PracaGrupypl.praca.dyskusje › Dopłaty dla rozpoczynających działalność gospodarczą? - jak to jest

  • 11. Data: 2005-09-18 11:51:54
    Temat: Re: Dopłaty dla rozpoczynających działalność gospodarczą? - jak to jest
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: gromax [Sun, 18 Sep 2005 13:33:34 +0200]:

    > poręczyciel ma mi poręczyć że mam firmę i że chcę w nią
    > zainwestować, np. w samochód?

    Nie, poreczyciel ma poreczyc, ze jak Ci sie po 2 m-cach znudzi
    i przepieprzysz kase, to bedzie ja z czego / kogo sciagnac :)

    > toż to firma sama się utrzyma za tę kasę przez rok - koszt
    > firmy to 700 zł/miesiąc. 10000/12 to ok. 830 zł na miesiąc,
    > czyli za leżenie brzuchem do góry mam za friko firmę i 100 zł
    > z hakiem na dobre rozpoczęcie miesiąca.

    Przy zalozeniu, ze dostajesz gotowke, ktora mozesz sobie miec
    i z niej ZUSy oplacac. Ale nie dostajesz i nie mozesz jej miec
    i z niej oplacac :> Calosc forsy musisz przeznaczyc wylacznie
    na _urzadzenia_ konieczne do istnienia firmy i masz bodajze
    cos kolo miesiaca na przedstawienie faktur zakupu. Jak Ci po
    tym czasie jakas gotowka zostanie, to Ci ja zabiora :>

    Kira [tak, jest metoda zeby wziasc ta forse i miec w postaci
    forsy, a firme utrzymywac dla picu, znaczy dla spelnienia
    wymagan UP. ale akurat nie taka ;)]

  • 12. Data: 2005-09-18 17:29:52
    Od: Marek Lubiński <m...@n...spam.data.pl>

    Kira wrote:
> [...]
    >

    > Kira [tak, jest metoda zeby wziasc ta forse i miec w postaci
    > forsy, a firme utrzymywac dla picu, znaczy dla spelnienia
    A czy można te pieniądze przeznaczyć na zakup samochodu?

  • 13. Data: 2005-09-18 17:43:29
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: Marek Lubiński [Sun, 18 Sep 2005 19:29:52 +0200]:

    > A czy można te pieniądze przeznaczyć na zakup samochodu?

    A nie mam pojecia, az tak sie nie interesowalam ;) Ale jesli
    jest to urzadzenie niezbedne do prowadzenia firmy, to pewnie
    mozna bo niby czemu nie...

    Kira

  • 14. Data: 2005-09-18 19:52:53
    Od: Marek Lubiński <m...@n...spam.data.pl>

    Kira wrote:
> [...]
    >

    > A nie mam pojecia, az tak sie nie interesowalam ;) Ale jesli
    > jest to urzadzenie niezbedne do prowadzenia firmy, to pewnie

    Ok, dzięki.
    BTW oczywiście na samochód też musi być faktura?

  • 15. Data: 2005-09-18 19:56:48
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: Marek Lubiński [Sun, 18 Sep 2005 21:52:53 +0200]:

    > BTW oczywiście na samochód też musi być faktura?

    Oczywiscie :) Znaczy samochod czy co tam innego musisz kupic
    na firme i miec potwierdzenie tego zakupu.

    Kira

  • 16. Data: 2005-09-18 20:43:35
    Od: Marek Lubiński <m...@n...spam.data.pl>

    Kira wrote:
    > Re to: Marek Lubiński [Sun, 18 Sep 2005 21:52:53 +0200]:

    > Oczywiscie :) Znaczy samochod czy co tam innego musisz kupic
    > na firme i miec potwierdzenie tego zakupu.
    >

    > Kira
    ok, thanks :)

  • 17. Data: 2005-09-19 06:17:39
    Od: EL <s...@w...na.drzewo.pl>

    On 2005-09-18, Marek Lubiński <m...@n...spam.data.pl> wrote:

    > ok, thanks :)

