PracaGrupypl.praca.dyskusje › jak to z tym rownouprawnieniem kobiet na rynku pracy w Polsce jest

  • 41. Data: 2003-12-14 22:49:26
    Temat: Re: jak to z tym rownouprawnieniem kobiet na rynku pracy w Polsce jest
    Od: "MC" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Mateusz Wójcik" <b...@R...student.uci.agh.edu.pl> napisał
    w wiadomości news:bribm1$8b2$1@news.onet.pl...

> [...]
    > niedawno (okolo miesiaca temu) w firmie, gdzie pracuje kolezanka doszlo
    > do nastepujacej sytuacji:
    >
    > Dziewczyna od okolo 3 miesiecy naciskala na szefa aby podpisal z nia
    > umowe o prace (dotychczas pracowala na zlecenie). W koncu sie zgodzil
    > (dziewczyna wynegocjowala jeszcze podwyzke etc... ale to juz mniej
    > wazne). I tydzien po podpisaniu tej umowy oznajmila szefowi, ze jest w
    > ciazy (pierwsze miesiace - jeszcze nie widac) i niedlugo idzie na
    > macierzynski, bo costam. No i facet juz dobrze sie zastanowi zanim

    Nie wiem dlaczego obciążasz tą sytuacja kobietę. Chłop tez sie inteligencja
    nie popisał.

  • 42. Data: 2003-12-15 13:36:50
    Od: "mangha" <m...@c...pl>

    Krzyki na temat męskiego szowinizmu niestety pojawiają się jako
    kontrargument zwykle tylko po męskiej stronie. Szczerze mówiąc, nie
    spotkałam kobiety, która miałaby do zarzucenia mężczyznom szowinizm.
    Chyba, że był to wyraźny żart.

    Co do faworyzowania kobiet przez prawo pracy - ja tak tego nie widzę.
    Owszem, jest zapis o niemożności zwolnienia kobiety w ciąży. Moim
    zdaniem jest to zapis błędny i powinien dotyczyć tylko takiego
    przypadku, kiedy kobieta jest zwolniona tylko ze względu na fakt
    ciąży. To by wystarczająco ją chroniło. Nie mam innego faworyzowania
    kobiety przez prawo. W kodeksie pracy nie ma rozróżnienia przepisów ze
    względu na płeć.

    Wszelkie zasiłki dla kobiet w ciąży i po urodzeniu są wypłacane z
    ZUS-u, a nie z kieszeni pracodawcy. Urlop wychowaczy może być
    przydzielony zarówno kobiecie, jak i mężczyźnie. W sytuacji, gdy młoda
    matka zarabia więcej niż ojciec dziecka, zwykle to on idzie na
    wychowawczy. Osobiście też znam takie przypadki.
    Poza tym w tych czasach kobiety, które na to stać, wynajmują opiekunki
    i pracują, jeśli w ogóle mają pracę. W wielu przypadkach teściowa
    zastępuje niańkę. Urlop wychowawczy nie jest problemem pracodawcy -
    młode kobiety zdają sobie sprawę, jak traktowana jest przez obecnych i
    potencjanych pracodawców "przerwa w życiorysie" i często z tego
    względu decydują się pracować (a także ze względu na śmieszną wysokość
    zasiłku wychowawczego), dziecko powierzyć opiece innym. Co więcej,
    mówi się, że takie zachowanie w Polsce urasta do problemu społecznego
    (dzieckko prawie że od urodzenia praktycznie nie jest wychowywane
    przez matkę).

    Ustawy o równouprawnieniu nadal nie ma. Chociaż "wisi" w sejmie od
    wielu lat. W zeszłym roku w końcu wzięto ją pod obraty, sejm odrzucił
    w niejasnych okolicznościach.

    Czy ta ustawa jest potrzebna? Tak, ponieważ, jak pokazują statystyki,
    istnieje problem dyskryminacji płci. W szczególności dotyczy on kobiet
    na rynku pracy.

