PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jak to jest z tym podatkiem za prace poza granicami kraju?

  • 1. Data: 2006-04-17 18:50:10
    Temat: Jak to jest z tym podatkiem za prace poza granicami kraju?
    Od: "Greg" <ozma@BEZ_SPAMUop.pl>

    Witam!

    Od razu przyznaję się, że nigdzie do tej pory o tym nie czytałem. Powoli
    zaczynam jednak odczuwać potrzebę bliższego zapoznania się z tematyką pracy
    na emigracji. Konkretnie chodzi mi o podatek. Jak to z nim jest? Ktoś kto
    pracuje za granicą płaci podatek tam i ponownie płaci go po powrocie do
    kraju? Czy do odprowadzenia podatku zobowiązani są wszyscy pracujący za
    granicą, czy też są jasno określone przypadki? Jak jest na przykład z
    osobami, które teraz planują powrót do kraju po 20 latach pobytu na
    zachodzie? Czy im się to w ogóle opłaca?

    pozdrawiam
    Greg

  • 2. Data: 2006-04-17 18:55:36
    Od: KrzysiekPP <jimi@_FALSE_.ceti.pl>

    > na emigracji. Konkretnie chodzi mi o podatek. Jak to z nim jest? Ktoś kto
    > pracuje za granicą płaci podatek tam i ponownie płaci go po powrocie do
    > kraju? Czy do odprowadzenia podatku zobowiązani są wszyscy pracujący za

    Płaci roznice miedzy podatkiem tamtejszym a tutejszym. I to tylko wtedy,
    gdy nie ma umowy o unikaniu podwojnego opodatkowania albo minister nie
    zwolni ...

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 3. Data: 2006-04-17 20:44:02
    Od: Immona <c...@n...gmailu>

    KrzysiekPP wrote:

    > Płaci roznice miedzy podatkiem tamtejszym a tutejszym. I to tylko wtedy,
    > gdy nie ma umowy o unikaniu podwojnego opodatkowania albo minister nie
    > zwolni ...

    Nie.

    Umowa o unikaniu podwojnego opodatkowania wlasnie mowi (jedna z jej
    dwoch odmian) ze w Polsce doplacasz "tylko" roznice miedzy tym, co
    zaplaciles tam a tym, co zaplacilbys w Polsce.

    Jak _nie ma_ umowy o unikaniu podwojnego opodatkowania, to Polski w
    ogole nie obchodzi, czy cos tamtejszemu panstwu zaplaciles i domaga sie
    calosci.

    I.

    --
    http://nz.pasnik.pl
    pierwsze wrazenia z Nowej Zelandii

  • 4. Data: 2006-04-17 21:48:45
    Od: "Greg" <ozma@BEZ_SPAMUop.pl>

    Immona w news:s6T0g.13667$JZ1.557199@news.xtra.co.nz napisał(a):

    > Jak _nie ma_ umowy o unikaniu podwojnego opodatkowania,
    > to Polski w ogole nie obchodzi, czy cos tamtejszemu panstwu
    > zaplaciles i domaga sie calosci.

    Także od tych, którzy siedzieli za granicą np. 20 lat? Jak im podatek
    wyliczą to na moje oko wielu może zapomnieć o powrocie do kraju.

    pozdrawiam
    Greg

  • 5. Data: 2006-04-17 22:58:06
    Od: gromax <gromax@WYTNIJ_TO_interia.pl>

    > Płaci roznice miedzy podatkiem tamtejszym a tutejszym. I to tylko wtedy,
    > gdy nie ma umowy o unikaniu podwojnego opodatkowania albo minister nie
    > zwolni ...
    nie tak do końca. Pomijam kraje gdzie nie ma żadnej umowy dotyczącej
    wzajemnych rozliczeń podatkowych, bo od nich w kraju należy zapłacić
    podatek w pełnym wymiarze (wg polskiej skali podatkowej), jak zresztą
    napisała Immona
    Wrócmy więc (tak pi razy oko) do UE.
    Są kraje, gdzie jak zarobi się cokolwiek (legalnie, ofkorz) to w Polsce
    płaci się podatki wyłącznie od odchodów osiągniętych w kraju wg. progów
    podatkowych wynikających z zsumowanych dochodów (tak jest np. w przypadku
    dochodów uzyskiwanych w Irlandii).
    A są też kraje, że jak się w nich zarobi to w Polsce nalezy zapłacić
    różnicę w podtaku. Tak jest np. w przypadku Wielkiej Brytanii.

