PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa o dzielo z VATem????

  • 11. Data: 2003-12-26 04:41:45
    Temat: Re: Umowa o dzielo z VATem????
    Od: "Brodek" <B...@r...NIE.ODPOWIADAM.pl>

    news:42df.000014d5.3feb8b04@newsgate.onet.pl...
    > Umowy o dzielo/zlecenia i fa VAT to zupelnie rozne kategorie "stosunkow
    > ekonomicznych". Jesli nas ustawodawca zaczyna je mieszac, nalezy
    spodziewac sie
    > oblozenia VATem rowniez i innych umow, w tym umow o prace.

    Mylisz się słonko!!!
    Pamiętaj, że umowa zlecenia juz _jest_ normalnie liczona z VATem jeśli
    zleceniobiorcą jest podmiot gospodarczy. W nowych uregulowaniach chodzi więc
    po prostu o rozszerzenie kategorii podmiotów, które staną się "watowcami"...
    Przy tym obłożenie VATem umowy o pracę byłoby o tyle uzasadnione, że jest to
    de facto umowa kupna-sprzedaży. Pracownik sprzedaje pracodawcy swój czas. I
    znów sama czynność już dawno dla większości kategorii podmiotów VATem jest
    objęta i milibyśmy jedynie rozszerzenie zakresu podmiotowego stosowania
    tegoż podatku..

    pzdr
    Brodek

  • 12. Data: 2003-12-26 14:56:19
    Od: g...@p...onet.pl

    > Użytkownik <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Mylisz się słonko!!!
    > Pamiętaj, że umowa zlecenia juz _jest_ normalnie liczona z VATem jeśli
    > zleceniobiorcą jest podmiot gospodarczy.

    Gdy zleceniobiorca jest podmiot gosp, nie jest to umowa zlecenia w sensie prawa
    podatkowego, a zwykla sprzedaz uslugi, fakturowana fa VAT. Znaczenie umowy w
    sensie KC jest w tym momencie drugorzedne.

    W omawianej zas wczesniej sytuacji mamy do czynienia z zleceniobiorca
    nieprofesjonalista, zmuszanym do doliczania VAT'u do rachunku z tyt wykonania
    umowy o dzielo/zlecenia. Po pobieznym przyjrzeniu sie projektowi ustawy, mozna
    nieco odetchnac (granica 10 tys E), ale....

> [...]
    > objęta i milibyśmy jedynie rozszerzenie zakresu podmiotowego stosowania
    Chyba raczej przedmiotowego? -> o umowy o prace. Ustawa o VAT bardzo
    precyzyjnie okresla, co jest przedmiotem opodatkowania (art. 4 pkt 1 i 2).

    Umowy darowizny (rowniez darowizny na tace) rowniez nalezaloby objac VAT?
    A powszechne ubezpieczenie zdrowotne? A podatek dochodowy? Niby
    nieekwiwalentne, ale "mielibyśmy jedynie rozszerzenie zakresu podmiotowego
    stosowania tegoż podatku". W sumie sam podatek VAT tez mozna by objac VAT... ;)

    pozdrawiam,

    glos

  • 13. Data: 2003-12-26 19:16:38
    Od: "Brodek" <B...@r...NIE.ODPOWIADAM.pl>

> [...]
    > podatkowego, a zwykla sprzedaz uslugi, fakturowana fa VAT. Znaczenie umowy
    > sensie KC jest w tym momencie drugorzedne.

    Ależ w KC spokojnie może być to umowa zlecenia.
    Ta sama umowa zlecenia jaką podpisuje pracownik.

> [...]
    mozna
    > nieco odetchnac (granica 10 tys E), ale....

    Obniża jak i obniżyli próg kas fiskalnych...

    > Umowy darowizny (rowniez darowizny na tace) rowniez nalezaloby objac VAT?

    Ja nie twierdzę, że jest to słuszne rozwiązanie.
    Za to mieści się spokojnie w systemie...
    A co do darowizny to osobiście uważam, że przykładanie tam jakichkolwiek
    podatkw jest czystym złodziejstwem.

    J.w.
    No, może poza tym VATem od VATu..

    Pzdr