PracaGrupypl.praca.dyskusje › Podwójne wypowiedzenie

  • 1. Data: 2007-02-04 21:47:19
    Temat: Podwójne wypowiedzenie
    Od: "Savage" <s...@o...pl>

    Brat złożył wypowiedzenie w swojej firmie bo miał już dosyć tam pracy.
    Nadarzyła się ku temu wyśmienita okazja bo związki zawodowe wywalczyły
    korzystne warunki (głównie finansowe) dla chcących odejść.
    Firma po trzech dniach wręczyła mu wypowiedzenie z art 52 (bez odprawy) nie
    udzielając w żaden sposób odpowiedzi na jego podanie.

    Chciałbym uzyskać informację czy firma ma prawo tak postąpić?
    Jest sens, gdy firma będzie stała przy swoim stanowisku, występować do sądu
    pracy?

    Paweł

  • 2. Data: 2007-02-04 21:53:35
    Temat: Re: Podwójne wypowiedzenie
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:eq5k8j$3em$1@news.task.gda.pl Savage <s...@o...pl>
    pisze:

> [...]
    > nie udzielając w żaden sposób odpowiedzi na jego podanie.
    > Chciałbym uzyskać informację czy firma ma prawo tak postąpić?
    Tak. Pracownik w okresie wypowiedzenia nadal jest pracownikiem ze wszystkimi
    tego konsekwencjami.

    > Jest sens, gdy firma będzie stała przy swoim stanowisku, występować do
    > sądu pracy?
    A to już zależy od okoliczności. Jakie uzasadnienie (powód) tego 52?

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2007-02-04 22:07:50
    Od: adasiek <p...@p...wp.pl>

    "Savage" <s...@o...pl> wrote in news:eq5k8j$3em$1@news.task.gda.pl:

> [...]
    > Firma po trzech dniach wręczyła mu wypowiedzenie z art 52 (bez
    > odprawy) nie udzielając w żaden sposób odpowiedzi na jego podanie.

    wypowiedzenie umowy o prace to nie podanie, tylko oswiadczenie woli;
    liczy sie moment, w ktorym strona (w tym wypadku pracodawca) mial
    mozliwosc zapoznania sie z pisemnym oswiadczeniem woli; od tego momentu
    biegnie czas wypowiedzenia; nie wiem jak wyglada sytuacja w przypadku
    wystepowania zwiazkow zawodowych i jakiejs szczegolnej umowy miedzy
    zwiazkami a pracodawca, ale na pewno nie pogarsza to sytuacji pracownika,
    czyli oswiadczenie woli zwiazane z wypowiedziem umowy jest na pewno wazne;

    > Chciałbym uzyskać informację czy firma ma prawo tak postąpić?

    jezeli zaszly okolicznosci wymienione w art. 52, tj: pracownik jest winny
    ciezkiego naruszenia podstawowych obowiazkow pracowniczych lub z jego
    winy stracil uprawnienia, to zaklada pracy moze skorzystac z art. 52,
    ALE musi sie powolac na dokladny powod rozwiazania umowy i pracodawca
    nie moze powolac sie na powod, o ktorym dowiedzial sie wczesniej niz
    przed miesiacem;

    > Jest sens, gdy firma będzie stała przy swoim stanowisku, występować do
    > sądu pracy?

    oczywiscie! wypowiedzenie art. 52 musi byc dobrze udokumentowane przez
    pracodawce;

    pzdrv;
    adas;

  • 4. Data: 2007-02-04 23:24:32
    Od: "Savage" <s...@o...pl>

    Użytkownik "adasiek" <p...@p...wp.pl> napisał

> [...]
    > czyli oswiadczenie woli zwiazane z wypowiedziem umowy jest na pewno wazne;

    Rozumiem, że po oświadczeniu woli pracownika wypowiedzenie jest ważne, ale
    czy jest anulowane przez późniejsze wypowiedzenie ze strony pracodawcy ??

