PracaGrupypl.praca.dyskusje › Bezrobocie, staże, roboty interwencyjne

  • 1. Data: 2004-10-17 19:09:48
    Temat: Bezrobocie, staże, roboty interwencyjne
    Od: "misiu" <m...@p...fm>

    Witam

    W mieście o dużym bezrobociu, gdzie na pracę liczyć mogą krewni i znajomi
    królika, natomiast szare żuczki albo siedzą na bezrobociu albo liczą aż im
    skapnie coś z PUPu w postaci właśnie stażu albo robót interwencyjnych
    (albo kombinują na czarno-ale nie o tym tutaj rzecz), istnieja firmy i
    instytucje państwowe, które sytuację tą wykorzystują. Przychodzą stażyści
    i kierownik firmy prywatnej lub państwowej motywuje ich do wydajnej pracy,
    obiecując, że część z nich zatrudni po stażu. I co? Ano staropolskie
    gówno! Przyjdą przecież nowi stażyści, więc po co zatrudniać pracownika,
    jak przylezie stado naiwniaków i za zupełną darmochę potyra roczek a potem
    zmiana. Podobna sytuacja jest z robotami interwencyjnymi. Za wszystkie te
    imprezki płaci państwo (tzn my), a skutki są takie, że firmy nie zatrudnią
    nikogo nowego, bo PUP serwuje za darmo siłę roboczą. Na pytanie w PUPie,
    dlaczego firma w której odbywało się staż nie zatrudniła _nikogo_ ze
    stażystów czy robotników interwencyjnych, PUP odpowiada, że faktycznie
    powinni zatrudnić, że łamią postanowienia umowy, ale PUP nie ma kasy na to
    by sądzić się z nimi. I przydziela nowych stażystów dla tych właśnie firm.
    Czy są to skuteczne programy zwalczania bezrobocia? Wg mnie nie.

    Pozdrawiam i zadowolenia z pracy życzę

  • 2. Data: 2004-10-17 19:27:23
    Temat: Re: Bezrobocie, staże, roboty interwencyjne
    Od: "Immona" <n...@p...pl>

    "misiu" <m...@p...fm> wrote in message
> [...]
    > by sądzić się z nimi. I przydziela nowych stażystów dla tych właśnie firm.
    > Czy są to skuteczne programy zwalczania bezrobocia? Wg mnie nie.

    PUP psuje rynek, to fakt :(. Ale jakie masz lepsze pomysly na programy
    zwalczania bezrobocia? Osoby po stazu maja przynajmniej wpis do CV - gdyby
    pozostawaly przez ten rok bezrobotne, to bylyby w gorszej sytuacji niz mimo
    wszystko nie majac w CV takiej dziury. A podczas stazu mozna sobie szukac
    prawdziwej pracy - i rzucic staz bez konsekwencji, gdy sie ja znajdzie
    (nawet umowe-zlecenie).

    I.

  • 3. Data: 2004-10-18 15:28:53
    Od: "misiu" <m...@p...fm>

    Użytkownik "Immona" <n...@p...pl> napisał w
    wiadomości news:ckuh9u$24j$1@nemesis.news.tpi.pl...

> [...]
    szukac
    > prawdziwej pracy - i rzucic staz bez konsekwencji, gdy sie ja znajdzie

    Oczywiście że staż to niezły pomysł, ale jeśli firma po tym stażu kogoś
    zatrudni, a nie liczy na darmową siłę roboczą. Jak odbywałem staż w
    skarbowym, to w niektórych działach były dwie do czterech osoby
    pracujących na stałe i np. pięciu stażystów. I działy te cieszyły się, bo
    praca szybko szła i pracownicy brali premie za wykonanie planu, przy czym
    bez pomocy stażystów byłoby to niemożliwe. Dodatkowo mieli zapewnienie z
    PUPu, że stażystów będą mieli przydzielanych bez problemów.
    To jest myślenie urzędnicze, w oderwaniu od rzeczywistości.

    Pozdr

  • 4. Data: 2004-10-18 15:37:22
    Od: "Immona" <c...@p...pl>

    Użytkownik "misiu" <m...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
    > PUPu, że stażystów będą mieli przydzielanych bez problemów.
    > To jest myślenie urzędnicze, w oderwaniu od rzeczywistości.

