PracaGrupypl.praca.dyskusje › Pracodawca Chce Mnie Oszukać! Help...

  • 1. Data: 2006-12-05 19:30:12
    Temat: Pracodawca Chce Mnie Oszukać! Help...
    Od: "_Re_na_ta_" <Renata@bez_spamu.not>

    Witam

    To mój pierwszy post na forum, dlatego witam wszystkich :)
    Mam ogromne problemy z pracodawcą. Proszę Was o pomoc...

    31.01.2007 roku kończy mi się umowa o pracę na czas określony (zawarta na
    rok, wcześniej 3 miesięce umowa na okres próbny, oraz pół roku na czas
    określony).
    Pracodawca nie wywiązuje się ze swoich obowiązków (m.in. nie płaci
    nadgodzin), dlatego nie chcę podpisać z nim kolejnej umowy o pracę.
    W dodatku do umowy o pracę mam zawarty punkt brzmiący:
    "Pracownik zobowiązuje się do przepracowania 3 lat w naszej firmie od daty
    zakończenia ostatniego szkolenia. W przypadku wcześniejszego rozwiązania
    umowy, pracownik zobowiązuje się do pokrycia kosztów tego szkolenia."
    Odbyłam 3 szkolenia, ostatnie w lipcu 2006.

    1)Czy mam zwracać pracodawcy koszty tych szkoleń?
    2)Czy ewentualnie muszę zwrócić pracodawcy tylko koszt ostatniego szkolenia?
    3)Czy do kosztów szkolenia pracodawca ma prawo wliczyć: przeloty, diety,
    noclegi itp.?
    4)Czy pracodawca miał obowiązek przedstawić mi kosztorys przed każdym
    szkoleniem? (Teraz okazało się, że każde szkolenie kosztowało około 10 tys
    PLN - wcześniej było to 1500PLN)
    5)Czy jeżeli przed rozwiązaniem się umowy (wygaśnięciem z upływem
    31.01.2007) nie otrzymam czegoś w rodzaju "zobowiązania do zapłaty" z
    określoną kwotą, to moje zobowiązania z tytułu szkoleń przestają istnieć?
    6)Czy jeśli nie podpiszę kolejnej umowy, pracodawca będzie miał podstawę do
    pociągnięcia mnie do odpowiedzialności za jakieś (finansowe) straty firmy i
    umyślne działanie na jej niekorzyść?
    7)Czy jest przepis, który mówi, że powinnam otrzymać Regulamin Pracy firmy
    do osobistego użytku? (po podpisaniu mi go odebrano i nie mogę się o niego
    doprosić)

    Bardzo proszę o Wasze opinie. Może dziś wreszcie spokojnie zasnę...
    Renata

  • 2. Data: 2006-12-05 19:37:19
    Temat: Re: Pracodawca Chce Mnie Oszukać! Help...
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    _Re_na_ta_ wrote:

> [...]

    > zakończenia ostatniego szkolenia. W przypadku wcześniejszego rozwiązania
    > umowy, pracownik zobowiązuje się do pokrycia kosztów tego szkolenia."

    zwroc uwage na: "W przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy..."

  • 3. Data: 2006-12-05 21:15:10
    Od: o`rety <o`rety@pl.pl>

    Użytkownik _Re_na_ta_ napisał:
> [...]
    > umowy, pracownik zobowiązuje się do pokrycia kosztów tego szkolenia."
    > Odbyłam 3 szkolenia, ostatnie w lipcu 2006.

    IMHO zapis o trzech latach mozna sobie w buty wsadzic, pracodawca nie
    moze zmusic cie do podpisania kolejnej umowy. a bez umowy przeciez nie
    bedziesz pracowac, co nie?

    pozdr

  • 4. Data: 2006-12-05 21:17:08
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:el4h8b$31o$1@inews.gazeta.pl _Re_na_ta_
    <Renata@bez_spamu.not> pisze:

> [...]
    > określony).
    > Pracodawca nie wywiązuje się ze swoich obowiązków (m.in. nie płaci
    Od tego jest Sąd Pracy.

    > dlatego nie chcę podpisać z nim kolejnej umowy o pracę.
    Nie musisz.

> [...]
    > rozwiązania umowy, pracownik zobowiązuje się do pokrycia kosztów tego
    > szkolenia." Odbyłam 3 szkolenia, ostatnie w lipcu 2006.
    Cwany myk, ale wg mnie przecwaniakowany, bowiem oprócz litery prawa istnieje
    także intencja ustawodawcy. Uważam, że w tej sprawie powinnaś udać się do
    prawnika specjalisty z zakresu prawa pracy.
    BTW - wiedziałaś, że masz umowę na rok, więc po diabła podpisywałaś ten
    aneks?

    > 7)Czy jest przepis, który mówi, że powinnam otrzymać Regulamin Pracy
    > firmy do osobistego użytku? (po podpisaniu mi go odebrano i nie mogę
    > się o niego doprosić)
    Nie ma takiego przepisu, gdyż regulamin podaje się do wiadomości pracowników
    w sposób przyjęty u danego pracodawcy (art. 104^3 KP). Tu znowu popełniłaś
    błąd, bo nie trzeba było podpisywać zapoznania się, jeśli nie umożliwono ci
    zapoznania się z nim w odpowiedni sposób. Organiczenie dostępu do regulaminu
    to już IMO bezdyskusyjna manipulacja.

