PracaGrupypl.praca.dyskusjezwolnić pracownika NO PROBLEM › Re: zwolnić pracownika NO PROBLEM
    From: flyer <f...@g...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: zwolnić pracownika NO PROBLEM
    Date: Fri, 14 Feb 2003 13:39:49 +0100

    Kaizen napisał:

    > To mam takie pytanie. AFAIR w zeszłym roku minimalne wynagrodzenie
    > wynosiło 760PLN. Od tego roku wynosi 800. Skoro nie ma czegoś takiego,
    > jak aneks, to pracodawca nie może go podpisać z pracownikiem podnosząć
    > mu pensię 1 stycznia do 800PLN, musiałby (przy 3 miesięcznym okresie
    > wypowiedzenia) już we wrześniu wypowiedzieć mu warunki pracy i płacy??

    To, ze rzeczywistosc kodeksowa nie przystaje do rzeczywistosci
    prawdziwej, to juz chyba wszyscy wiedza. Wczesniej pisalem, ze aneks
    jest uzywany zwyczajowo do przyznawania podwyzek, przewaznie nawet bez
    okreslenie, ze jest to zmiana umowy, tylko z tekstem o podwyzce.

    > Sorki, ale we wrześniu pracodawca nie wiedział ile ma płacić od
    > stycznia. Dowiedział się, powiedzmy, w listopadzie. I co teraz?
    > Wypowiedzenie warunków nabiera mocy prawnej z końcem lutego. Czyli
    > pracodawca 2 miesiące wypłacał wynagrodzenie albo niezgodnie z umową,
    > albo z przepisami - tak czy inaczej łamie prawo.

    Wg mnie aneks, choc nie wymieniony w Kp jako narzedzie zmiany umowy,
    stosowany jest na zasadzie tego, ze nie proponuje warunkow gorszych niz
    warunki przewidziane w Kp. W sytuacji podwyzki mozna stosowac taki
    sposob, bo pracownik nie jest stratny, chociaz moze zdarzyc sie
    przypadek, ze pracownikowi bedzie zalezalo na dotychczasowych nizszych
    pieniadzach i zażąda wypowiedzenia warunkow placy, uznajac ze
    zastosowanie aneksu ogranicza jego prawo do odmowy/prawo wyboru.

    > Wskaż paragraf??

    M.in. 36 - okresy wypowiedzenia umowy o czas nieokreslony. Zacytuje
    kolezanke ponizej:

    "Przy czym zawarcie aneksu w tym
    zakresie jest rozwiązaniem bardziej korzystnym dla pracodawcy, który nie
    może dokonać zmiany rodzaju umowy o pracę w drodze wypowiedzenia
    zmieniającego. Zwracał na to uwagę Sąd Najwyższy w uchwale 7 sędziów z
    28
    kwietnia 1994 r. (sygn. akt I PZP 52/93), stwierdzając, że nie jest
    dopuszczalna - przez dokonanie wypowiedzenia zmieniającego (art. 42 § 1
    k.p.) - zmiana rodzaju umowy o pracę zawartej na czas nie określony na
    umowę
    na czas określony." Mialem wiec racje przynajmniej w tym, ze okreslenie
    czasowe umowy jest jej nierozerwalnym elementem mozliwym do zmiany tylko
    poprzez wypowiedzenia. Jednoczesnie trudno mi walczyc z wyrokiem SN,
    cytowanym w poscie powyzej, jednak uwazam, ze z racji unormowania w Kp
    sprawy umowy na czas nieokreslony, niemozliwe jest stosowanie art 300,
    mowiacego o sprawach nieunormowanych Kp - swoja ocene SN pozostawie
    sobie :(.

    > Wszelkie zmiany, które nie powodują zmiany warunków, na gorsze dla
    > pracownika, niż przewidziane w KP. 2 tygodniowy okres wypowiedzenia
    > przy rocznej umowie na czas określony jest jak najbardziej zgodny z
    > prawem. Gdyby w takim aneksie było, że okres wypowiedzenia wynosi
    > jeden tydzień, to sam aneks byłby ważny, jednak zamiast tygodniowego
    > okresu obowiązywałby korzystniejszy, 2 tygodniowy zawarty w KP.

    Aneksem pracodawca zmienil umowe, a nie okres wypowiedzenia. Okres
    wypowiedzenia byl zwiazany juz z sama zmieniona umowa. Stoje na
    stanowisku, ze niemozliwa jest zmiana umowy na czas nieokreslony w umowe
    na czas okreslony aneksem. Stoje jednak na stanowisku przegranym, w
    swietle wyroku SN, wiec mozesz uznac swoje stanowisko za PRAWDZIWE, a
    moje za gdybanie, niestety.

    > Gdzie masz te literalne wyjaśnienia? Zacytuj.

    Patrz powyzej - m.in. art 36 i czesc wyroku SN, ktory mowi, ze nie mozna
    wykorzystac do tego celu wypowiedzenia warunkow pracy i placy. Niestety
    SN uznal, ze skoro czegos "nie mozna" (bo Kp daje tylko jedna
    mozliwosc), to mozna to zrobic naokolo poprzez Kc. Inaczej mowiac SN
    literalnie wskazal, ze Kp nie daje mozliwosci zmiany umowy na czas
    nieokreslony w umowe na czas okreslony inaczej, jak poprzez
    wypowiedzenie umowy i jednoczesnie wskazal alternatywny srodek wywodzacy
    sie z art 300. Stwierdzenie "rozwiązaniem bardziej korzystnym dla
    pracodawcy", wskazuje bowiem jednoznacznie, ze jest to alternatywa,
    czego nijak nie dopuszcza art 300, stosowany do sytuacji nie majacych
    regulacji w Kp.

    Pocieszam sie tym, ze prawo w Polsce nie jest stanowione na zasadzie
    wyjatkow, jak u anglosasow, ale na zasadzie kodeksowej i Sad Pracy moze
    zajac inne stanowisko.

    > To jak rozwiązać sytuację z początku tego postu??

    Naginajac zwyczajowo prawo tj stosujac konstrukcje z Kc - aneks w
    sytuacji, kiedy powinno sie wypowiedziec warunki pracy i placy, w celu
    dania pracownikowi prawa wyboru i czas na zastanowienie sie. Ale jak juz
    napisalem - niestety (chyba ktos w SN pozamienial sie rozumem z ... )
    masz racje w swietle wyroku SN.

    Flyer