    Z tego, co wiem, to firmy biorace stazystow _nie_ maja obowiazku ich potem
    zatrudnic. Obowiązek utrzymania miejsca pracy przez jakis czas wystepuje w
    innych formach wspierania zatrudnienia przez UP. Idea stazu jest taka, zeby
    firma rzeczywiscie potrzebujaca pracownika mogla go bez kosztow
    wyszkolic/wyprobowac, poniewaz program jest skierowany do osob bez
    doswiadczenia zawodowego, a w zwiazku z tymi osobami pracodawcy maja czesto
    obawy, ze ktos bez doswiadczenia moze sie okazac osoba nie umiejaca pracowac
    (a zdarza sie) lub ktorej bedzie trzeba placic przez czas, w ktorym bedzie w
    istocie sie uczyc, czyli nie bedzie zwracac firmie kosztow swojego
    zatrudnienia. UP zdejmuje z pracodawcy to ryzyko, a czlowiek po stazu nie
    jest juz bez doswiadczenia.

    Stazysci powinni isc do firm prywatnych (niestety nie maja wielkiego wyboru,
    wiem - ale chyba raz czy dwa razy mozna odmowic propozycji danego stazu) - w
    firmie prywatnej, nawet jesli jestes darmowa sila robocza, mozesz miec
    pomysly zwiekszajace zyski firmy - doprowadzic do dolaczenia do jej
    dzialalnosci nowych uslug i produktow lub sprowadzic nowych klientow tak, ze
    pracodawca zobaczy, ze zarabiasz na siebie, ze warto Cie miec i ze jestes
    niezbedny. W panstwowym urzedzie taki scenariusz nie jest mozliwy, poniewaz
    instytucje te nie dzialaja na zasadach rynkowych. Osobiscie radze stazystom
    odmawiac do ostatniej mozliwosci stazow w urzedach panstwowych, chyba ze
    zakres obowiazkow jest tam tak ciekawy i zbiezny z kierunkiem wyksztalcenia
    badz planami zawodowymi, ze stazysta wierzy, ze sie cennych rzeczy nauczy.
    Bo szanse na zatrudnienie po stazu sa tam male, a szanse na poznanie osob,
    ktore beda mialy wplyw na zatrudnianie tam lub gdziekolwiek - tez male, bo
    przerzucajac papiery z wierchuszka nie bedzie sie mialo kontaktu.

    BTW proponuje wszystkim lekture
    http://www.zpds.com.pl/artykul_czegooczekuje.html - artykul o badaniach
    "czego oczekuja pracodawcy od absolwentow" w porownaniu z tym, co sobie
    absolwenci wyobrazaja, ze pracodawca oczekuje.

    I.

  • 5. Data: 2004-10-18 17:41:28
    Temat: Re: Re: Bezrobocie, staże, roboty interwencyjne
    Od: s...@u...com.PL (Stanislaw Chmielarz)

    In article <cl0n8a$p58$1@atlantis.news.tpi.pl> "misiu" <m...@p...fm> writes:
> [...]

    []
    >To jest myślenie urzędnicze, w oderwaniu od rzeczywistości.

    To jest myslenie cwane i wcale nie nowe. Pod koniec lat 70 pracowalem w
    firmie, ktora co rok zatrudniala stazystow po wyzszej uczelni (byl obowiazek
    pracy). Obiecywala wiele, dzieki temu co rok miala swierza, tania i dobrze
    umotywowana sile robocza.

    --
    Pozdrowienia!!StaCH
    mailto:s...@s...chmielarz.name

  • 6. Data: 2004-10-19 06:11:35
    Od: "Waldemar \"Jakec\" Bulkowski" <j...@W...pl>

    Immona napisał(a):
> [...]
    > innych formach wspierania zatrudnienia przez UP. Idea stazu jest taka, zeby

    Wszystko zależy od miejscowego PUP i od... Starosty. W zdecydowanej
    większości znanych mi przypadków jest tak, że pracodawca _prywatny_
    podpisuje z urzędem umowę, w której zobowiązuje się zatrudnić np. 1 z 3
    stażystów po zakończeniu stażu na jakiś konkretny minimalny czas.
    Zresztą jakiś czas temu ktoś tu się oburzał na urząd pracy, że ten
    wymagał od niego zobowiązania, że zatrudni stażystę po zakończeniu
    programu :)
    Inaczej sprawa wygląda z jednostkami państwowymi i samorządowymi. Tutaj
    baaaardzo rzadko żąda się potwierdzenia dalszego zatrudnienia. I szansa
    na pozostanie w pracy jest znikoma, ale znam przypadki, że udało się.

    3mcie się.

