PracaGrupypl.praca.dyskusje › zwolnić pracownika NO PROBLEM

  • 1. Data: 2003-02-13 18:34:41
    Temat: zwolnić pracownika NO PROBLEM
    Od: m...@w...pl

    Na Grupie po raz pierwszy, więc się witam ze wszystkimi Grupowiczami. Cześć,
    mam na imię Monika. Proszę o poradę – zostałam zwolniona z pracy, ale czuję, że

    w sposób niezgodny z Kodeksem Pracy.
    Do stycznia tego roku miałam umowę o pracę na czas nieokreślony. W styczniu
    pracodawca nie rozwiązując umowy zmienił aneksem postanowienia dotyczące
    trwania umowy. Zmianie uległa tylko jedna pozycja CZAS TRWANIA UMOWY aneksem
    zmieniono z „na czas nieokreślony” na umowę na czas określony (jeden
    rok),
    Moje pytania: 1 Czy pracodawca może zmienić dowolnie w którym chce momencie
    zapis w umowie o pracę 2 Czy ma prawo do zmian w umowie zawartej na czas
    nieokreślony mam na myśli zmiany aneksem, bez rozwiązywania jej - umowy o
    pracę. Czytałam gdzieś, że aby dokonać zmiany, należy rozwiązać jedną umowę i
    zawrzeć inną. Dodam, że dostałam wypowiedzenie na podst. Art. 33 Kodeksu Pracy.
    PROSZĘ WAS O POMOC

  • 2. Data: 2003-02-13 18:44:36
    Temat: Re: zwolnić pracownika NO PROBLEM
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    umowę i
    > zawrzeć inną. Dodam, że dostałam wypowiedzenie na podst. Art. 33 Kodeksu

    zajzalem do kodeksu. Wyglada to jak ponizej.

    Art. 42. § 1. Przepisy o wypowiedzeniu umowy o pracę stosuje się odpowiednio
    do wypowiedzenia wynikających z umowy warunków pracy i płacy.

    § 2. Wypowiedzenie warunków pracy lub płacy uważa się za dokonane, jeżeli
    pracownikowi zaproponowano na piśmie nowe warunki.

    § 3. W razie odmowy przyjęcia przez pracownika zaproponowanych warunków
    pracy lub płacy, umowa o pracę rozwiązuje się z upływem okresu dokonanego
    wypowiedzenia. Jeżeli pracownik przed upływem połowy okresu wypowiedzenia
    nie złoży oświadczenia o odmowie przyjęcia zaproponowanych warunków, uważa
    się, że wyraził zgodę na te warunki; pismo pracodawcy wypowiadające warunki
    pracy lub płacy powinno zawierać pouczenie w tej sprawie. W razie braku
    takiego pouczenia, pracownik może do końca okresu wypowiedzenia złożyć
    oświadczenie o odmowie przyjęcia zaproponowanych warunków.

    Jesli w styczniu podpisalas umowe, godzac sie na nowe warunki, a w nowej
    umowie jest zastrzezony okres wypowiedzenia, to kiepsko:(.

    Powinnas pedem biec do najblizego PIP z tekstem styczniowej umowy i
    otrzymanym wypowiedzeniem, moze dopatrza sie jakis nieprawidlowosci ze
    strony pracodawcy. Inaczej...mozesz miec pecha.

    pozdrawiam
    Krzysztof

  • 3. Data: 2003-02-13 19:25:08
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia 13 Feb 2003 19:34:41 +0100, m...@w...pl zakodował:

    >Moje pytania: 1 Czy pracodawca może zmienić dowolnie w którym chce momencie
    >zapis w umowie o pracę

    Sam nie. Jeżeli podpiszecie razem aneks to tak.

    >2 Czy ma prawo do zmian w umowie zawartej na czas
    >nieokreślony mam na myśli zmiany aneksem, bez rozwiązywania jej - umowy o
    >pracę.