    Po co ta ustawa jest potrzebna? Nie po, żeby wyróżniać jedną ze płci,
    ale po to, żeby w przypadku dyskryminacji np. kobiety, np. w miejscy
    pracy czy w szkole, istniały paragrafy prawne, które umożliwiłyby
    tejże kobiecie pociągnięcie sprawcy do odpowiedzialności.
    Chodzi tu o jawne przypadki dyskryminacji.
    Komu zaszkodzi ta ustawa? To poważne pytanie. Bo oczywiście nie
    zaszkodzi nikomu. Natomiast pomoże osobom dyskryminowanym ze względu
    na płeć w uzyskaniu narzędzi w walce z tą dyskryminacją.

    Czasami zastanawiam się Nina, czy Ty w ogóle czytasz te posty, na
    które odpowiadasz...

    --
    mangha

    Might as well go for a soda, done with your bones so done with the
    knives
    It's a good old time if you don't mind the smell and don't mind the
    flies!

  • 43. Data: 2003-12-15 15:40:41
    Od: mnie tu nie ma <m...@p...com.pl>

    mangha wrote:
> [...]
    > przypadku, kiedy kobieta jest zwolniona tylko ze względu na fakt
    > ciąży. To by wystarczająco ją chroniło. Nie mam innego faworyzowania
    biologia nas rozroznila, zadne przepisy ani regulacje tego nie zmienia!
    co z tego, ze zus czy ktolowiek przejmie od pracodawcy te obciazenia,
    jezeli po prostu kobieta ma o jeden powod wiecej zeby na bardzo dlugo
    zniknac z firmy? dla malych firm utrata 1 pracownika na 3 miesiace to
    katastrofa.
    wiesz, gdyby zus na ten czas przysylal do firmy innego pracownika o
    identycznych kwalifikacjach, WTEDY byloby ok. ale to jest niemozliwe,
    niestety...

    mnietuniema

  • 44. Data: 2003-12-15 15:46:37
    Od: "Brodek" <b...@W...gazeta.pl>

    mangha <m...@c...pl> napisał(a):
    > Co do faworyzowania kobiet przez prawo pracy - ja tak tego nie widzę.

    Załóż firmę...

> [...]
    > przypadku, kiedy kobieta jest zwolniona tylko ze względu na fakt
    > ciąży. To by wystarczająco ją chroniło. Nie mam innego faworyzowania

    A kto salomonowym wyrokiem byto rozsądzał. Twój postulat jest nierealny.

    > kobiety przez prawo. W kodeksie pracy nie ma rozróżnienia przepisów ze
    > względu na płeć.

    Tak, ale to kobieta zachodzi w ciąże i obecnie w bardzo, bardzo wielu
    przypadkach oznacza to niestety 35 dni zwolnienia z kieszeni pracodawcy. Ja
    wiem, że często tragedią dla nich jest, że one muszą iść na zwolnienie, ale
    nie zmienia to faktu, że ja za to płacę.
    Nawet jeśli wszystko jest w porządku to jak już napisałem w jednym z postów
    nie posadzę dziewczyny w ciąży na cały dzień przed komputerem, bo -
    niezależnie od przepisów - nie chcę mieć na sumieniu ani jej ani jej dziecka.
    A nie ma u mnie pracy dla ludzi, którzy nie siedzą za komputerem. Na 3-5 dni
    porządkowania papierów by się znalazło, ale nie dłużej. Znów więc jestem
    zmuszony płacić dziewczynie, która nie wykonuje _żadnej_ przynoszącej firmie
    przychód pracy.

    > Wszelkie zasiłki dla kobiet w ciąży i po urodzeniu są wypłacane z
    > ZUS-u, a nie z kieszeni pracodawcy. Urlop wychowaczy może być

    J.w.

    > przydzielony zarówno kobiecie, jak i mężczyźnie. W sytuacji, gdy młoda
    > matka zarabia więcej niż ojciec dziecka, zwykle to on idzie na
    > wychowawczy. Osobiście też znam takie przypadki.

    Ja też znam. Ale to wyjątki.

    > Poza tym w tych czasach kobiety, które na to stać, wynajmują opiekunki
    <ciach>
    > przez matkę).

