PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zawiły aneks do umowy o pracę - proszę o pomoc

  • 1. Data: 2003-07-05 14:00:18
    Temat: Zawiły aneks do umowy o pracę - proszę o pomoc
    Od: "Coval" <c...@w...pl>

    Mam ogromną prośbę do osób biegle posługujących się zasadami prawnymi.
    Pracuję jako serwisant w jednej z wrocławskich firm, w umowie o pracę nie
    miałem wyszczególnionej informacji dotyczącej miejsca wykonywania pracy.
    Często wyjeżdżam na serwisy i instalacje, firma zaproponowała mi podpisanie
    poniższego ANEKSU: "Aneks dotyczy skorygowania błędu na umowie, który
    dotyczy miejsca wykonywania pracy. Miejsce wykonywania pracy wynika z umów
    podpisanych przez "firmę" z klientami, dotyczących instalacji i serwisów
    gwarancyjnych urządzeń.Pozostałe ustalenia pozostają bez zmian". Mam pytanie
    jakie mogą być konsekwencje podpisania powyższego dokumentu. Mam również
    drugie ważne pytanie, czy wyjeżdzając na serwisy, instalacje na terenie
    całego kraju przysługuje mi dieta ?? I czy po podpisaniu powyższego aneksu
    nie bede mógł ubiegać się o diety i nadgodziny ? Ponadto, czy diety i
    nadgodziny do tej pory wypłacone mogą zostać mi cofnięte i odciągnięte z
    wypłaty ?? Czy dojazd do klienta nie będzie w tym wypadku wliczany w godziny
    pracy ??? Bardzo proszę o pomoc, z góry serdecznie dziękuję.

    Z poważaniem

    G.P

  • 2. Data: 2003-07-05 16:15:49
    Temat: Re: Zawiły aneks do umowy o pracę - proszę o pomoc
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    > wypłaty ?? Czy dojazd do klienta nie będzie w tym wypadku wliczany w godziny
    > pracy ??? Bardzo proszę o pomoc, z góry serdecznie dziękuję.

    Podpisując ten aneks wszystko się będzie odbywało jak dotychczas , diety będą
    płatne, nadgodziny Ci też się bedą należeć, na ogół dojazd do miejsca pracy nie
    wlicza się do nadgodzin ale są wyjątki, może u was jest to inaczej ustalone,
    popatrz w regulamin pracy, zapytaj innych serwisantów, chłopie głowa do góry,
    zawsze bedziesz się mógł zwolnić. Pozdrawiam.

  • 3. Data: 2003-07-05 18:12:02
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia 5 Jul 2003 18:15:49 +0200, s...@p...onet.pl
    zakodował:
    >Podpisując ten aneks wszystko się będzie odbywało jak dotychczas , diety będą
    >płatne,

    Właśnie nie. Jeżeli wykonujesz pracę w miejscu wskazanym w umowie o
    pracę, to nie należy Ci się dieta, bo nie jesteś na delegacji.
    Czyli gdy ktoś ma (a były takie przypadki i na tej grupie) jako
    miejsce wykonywania pracy "teren objęty działalnością oddziału
    południowego" - to pracownik firmy z Rzeszowa za pracę w Zakopanem nie
    ma prawa do diety.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 4. Data: 2003-07-06 08:47:44
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    > miejsce wykonywania pracy "teren objęty działalnością oddziału
    > południowego" - to pracownik firmy z Rzeszowa za pracę w Zakopanem nie