    Oczywiście, że możecie zmieniać postanowienia umowy aneksem (ale
    obydwie strony muszą się na to zgodzić).

    > Czytałam gdzieś, że aby dokonać zmiany, należy rozwiązać jedną umowę i
    >zawrzeć inną. Dodam, że dostałam wypowiedzenie na podst. Art. 33 Kodeksu Pracy.
    >PROSZĘ WAS O POMOC

    Można wypowiedzeć same warunki pracy (ale jeżeli się nie zgodzisz, to
    działa jak wypowiedzenie umowy przez pracodawcę). Jeżeli podpisałaś
    aneks, czyli zgodziłaś się na nowe warunki to wszystko jest OK (trzeba
    czytać i myśleć, co się podpisuje).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 4. Data: 2003-02-13 22:47:55
    Od: flyer <f...@g...pl>

    Kaizen napisał:

    > Sam nie. Jeżeli podpiszecie razem aneks to tak.

    Albo poprzez wypowiedzenie dotychczasowych warunkow pracy i placy.

    > Oczywiście, że możecie zmieniać postanowienia umowy aneksem (ale
    > obydwie strony muszą się na to zgodzić).

    Nie jestem kadrowcem, ale spotkalem sie ze stanowiskiem, ze aneksem nie
    wolno zmieniac istotnych warunkow umowy. Co prawda podwyzki przewaznie
    robi sie dekretami/aneksami, ale jest to chyba forma zwyczajowa - przy
    obnizeniu wynagrodzenia wymagane jest wypowiedzenie warunkow placy.

> [...]
    > działa jak wypowiedzenie umowy przez pracodawcę). Jeżeli podpisałaś
    > aneks, czyli zgodziłaś się na nowe warunki to wszystko jest OK (trzeba

    I znow - nie jestem kadrowcem, ale wg mnie sprawa kwalifikuje sie do PiP
    i Sadu Pracy. Co prawda Kp dopuszcza zmiane warunkow pracy i placy
    zawartych w umowie, ale dla mnie umowa na czas nieokreslony (i inne), sa
    samoistnymi konstrukcjami prawnymi mozliwymi do rozwiazania tylko na
    drodze wypowiedzenia umowy lub wygasniecia. Innymi slowy - czas, na
    ktory umowa zostala zawarta jest jej nierozerwalnym elementem nie
    mozliwym do negocjowania i dodatkowo skutkujacym innymi unormowaniami w
    przepisach Kp (to tak jakby w polowie umowy zlecenia zamienic ja na
    umowe o dzielo, aneksem). Jeszcze prosciej - pracodawca wykoncypowal
    sobie, ze najpierw zmieni ot tak, umowe na czas nieokreslony w umowe na
    czas okreslony, a pozniej ja wypowie za 2 tygodniowym wypowiedzeniem
    (zapewne?). Dowcipnis :(.
    Nawet jezeli myle sie co do nierozerwalnosci pojec umowa i czas
    okreslony (nieokreslony), to i tak w najlepszym razie pracodawca
    powinien ja wypowiedziec w trybie zmiany warunkow pracy i placy, a wiec
    w efekcie wychodzi to samo - prawidlowy okres wypowiedzenia.

    Co do zdan powyzej - w Kp istnieje zasada ograniczajaca "niekorzystnosc"
    przepisow dla pracownika tylko do tresci przepisow Kp (troche zawile,
    ale chyba zrozumiale ;) ). W zwiazku z tym, cokolwiek bys nie podpisala,
    nawet nerke darowala, jezeli jest mniej korzystne lub sprzeczne z
    przepisami Kp, jest niewazne z mocy prawa, nawet bez sprawy sadowej.

    Jeszcze raz prosze - jak najszybciej do PiP i Sadu Pracy (ewentualne
    odszkodowanie i przywrocenie do pracy). Ale jezeli pracodawca Cie
    zwolnil, to musisz byc gotowa na normalne wymowienie i nie wiem czy nie
    bylo by to bezpieczniejsze od proby narzucenia pracodawcy swojej osoby.

