PracaGrupypl.praca.dyskusjeprzyszłośc etatu › Re: przyszłośc etatu
  • Data: 2005-04-17 10:18:07
    Temat: Re: przyszłośc etatu
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "T.Omasz" <t...@f...pl> napisał w wiadomości
    news:opspdeqjfhz2c1mg@blaster...

    > A w interesie przedsiębiorców nie leży, ponieważ zmniejszenie bezrobocia
    > podwyższa koszty pracy i zmniejsza dostępność kandydatów na pracowników.
    > Ale zostawmy to (chwilowo).

    Nie zostawmy :). Zbyt wysokie bezrobocie jest korzystne wlasciwie tylko dla
    branz zatrudniajacych duze ilosci nisko wykwalifikowanych pracownikow za
    niewielka place - np. supermarketow, bo moga oferowac zle warunki i bez
    problemu wymieniac pracownikow. Dla przedsiebiorcow z branz wymagajacych
    kwalifikacji lub firm chcacych znalezc zaangazowanego pracownika bezrobocie
    powoduje problemy typu przylazenie na rekrutacje mnostwa ludzi szukajacych
    jakiejkolwiek pracy, a nie takich, ktorzy swiadomie wybrali branze i firme;
    wysokie bezrobocie oznacza tez problemy ze zbytem produktow, bo
    spoleczenstwo jest ubozsze, a rozwoj gospodarczy -przez nie wykorzystanie
    zasobow ludzkich gospodarki - wolniejszy, do tego panstwo w takiej sytuacji
    szuka nowych metod obskubania pracujacych i przedsiebiorcow podatkami na
    utrzymanie tej rzeczy bezrobotnych, przez co rosna koszty pracy i pracodawce
    stac na zatrudnienie mniejszej ilosci ludzi. Pracownicy chcieliby miec
    bezrobocie bliskie 0%, firmy w okolicach kilku czy dziesieciu, ale
    generalnie sie zgadzaja, ze 20% to za duzo.

    > Interesy grupowe są - niejako z definicji - sprzeczne z dobrem ogólnym.
    > Jeśli ktoś twierdzi, że chce zniesienia ograniczeń kodeksowych _w celu_
    > zmniejszenia bezrobocia, to jest to dla mnie zwykłe mydlenie oczu
    > publiczności.

    Dobrze: nie w celu, ale bylby to skutek uboczny - pozytywny i dla wiekszosci
    spoleczenstwa bardzo wazny. Celem z punktu widzenia przedsiebiorcow jest
    oczywiscie wzrost zyskow dzieki zmniejszeniu pienieznych i niepienieznych
    kosztow pracy.

    I.