PracaGrupypl.praca.dyskusje › Cyrograf dla kelnerki.

  • 41. Data: 2009-06-03 12:23:54
    Temat: Re: Cyrograf dla kelnerki.
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Herald pisze:

> [...]
    > roku pracowałem za 1276 brutto - to mogłoby być podstawą aby sąd dał wiarę
    > że stary od stycznia ma również wypłacać minimalną? Może mieć kaprys aby mi
    > wypłacać 2500netto?
    >
    > A powiadasz że "teraz nie potrzeba aneksu a by mieć podkładkę"?
    > Co zrobisz jak po kilku miesiącach okaże się że pomimo iż FAKTYCZNIE
    > zarabiałeś 2000 netto -stary odprowadzał składki z 1276?
    > Umowę o pracę masz z roku np. 2004 kiedy płaca minimalna wynosiła 900zł.
    > Jesteś ostrugany czy nie jesteś? Jakie masz 'kwity' aby było zgodnie z

    Kwity przelewów pensji.

    > Ma być kurwa aneks i tyle - zmieniają się wszak warunki płacy - a to wymaga
    > formy pisemnej. Koniec. Basta.

    Ale nie dyskutujemy tutaj o Twoich fanaberiach.

    --
    Liwiusz

  • 42. Data: 2009-06-03 12:38:10
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Wed, 03 Jun 2009 14:23:54 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > Kwity przelewów pensji.

    ROTFL

    > Ale nie dyskutujemy tutaj o Twoich fanaberiach.

    Wypowiedzenie warunków pracy lub płacy musi być dokonane na piśmie pod
    rygorem nieważności w drodze zaproponowania nowych warunków - Dz.U. z 1998
    r. nr 21, poz. 94 z późn. zm. art. 42 §2

  • 43. Data: 2009-06-03 12:48:52
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Herald pisze:

> [...]
    > rygorem nieważności w drodze zaproponowania nowych warunków - Dz.U. z 1998
    > r. nr 21, poz. 94 z późn. zm. art. 42 §2

    Widzę, że nie wiesz o czym piszesz.

    --
    Liwiusz

  • 44. Data: 2009-06-03 12:49:51
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Herald pisze:

    > ROTFL

    ROTFL.

    > Wypowiedzenie warunków pracy lub płacy musi być dokonane na piśmie pod
    > rygorem nieważności w drodze zaproponowania nowych warunków - Dz.U. z 1998
    > r. nr 21, poz. 94 z późn. zm. art. 42 §2

    Czyli mając na umowie 1000zł nie mogę dostać od pracodawcy 2000zł,
    jeśli nie będzie pisemnego aneksu?

    --
    Liwiusz

  • 45. Data: 2009-06-03 12:54:07
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Wed, 03 Jun 2009 14:49:56 +0200, Tomasz Kaczanowski napisał(a):

    > Płacenie więcej niż jest na umowie nie jest wypowiedzeniem warunków...

    Przecież nie czytałeś wątku o którym gadamy z Liwiuszem.

    > Inaczej nie mógłbys dostać premii...

    Poruszamy tutaj przykład że na umowie o pracę masz wpisaną płacę z roku
    2008 (1126 brutto). Jak wiadomo od 1 stycznia 2009r minimalne wynagrodzenie
    wynosi 1276 brutto. Ja twierdzę że TO WYMAGA ANEKSU do umowy. Liwiusz
    twierdzi że nie wymaga.

  • 46. Data: 2009-06-03 12:57:54
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Herald pisze:

> [...]
    > 2008 (1126 brutto). Jak wiadomo od 1 stycznia 2009r minimalne wynagrodzenie
    > wynosi 1276 brutto. Ja twierdzę że TO WYMAGA ANEKSU do umowy. Liwiusz

    Tak właśnie twierdzę. Bo nie wyobrażam sobie, że po zwiększeniu płacy
    minimalnej i braku aneksów wszyscy zarabiający poprzednią kwotę
    minimalną znaleźliby się na bruku i to bez okresów wypowiedzenia, skoro
    ich umowy przestałyby być ważne.

