PracaGrupypl.praca.dyskusje › zwlonienie a umowa na czas okreslony

  • 1. Data: 2003-12-22 18:35:13
    Temat: zwlonienie a umowa na czas okreslony
    Od: "Jesus" <j...@w...pl>

    mam takie zapytanie: jesli jestem zatgrudniony na umowe o prace na czas
    okreslony i zachorowalem w trakcie trwania umowy to jest oczywiste ze
    wyladowalem na zwolnieniu. I teraz ten problem, umowa sie konczy a ja dalej
    chory czy mam wysylac zwolnienia do pracodawcy czy moze do zusu czy juz
    niemam poco wysylac takowych, jak to jest ??

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-12-23 20:46:11
    Temat: Re: zwlonienie a umowa na czas okreslony
    Od: "Alina" <a...@p...one_nospam_t.pl>

    Jeżeli zachorowałeś jeszcze w czasie zatrudnienia i będziesz chorował nadal
    po ustaniu zatrudnienia, to będzie Ci przysługiwał zasiłek chorobowy płatny
    przez ZUS.
    Pracodawca (na druku ZUS-owskim) wystawi zaświadczenie o wysokości Twoich
    zarobków w ostatnich 6 miesiącach (lub w krótszym okresie, jeżeli jeszcze
    nie przepracowałeś 6 miesięcy), na podstawie czego ZUS będzie mógł obliczyć
    przysługujący Ci zasiłek chorobowy.
    Zaświadczenie lekarskie o niezdolności do pracy po ustaniu zatrudnienia - do
    8 dni od daty wystawienia - należy złożyć w oddziale (inspektoracie) ZUS
    właściwym ze względu na miejsce Twojego zamieszkania.
    Ale najpierw zgłoś ten problem u pracodawcy, aby przygotował Ci
    zaświadczenie o zarobkach.

    Życzę zdrowia
    ali

  • 3. Data: 2003-12-24 01:51:57
    Od: "Jesus" <j...@w...pl>

> [...]
    > zarobków w ostatnich 6 miesiącach (lub w krótszym okresie, jeżeli jeszcze
    > nie przepracowałeś 6 miesięcy), na podstawie czego ZUS będzie mógł

    a ti jest jeszcze jeden problem jak widać:) tzn pracuje tam grubo ponad rok
    i mam jakąś podstawę + premie. od wszystkich moich przychodów były płacone
    świadcczenia czyli podstawa + premia dochodząca w porywach do 90% podstawy.
    w międzyczasie (jakiś miesiąc przed zachorowaniem) dostałem do podpisania
    aneks do umowy - obcięcie etatu do 3/4 wraz z obcięciem zarobków (też 3/4)
    no i oczywiście podpisałem (brak podpisu oznaczał rozwiązanie umowy) i
    średnia z moich ostatnich 6 m-cy pracy wynosi powiedzmy 1000 zł a na umowie
    na 3/4 widnieje kwota powiedzmy 500 (wszystko netto). Od jakiej kwoty
    pracodawca (a później ZUS) powinni mi płacić?? 80% od 1000 czy od 500 ??

    pozdrawiam

    I dziękuję za życzenia powrotu do zdrowia

  • 4. Data: 2003-12-24 09:45:24
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

> [...]
    > na 3/4 widnieje kwota powiedzmy 500 (wszystko netto). Od jakiej kwoty
    > pracodawca (a później ZUS) powinni mi płacić?? 80% od 1000 czy od 500 ??

    zus nalicza na podstawie faktycznie wyplaconych wstecz pieniedzy od ktorych
    byla naliczana i wplacana skladka zus.
    Inaczej wyobraz sobie, gdybys podpisal umowe na 10 tys zl i sie przewlegle
    rozchorowal, mimo, ze poprzednio miales 1000 :)

    > pozdrawiam
    >
    > I dziękuję za życzenia powrotu do zdrowia

    ---

  • 5. Data: 2003-12-24 21:49:29
    Temat: Re: zwolnienie a umowa na czas okreslony
    Od: "Alina" <a...@p...one_nospam_t.pl>

    Niestety, ale krzysztofsf udzielił błędnej odpowiedzi, prawdopodobnie nie
    zna zagadnienia.
    Zgodnie z przepisami, wynagrodzenie chorobowe lub zasiłek chorobowy powinien
    być obliczony od aktualnie otrzymywanego wynagrodzenia za 3/4 etatu - 80% za
    pierwsze 90 dni zwolnienia, od 91-ego dnia 100%.
    Pozdrowienia

  • 6. Data: 2003-12-25 03:01:41
    Od: "Jesus" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Alina" <a...@p...one_nospam_t.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    za
    > pierwsze 90 dni zwolnienia, od 91-ego dnia 100%.

    oki, ale ja podpisałem umowę która powinna wejść w życie z dniem 1 kolejnego
    miesiąca, jednak zachorowałem nieprzepracowując ani jednego dnia w wymiarze
    3/4 czyli taki etat wchodzi w życie powiedzmy z dniem 1 grudnia a ja
    zachorowałem 15 listopada czyli pracując jeszcze na pełen etat i dostając
    wynagrodzenie za pełen etat (i w sumie niewiem czy nieudać się do PIPu w
    celu wyjaśnienia ponieważ w sumie podpisałem aneks ale jakby niezdążyłem
    skorzystać). Co w takim przypadku ??

