PracaGrupypl.praca.dyskusje › nadgodziny - jak liczyć w tym przypadku?

  • 1. Data: 2007-05-03 08:46:32
    Temat: Re: nadgodziny - jak liczyć w tym przypadku?
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:1wsbdqd601d94.yujftdorjqo6$.dlg@40tude.net Artur
    <s...@r...pbz> pisze:

    > Wskażesz taki zapis?
    > Bo według mnie (i KP) są wskazane przypadki kiedy praca w nadliczbowych
    > *może* być konieczna, właśnie art 151 §1 określa kiedy to może nastąpić.
    > Także proszę nie wmawiać rzeszy "najemnych" że nie mają prawa odmówić ;)
    Co do zasady - _zawsze_ mają prawo odmówić.
    Natomiast przepis jest po części niejasny (to częste w ułomnym polskim
    prawie od lat tworzonym przez dyletantów i marnych kauzyperdów, w dodatku
    pozostających zazwyczaj pod wpływem doraźnych nacisków politycznych).
    Ewentualne spory powstałe na gruncie rozbieżnych interpretacji tego zapisu
    rozstrzygać będzie zapewne sąd pracy.

    --
    Jotte

  • 2. Data: 2007-05-03 08:59:07
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:f1cpg6$3tj$1@inews.gazeta.pl Alien
    <l...@g...pl> pisze:

    > Wprost nie, ale obowiązek ten jest wyprowadzony z art. 100 par.1
    Przez kogo jest wyprowadzony?

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2007-05-03 09:29:22
    Temat: nadgodziny - jak liczyć w tym przypadku?
    Od: "cruiser" <b...@a...pl>

    Witam,

    Mam prośbę o pomoc, jak w poniższych przypadkach powinienem obliczać
    wynagrodzenie za pracę w nadgodzinach :

    1. Mój wymiar dobowy to 8 godz. Pracuję pon-pt.

    2. Czasem zdarzają się akcyjne sytuacje i pracujemy w soboty i/lub
    niedziele.
    Czy cała sobota to dla mnie praca w nadgodzinach,a zatem liczę czas
    przepracowany x 1,5 (a od 22-6 - x 2) ? Natomiast, czy cała niedziela jest
    liczona x 2 ? Dodatkowo za niedzielę (oprócz pieniędzy), muszę dostać dzień
    wolny (za sobotę też)?

    Każda godzina w tygodniu roboczym (pon-pt), jest mnożona przez 1,5 ?

    3. Jak liczyć jeśli na miejsce imprezy organizowanej przez firmę muszę
    dojechać (służbowy transport). Czy czas dojazdu też wliczam do czasu pracy ?

    4. Czy jeśli pracodawca proponuje wynagrodzenie ustalone przez siebie (nie
    odpowiadające kwocie za nadgodziny), mogę odmówić pracy w czasie, który jest
    dla mnie czasem ponad standardowy wymiar - sob / niedziela - zgodnie z KP ?

    Dziękuję bardzo za wszelką pomoc.

  • 4. Data: 2007-05-03 09:33:44
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:f1cqrq$7a1$2@inews.gazeta.pl Alien
    <l...@g...pl> pisze:

    > np. http://www.bhp.org.pl/modules.php?name=News&file=art
    icle&sid=952
    Eee tam, nie wystarczy nazwać się ekspertem (i to bezimiennym) aby nim się
    stać.
    Takich "ekspierdów" to na pęczki, nie wierz we wszystko, co czytasz.
    Niemniej ten artykulik nie zawiera IMO jakichś ewidentnych błędów (choć
    niektóre sformułowania rażą potocznym językiem, a część przywoływanych
    orzeczeń jest delikatnie mówiąc - "nieświeża") poza jednym - pracownik
    _zawsze_ może zakwestionować polecenie pracodawcy i zawsze może zażądać
    wydania polecenia na piśmie. Bezsensowne i mylące są dywagacje nt "kiedy
    pracownik może powiedzieć nie", raczej należałoby się skupić na opisie
    możliwych konsekwencji takiej sytuacji.