    --
    Liwiusz

  • 47. Data: 2009-06-03 12:59:50
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Liwiusz pisze:

> [...]
    > minimalnej i braku aneksów wszyscy zarabiający poprzednią kwotę
    > minimalną znaleźliby się na bruku i to bez okresów wypowiedzenia, skoro

    I na potwierdzenie cytat z
    http://kadry.wp.pl/uzupelnienie-pensji-do-wysokosci-
    minimalnego-wynagrodzenia-za-prace-w-przypadku-gdy-p
    racownik-otrzymuje-premie-uznaniowa,s,23,c,154,a,497
    8.html

    Jeżeli w danym miesiącu, ze względu na terminy wypłat niektórych
    składników wynagrodzenia lub rozkład czasu pracy, wynagrodzenie
    pracownika jest niższe od wysokości minimalnego wynagrodzenia, to należy
    uzupełnić wynagrodzenie do tej wysokości. Wyrównanie to wypłaca się za
    okres każdego miesiąca łącznie z wypłatą wynagrodzenia.

    Przykład:
    Pracownikowi za pracę w styczniu 2009 r. przysługuje płaca zasadnicza w
    wysokości 1000,00 zł, wynagrodzenie za pracę nadliczbową 95,00 zł oraz
    premia uznaniowa 200,00 zł.
    Pracownik za pracę w styczniu łącznie otrzyma:
    1000,00 zł + 95,00 zł + 200,00 zł = 1295,00 zł
    czyli więcej niż wymagane minimum.
    Jednakże w powyższej sytuacji przysługuje mu wyrównanie w wysokości
    76,00 zł, gdyż dodatek za pracę nadliczbową nie może być uwzględniany
    przy ustalaniu, czy wysokość płacy osiągnie poziom minimalny. W tym
    przypadku brana pod uwagę może być jedynie płaca zasadnicza oraz premia
    uznaniowa. A ponieważ suma tych dwóch składników:
    1000,00 zł + 200,00 zł = 1200,00 zł
    nie osiąga poziomu płacy minimalnej, pracownikowi przysługuje wyrównanie.

    --
    Liwiusz

  • 48. Data: 2009-06-03 14:34:47
    Od: "Nikiel ;)" <n...@O...poczta.fm>

    Jurek M pisze:
    > wiadomości news:h043no$hhp$1@news.onet.pl...

    > Taka umowa będzie nieważna.

    Będzie jak najbardziej ważna. Ba taka umowa nawet nie musi mieć stawki
    zasadniczej, może mieć np: prowizję, akord.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 49. Data: 2009-06-03 14:58:52
    Od: "Nikiel ;)" <n...@O...poczta.fm>

    Wojciech Bancer pisze:

    > A podstawa prawna do tych dwóch punktów, to jakaś jest?

    http://prawo.money.pl/aktualnosci/okiem-eksperta/art
    ykul/bhp;a;umowa;zlecenie,172,0,218796.html
    http://www.prawo.egospodarka.pl/28089,Umowa-zlecenia
    -a-szkolenie-BHP-pracownika,1,34,3.html
    "Pomimo braku formalnego wymogu przeprowadzenia badań lekarskich oraz
    szkoleń BHP, możliwość nałożenia takiego obowiązku wprowadza art.
    304(1) kp, nakładając takie obowiązki na osoby świadczące pracę na
    podstawie umowy cywilnoprawnej.

    Jeżeli jednak rodzaj wykonywanej pracy, stopień zagrożeń związanych z
    warunkami pracy lub przebiegiem procesów jest tak znaczny, że wskazane
    jest, aby nawet do doraźnego wykonywania tych prac lub przebywania w
    tych warunkach były dopuszczane wyłącznie osoby fizyczne mające
    odpowiedni stan zdrowia i przeszkolone w zakresie bezpieczeństwa i
    higieny pracy - zleceniodawca powinien wymagać od osoby, z którą
    zawiera umowę cywilnoprawną, poddania się badaniu lekarskiemu lub
    szkoleniu w zakresie BHP. "

    Imo zleceniodawca nie powinien dopuścić do wykonywania czynności
    kelnerki osoby bez książeczki zdrowia sanepidu. Przecież tu jest
    kontakt z żywnością. No ale zawsze ryzyko ponosi zleceniodawca. Jeżeli
    klient zarazi się od kelnerki, to odpowiada właściciel restauracji.