> [...]
    > ALE musi sie powolac na dokladny powod rozwiazania umowy i pracodawca
    > nie moze powolac sie na powod, o ktorym dowiedzial sie wczesniej niz

    generalnie jest to sytuacja w której pracodawca "czepiał" się brata za np.
    niewykonanie planu, itp. Nie obiegał drastycznie od reszty pracowników.
    Nie przeszkadzało to pracodawcy wypłacać mu regularnie premii :)
    Nie ma tutaj mowy o ciężkim naruszeniu obowiązków.
    A wykonywanie planów w kratkę zdarzało się mu już ponad rok - czyli nie jest
    tak, że ostatni miesiąc przebalował i stąd wypowiedzenie.

    > oczywiscie! wypowiedzenie art. 52 musi byc dobrze udokumentowane przez
    > pracodawce;

    Ale czy w tym przypadku udokumentowanie niewykonywania planów jest podstawą
    do anulowania jego wypowiedzenia i wyjścia z tej sytuacji na czysto?
    Bo ile pracodawca rzeczywiście mógł udokumentować bratu niewykonywanie
    planów i wówczas rozwiązać z nim umowę to w tym przypadku mnie przynajmniej
    wygląda to na chęć niepłacenia odprawy i szukanie na siłe rzeczy
    umożliwiających skorzystanie z paragrafu 52.

    Paweł

  • 5. Data: 2007-02-04 23:29:33
    Od: "Savage" <s...@o...pl>

    Użytkownik "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> napisał

    > Tak. Pracownik w okresie wypowiedzenia nadal jest pracownikiem ze
    > wszystkimi tego konsekwencjami.

    Zrozumiałbym jeżeli będąc w okresie wypowiedzenia odwalił jakiś numer, ale
    wypowiedzenie ze strony pracodawcy tyczy się okresu przynajmniej kilku
    miesięcy wstecz. Czyli w tym przypadku jest niejako "rewanżem" (wg mnie
    oczywiście) za złożenie wypowiedzenia przez pracownika i próbą pominięcia
    płacenia odprawy. Nie znam się w ogóle na prawie pracy, ale to zawsze
    pracodawca w takich sytuacjach mógłby niejako "anulować" wypowiedzenie
    pracownika jeżeli warunki wypowiedzenia ze strony tego pierwszego byłyby dla
    niego niekorzystne. W myśl zasady "dajcie mi człowieka a paragraf zawsze na
    niego znajdę".
    Poprawcie mnie jeżeli się mylę.

    Paweł

  • 6. Data: 2007-02-04 23:48:26
    Od: Maciej Bojko <m...@g...com>

    On Mon, 5 Feb 2007 00:29:33 +0100, "Savage" <s...@o...pl> wrote:

> [...]
    >oczywiście) za złożenie wypowiedzenia przez pracownika i próbą pominięcia
    >płacenia odprawy. Nie znam się w ogóle na prawie pracy,

    A przeczytałbyś przynajmniej sam te paragrafy? Np. coś takiego:

    Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika nie może
    nastąpić po upływie 1 miesiąca od uzyskania przez pracodawcę
    wiadomości o okoliczności uzasadniającej rozwiązanie umowy.

    (Ten sam art. 52.)

    Jeśli pytasz, czy jest sens się bić, to jest. Choćby dlatego, że takie
    rozwiązanie bez wypowiedzenia to plama na życiorysie. A szczegółami
    niech się już zajmie brat, a najlepiej jego adwokat.

    --
    Maciej Bójko
    m...@g...com

  • 7. Data: 2007-02-04 23:51:31
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:eq5q8u$n76$1@news.task.gda.pl Savage <s...@o...pl>
    pisze:

> [...]
    > Zrozumiałbym jeżeli będąc w okresie wypowiedzenia odwalił jakiś numer,
    > ale wypowiedzenie ze strony pracodawcy tyczy się okresu przynajmniej
    Co to za bezmyślny bełkot - "wypowiedzenie pracodawcy tyczy się sie okresu
    przynajmniej kilku miesięcy wstecz"?
    W okresie wypowiedzenia (bez względu na to kto wypowiedział) pracownik
    normalnie pracuje i podlega prawu pracy.

> [...]
    > pierwszego byłyby dla niego niekorzystne. W myśl zasady "dajcie mi
    > człowieka a paragraf zawsze na niego znajdę".
    Kompletne bzdury. Proszę przeczytać kodeks pracy. Gadanie bez jego choćby
    podstawowej znajomości nie ma sensu.