    Pojęcie "szczególnych potrzeb pracodawcy" jest - jak pisałem - nieprecyzyjne
    i ocenne. W takich przypadkach szczególnie często konieczne jest odwołanie
    się do postępowania sądowego. Ale nawet SN nie stanowi ostatecznej instancji
    gdyż Polska jest sygnatariuszem układów i porozumień międzynarodowych,
    pozwalających obywatelowi kwestionować i zaskarżać jego (SN) postanowienia.

    --
    Jotte

  • 5. Data: 2007-05-03 10:13:27
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    cruiser napisał(a):
> [...]
    > Czy cała sobota to dla mnie praca w nadgodzinach,a zatem liczę czas
    > przepracowany x 1,5 (a od 22-6 - x 2) ? Natomiast, czy cała niedziela

    Cała sobota jest liczona jako nadgodziny, wg mnie przez 8 godzin
    pracy w sobote 50%, ponad 8 godzin - 100%

    > jest liczona x 2 ? Dodatkowo za niedzielę (oprócz pieniędzy), muszę
    > dostać dzień wolny (za sobotę też)?

    Nadgodziny za pracę w niedzielę - 100%. Ale jeśli w zamian za ten
    dzień pracodawca oddał Ci dzień wolny w tygodniu (w odpowiednim
    terminie), to otrzymujesz za pracę normalną stawkę godzinową, nie są to
    wtedy nadgodziny.

    Ani za sobotę, ani za niedzielę nie musisz dostać dnia wolnego. A jak
    dostaniesz, to nie będą to już nadgodziny.

    > Każda godzina w tygodniu roboczym (pon-pt), jest mnożona przez 1,5 ?

    W tygodniu każda godzina jest mnożona przez 1,5, jeśli przekracza
    Twój dobowy wymiar czasu pracy (8h)

    > 3. Jak liczyć jeśli na miejsce imprezy organizowanej przez firmę muszę
    > dojechać (służbowy transport). Czy czas dojazdu też wliczam do czasu
    > pracy ?

    Delegacja? Czy to samo miasto?

> [...]
    > (nie odpowiadające kwocie za nadgodziny), mogę odmówić pracy w czasie,
    > który jest dla mnie czasem ponad standardowy wymiar - sob / niedziela -

    Hmmm. Raczej powinieneś pracować, mając jednocześnie roszczenie o
    zapłatę kwot wynikających z KP. Jeśli pracodawca nie płaci ->
    rozwiązanie umowy z jego winy bez wypowiedzenia z zachowaniem prawa do
    odszkodowania.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 6. Data: 2007-05-03 10:14:24
    Od: Alien <l...@g...pl>

    cruiser napisał(a):
> [...]
    > przepracowany x 1,5 (a od 22-6 - x 2) ? Natomiast, czy cała niedziela
    > jest liczona x 2 ? Dodatkowo za niedzielę (oprócz pieniędzy), muszę

    Za pracę w sobotę i niedziele nie będące dla pracownika dniem pracy
    należy się cały dzień wolny choćbyś przepracował tylko 1h. Jeżeli nie ma
    możliwości oddania dnia wolnego, to za pracę w sobotę powinieneś dostać
    100% dodatek za pierwsze 8h i 50% za każdą kolejną (o ile nadgodziny te
    nie wystąpiły w porze nocnej).
    Za pracę w niedzielę... i tu są dwie interpretacje. Jedni stosują się do
    wykładni PIPu (dwa dodatki po 100%), inni respektują wyrok Sądu
    Najwyższego (jeden dodatek 100%)

    > Każda godzina w tygodniu roboczym (pon-pt), jest mnożona przez 1,5 ?

    Nie. Jeśli to pracodawca chcę Ci udzielić czasu wolnego za nadgodziny to
    robi to w stosunku 1 do 1,5. Czyli za każdą nadgodzinę, 1,5h czasu wolnego.

    > 3. Jak liczyć jeśli na miejsce imprezy organizowanej przez firmę muszę
    > dojechać (służbowy transport). Czy czas dojazdu też wliczam do czasu
    > pracy ?