    Flyer

  • 5. Data: 2003-02-13 23:29:44
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Thu, 13 Feb 2003 23:47:55 +0100, flyer <f...@g...pl>
    zakodował:

    >samoistnymi konstrukcjami prawnymi mozliwymi do rozwiazania tylko na
    >drodze wypowiedzenia umowy lub wygasniecia. Innymi slowy - czas, na

    A co z porozumieniem stron?? Jak można rozwiązać od zaraz za
    porozumieniem stron, to czemu by nie zmienić od zaraz jej warunków
    aneksem?

    >ale chyba zrozumiale ;) ). W zwiazku z tym, cokolwiek bys nie podpisala,
    >nawet nerke darowala, jezeli jest mniej korzystne lub sprzeczne z
    >przepisami Kp, jest niewazne z mocy prawa, nawet bez sprawy sadowej.

    Tu nie ma nic sprzecznego (o ile był to aneks podpisany przez obydwie
    strony)

> [...]
    >zwolnil, to musisz byc gotowa na normalne wymowienie i nie wiem czy nie
    >bylo by to bezpieczniejsze od proby narzucenia pracodawcy swojej osoby.

    Jeżeli przez obydwie strony został podpisany aneks zmieniający umowę,
    na czas określony i zawiera klauzulę o możliwości jej wypowiedzenia to
    IMHO rozsądny sąd nie może sprzeciwić się takiej woli stron.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 6. Data: 2003-02-14 00:27:18
    Od: flyer <f...@g...pl>

    Kaizen napisał:

    > A co z porozumieniem stron?? Jak można rozwiązać od zaraz za
    > porozumieniem stron, to czemu by nie zmienić od zaraz jej warunków
    > aneksem?

    Aneks rozni sie od porozumienia stron, ze to drugie, chociaz nie opisane
    w Kp (na tym polega porozumienie), jednak w nim wystepuje w ZAMKNIETYM
    katalogu dopuszczalnych form rozwiazania umowy o prace, jako <<dozwolona
    mozliwosc rozwiazania umowy>> - jest literalnie wymienione, z czego
    pracodawcy skwapliwie czesto korzystaja. Mam wiec tutaj wymienione
    narzedzie z nazwy w Kp i okreslona czynnosc do ktorej sluzy,
    jednoczesnie ograniczona przepisami Kp, np. obowiazkowa odprawa urlopowa
    czy wyplata naleznej pensji nie moze byc za porozumieniem stron
    anulowana, nawet przy pelnej swiadomosci podpisujacego sie pracownika.

    Aneks nie widnieje w zasadniczym tekscie Kp jako narzedzie zmiany
    umowy, ale nawet gdyby go w tej postaci uzyc, w powyzszym przypadku
    <<jawnie gwalci nadrzedne przepisy Kp>> - po prostu pracodawca uznal, ze
    aneksem mozna wprowadzic dowolna zmiane umowy bedaca w sprzecznosci z
    ograniczeniami nalozonymi przez Kp na materie umowy o prace.
    W tym przypadku Kp LITERALNIE wyjasnia kwestie zmiany tresci umowy
    (zmiany umowy) i nic "pod stolem" nie mozna zrobic.

    > Tu nie ma nic sprzecznego (o ile był to aneks podpisany przez obydwie
    > strony)

    Ale ten aneks stoi w sprzecznosci z przepisami Kp, wiec nawet ze
    wszystkimi podpisami jest niewazny od samego poczatku. To jest chamskie
    naginanie prawa, nawet nie naginanie ale ANALFABETYZM prawny.

    > Jeżeli przez obydwie strony został podpisany aneks zmieniający umowę,
    > na czas określony i zawiera klauzulę o możliwości jej wypowiedzenia to
    > IMHO rozsądny sąd nie może sprzeciwić się takiej woli stron.