    Wiem, że tak może być. Tak było z moim własnym synem. Siedział z opiekunką od
    trzeciego miesiąca.
    Ale skąd ja mogę wiedzieć przyjmując dziewczynę do pracy jak ona się zachowa
    po urodzeniu dziecka?!! Nie wolno mi o to pytać a nawet gdybym tozrobił, to
    przecież odpowiedź jej później do niczego nie zobowiązuje.
    Zwróć uwagę, że dla mnie dziewczyna wracająca po 8-10 miesiącach nieobecności
    też jest problemem, bo ja _musiałem_ już kogoś na jej miejsce przyjąć. A więc
    przychodzi i dostaje na dzień dobry wypowiedzenie. I znów płacę jej przez
    okres wypowiedzenia a jeśli jeszcze odwoła się do sądu pracy to być może i
    dłużej...
    Formalnie więc może i kodeks nie rozróżnia kobiet i mężczyzn, ale niestety w
    praktyce przy obecnym podejściu wielu kobiet traktujących pracodawcę jak
    dojną krowę (zachęcam do poczytania postów na tej grupie: panienka już
    planuje ciążę tak, by zdążyć w okresie czasowego zatrudnienia, najpierw
    doprowadza do zmiany umowy ze zlecenia na umowę o pracę a tydzień później
    informuje o ciąży...) ta różnica jest..

    > Ustawy o równouprawnieniu nadal nie ma. Chociaż "wisi" w sejmie od
    > wielu lat. W zeszłym roku w końcu wzięto ją pod obraty, sejm odrzucił
    > w niejasnych okolicznościach.

    Obawiam się, że problem nie leży w ustawach a w roszczeniowej postawie wielu
    kobiet. A tracą na tym wszystkie...

    > Czy ta ustawa jest potrzebna? Tak, ponieważ, jak pokazują statystyki,
    > istnieje problem dyskryminacji płci. W szczególności dotyczy on kobiet
    > na rynku pracy.

    Śmiem twierdzić, że w wielu przypadkach kobiety (jako grupa) same sobie są
    winne. Jeden numer wykręcony przez przedstawicielkę płci pięknej kosztujący
    pracodawcę trochę grosza i od razu na inne patrzy podejrzliwie.

> [...]
    > tejże kobiecie pociągnięcie sprawcy do odpowiedzialności.
    > Chodzi tu o jawne przypadki dyskryminacji.

    Słońce moje najdroższe,
    (przepraszam, że poufale, ale aż mnie tą wiarą w paragrafy rozbawiłaś)
    Czy myślisz, że sk...owi, który w rejonie bezrobocia wyrywa sobie co dzień
    jakąś inną panienkę "z hali", by się z nią "zabawić" na zapleczu taka ustawa
    w czymś przeszkodzi?.. Czy myślisz, że pracodawca, który nie będzie chciał
    zatrudnić kobiety będzie się przejmował ustawą? Zawsze znajdzie
    wytłumaczenie. Najwyżej się więcej napisze, że to niby faceci byli lepsi. A
    może zadekretują, że trzeba mieć w firmie po 50% kobiet i mężczyzn?!! Za 15
    złotych od sztuki będzie można kupować oświadczenia kobiet, które "odmówiły"
    pracy na oferowanym stanowisku..

    > Komu zaszkodzi ta ustawa? To poważne pytanie. Bo oczywiście nie
    > zaszkodzi nikomu. Natomiast pomoże osobom dyskryminowanym ze względu
    > na płeć w uzyskaniu narzędzi w walce z tą dyskryminacją.

    Ustawa "antydyskryminacyjna" zaszkodzi kobietom.
    Jeśli przyjmując kobietę poza wyżej wymienionymi zagrożeniami związanymi np.
    z ciążą i dziećmi będę jeszcze ryzykował, że za rok, czy dwa oskarży mnie ona
    o dyskryminację, bo jej kolega dostaje wyższe wynagrodzenie lub też wydaje
    jej się, że jej kolega dostaje wyższe wynagrodzenie to jaka jest z mojego
    punktu widzenia najbardziej racjonalna strategia?
    Tak, zgadza się, nie przyjmować jej. Bo wtedy prawdopodobieństwo, że będzie
    się skarżyć zaraz nieudanej dla niej rekrutacji jest najmniejsze..

    > Czasami zastanawiam się Nina, czy Ty w ogóle czytasz te posty, na
    > które odpowiadasz...