    --
    Jotte

  • 8. Data: 2007-02-04 23:53:19
    Od: adasiek <p...@p...wp.pl>

    "Savage" <s...@o...pl> wrote in news:eq5pvc$k53$1@news.task.gda.pl:

    > Rozumiem, że po oświadczeniu woli pracownika wypowiedzenie jest ważne,
    > ale czy jest anulowane przez późniejsze wypowiedzenie ze strony
    > pracodawcy ??

    jest anulowane w takim sensie, ze nie ma juz po co biec okres tego
    wypowiedzenia, bo pojawia sie wypowiedzenie ze skutkiem natychmiastowym;
    jednak jezeli to drugie zostanie anulowane przez sad, to wypowiedzenie
    zlozone przez pracownika jest oczywiscie nadal aktualne;

    [...]
> [...]
    > pracowników. Nie przeszkadzało to pracodawcy wypłacać mu regularnie
    > premii :) Nie ma tutaj mowy o ciężkim naruszeniu obowiązków.

    musialbys poczytac sobie jak orzekaja sady w zakresie ciezkiego
    naruszenia obowiazkow pracowniczych; na pewno nie ma to nic wspolnego
    z wykonaniem "planu na premie"; gdyby pracodawca przez te miesiace
    widzial celowe dzialania, ktore jego zdaniem mialyby prowadzic do
    niewykonania "planu", mogl stosowac kary: anulowanie premii regulaminowej,
    pisemne upomnienie, pisemna nagana; jezeli nie bylo takich, a wrecz
    przeciwnie - premia byla wyplacana, to ja bym tu nie widzial podstaw
    do jakichkolwiek roszczen ze strony pracodawcy;

    > A wykonywanie planów w kratkę zdarzało się mu już ponad rok - czyli
    > nie jest tak, że ostatni miesiąc przebalował i stąd wypowiedzenie.

    ale z drugiej strony pracodawca mogl sie dowiedziec np. w zeszlym
    tygodniu, ze jego handlowiec od roku podpisywal na boku umowy na
    rzecz konkurencji z klientami, ktorzy przychodzili do punktu sprzedazy
    danego pracodawcy; i to by sie juz moglo kwalifikowac na artykul
    52, gdyz byloby umyslnym dzialaniem narazajacym pracodawce na szkody
    finansowe - i to naprawde duze;

    poczytaj np. tutaj: http://www.pip.gov.pl/html/pl/doc/07010002.pdf

> [...]
    > przypadku mnie przynajmniej wygląda to na chęć niepłacenia odprawy i
    > szukanie na siłe rzeczy umożliwiających skorzystanie z paragrafu 52.

    a czy wykonanie planu jest obowiazkiem pracownika? oczywiscie ze nie;

    pzdrv;
    adas;

  • 9. Data: 2007-02-05 00:20:45
    Od: "Savage" <s...@o...pl>

> [...]

    > przeciwnie - premia byla wyplacana, to ja bym tu nie widzial podstaw
    > do jakichkolwiek roszczen ze strony pracodawcy;

    I właśnie o to mi chodziło.

> [...]
    > danego pracodawcy; i to by sie juz moglo kwalifikowac na artykul
    > 52, gdyz byloby umyslnym dzialaniem narazajacym pracodawce na szkody

    Wg opisu przedstawionego mi przez brata pracodawca "nic na niego nie ma"
    oprócz owego niewykonywania planów a wręcz po prostu nic więcej nie robił
    wbrew woli pracodawcy.

    > a czy wykonanie planu jest obowiazkiem pracownika? oczywiscie ze nie;

    Czyli podsumowując albo pracodawca ma coś "cięższego" niż niewykonywanie
    planów albo spokojnie można iść do sądu pracy.
    Bardzo dziękuję za pomoc.

    Paweł

  • 10. Data: 2007-02-05 00:21:41
    Od: "Savage" <s...@o...pl>

    Użytkownik "Maciej Bojko" <m...@g...com> napisał

    > Jeśli pytasz, czy jest sens się bić, to jest. Choćby dlatego, że takie
    > rozwiązanie bez wypowiedzenia to plama na życiorysie. A szczegółami
    > niech się już zajmie brat, a najlepiej jego adwokat.

    czytając całą dyskusję to dokładnie trafiłeś w sedno :)

    Paweł