    Alez moze - sposob zmiany istotnych warunkow umowy (a nawet samej
    zasadniczej umowy) jest LITERALNIE opisany w Kp - na zasadzie
    wypowiedzenia warunkow pracy i placy (lub po mojemu - na zasadzie
    wypowiedzenia umowy) i nie jest DOPUSZCZALNE przez Kp inne rozwiazanie.
    Kp stoi na stanowisku, ze nawet jezeli swiadomy skutkow pracownik
    zrzecze sie np. wynagrodzenia, co jest sprzeczne z przepisami Kp, to nie
    skutkuje to niczym, ot kawalek papieru toaletowego.

    Jakbys nie zauwazyl - Kp jest mniej liberalny od np. Kc i nie ma co
    przyrownywac zasad prawa cywilnego do prawa pracy.

    Flyer

  • 7. Data: 2003-02-14 00:50:15
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Fri, 14 Feb 2003 01:27:18 +0100, flyer <f...@g...pl>
    zakodował:

    > Aneks nie widnieje w zasadniczym tekscie Kp jako narzedzie zmiany
    >umowy,

    To mam takie pytanie. AFAIR w zeszłym roku minimalne wynagrodzenie
    wynosiło 760PLN. Od tego roku wynosi 800. Skoro nie ma czegoś takiego,
    jak aneks, to pracodawca nie może go podpisać z pracownikiem podnosząć
    mu pensię 1 stycznia do 800PLN, musiałby (przy 3 miesięcznym okresie
    wypowiedzenia) już we wrześniu wypowiedzieć mu warunki pracy i płacy??

    Sorki, ale we wrześniu pracodawca nie wiedział ile ma płacić od
    stycznia. Dowiedział się, powiedzmy, w listopadzie. I co teraz?
    Wypowiedzenie warunków nabiera mocy prawnej z końcem lutego. Czyli
    pracodawca 2 miesiące wypłacał wynagrodzenie albo niezgodnie z umową,
    albo z przepisami - tak czy inaczej łamie prawo.

    >ale nawet gdyby go w tej postaci uzyc, w powyzszym przypadku
    ><<jawnie gwalci nadrzedne przepisy Kp>>

    Wskaż paragraf??

    > - po prostu pracodawca uznal, ze
    >aneksem mozna wprowadzic dowolna zmiane umowy bedaca w sprzecznosci z
    >ograniczeniami nalozonymi przez Kp na materie umowy o prace.

    Wszelkie zmiany, które nie powodują zmiany warunków, na gorsze dla
    pracownika, niż przewidziane w KP. 2 tygodniowy okres wypowiedzenia
    przy rocznej umowie na czas określony jest jak najbardziej zgodny z
    prawem. Gdyby w takim aneksie było, że okres wypowiedzenia wynosi
    jeden tydzień, to sam aneks byłby ważny, jednak zamiast tygodniowego
    okresu obowiązywałby korzystniejszy, 2 tygodniowy zawarty w KP.

    >W tym przypadku Kp LITERALNIE wyjasnia kwestie zmiany tresci umowy
    >(zmiany umowy) i nic "pod stolem" nie mozna zrobic.

    Gdzie masz te literalne wyjaśnienia? Zacytuj.

    >Ale ten aneks stoi w sprzecznosci z przepisami Kp, wiec nawet ze

    To jak rozwiązać sytuację z początku tego postu??

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 8. Data: 2003-02-14 11:24:52
    Od: "Evian" <e...@g...pl>

    <m...@w...pl> wrote in message
    > Na Grupie po raz pierwszy, więc się witam ze wszystkimi Grupowiczami.
    Cze?ć,
> [...]
    > trwania umowy. Zmianie uległa tylko jedna pozycja CZAS TRWANIA UMOWY
    aneksem
    > zmieniono z &#8222;na czas nieokre?lony&#8221; na umowę na czas
    okre?lony (jeden rok),
    > Moje pytania: 1 Czy pracodawca może zmienić dowolnie w którym chce
    momencie
    > zapis w umowie o pracę 2 Czy ma prawo do zmian w umowie zawartej na czas
    > nieokre?lony mam na my?li zmiany aneksem, bez rozwi?zywania jej - umowy o
    > pracę. Czytałam gdzie?, że aby dokonać zmiany, należy rozwi?zać jedn?
    umowę i
    > zawrzeć inn?. Dodam, że dostałam wypowiedzenie na podst. Art. 33 Kodeksu
    Pracy.
    > PROSZĘ WAS O POMOC

    Niestety dla Ciebie a stety dla pracodawcy, nie zlamal on prawa:
    ponizej cytat ze stron Inforu.

    "Strony w treści aneksu mogą również dowolnie zmieniać rodzaj łączącej je
    umowy o pracę. Mogą zatem np. zmienić umowę zawartą na czas nie określony na
    umowę na czas określony, czy odwrotnie. Przy czym zawarcie aneksu w tym
    zakresie jest rozwiązaniem bardziej korzystnym dla pracodawcy, który nie
    może dokonać zmiany rodzaju umowy o pracę w drodze wypowiedzenia
    zmieniającego. Zwracał na to uwagę Sąd Najwyższy w uchwale 7 sędziów z 28
    kwietnia 1994 r. (sygn. akt I PZP 52/93), stwierdzając, że nie jest
    dopuszczalna - przez dokonanie wypowiedzenia zmieniającego (art. 42 § 1
    k.p.) - zmiana rodzaju umowy o pracę zawartej na czas nie określony na umowę
    na czas określony. Brak jest natomiast takich przeciwwskazań, gdy chodzi o
    zawarcie aneksu do umowy o pracę."

    Dodam iz at 300 KP daje "wyjscie" z KP do KCywilnego i wlasnie w KC jest
    mowa o swobodzie zawierania umów i porozumien z tym związanych, o ile nie
    jest to sprzeczne z KP. A ja widac z powyzszego cytatu nie jest.

    Gosia

  • 9. Data: 2003-02-14 12:39:49
    Od: flyer <f...@g...pl>

    Kaizen napisał:

> [...]
    > mu pensię 1 stycznia do 800PLN, musiałby (przy 3 miesięcznym okresie
    > wypowiedzenia) już we wrześniu wypowiedzieć mu warunki pracy i płacy??

    To, ze rzeczywistosc kodeksowa nie przystaje do rzeczywistosci
    prawdziwej, to juz chyba wszyscy wiedza. Wczesniej pisalem, ze aneks
    jest uzywany zwyczajowo do przyznawania podwyzek, przewaznie nawet bez
    okreslenie, ze jest to zmiana umowy, tylko z tekstem o podwyzce.

> [...]
    > pracodawca 2 miesiące wypłacał wynagrodzenie albo niezgodnie z umową,
    > albo z przepisami - tak czy inaczej łamie prawo.

    Wg mnie aneks, choc nie wymieniony w Kp jako narzedzie zmiany umowy,
    stosowany jest na zasadzie tego, ze nie proponuje warunkow gorszych niz
    warunki przewidziane w Kp. W sytuacji podwyzki mozna stosowac taki
    sposob, bo pracownik nie jest stratny, chociaz moze zdarzyc sie
    przypadek, ze pracownikowi bedzie zalezalo na dotychczasowych nizszych
    pieniadzach i zażąda wypowiedzenia warunkow placy, uznajac ze
    zastosowanie aneksu ogranicza jego prawo do odmowy/prawo wyboru.

    > Wskaż paragraf??

