie), by w wieku emerytalnym całkiem bezstresowo żyć
    > z procentów od zgromadzonego kapitału.

    Nie trzeba gdybac. Mozna policzyc.

    Zakladajac, ze:
    - co miesiac odkladasz na konto 500 zl (skladka emerytalna od obecnego
    przecietnego wynagrodzenia),
    - okres oszczedzania wynosi 40 lat,
    - oprocentowanie (stale przez caly okres oszczedzania) wynosi 3%,
    - kapitalizacja odsetek jest miesieczna

    zgromadzisz na koncie ok 460 tys zl.

    A w zwiazku z tym ze wypadki chodza po ludziach ile dostalby oszczedzajacy
    gdyby
    po 10 latach odprowadzenia skladek uleglby jakiemus wypadkowi i niemoglby
    juz pracowac
    ewentualnie wymagal dlugotrwalej rehabilitacji ?
    pzdr