PracaGrupypl.praca.dyskusjezwolnić pracownika NO PROBLEM › Re: zwolnić pracownika NO PROBLEM
    From: flyer <f...@g...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: zwolnić pracownika NO PROBLEM
    Date: Thu, 13 Feb 2003 23:47:55 +0100

    Kaizen napisał:

    > Sam nie. Jeżeli podpiszecie razem aneks to tak.

    Albo poprzez wypowiedzenie dotychczasowych warunkow pracy i placy.

    > Oczywiście, że możecie zmieniać postanowienia umowy aneksem (ale
    > obydwie strony muszą się na to zgodzić).

    Nie jestem kadrowcem, ale spotkalem sie ze stanowiskiem, ze aneksem nie
    wolno zmieniac istotnych warunkow umowy. Co prawda podwyzki przewaznie
    robi sie dekretami/aneksami, ale jest to chyba forma zwyczajowa - przy
    obnizeniu wynagrodzenia wymagane jest wypowiedzenie warunkow placy.

    > Można wypowiedzeć same warunki pracy (ale jeżeli się nie zgodzisz, to
    > działa jak wypowiedzenie umowy przez pracodawcę). Jeżeli podpisałaś
    > aneks, czyli zgodziłaś się na nowe warunki to wszystko jest OK (trzeba
    > czytać i myśleć, co się podpisuje).

    I znow - nie jestem kadrowcem, ale wg mnie sprawa kwalifikuje sie do PiP
    i Sadu Pracy. Co prawda Kp dopuszcza zmiane warunkow pracy i placy
    zawartych w umowie, ale dla mnie umowa na czas nieokreslony (i inne), sa
    samoistnymi konstrukcjami prawnymi mozliwymi do rozwiazania tylko na
    drodze wypowiedzenia umowy lub wygasniecia. Innymi slowy - czas, na
    ktory umowa zostala zawarta jest jej nierozerwalnym elementem nie
    mozliwym do negocjowania i dodatkowo skutkujacym innymi unormowaniami w
    przepisach Kp (to tak jakby w polowie umowy zlecenia zamienic ja na
    umowe o dzielo, aneksem). Jeszcze prosciej - pracodawca wykoncypowal
    sobie, ze najpierw zmieni ot tak, umowe na czas nieokreslony w umowe na
    czas okreslony, a pozniej ja wypowie za 2 tygodniowym wypowiedzeniem
    (zapewne?). Dowcipnis :(.
    Nawet jezeli myle sie co do nierozerwalnosci pojec umowa i czas
    okreslony (nieokreslony), to i tak w najlepszym razie pracodawca
    powinien ja wypowiedziec w trybie zmiany warunkow pracy i placy, a wiec
    w efekcie wychodzi to samo - prawidlowy okres wypowiedzenia.

    Co do zdan powyzej - w Kp istnieje zasada ograniczajaca "niekorzystnosc"
    przepisow dla pracownika tylko do tresci przepisow Kp (troche zawile,
    ale chyba zrozumiale ;) ). W zwiazku z tym, cokolwiek bys nie podpisala,
    nawet nerke darowala, jezeli jest mniej korzystne lub sprzeczne z
    przepisami Kp, jest niewazne z mocy prawa, nawet bez sprawy sadowej.

    Jeszcze raz prosze - jak najszybciej do PiP i Sadu Pracy (ewentualne
    odszkodowanie i przywrocenie do pracy). Ale jezeli pracodawca Cie
    zwolnil, to musisz byc gotowa na normalne wymowienie i nie wiem czy nie
    bylo by to bezpieczniejsze od proby narzucenia pracodawcy swojej osoby.

    Flyer