    > O ustalenie stosunku pracy wnioskuje się wtedy jak tenże stosunek
    > pracy ma miejsce, a nie jak się wykonuje na zleceniu jakieś czynności,
    > tym zleceniem nieobjęte.

    http://www.prawo.egospodarka.pl/39037,Umowa-zlecenie
    -moze-okazac-sie-umowa-o-prace,1,34,3.html
    http://prawo.money.pl/aktualnosci/okiem-eksperta/art
    ykul/ustalenie;stosunku;pracy,250,0,233722.html

    "Cechą umowy zlecenia jest to, iż zleceniobiorca sam organizuje sobie
    sposób pracy, określa czas pracy, nie musi być także bezwarunkowo
    wykonywana osobiście, albowiem zleceniobiorca może też zastąpić się
    osobą trzecią na warunkach określonych w art. 738 par. 1 kc. "

    Czyli np. właścicielka nie może powiedzieć, aby kelnerka obsłużyła
    tych gości w pierwszej kolejności (bo to vipy), bo to już będzie miało
    charakter podporządkowania.
    Właściwie to ciekawa jest co na takiej umowie zlecenia jest. Obsługa
    klientów? Czyli wtedy nawet posprzątanie restauracji po gościach
    będzie wykraczało poza umowę.

  • 50. Data: 2009-06-03 15:23:51
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-06-03, Nikiel ;) <n...@O...poczta.fm> wrote:

    [...]

> [...]
    > szkoleń BHP, możliwość nałożenia takiego obowiązku wprowadza art.
    > 304(1) kp, nakładając takie obowiązki na osoby świadczące pracę na

    1. 'możliwość' nałożenia
    2. Obowiązek nałożony na osoby świadczące pracę, a nie na pracodawców.
    3. Artykuł 304 opisuje obowiązki pracodawcy, ale czy to dotyczy kogoś
    kto pracodawcą nie jest? (wystarczy mieć same osoby na umowach
    cywilno-prawnych i nie jest się pracodawcą i nie ma zakładu pracy).

    [...]

> [...]
    > kontakt z żywnością. No ale zawsze ryzyko ponosi zleceniodawca. Jeżeli
    > klient zarazi się od kelnerki, to odpowiada właściciel restauracji.

    Oczywiście, że odpowiada. W innych przypadkach też odpowiada.
    Tym niemniej formalnego obowiązku szkolenia BHP/badań lekarskich
    to nie widzę. Można przecież wymagać okazania aktualnej książeczki
    zdrowia sanepidu.

    [...]

> [...]
    > wykonywana osobiście, albowiem zleceniobiorca może też zastąpić się
    > osobą trzecią na warunkach określonych w art. 738 par. 1 kc. "

    No ale mowa była o zakresie. W tym co zacytowałes nie ma nic na temat
    przekroczenie zakresu == automatyczny wlot w umowę o pracę. Przy
    przekroczeniu zakresu można równie dobrze się dogadać i uznać, że
    dana czynność może być dopisana za jakąś kwotę (albo i mieścić
    się w tej samej). Aneksowania umów jeszcze nikt nie zabronił.

    > Właściwie to ciekawa jest co na takiej umowie zlecenia jest. Obsługa
    > klientów? Czyli wtedy nawet posprzątanie restauracji po gościach
    > będzie wykraczało poza umowę.

    Taki "pracodawca" cwaniaczek zazwyczaj określa obowiązki na tyle
    ogólnie, że wszystko co potrzebuje pod któryś z tych obowiązków
    podpadnie. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl