PracaGrupypl.praca.dyskusjezwolnić pracownika NO PROBLEM › Re: zwolnić pracownika NO PROBLEM
    From: flyer <f...@g...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: zwolnić pracownika NO PROBLEM
    Date: Fri, 14 Feb 2003 01:27:18 +0100

    Kaizen napisał:

    > A co z porozumieniem stron?? Jak można rozwiązać od zaraz za
    > porozumieniem stron, to czemu by nie zmienić od zaraz jej warunków
    > aneksem?

    Aneks rozni sie od porozumienia stron, ze to drugie, chociaz nie opisane
    w Kp (na tym polega porozumienie), jednak w nim wystepuje w ZAMKNIETYM
    katalogu dopuszczalnych form rozwiazania umowy o prace, jako <<dozwolona
    mozliwosc rozwiazania umowy>> - jest literalnie wymienione, z czego
    pracodawcy skwapliwie czesto korzystaja. Mam wiec tutaj wymienione
    narzedzie z nazwy w Kp i okreslona czynnosc do ktorej sluzy,
    jednoczesnie ograniczona przepisami Kp, np. obowiazkowa odprawa urlopowa
    czy wyplata naleznej pensji nie moze byc za porozumieniem stron
    anulowana, nawet przy pelnej swiadomosci podpisujacego sie pracownika.

    Aneks nie widnieje w zasadniczym tekscie Kp jako narzedzie zmiany
    umowy, ale nawet gdyby go w tej postaci uzyc, w powyzszym przypadku
    <<jawnie gwalci nadrzedne przepisy Kp>> - po prostu pracodawca uznal, ze
    aneksem mozna wprowadzic dowolna zmiane umowy bedaca w sprzecznosci z
    ograniczeniami nalozonymi przez Kp na materie umowy o prace.
    W tym przypadku Kp LITERALNIE wyjasnia kwestie zmiany tresci umowy
    (zmiany umowy) i nic "pod stolem" nie mozna zrobic.

    > Tu nie ma nic sprzecznego (o ile był to aneks podpisany przez obydwie
    > strony)

    Ale ten aneks stoi w sprzecznosci z przepisami Kp, wiec nawet ze
    wszystkimi podpisami jest niewazny od samego poczatku. To jest chamskie
    naginanie prawa, nawet nie naginanie ale ANALFABETYZM prawny.

    > Jeżeli przez obydwie strony został podpisany aneks zmieniający umowę,
    > na czas określony i zawiera klauzulę o możliwości jej wypowiedzenia to
    > IMHO rozsądny sąd nie może sprzeciwić się takiej woli stron.

    Alez moze - sposob zmiany istotnych warunkow umowy (a nawet samej
    zasadniczej umowy) jest LITERALNIE opisany w Kp - na zasadzie
    wypowiedzenia warunkow pracy i placy (lub po mojemu - na zasadzie
    wypowiedzenia umowy) i nie jest DOPUSZCZALNE przez Kp inne rozwiazanie.
    Kp stoi na stanowisku, ze nawet jezeli swiadomy skutkow pracownik
    zrzecze sie np. wynagrodzenia, co jest sprzeczne z przepisami Kp, to nie
    skutkuje to niczym, ot kawalek papieru toaletowego.

    Jakbys nie zauwazyl - Kp jest mniej liberalny od np. Kc i nie ma co
    przyrownywac zasad prawa cywilnego do prawa pracy.

    Flyer