    Tak, czytam.
    Jednak poza ogólnikami nie widzę w nich żadnych konkretów.
    Znam za to dokładnie sprawę z własnego podwórka, bo 2/3 pracowników u mnie to
    kobiety przy średniej wieku ca 24-26 lat (dokładnie nie liczyłem). Akurat
    taka specyfika, że kobiety się generalnie lepiej sprawdzają. Wiem więc
    również, ile będzie mnie kosztowała ewentualna ciąża każdej z nich. W pewnym
    sensie będę im nawet pomagał, bo wszystkie mają opłaconą opiekę przedporodową
    w Medicover a część (ta dla mnie istotniejsza) również poród i opiekę
    położniczą tamże. Na pewno będzie to opieka na bardzo dobrym poziomie.
    Co nie zmienia postaci rzeczy - dla mnie każda ciąża to koszt i jeśli
    przyjmuję nowego pracownika to wybierając dziewczynę muszę mieć pewność, że
    jest na tyle lepsza od ewentualnego kandydata, by tę różnicę pokryć.

    Pzdr
    Brodek

  • 45. Data: 2003-12-15 17:08:41
    Od: "Teq" <z...@p...onet.pl>

    "Brodek" <b...@W...gazeta.pl> wrote in message
    > Tak, czytam.

    Rozdwojenie jazni jakies czy co ? ;PP

    Teq

  • 46. Data: 2003-12-15 18:34:36
    Od: "mangha" <m...@c...pl>

    Użytkownik "Brodek" <b...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    Masz rację - jest tak, jak napisałeś, tak właśnie wygląda praktyka.
    Niedobra praktyka.

    Jednak nie możemy odmawiać kobietom i mężczyznom prawa (PRAWA - czyli
    także ustawy) do równouprawnienia tylko ze względu na "cele
    praktyczne". Często właśnie takich argumentów używają reżimy tłumacząc
    brak ochrony praw człowieka...

    --
    mangha

    Do what thou wilt shall be the whole of the Law.

  • 47. Data: 2003-12-15 19:14:17
    Od: Piotr Hosowicz <n...@i...domain.net>

    mangha wrote:

    > I to jest właśnie dyskryminacja. Mam nadzieję, że w przyszłości w
    > Polsce nie będzie dyskryminacji kobiet ze względu na płeć. Stany są
    > doskonałym przykładem, że jest to możliwe.

    Jaka cholerna dyskryminacja ? Jest wolność umów, a przynajmniej powinna
    być, do tego się powinno zmierzać. Pretensje - jak chcesz - to możesz
    mieć do losu, że się urodziłaś kobietą. Albo się wysterylizuj i obnoś
    się na interview z zaświadczeniem. Pracodawca płaci, więc formułuje
    wymagania - jak dla mnie jest to naturalne. I tyle. Uwierz, to nie jest
    żaden spisek :-) - to naturalny porządek rzeczy. On się oczywiście
    wybitnie nie podoba różnej maści lewakom, feminazistkom i kondomiarzom,
    oni by chcieli dyktować odgórnie wszystkim jakie umowy i na jakich
    warunkach mają zawierać - w imię jakiś tam bredni (to oficjalnie), a tak
    naprawdę dlatego że mają dwie lewe ręce albo tłuką na tym kasę (to w
    rzeczywistości).

    Aha, i żeby było jasne o czym mówię : to lewaki wymyuśliły system, w
    ramach którego Panie spotykają się z niezbyt taktownymi pytaniami o
    plany małżeńskie, macierzyńskie etc. Gdyby była wolność umów to po
    prostu pracodawca powiedział by Ci - "OK, ma Pani tę pracę, tu jest
    klauzula do umowy, która głosi, że w razie zajścia w ciążę firma wymaga
    od Pani kwoty równej rocznym zarobkom. Pod to - wekselek.". I ciao. I
    jest już na Twojej głowie, żebyś nie zaszła w ciążę. Zamiast tego
    czerwone debile wymyśliły kodeksy pracy, opełnomocników d/s
    "równouprawnienia" - i w efekcie jest, jak jest.

    No, to w następnych wyborach już będziesz wiedziałą, żeby nie głosować
    na LSD. Bo oni mają właśnie takie bolszewickie pomysły.