    Hehe, a od kiedy to dojazd na imprezę można potraktować jako pracę ? :)
    Nawet jeśli firmowa :)

> [...]
    > (nie odpowiadające kwocie za nadgodziny), mogę odmówić pracy w czasie,
    > który jest dla mnie czasem ponad standardowy wymiar - sob / niedziela -

    Jeśli proponuje lepiej niż w KP to ok, jeśli mniej to łamie prawo. Wg KP
    nie możesz odmówić pracy w godz. nadl. W praktyce można wszystko..tylko,
    że nie koniecznie będziesz pracował jeszcze w tej firmie.

    --
    http://8nostromo.blogspot.com/

  • 7. Data: 2007-05-03 10:17:29
    Od: Alien <l...@g...pl>

    Liwiusz napisał(a):

    > Cała sobota jest liczona jako nadgodziny, wg mnie przez 8 godzin pracy
    > w sobote 50%, ponad 8 godzin - 100%

    Pozwolę sobie, nie zgodzić się :)

> [...]
    >
    > Ani za sobotę, ani za niedzielę nie musisz dostać dnia wolnego. A jak
    > dostaniesz, to nie będą to już nadgodziny.

    Nie musisz ale powinieneś (w pierwszej kolejności)

    > W tygodniu każda godzina jest mnożona przez 1,5, jeśli przekracza Twój
    > dobowy wymiar czasu pracy (8h)

    Ponownie, nie zgadzam się. Jeśli pracownik składa wniosek o odbiór
    nadgodzin to mamy 1:1

    --
    http://8nostromo.blogspot.com/

  • 8. Data: 2007-05-03 10:19:04
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Alien napisał(a):

    > Za pracę w sobotę i niedziele nie będące dla pracownika dniem pracy
    > należy się cały dzień wolny choćbyś przepracował tylko 1h. Jeżeli nie ma

    Poproszę o podstawę prawną obowiązku udzielania dnia wolnego za pracę
    sobotę.

    L.

  • 9. Data: 2007-05-03 10:22:39
    Od: Alien <l...@g...pl>

    Liwiusz napisał(a):

    > Poproszę o podstawę prawną obowiązku udzielania dnia wolnego za pracę
    > sobotę.
    >
    > L.

    Proszę bardzo: Art. 151 ze znaczkiem 3.

    --
    http://8nostromo.blogspot.com/

  • 10. Data: 2007-05-03 11:47:54
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:f1d1lu$o9$1@inews.gazeta.pl Alien
    <l...@g...pl> pisze:

    > No cóż, to zależy czy ktoś siebie uważa za eksperta czy nie. Ja siebie nie
    > uważam i dlatego odwołuje się do mądrzejszych ode mnie.
    To bardzo słuszna postawa. Tak trzymaj.

    > Jestem ciekawy tylko czy sam wyprowadziłbyś taką interpretację z art. 100,
    Tylko częściowo. Bowiem poza oczywistymi nieścisłościami wynikającymi z
    operowania nieporofesjonalnym językiem, nieznany "ekspierd" zamieszcza w tej
    "interpretacji" m.in. takie taką tezę:
    "Co więcej, zlecenie pracy w godzinach nadliczbowych wiąże pracownika nie
    tylko wówczas, gdy zlecono mu pracę zgodną z umówionym rodzajem, lecz
    również wtedy, gdy zlecono mu pracę innego rodzaju (wyrok SN z 1 sierpnia
    1990 r. I PRN 7/90, niepublikowany)."
    Po pierwsze trudno za wykładnię prawną uznać orzeczenie niedostępne w
    powszechnym odbiorze.
    Po drugie - i znacznie ważniejsze - pracodawca nie ma prawa nakazać
    pracownikowi wykonywania pracy innego rodzaju niż określona w umowie. Nie
    tylko z powodów czysto cywilnych, ale i związanych z BHP.

    > bo dla mnie jest to jasne i czytelne.
    Nie mogę ponosić za to wrażenie odpowiedzialności.

    > Nie mnie to oceniać.
    Przecież nikt cię nie zmusza.

    > Nie wiem czy się ze mną zgodzisz ale w ten sposób można zanegować prawie
    > wszystko, bo zawsze można się odwołać do wyższej instancji.
    Instytucja odwołania jest istotą postępowania mającego cechy zbliżonego do
    sprawiedliwego i obiektywnego.
    Niemniej procedury odwoławcze nie są nieskończone. W którymś momencie
    nastąpi koniec takich możliwości.

    --
    Jotte