    M.in. 36 - okresy wypowiedzenia umowy o czas nieokreslony. Zacytuje
    kolezanke ponizej:

[...]
    na czas określony." Mialem wiec racje przynajmniej w tym, ze okreslenie
    czasowe umowy jest jej nierozerwalnym elementem mozliwym do zmiany tylko
    poprzez wypowiedzenia. Jednoczesnie trudno mi walczyc z wyrokiem SN,
    cytowanym w poscie powyzej, jednak uwazam, ze z racji unormowania w Kp
    sprawy umowy na czas nieokreslony, niemozliwe jest stosowanie art 300,
    mowiacego o sprawach nieunormowanych Kp - swoja ocene SN pozostawie
    sobie :(.

> [...]
    > jeden tydzień, to sam aneks byłby ważny, jednak zamiast tygodniowego
    > okresu obowiązywałby korzystniejszy, 2 tygodniowy zawarty w KP.

    Aneksem pracodawca zmienil umowe, a nie okres wypowiedzenia. Okres
    wypowiedzenia byl zwiazany juz z sama zmieniona umowa. Stoje na
    stanowisku, ze niemozliwa jest zmiana umowy na czas nieokreslony w umowe
    na czas okreslony aneksem. Stoje jednak na stanowisku przegranym, w
    swietle wyroku SN, wiec mozesz uznac swoje stanowisko za PRAWDZIWE, a
    moje za gdybanie, niestety.

    > Gdzie masz te literalne wyjaśnienia? Zacytuj.

    Patrz powyzej - m.in. art 36 i czesc wyroku SN, ktory mowi, ze nie mozna
    wykorzystac do tego celu wypowiedzenia warunkow pracy i placy. Niestety
    SN uznal, ze skoro czegos "nie mozna" (bo Kp daje tylko jedna
    mozliwosc), to mozna to zrobic naokolo poprzez Kc. Inaczej mowiac SN
    literalnie wskazal, ze Kp nie daje mozliwosci zmiany umowy na czas
    nieokreslony w umowe na czas okreslony inaczej, jak poprzez
    wypowiedzenie umowy i jednoczesnie wskazal alternatywny srodek wywodzacy
    sie z art 300. Stwierdzenie "rozwiązaniem bardziej korzystnym dla
    pracodawcy", wskazuje bowiem jednoznacznie, ze jest to alternatywa,
    czego nijak nie dopuszcza art 300, stosowany do sytuacji nie majacych
    regulacji w Kp.

    Pocieszam sie tym, ze prawo w Polsce nie jest stanowione na zasadzie
    wyjatkow, jak u anglosasow, ale na zasadzie kodeksowej i Sad Pracy moze
    zajac inne stanowisko.

    > To jak rozwiązać sytuację z początku tego postu??

    Naginajac zwyczajowo prawo tj stosujac konstrukcje z Kc - aneks w
    sytuacji, kiedy powinno sie wypowiedziec warunki pracy i placy, w celu
    dania pracownikowi prawa wyboru i czas na zastanowienie sie. Ale jak juz
    napisalem - niestety (chyba ktos w SN pozamienial sie rozumem z ... )
    masz racje w swietle wyroku SN.

    Flyer

  • 10. Data: 2003-02-14 13:12:02
    Od: s...@p...onet.pl

    > Witam

    Ładna dyskusja się wywiązała na temat aneksu. Sprawa ta nie jest tak
    jednoznaczna. Są w tej spraie różne orzecznia SN nie mówiąc już o Sądach Pracy.
    Jedno moim zdaniem jest pewne ,że w sosunku do tej osoby której zmieniono
    rodzaj umowy o pracę przy pomocy aneksu, to postąpiono nie prawnie chociaż by z
    tego względu,że naruszono zasadę współzycia społecznego lub nadużyto prawo
    przedmiotowe.Ocena należy do Sądu.
    Zgadzam się z tym,że podwyżki uposażenia powinny być robione przy pomocy umów
    zmieniających, ale są sporadyczne przypadki protesu pracowników w ty zakresie i
    nic się nie stanie jeżeli pracownik zostanie powiadomiony na piśmie o stosownej
    podwyżce. Pozdrawiam.