    I nie wykręcaj kota ogonem : nie jest to różnicowanie (rzekomą
    "dyskryminację" już omówiliśmy) ze względu na płeć, bo pracodawcę w
    dużej części możliwych zawodów guzik obchodzi Twoja płeć. Ważne jest po
    prostu ryzyko związane z zatrudnieniem.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Hosowicz

  • 48. Data: 2003-12-16 00:56:18
    Od: "Nina M. Miller" <n...@p...ninka.net.usun>

    On Mon, 15 Dec 2003 14:36:50 +0100
    "mangha" <m...@c...pl> wrote:

    [...]

    > Czasami zastanawiam się Nina, czy Ty w ogóle czytasz te posty, na
    > które odpowiadasz...

    czytam. ale rowniez mam oczy otwarte i widze, co sie dzieje w
    rzeczywistosci.

    --
    Nina Mazur Miller
    n...@p...ninka.net.usun

  • 49. Data: 2003-12-16 01:02:36
    Od: "Nina M. Miller" <n...@p...ninka.net.usun>

    On Mon, 15 Dec 2003 19:34:36 +0100
    "mangha" <m...@c...pl> wrote:

> [...]
    > także ustawy) do równouprawnienia tylko ze względu na "cele
    > praktyczne". Często właśnie takich argumentów używają reżimy tłumacząc

    "prawo" do "rownouprawnienia" nalezy zaczac od.. skasowania przywilejow
    jakichkolwiek grup.

    juz pisalam i napisze raz jeszcze: gdyby w USA byl taki kodeks pracy jak
    w Polsce (a tu w ogole nie ma zadnego kodeksu, sa tylko rozne prawa
    federalne, reszta zawiera sie w indywidualnej umowie z pracodawca), to i
    dziesiec ustaw antydyskryminacyjnych by nie pomoglo.

    Polska ma w tej chwili kodeks pracy odziedziczony po slodkich czasach
    socjalizmu no i niestety to wylazi na kazdym kroku.

    co z tego ze jakis paragraf mowi cos-tam, jesli nie ma mozliwosci tego
    wyegzekwowac?

  • 50. Data: 2003-12-16 06:25:13
    Od: "Brodek" <B...@r...NIE.ODPOWIADAM.pl>

    Użytkownik "mangha" <m...@c...pl> napisał w wiadomości
    > Masz rację - jest tak, jak napisałeś, tak właśnie wygląda praktyka.
    > Niedobra praktyka.

    Dlaczego niedobra?
    Niedobrą praktyką jest nakładanie na pracodawcę dodatkowych obowiązków lub
    dokładanie mu zagrożeń. Bo oznacza to tylko tyle, że on będzie tak szukał,
    by te obciążenia zmniejszyć.
    Czytałaś post?
    Spróbuj napisać jak przyjmująć do pracy mogę nie rozróżniać kobiet i
    mężczyzn jeśli wynik ekenomiczny w obu przypadkach jest dla mnie różny.
    Poproszę nie o piekne deklaracje o równości ale o trzeźwą i realny przepis
    praktyczny.

> [...]
    > także ustawy) do równouprawnienia tylko ze względu na "cele
    > praktyczne". Często właśnie takich argumentów używają reżimy tłumacząc

    Masz w konstytucji prawo do pracy.
    I co z tego przychodzi bezrobotnym?..
    Nie ma sensu zapisywać w prawie paragrafów, które się kłócą z
    rzeczywistością. Bo to są wtedy tylko puste slogany a nie prawo.

    Zwróć też uwagę, że z ekonomicznego punktu widzenia to ja traktuję równo
    kobiety i mężczyzn: kupuję ich pracę, ich czas i wybieram tę osobę, która za
    określoną stawkę będzie dla mnie pracować najwięcej.
    Tak jak Ty w sklepie pośród towarów o podobnej cenie wybierasz najlepszy lub
    pośród tych o porównywalnej jakości - najtańszy.
    Ty wymagasz, bym w przypadku kobiet za tę samą stawkę wymagał od nich mniej.
    To Ty więc wymagasz dyskryminacji jednej płci...

    Pzdr
    Brodek