    Jotte

  • 5. Data: 2006-12-05 21:22:43
    Od: "Tomek P." <a...@y...pl>

    Dnia 05-12-2006 o 22:17:08 Jotte <t...@w...spam.wypad.polska>
    napisał(a):

    > W wiadomości news:el4h8b$31o$1@inews.gazeta.pl _Re_na_ta_

    > Od tego jest Sąd Pracy.

    I nie ma to MSZ znaczenia w sprawie.

    > Nie musisz.

    Prawda.

> [...]
    > udać się do prawnika specjalisty z zakresu prawa pracy.
    > BTW - wiedziałaś, że masz umowę na rok, więc po diabła podpisywałaś ten

    Tak czy inaczej, obowiązujący trzy lata aneks do rocznej umowy to coś,
    czym PT Pracodawca może sobie podetrzeć d...
    Byłoby idiotyczne, gdyby ten "szkoleniowy" aneks miał zobowiązywac do
    podpisania kolejnych umów o pracę na całkowicie dowolnych, wydumanych
    przez pracodawcę, warunkach.

    --
    "Osobiście wierzę w Ducha Świętego, ale trochę martwią mnie ludzie, którzy
    powołują się na osobisty z nim kontakt."

  • 6. Data: 2006-12-05 21:40:34
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:op.tj3uz5v2eacyrb@to.napisal.tomasz.plokarz Tomek P.
    <a...@y...pl> pisze:

    > I nie ma to MSZ znaczenia w sprawie.

    > Prawda.
    Wiem. Dlatego to napisałem.

> [...]
    > Byłoby idiotyczne, gdyby ten "szkoleniowy" aneks miał zobowiązywac do
    > podpisania kolejnych umów o pracę na całkowicie dowolnych, wydumanych
    Niejeden idiotyzm w polskim prawie bytuje i jest stosowany.
    Nie znam szczegółów zapisów w aneksie i umowie, nie będę się silił na
    kategoryczne frerowanie wyroków. Może tam jest zapis wskazujący na warunki
    przedłużenia umowy okresowej (też byłby prawnie wątpliwy, ale...).
    BTW - nie "kolejnych umów", lecz kolejnej umowy - następna po 31.01.2007
    umowa byłaby na czas nieokreślony.

    Jotte

  • 7. Data: 2006-12-05 21:54:58
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    Jotte wrote:

    > Cwany myk, ale wg mnie przecwaniakowany, bowiem oprócz litery prawa istnieje
    > także intencja ustawodawcy. Uważam, że w tej sprawie powinnaś udać się do
    > prawnika specjalisty z zakresu prawa pracy.

    nie jestem specjalista, ale dla mnie wygasniecie umowy to nie jest to
    samo
    co wczesniejsze jej rozwiazanie, wiec gdzie tu problem?

  • 8. Data: 2006-12-05 22:12:34
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    <a...@y...pl> pisze:

    > Byłoby idiotyczne, gdyby ten "szkoleniowy" aneks miał zobowiązywac do
    > podpisania kolejnych umów o pracę na całkowicie dowolnych, wydumanych
    > przez pracodawcę, warunkach.
    Jeszcze jedno, bo mi umknęło - ten aneks nie usiłuje obligować do zawierania
    kolejnych umów tylko do zwrotu kosztów szkolenia.

    Jotte

  • 9. Data: 2006-12-05 22:15:10
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:4575EAB2.3EBFE589@interia.pl MarcinF <m...@i...pl>
    pisze:

    > nie jestem specjalista, ale dla mnie wygasniecie umowy to nie jest to
    > samo
    > co wczesniejsze jej rozwiazanie, wiec gdzie tu problem?

    No właśnie. KP określa w Rozdziale 7 okoliczności wygaśnięcia umowy o pracę,
    i nie mają one zastosowania w omawianej sytuacji.
    Natomiast umowa na czas określony ROZWIĄZUJE się z upływem czasu na jaki
    była zawarta (art. 30 §1 pkt 4).
    Zatem w przypadku szkolenia w lipcu 2006 roczna umowa mowa zawarta do
    31.01.2006 zostanie _rozwiązana_ WCZEŚNIEJ, niż przewiduje aneks (czyli
    przed upływem 3 lat).
    Stąd moje wątpliwości i rezerwa w opinii.
    Nie posiadam dostatecznej wiedzy i nie czuję się na siłach rozstrzygnąć tego
    przypadku, uważam że powinien sie wypowiedzieć prawnik specjalizujący się w
    prawie pracy.

    Jotte

  • 10. Data: 2006-12-05 22:26:09
    Od: "serwis" <t...@w...pl>

    Mozna się również przyczepić do nie płacenia ( dokładnie nie rozliczanie
    nadgodzin). Jest to naruszenie kodeksu pracy i niewywiązywanie się
    pracodawcy ze swoich obowiązków. Ja podobną umowę rozwiązałem w trybie
    natychmiastowym ( z dnia na dzień ) z winy pracodawcy. Troche pogrozili ale
    po kilku dniach uspokoili się. Pewnie byli u prawnika. Proponuje pozbierać
    trochę dowodów na to że są takie nadgodziny. Zasada im więcej ty, lepiej.
    Dużo takich 'garażowych" robi ludzi w balona a prezesi tak naprawdę nie mają
    pojęcia o umowie jaką dają człowiekowi do podpiasania. Proponuję też
    przeczytac sobie jakiś aktualny kodeks pracy.