PracaGrupypl.praca.dyskusjeNowe obowiązki w trakcie okresu wypowiedzenia › Re: Nowe obowiązki w trakcie okresu wypowiedzenia
    From: Carrie <carrie.mn@!gmail.com!>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Nowe obowiązki w trakcie okresu wypowiedzenia
    Date: Wed, 9 Apr 2008 19:54:49 +0200

    W dniu Tue, 8 Apr 2008 19:59:38 +0200, Jotte wydukał(a) nieśmiało, a
    wszystkim się zdawało, że to echo grało:

    > Cóż, pracownik sam sobie winien, że podpisał wadliwie skonstruowaną umowę
    > (wystarczyło przeczytać art. 29 KP). No i jest art. 94 ust. 1 KP.

    Pracownik był zielony, niedoświadczony i pozwolił sobie wmówić różne
    rzeczy, ale teraz już będzie mądrzejszy i nie pozwoli się tak wrobić.
    Dzięki za paragrafy :)

    > Poważnie? ;)))

    Poważnie, wobec czego pracodawca wcale się z tego nie cieszy i robi,
    co może, żeby ich nie było :] Rozumiesz, za nadgodziny musiałby
    zapłacić, a za dodatkowe obowiązki wykonywane w zwykłym czasie pracy
    nie musi :> I nic go nie obchodzi, że dla pracownika to większe
    obciążenie i stres.

    > Owszem. Jednak trzeba pamiętać, że musi być to praca zgodna z jego
    > kwalifikacjami oraz - co niezmiernie istotne - musi być on zdolny do jej
    > wykonywania pod względem zdrowotnym.

    A co w sytuacji, gdy pracownik uważa, że jego kwalifikacje nie są
    wystarczające, a pracodawca uważa, że są? Coś w rodzaju: "Pani Zosiu,
    pani umie pisać na komputerze, to niech pani do piątku zrobi nową
    stronę internetową dla firmy." [tylko mi nie mów, że to absurd, bo
    spotykałam już szefów o takim podejściu... ;>]

    > Dlatego najpierw należy zażądać wydania polecenia na piśmie. Następnie w
    > zależności od sytuacji można:
    > - zgodzić się,
    > - odmówić z powodu niezgodności kwalifikacyjnych (nie można grafikowi zlecić
    > sprzątania biura),

    A niech to, a mi każą sprzątać miejsce pracy przed każdą wizytacją, za
    to sprzątaczka ma zakaz dotykania rzeczy na biurkach :]

    > - zarządać badań lekarskich pod kątem zdolności do wykonywania danej pracy.

    To się wydaje oczywiste i wybacz, że drążę, ale widzę rozmaite
    niuanse... Powiedzmy, wiadomo, że pracownik ma odpowiednią wiedzę i
    brak przeciwwskazań zdrowotnych, bo kiedyś pracował na stanowisku X. A
    potem awansował na stanowisko Y, gdzie obowiązki ma już inne. I nagle
    znów mu każą zajmować się zadaniami X, chociaż on bardzo, bardzo nie
    chce, bo specjalnie starał się o awans i dokształcał, żeby już nie
    musieć zajmować się X. To co, mimo wszystko nie ma nic do gadania i ma
    robić, co każe szef?

    > Dlatego trzeba dbać o dokument pn. zakres obowiązków. Jak nie dają - żądać
    > pisemnie, będzie dowód w razie sporu.

    A powiedz jeszcze, czy zakres obowiązków w formie pisemnej to jest
    bezwzględnie konieczny dodatek do umowy? Bo nie całkiem rozumiem, czy
    to pracownik ma nalegać, żeby go otrzymać, czy jednak obowiązkiem
    pracodawcy jest ten dokument przygotować i przekazać pracownikowi.
    Wydawało mi się, że to obowiązkowe, ale w takim razie nie rozumiem
    podejścia pracodawcy, który tego nie dopełnił. Naruszył przepisy czy
    nie? Jeżeli naruszył, to raczej on będzie miał problem, bo jak
    udowodni, że przekazał pracownikowi ten dokument, skoro dokumentu
    nigdzie nie ma? ;>

    > Jego sprawa. W każdym razie może takie coś wykonać.
    > Pracownik zresztą też.

    Tzn. pracownik może się zwolnić dyscyplinarnie? Wiem, że w jakimś
    szczególnym przypadku pracownik może rozwiązać umowę lub przerwać
    pracę w trybie natychmiastowym, ale nie wiem, jak to się dokładnie
    nazywa i które to są przypadki. Poszukam w kodeksie, pewnie coś
    będzie.

    > Należy się upomnieć zamiast irytować.

    A szef powie: nie. No to pracownik: to sam sobie to zrób. ;)

    > Najwyżej.
    > Ja bym najpierw pokombinował.

    Toteż dlatego zapytałam tutaj, kombinacje są mi obce i nie wiem
    zupełnie, co poradzić temu pracownikowi. Szczególnie że jego
    pracodawca nie wyraził chęci dyskutowania, tylko stawia ludzi przed
    faktem dokonanym, o którym sam zadecydował.

    Pozdrawiam, Carrie