PracaGrupypl.praca.dyskusjeNowe obowiązki w trakcie okresu wypowiedzenia › Re: Nowe obowiązki w trakcie okresu wypowiedzenia
    From: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Nowe obowiązki w trakcie okresu wypowiedzenia
    Date: Tue, 8 Apr 2008 19:59:38 +0200

    W wiadomości
    news:793714c3-1078-4709-9268-bf8b2d8abc2e@q27g2000pr
    f.googlegroups.com
    Carrie <c...@g...com> pisze:

    > Ale w umowie jest tylko nazwa stanowiska i działu, w jakim pracownik
    > jest zatrudniony. Czas pracy jest również. Skoro do umowy nie
    > załączono zakresu obowiązków, to w jaki sposób ktokolwiek może ocenić,
    > jakie zajęcie należy do obowiązków pracownika, a jakie nie?
    Cóż, pracownik sam sobie winien, że podpisał wadliwie skonstruowaną umowę
    (wystarczyło przeczytać art. 29 KP). No i jest art. 94 ust. 1 KP.

    > Nadliczbowe są dodatkowo płatne...
    Poważnie? ;)))

    > Natomiast paragraf, który podałeś, można rozumieć dwojako: że
    > pracownikowi można zmienić zakres wykonywanych przez niego zadań bez
    > konieczności zmiany umowy, o ile czas trwania tegoż nie przekracza 3
    > miesięcy.
    Owszem. Jednak trzeba pamiętać, że musi być to praca zgodna z jego
    kwalifikacjami oraz - co niezmiernie istotne - musi być on zdolny do jej
    wykonywania pod względem zdrowotnym.
    Dlatego najpierw należy zażądać wydania polecenia na piśmie. Następnie w
    zależności od sytuacji można:
    - zgodzić się,
    - odmówić z powodu niezgodności kwalifikacyjnych (nie można grafikowi zlecić
    sprzątania biura),
    - zarządać badań lekarskich pod kątem zdolności do wykonywania danej pracy.

    > Ale też z wcześniejszego paragrafu rozumiem, że jeśli
    > pracownikowi proponuje się nowe warunki - IMO zmiana zakresu
    > obowiązków może być do tego zaliczona - a on odmówi, to jest to
    > jednoznaczne z wypowiedzeniem umowy o pracę. Tylko że nie wynika mi z
    > tego jasno, czy pracownik może się nie zgodzić na te nowe warunki i do
    > końca okresu wypowiedzenia pracować dokładnie według wcześniej
    > ustalonych zasad.
    Artykuł jest jasny i generalnie dotyczy tzw. wypowiedzenia zmieniającego.
    Treść §4 to po prostu wyjątek w tej regule.

    > Mnie się wydaje, że każdą znaczącą zmianę w pracy
    > należałoby negocjować - skoro pracownik nie może ot tak sobie
    > lekceważyć obowiązków lub ich zaniedbywać, to pracodawca nie powinien
    > ot tak sobie dorzucać podwładnym nowych obowiązków, nie wnikając, czy
    > oni sobie z tym poradzą, czy są odpowiednio przygotowani, czy będą w
    > stanie pogodzić nowe obowiązki z istniejącymi itd. Ale to tylko moje
    > przypuszczenia, nie wiem, co na to prawo.
    Przecież właśnie ten artykuł daje na ten temat podstawy.

    > Hm. Znaczy, w razie potrzeby pracodawca może oddelegować sekretarkę na
    > stanowisko stróża nocnego, który akurat uległ wypadkowi i jest na
    > zwolnieniu?
    Nie, przepis podałem.

    > trudno mi to sobie wyobrazić - umowa to umowa, skoro zatrudniono
    > osobę do prowadzenia sekretariatu, to trochę dziwne byłoby, gdyby
    > można było jej kazać wykonywać zupełnie inną pracę.
    Dlatego trzeba dbać o dokument pn. zakres obowiązków. Jak nie dają - żądać
    pisemnie, będzie dowód w razie sporu.

    > Również w okresie wypowiedzenia?
    Tak. Pracownik w okresie wypowiedzenia jest nadal pracownikiem, a pracodawca
    pracodawcą. Na dotychczasowych zasadach jeśli nie uzgodniono inaczej.

    > Dyscyplinarka byłaby strzałem w stopę pracodawcy, bo to zdaje się jest
    > zwolnienie ze skutkiem natychmiastowym [?], a skoro on się nie chce
    > zgodzić na wcześniejsze rozwiązanie umowy o pracę...
    Jego sprawa. W każdym razie może takie coś wykonać.
    Pracownik zresztą też.

    > Czyli sprowadza się to niejako do spisania zakresu obowiązków ;) Ale w
    > rezultacie nie ma opcji, że pracownik się nie zgadza na te nowe
    > obowiązki, tak? Pisemne polecenie jest bezdyskusyjnym nakazem?
    Nie. KP art. 100 §1.

    > Mhm. Nieco irytujące jest, gdy pracownik jest przez szefa "proszony" o
    > wykonywanie dodatkowej pracy, a nie jest to w żaden widoczny sposób
    > docenione :/
    Należy się upomnieć zamiast irytować.

    > No trudno, w ostateczności będzie musiał jakoś wytrzymać te 3
    > miesiące. Najwyżej opuści firmę z dużo mniejszą sympatią, niż się
    > pierwotnie wydawało ;)
    Najwyżej.
    Ja bym najpierw pokombinował.

    --