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2003-12-25 16:21:56
    Od: "Alina" <a...@p...one_nospam_t.pl>

> [...]
    > wynagrodzenie za pełen etat (i w sumie niewiem czy nieudać się do PIPu w
    > celu wyjaśnienia ponieważ w sumie podpisałem aneks ale jakby niezdążyłem

    Odpowiedź:
    Oczywiście że najlepiej było zacząć od zasięgnięcia informacji w PIP,
    podając wszystkie istotne dla sprawy szczegóły Twojej umowy o pracę (które
    dawkujesz w kolejnych zapytaniach), a nie oczekiwać odpowiedzi od
    Grupowiczów, którzy doradzają "z dobrego serca", najczęściej nie znając
    obowiązujących przepisów.
    Niestety, ale znów nie mam dla Ciebie dobrej wiadomości. Przyjmując podane
    przez Ciebie hipotetyczne dane dot. aneksu do umowy o pracę, to za
    zwolnienie lekarskie do końca listopada br. otrzymasz 80% średniego
    wynagrodzenia z 6 miesięcy poprzednich (maj - październik br.), natomiast za
    zwolnienie lekarskie od 1 grudnia br. podstawą do obliczeń będzie
    wynagrodzenie zapisane w aneksie obowiązującym od 1 grudnia br.
    Najlepiej jednak w tej sprawie skontaktuj się z ZUS Wydział Zasiłków
    Chorobowych, aby uzyskać potwierdzenie powyższego.
    Zaczynam jednak odnosić wrażenie, że gdybyś od 1 grudnia br. otrzymał
    znaczną podwyżkę, to wcale nie byłoby problemu z Twoją chorobą.

    Pozdrawiam świątecznie

    ali

  • 8. Data: 2003-12-26 12:12:02
    Od: "Jesus" <j...@w...pl>

    > Zaczynam jednak odnosić wrażenie, że gdybyś od 1 grudnia br. otrzymał
    > znaczną podwyżkę, to wcale nie byłoby problemu z Twoją chorobą.

    Serdeczne dzięki za wszelkie info, może faktycznie najlepiej zasięgnąć
    opinii u źródła (ZUS) a co do choroby to niestety już 4 mies w międzyczasie
    ludzie dostali podwyżki a ja w dalszym ciągu niemogę wrócić do pracy co
    prawdopodobnie (a nawet napewno) zaowocuje nieprzedłużeniem umowy i nie jest
    to działanie zamierzone z mojej strony i wiele bym dał żeby znowu tam
    pracować

    i ja również świątecznie pozdrawiam

  • 9. Data: 2003-12-26 18:50:22
    Od: "Alina" <a...@p...one_nospam_t.pl>

    Następne wyjaśnienia po kolejnej dawce informacji:
    Zasiłek chorobowy przysługuje do 180-ego dnia ciągłego zwolnienia
    lekarskiego (nie uwzględnia się przerw poniżej 60 dni).
    Jeżeli chorujesz już 4 miesiące, to powinieneś mieć inny problem. Przed
    upływem 120 dni zwolnienia lekarskiego pracodawca winien Ci doręczyć wniosek
    o przedłużenie wypłaty zasiłku chorobowego do 270 dni. Wniosek potwierdzony
    przez pracodawcę przedstawiasz swojemu lekarzowi. Jeżeli lekarz przychyli
    się do takiego wniosku, to składasz wniosek w swoim oddziale ZUS i czekasz
    na decyzję lekarza orzecznika.
    Jeżeli pracujesz w prywatnej firmie, to podczas zwolnienia lekarskiego
    raczej nie zawrze z Tobą następnej umowy o pracę. Ale w tej sytuacji dobrze
    byłoby przeprowadzić jakieś dyplomatyczne rozmowy z pracodawcą, aby po
    uzyskaniu zdolności do pracy przyjął Cię z powrotem. Twoim atutem jest to,
    że zgodziłeś się bez wypowiedzenia, za porozumieniem stron przyjąć gorsze
    warunki płacowe, co teraz niekorzystnie odbije się na zasiłku chorobowym, a
    koszty leczenia są niemałe.
    Można również poprosić pracodawcę o anulowanie aneksu do umowy o pracę,
    który ma obowiązywać dopiero od następnego miesiąca. Pracodawca nic na tym
    nie straci, bo od 34-ego dnia zwolnienia lekarskiego zasiłek chorobowy jest
    wypłacany ze środków ZUS.
    Ale najważniejsze to skutecznie się leczyć, żeby być zdrowym, i mieć
    nadzieję, że wkrótce tak będzie.

  • 10. Data: 2003-12-26 19:06:23
    Od: "Jesus" <j...@w...pl>

    > Ale najważniejsze to skutecznie się leczyć, żeby być zdrowym, i mieć
    > nadzieję, że wkrótce tak będzie.

    dzieki za wszelkie info, zobaczymy jak to bedzie, pogadac niezaszkodzi, jak
    to się mówi pozyjemy zobaczymy