PracaGrupypl.praca.dyskusjeJak to jest z tym podatkiem za prace poza granicami kraju? › Re: Jak to jest z tym podatkiem za prace poza granicami kraju?
    From: Immona <c...@n...gmailu>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Jak to jest z tym podatkiem za prace poza granicami kraju?
    Date: Tue, 18 Apr 2006 11:03:04 +1200

    Greg wrote:

    > Także od tych, którzy siedzieli za granicą np. 20 lat? Jak im podatek
    > wyliczą to na moje oko wielu może zapomnieć o powrocie do kraju.

    Istnieje cos takiego jak centrum czy tez osrodek interesow zyciowych i
    jesli sie go ma w innym kraju niz Polska, to nie trzeba placic. Problem
    w tym, ze nie ma scislej definicji owego osrodka i jest to kwestia
    interpretacji US w okreslonym przypadku - a US raczej nie ma interesu w
    interpretowaniu na swoja niekorzysc i nie jest obiektywny.

    Jest to powazny burdel w przepisach, potencjalnie bardzo szkodliwy
    wlasnie zniechecajac do powrotu z zarobiona za granica kasa i wydania
    jej w kraju. Zaniedbanie panstwa jest tym bardziej godne potepienia, ze
    cos takiego jak osrodek interesow zyciowych da sie okreslic w "twardych"
    kryteriach dosc latwo. W NZ na przyklad (choc do celow innych niz
    podatkowe) w okreslaniu "zwiazku z krajem" bierze sie pod uwage
    przepracowanie/przebywanie tu ilus miesiecy w ciagu ostatnich ilus lat,
    miejsce przebywania najblizszej rodziny (malzonek i dzieci), posiadanie
    nieruchomosci i inwestycji, posiadanie zarejestrowanej firmy i kilka
    innych rownie latwych do zdefiniowania kryteriow. W polskim prawie jest
    natomiast subiektywny "zamiar dlugotrwalego pobytu" (nie wiem, czy
    cytuje doslownie), ktory pozwala zawsze stwierdzic po powrocie do kraju,
    ze skoro ktos wrocil, to nie mial "zamiaru dlugotrwalego pobytu" tam.

    I.

    --
    http://nz.pasnik.pl
    pierwsze wrazenia z Nowej Zelandii