2020-01-17 00:36
Przeczytaj także: Zarobki kierowców autobusów i ciężarówek. Które wyższe?
Wynagrodzenie minimalne – jego wzrost i prawidłowe rozliczanie - to jedno. Sprawa płacy minimalnej i znaczne zwiększenie kosztów pracowniczych skomplikuje się, kiedy w życie wejdzie unijna dyrektywa o delegowaniu pracowników. Pakiet mobilności, przed którym, wydaje się, że nie ma już odwrotu, podbije tylko stawki i jeszcze bardziej utrudni funkcjonowanie polskim przewoźnikom na rynku międzynarodowym, między innymi przez, wzrost zarobków kierowców i powroty bez załadunku. 2020 rok jest dla transportowców zapowiedzią niepewnych czasów – mówi Łukasz Włoch, ekspert OCRK.
Warto zwrócić uwagę, że w branży transportowej częstym zjawiskiem jest określanie w pensji kierowcy wynagrodzenia zasadniczego, czyli tak zwanej podstawy, w kwotach niższych niż wynagrodzenie minimalne. Na taką praktykę pozwala polskie prawo, które wlicza w skład ustawowego minimum m.in. dyżur i premie. Przedsiębiorcy, których kierowcy w umowach o pracę mają wprowadzone niższe wynagrodzenie zasadnicze niż płaca minimalna w danym roku, także odczują podwyżkę poprzez wyższą wartość nadgodzin – wyjaśnia Bartłomiej Zgudziak, ekspert OCRK. - Nadgodzina składa się z podstawy i dodatku. Podstawa do nadgodziny, jeżeli wynagrodzenie zasadnicze nie osiąga ustawowego minimum, obliczana jest z obwiązującej płacy minimalnej.
fot. mat. prasowe
Wartość podstawy do jednej nadgodziny
Wyższa stawka wynagrodzenia minimalnego wpływa na zmianę dodatku do pensji.
Wyższa stawka wynagrodzenia minimalnego wpływa na zmianę dodatku do pensji. Na przykład dla miesiąca, w którym wymiar czasu pracy wynosi 160 godzin stawka godzinowa za czas pracy w nocy wzrośnie z 2,81 do 3,25 złotych – informuje ekspert OCRK. – Zmiany w przepisach powodują konieczność wprowadzenia nowych stawek do wielu umów o pracę. Tym samym przy modyfikacji wartości tak zwanej podstawy warto przyjrzeć się między innymi wysokości ryczałtów. Podniesienie stawek może być także okazją do zweryfikowania pełnej struktury wynagrodzenia tak, aby rozliczenia po nowemu były jak najmniej odczuwalne dla przedsiębiorcy.
fot. mat. prasowe
Dodatkowe składniki wynagrodzenia
Dane z programu 4trans prezentują przykładowe przeliczenie polskiego wynagrodzenia z uwzględnieniem należnych dodatków kierowcy, pracującego cały miesiąc w transporcie międzynarodowym.
Najwyższe zarobki odnotowują kierowcy na trasach międzynarodowych. Warto zauważyć, że wraz ze wzrostem pensji minimum w Polsce dopłaty do zagranicznych płac minimalnych będą niższe. Wynika to z większego wynagrodzenia zasadniczego. W symulacji OCRK zostało ono podwyższone o 350 złotych. W przykładowym rozliczeniu czasu pracy kierowcy, pracującego w danym miesiącu rozliczeniowym we Francji i w Niemczech, widoczny jest spadek wartości dopłat nawet o 40 proc. – wyjaśnia Bartłomiej Zgudziak.
Jeżeli do tej pory kierowca otrzymywał wypłatę na poziomie na przykład 6500 złotych na rękę z uwzględnieniem diet i ryczałtów za noclegi, to przewoźnik ponosił całkowity koszt zatrudnienia około 8500 złotych w zależności od przyjętej podstawy wynagrodzenia. Sytuacja może się diametralnie zmienić, gdyż Unia Europejska chce, by wprowadzić nowe przepisy o delegowaniu również dla kierowców. Może zatem dojść do sytuacji, w której przedsiębiorca będzie zobowiązany wypłacić kierowcy polskie diety wraz z ryczałtem noclegowym i równocześnie pełne sektorowe wynagrodzenie naliczane według prawa państwa, w którym pracownik przebywał, wykonując obowiązki służbowe – informuje Łukasz Włoch z OCRK.
Jedno jest pewne transportowców czeka teraz trudny czas. Pakiet mobilności zachwieje międzynarodowym systemem drogowym, bo odnalezienie się w skomplikowanych regulacjach i dostosowanie do nowego otoczenia biznesowego, w którym przewoźnicy będą zmuszeni funkcjonować, może sprawić problem w szczególności mniejszym i średnim firmom. Zagrożeniem są nieprzewidziane wzrosty kosztów pracowniczych, nieadekwatne stawki operacji transportowych, częste powroty bez załadunków, niezamierzone błędy w rozliczaniu czasu pracy i płacy według zmienionych zasad, a w konsekwencji niewydolność finansowa i wypadnięcie z rynku na rzecz zachodnich przewoźników – podsumowuje Łukasz Włoch, OCRK.
oprac. : eGospodarka.pl
Wynagrodzenie kierowcy w transporcie międzynarodowym - jak poprawnie rozliczyć dniówkę?
Zatrudnienie kierowcy spoza Unii Europejskiej - jakie formalności?
Utrata prawa jazdy nawet na 9 miesięcy - sprawdź kary dla kierowców i przewoźników
Konstrukcja pod instalację fotowoltaiczną z ulgą termomodernizacyjną
Kasy fiskalne online - problemy i wyzwania z tym związane
Ulga prorodzinna u niepracującego rodzica/małżonka
Korekta zeznania podatkowego i zwrot ulgi na dzieci
Ulga termomodernizacyjna gdy dwa lokale mieszkalne
Ulga termomodernizacyjna a faktura wystawiona na obojga małżonków
Dni wolne od pracy i kalendarz świąt 2023
Długie weekendy - jak wygląda kalendarz 2023?
Dni wolne od pracy i kalendarz świąt 2022
Święta i dni wolne od pracy w Niemczech w 2021 roku
Wynagrodzenia 2022. Podsumowanie Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń
Niedziele handlowe i niehandlowe 2023. Kiedy na zakupy?
Grzegorz Faluszczak GFX-Consulting
Pracownica wraca po rocznym urlopie macierzyńskim z rodzicielskim. Wykorzystała zaległy urlop i przedłużyła zwolnienie L4. Jaką podstawę ...
Witam, od września 2019 roku jestem na L4 z powodu ciąży. Zarabiam najniższą krajową w państwowej placówce. Dzisiaj dostałam wynagrodzenie ...
Monitor Samsung Odyssey Neo G7 43 z technologią Quantum Mini-LED
Zmiana pracy w 2023 r. to ostatnia wypłata niższa nawet o 300 zł
Panattoni Park Łódź South II w budowie
Średni koszyk zakupowy w 2022 roku podrożał o 12,5%
GPW w I 2023 r. Spadek obrotu na NewConnect o 40,6% rdr
Podatek u źródła a klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania
"Zimowe" mandaty karne nie tylko dla kierowców. Za jakie przewinienia czekają kary?