    Właśnie przygotowuję się do desantu na wyspy i w związku z tym napisałem
    sobie kilka skryptół obliczających podatki tu i w UK. Dla zainteresowanych
    podaję adres http://gromax.prv.pl zakładka Wielka Brytania. Tam jest m.in.
    kalkulatorek pozwalający przeliczać podatki wg. brytyjskiego i polskiego
    fiskusa. Być może komus się to przyda. (w końcu kasa to jest jeden z
    ważniejszych powodów wyjazdu). Obecnie najniższa stawka godzinowa w UK to
    bodajże 5,05 Ft
    Na dole obliczeń dodałem przykładowe ceny za pokój, jedzenie, opłaty plus
    podróż do kraju w przeliczeniu miesięcznym i pełnego okresu jaki się spędza
    w UK. Program odejmuje te koszty od zarobionych pieniędzy netto i tym samym
    widać ile zostaje "w ręku".

    Jakby ktoś znalazł jakies błędy obliczeniowe, proszę o kontakt :)

    --
    ---- to tylko moje zdanie ---
    -- G -- R -- O -- M -- A -- X --

  • 6. Data: 2006-04-17 23:03:04
    Od: Immona <c...@n...gmailu>

    Greg wrote:

    > Także od tych, którzy siedzieli za granicą np. 20 lat? Jak im podatek
    > wyliczą to na moje oko wielu może zapomnieć o powrocie do kraju.

    Istnieje cos takiego jak centrum czy tez osrodek interesow zyciowych i
    jesli sie go ma w innym kraju niz Polska, to nie trzeba placic. Problem
    w tym, ze nie ma scislej definicji owego osrodka i jest to kwestia
    interpretacji US w okreslonym przypadku - a US raczej nie ma interesu w
    interpretowaniu na swoja niekorzysc i nie jest obiektywny.

    Jest to powazny burdel w przepisach, potencjalnie bardzo szkodliwy
    wlasnie zniechecajac do powrotu z zarobiona za granica kasa i wydania
    jej w kraju. Zaniedbanie panstwa jest tym bardziej godne potepienia, ze
    cos takiego jak osrodek interesow zyciowych da sie okreslic w "twardych"
    kryteriach dosc latwo. W NZ na przyklad (choc do celow innych niz
    podatkowe) w okreslaniu "zwiazku z krajem" bierze sie pod uwage
    przepracowanie/przebywanie tu ilus miesiecy w ciagu ostatnich ilus lat,
    miejsce przebywania najblizszej rodziny (malzonek i dzieci), posiadanie
    nieruchomosci i inwestycji, posiadanie zarejestrowanej firmy i kilka
    innych rownie latwych do zdefiniowania kryteriow. W polskim prawie jest
    natomiast subiektywny "zamiar dlugotrwalego pobytu" (nie wiem, czy
    cytuje doslownie), ktory pozwala zawsze stwierdzic po powrocie do kraju,
    ze skoro ktos wrocil, to nie mial "zamiaru dlugotrwalego pobytu" tam.

    I.

  • 7. Data: 2006-04-17 23:15:15
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    Immona <c...@n...gmailu> wrote:

    > Jest to powazny burdel w przepisach, potencjalnie bardzo szkodliwy
    > wlasnie zniechecajac do powrotu z zarobiona za granica kasa i wydania

    Ja bym może zaczął od tego, że wszystko zależy od danego kraju i podpisanej
    (bądź nie) umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zamiast wdawać się
    hipotetyczne szczegóły, ile, komu i za co trzeba zapłacić...

    --
    Przemysław Maciuszko

  • 8. Data: 2006-04-18 07:19:38
    Od: KrzysiekPP <jimi@_FALSE_.ceti.pl>

    > Umowa o unikaniu podwojnego opodatkowania wlasnie mowi (jedna z jej
    > dwoch odmian) ze w Polsce doplacasz "tylko" roznice miedzy tym, co
    > zaplaciles tam a tym, co zaplacilbys w Polsce.

    Ciekawe jest to co piszesz ... nawet Weiss ostatnio zajmowal sie tym
    tematem i chodziło własnie o to, ze ludzie musieli dopłacac do 19%/30%
    poniewaz nie było między panstwami takiej umowy. A moze i jego wprowadzono
    w błąd ?

    --
    Krzysiek, Kraków, http://www.kszysiek.prv.pl

  • 9. Data: 2006-04-18 16:39:11
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    KrzysiekPP <jimi@_false_.ceti.pl> wrote:

> [...]
    > tematem i chodziło własnie o to, ze ludzie musieli dopłacac do 19%/30%
    > poniewaz nie było między panstwami takiej umowy. A moze i jego wprowadzono

    Wybacz, ale nie uważam audycji Weissa za obiektywne źródło wiedzy.
    Zresztą jeśli ktoś jest zainteresowany, to sam może doczytać.

    --
    Przemysław Maciuszko