    --
    Jakec

  • 7. Data: 2004-10-19 07:25:36
    Od: "Kasia S" <b...@...dresu>

> [...]
    firm.
    > Czy są to skuteczne programy zwalczania bezrobocia? Wg mnie nie.

    Nic nie dzieje sie bez powodu.
    Mam okazje obserwować stażystów w swojej firmie i z tego co widzę to
    sytuacja wygląda tak że ci przychodzą tylko odbębnić swoje i jedyne co ich
    interesuje to do którego zastępcy kierownika się pouśmiechać żeby załatwić
    sobie etat.
    W naszej firmie potrzeba około 7-8 miesięcy aby zatrudniony
    pracownik/stażysta osiągnął coś co moża nazywać "pełną wydajnością".
    Pozna powierzone mu zadania i spoby ich załatwienia. Po prostu musi
    nauczyć się jak wykonywać swoją pracę. Tymczasem większość stażystów po tych
    7-8 miesiącach jest w punkcie wyjścia. Coś tam umieją ale i tak ich wszystko
    g... obchodzi, dalej trzeba wszystko pokazywać palcem, podstawić pod nos,
    nawet jak się wszystko przygotuje to oni i tak nie wiedzą co z tym zrobić,
    choć już dawno powinni się nauczyć.
    Gdyby ci ludzie coś umieli nie opłacało by sie im nie dawać etatu. Ale
    zamiast nich lepiej wziąść nowych stażystów, bo umiejętności są podobne
    tylko ci nowi są trochę bardziej zmotywowani.
    Raz na jakiś czas trafia się ktoś po kim widać że zależy mu na pracy i
    wtedy gdy ktoś z kierownictwa co jakiś czas zagada. "A jak tam ta nowa pani
    Basia/Krysia/Kasia?" to myśle że od opnii udzielanych przez pracowników w
    dużym stopnu właśnie zależy czy dana osoba zostanie zatrudnieni czy nie.

    Nie twierdzę że zawsze tak jest ale miałam okazje obserwować staże w
    trzech firmach i sama w jednym uczestniczyć i zawsze było podobnie.
    Pozdrawiam
    Kasia

  • 8. Data: 2004-10-19 14:48:35
    Od: MariuszR <mariuszr.post@pl>

    Dnia Tue, 19 Oct 2004 09:25:36 +0200, Kasia S napisał(a):

> [...]
    > interesuje to do którego zastępcy kierownika się pouśmiechać żeby załatwić

    Z tego co ja widzę to wygląda to tak że ci stażyści trktują staż tak jak
    by to były praktyki w szkole a nie praca.

    --
    Mariusz Rzepkowski - www.mariuszr.prv.pl - GG 966498 - ICQ 134628796
    .:::::::::::::::::::::: alt.pl.sztuka-reklamy :::::::::::::::::::::.

  • 9. Data: 2004-10-19 19:09:00
    Od: "misiu" <m...@p...fm>

    Użytkownik "Waldemar "Jakec" Bulkowski" <j...@W...pl> napisał w
    wiadomości news:cl2b8s$igm$1@inews.gazeta.pl...

    > Inaczej sprawa wygląda z jednostkami państwowymi i samorządowymi. Tutaj
    > baaaardzo rzadko żąda się potwierdzenia dalszego zatrudnienia. I szansa
    > na pozostanie w pracy jest znikoma, ale znam przypadki, że udało się.

    Ja też znam przypadki że zdarzało się zatrudniać. Ale nie stażystów. Do
    działu księgowości przyjęli dziewczynę po studiach bez żadnego
    doświadczenia, za to z plecami. A stażyści (po tych samych studiach),
    którzy jako takie doświedczenie mieli (pół roku stażu-zawsze to więcej niż
    nic)-niestety odpadli.

  • 10. Data: 2004-10-19 19:28:06
    Od: "misiu" <m...@p...fm>

    Użytkownik "Kasia S" <b...@...dresu> napisał w wiadomości
> [...]
    ich
    > interesuje to do którego zastępcy kierownika się pouśmiechać żeby

    Są ludzie, którym zależy na tym co robią i chcą się wykazać, wykonywać
    powierzone im obowiązki sumiennie, ale są też leserzy, którzy chcą tylko
    odbębnić co swoje i do domciu.
    Swoją drogą przeprowadzaliście rozmowy z kandydatami na stażystów czy
    musieliście brać jak leci z PUPu? Jeśli to drugie, to trochę bez sensu.