    Witam
    Jak się ma do Twojego stwierdzenia poniższy zapis z kp który wszedł w życie z
    dniem 01.01.2003.
    Art. 775. § 1. Pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie
    służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub
    poza stałym miejscem pracy, przysługują należności na pokrycie kosztów
    związanych z podróżą służbową.
    § 2. Minister właściwy do spraw pracy określi, w drodze rozporządzenia,
    wysokość oraz warunki ustalania należności przysługujących pracownikowi,
    zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z
    tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.
    Rozporządzenie powinno w szczególności określać wysokość diet, z uwzględnieniem
    czasu trwania podróży, a w przypadku podróży poza granicami kraju - walutę, w
    jakiej będzie ustalana dieta i limit na nocleg w poszczególnych państwach, a
    także warunki zwrotu kosztów przejazdów, noclegów i innych wydatków.
    § 3. Warunki wypłacania należności z tytułu podróży służbowej pracownikowi
    zatrudnionemu u innego pracodawcy niż wymieniony w § 2 określa się w układzie
    zbiorowym pracy lub w regulaminie wynagradzania albo w umowie o pracę, jeżeli
    pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do
    ustalenia regulaminu wynagradzania.
    § 4. Postanowienia układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub umowy
    o pracę nie mogą ustalać diety za dobę podróży służbowej na obszarze kraju oraz
    poza granicami kraju w wysokości niższej niż dieta z tytułu podróży służbowej
    na obszarze kraju określona dla pracownika, o którym mowa w § 2.
    § 5. W przypadku gdy układ zbiorowy pracy, regulamin wynagradzania lub umowa o
    pracę nie zawiera postanowień, o których mowa w § 3, pracownikowi przysługują
    należności na pokrycie kosztów podróży służbowej odpowiednio według przepisów,
    o których mowa w § 2.
    Jest to przepis bezwzględnie obowiązujący a par. 1 wyraźnie określa kiedy się
    należą się diety. Regulamin wynagradzania dot. diet nie może byc mniej
    korzystny od zapisu ustawowego bo byłby sprzeczny z kp, to wiesz bo z Twoich
    postów wynika ,że znasz prawo pracy.Według mojej oceny na podstawie powyższego
    przepisu należą mu sie diety chociażby w związku z art 8 kp..Pozdrawiam i życzę
    przyjęmnej niedzieli .Tu gdzie mieszkam leje deszcz cały czas.

  • 5. Data: 2003-07-06 09:24:57
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia 6 Jul 2003 10:47:44 +0200, s...@p...onet.pl
    zakodował:

> [...]
    >poza stałym miejscem pracy, przysługują należności na pokrycie kosztów

    Jak masz wpisane w umowie miejsce wykonywania pracy "Polska" to jest
    to Twoje "stałe miejsce pracy" i za pracę w Polsce nie przysługują ci
    diety ani zwroty kosztów.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 6. Data: 2003-07-07 08:23:40
    Od: "Tadeusz Janiszewski" <t...@s...pl>

    W zadnym wypadku nie podpisuj tego!!!!!!

    W tej chwili, jesli Cie firma wysyla z Wroclawia np. do Warszawy wysyla Cie
    w delegacje.
    Nalezy Ci sie w takim wypadku dieta, zwrot kosztow podrozy. Firma musi Ci
    tez zapewnic
    mieszkanie (hotel) w przypadku jesli jestes tam dluzej (np. dwa lub wiecej
    dni).

    W przypadku gdy podpisalbys ten aneks, ktory dla mnie jest delikatnie mowiac
    lekko naciagany, wiec w zadym wypadku nie podpisuj tego.
    Po za tym nie ma czegos takiego jak blad w umowie - to jest bzdura i
    klamstwo.
    Po podspianiu tego aneksu stracilbys diety i wszystko co jest z tym
    zwiazane.
    Firma moglaby Cie wyslac np. na miesiac do Waszawy, a Ty sam musialbys sobie
    zapewnic mieszkanie i wyzywienie.

    pozdrawiam
    TED

  • 7. Data: 2003-07-07 09:52:57
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    Coval <c...@w...pl> napisał(a):

    w umowie o pracę nie
    > miałem wyszczególnionej informacji dotyczącej miejsca wykonywania pracy.

    W KP masz napisane.

    // -------
    Art. 29.
    § 1. Umowa o pracę powinna być zawarta na piśmie, z wyraźnym określeniem
    rodzaju i warunków umowy, a w szczególności powinna określać:

    rodzaj pracy i miejsce jej wykonywania oraz termin rozpoczęcia pracy,
    wynagrodzenie odpowiadające rodzajowi pracy
    // ---------

    Zapewne chodzi tutaj o to, że w umowie o pracę nie było nic napisanego o
    miescu pracy i teraz (może po jakiejś kontroli) coś tam chcą
    dopisac. "Miejsce pracy" nie jest istotne, to raczej taka formalność, z tego
    nic szczególnego nie wynika, możesz taki aneks spokojnie podpisać.

  • 8. Data: 2003-07-07 16:03:56
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 7 Jul 2003 09:52:57 +0000 (UTC), " leszek"
    <s...@N...gazeta.pl> zakodował:

    >dopisac. "Miejsce pracy" nie jest istotne, to raczej taka formalność, z tego

    Mylisz się. W ten sposób możesz się pozbawić diet i zwrotów kosztów
    podruży i zakwaterowania.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 9. Data: 2003-07-07 20:10:42
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Coval napisał:

> [...]
    > podpisanych przez "firmę" z klientami, dotyczących instalacji i serwisów
    > gwarancyjnych urządzeń.Pozostałe ustalenia pozostają bez zmian".

    Będę strzelał - jak firma nie podaje w umowie miejsca wykonywania pracy,
    to pewnie poczytuje się, że miejscem jest siedziba spółki [pewnie jakiś
    wyrok SN na ten temat był]. Dalej też będę strzelał - nie jestem
    zawodowym kadrowcem, a niestety jako modemowiec musiałbym poszukać
    dokładnie w internecie odpowiednich Rozporządzeń [zapewne treść umowy o
    pracę też jest regulowana rozporządzeniam]

    1. Aneks stoi w sprzeczności z art 42 KP, czyli zmianą warunków płacy i
    pracy [miejsca] przy pomocy wypowiedzenia zmieniającego, czyli jest z
    mocy prawa nieważny - kombinowanie typu - "poprawa błędu", na nic sie tu
    nie zda. ;) Oprócz tego, taka konstrukcja jest trochę karkołomna, bo
    uzależnia treść jednej umowy od innej co podpada m.in. pod art 68 KC -
    "Przyjęcie oferty dokonane z zastrzeżeniem zmiany lub uzupełnienia jej
    treści poczytuje się za nową ofertę.", co na język KP tłumaczy się, jako
    nowa umowa. ;)

    2. Art 77(5 par 1 KP wyraźnie wymienia sytuację, kiedy należy się zwrot
    kosztów podróży służbowej - siedziba pracodawcy lub stałe miejsce pracy
    - znów jak dla mnie - zwrot kosztów się należy.

    Jeżeli się nie omyliłem [inni Grupowicze powinni mnie wyprowadzć z błędu
    ;)], to:
    - pracodawca, w swoim mniemaniu [;)] wymyślił szczwany plan, jak ominąć
    dodatkowe koszty;
    - IMO - kłócić się z nim chyba nawet nie ma po co;
    - IMO - ale zbierać kwity, na ewentualną sprawę w Sądzie Pracy jest sens
    - jak rozwiąże umowę, to trochę kasy wpadnie do kieszeni. ;))

    Flyer

  • 10. Data: 2003-07-08 05:46:00
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > pracy [miejsca] przy pomocy wypowiedzenia zmieniającego, czyli jest z
    > mocy prawa nieważny - kombinowanie typu - "poprawa błędu", na nic sie tu

    przecież w tej sytuacji wchodzi w grę porozumienien stron, pracodawca nic nie
    wypowiedział ...(jeszcze).

    > 2. Art 77(5 par 1 KP wyraźnie wymienia sytuację, kiedy należy się zwrot
    > kosztów podróży służbowej - siedziba pracodawcy lub stałe miejsce pracy
    > - znów jak dla mnie - zwrot kosztów się należy.

    niestety nie.

    > Jeżeli się nie omyliłem [inni Grupowicze powinni mnie wyprowadzć z błędu
    > ;)], to:
    > - pracodawca, w swoim mniemaniu [;)] wymyślił szczwany plan, jak ominąć
    > dodatkowe koszty;

    w sumie to nie jest żaden szczwany plan, tylko zmiana warunków pracy.
    Przyjmujesz - pracujesz, nie przyjmujesz - ...
    > - IMO - kłócić się z nim chyba nawet nie ma po co;
    ano nie ma.
    > - IMO - ale zbierać kwity, na ewentualną sprawę w Sądzie Pracy jest sens
    jaka sprawę ?
    > - jak rozwiąże umowę, to trochę kasy wpadnie do kieszeni. ;))
    nie bardzo rozumiem, skąd ta kasa.

    > Flyer
    Paweł