    No właśnie samochodu nie można kupić. Ta dotacja ma niestety sporo ograniczeń.
    Po pierwsze wniosków o dotacje nie rozpatrują indywidualnie tylko etapami,
    nieraz trzeba poczekać i z dwa miesiące na kolejną "edycję". Tak że musisz
    dobrze wyczaić kiedy się zarejestrować, bo jak już jesteś bezrobotnym to
    oczywiście legalnie nie możesz wziąść żadnych zleceń. Znajomemu oczekiwanie
    na dotację opóźniło otwarcie działalności o ok.4 miesiące - weź to pod uwagę.
    Dotacja nie przysługuje na dowolny rodzaj działalności, wykluczony jest handel
    na targowiskach, transport samochodowy i jeszcze kilka innych.
    Dotacji nie można też przeznaczyć na zakup samochodu.
    Ze względu na to że zainteresowanie wielokrotnie przekracza dostępny budżet
    pozytywnie rozpatrywane są tylko najlepsze i najbardziej wiarygodne wnioski,
    więc może się okazać że na próźno zarejestrujesz się w pośredniaku ;) Poza
    tym osoby które prowadziły i niedawno zamknęły własną działalność mają dużo
    mniejsze szanse na otrzymanie dotacji.
    Do każdego wniosku trzeba dołączyć biznesplan i szczegółową listę zakupów.
    Jeśli dotacja zostanie przyznana musi być wydana dokładnie na to co jest
    wpisane na wniosku, inaczej trzeba ją zwrócić. Na każdy zakup musi być faktura
    ewentualnie umowa kupna-sprzedaży itp. dokument. Zabezpieczeniem nie jest
    żyrant tylko weksel, choć podobno szczegółowe zasady różnią się w zależności
    od konkretnego urzędu.
    Przed przelaniem pieniędzy na konto zwykle wysyłają też delikwenta na
    obowiązkowy kurs z przepisów potrzebnych do prowadzenia DG (podatki, prawo
    pracy itp.).
    Aby dotacja była bezzwrotna trzeba przez rok prowadzić działalność i nie
    zalegać z podatkami ani opłatami na ZUS. I to by chyba było na tyle.

    pozdrawiam

  • 18. Data: 2005-09-19 07:42:44
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: EL [Mon, 19 Sep 2005 06:17:39 +0000 (UTC)]:

    > Dotacja nie przysługuje na dowolny rodzaj działalności, wykluczony
    > jest handel na targowiskach, transport samochodowy i jeszcze kilka
    > innych.

    A konkretnie (dokopalam sie do ustawy w koncu :>) nie moga byc
    przeznaczone na dzialalnosc w sektorach:
    - przewozu rzeczy i osob oraz dzialalnosci zwiazanej z produkcja,
    przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktow wymienionych
    w Zalaczniku I do Traktatu WE;
    - dzialalnosci zwiazanej z wywozem, mianowicie pomocy zwiazanej
    bezposrednio z iloscia wywozonych produktow,ustanowieniem i
    funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub wydatkami biezacymi
    dotyczacymi prowadzenia dzialalnosci wywozowej;
    - zwiazanych z uwarunkowaniem uzycia towarow produkcji krajowej
    przed towarami przywozonymi.

    > Dotacji nie można też przeznaczyć na zakup samochodu.

    I pare innych rzeczy. par. 4 pkt 4:
    - zakup akcji i obligacji
    - wydatki inwestycyjne zwiazane z kosztami budowy
    - nabywanie nieruchomosci
    - oplaty administracyjne, skarbowe, skladki ZUS, koncesje
    - koszty produktow i polproduktow [z wyj. okr. w par. 4 pkt. 5:
    zakup towarow i surowcow do dalszej odsprzedazy niezbednych do
    prowadzenia dzialalnosci gospodarczej w czesci nie przekraczajacej
    15% kwoty srodkow -- przyp. Kira]
    - wyplaty wynagrodzen
    - zakup srodkow transportu [i to nas interesuje -- przyp. Kira]
    - finansowanie zakupu po rozpoczeciu dzialalnosci gospodarczej

    Poza tym, par. 4 pkt. 6: wysokosc srodkow wlasnych wnioskodawcy
    powinna wynosic co najmniej 30% wnioskowanej kwoty srodkow na
    podjecie dzialalnosci gospodarczej.

    > Do każdego wniosku trzeba dołączyć biznesplan i szczegółową
    > listę zakupów.

    Biznesplan dosc smiesznie wyglada, bo jest czescia wniosku i chyba
    nastawiony jest na male sklepiki i tego typu rzeczy. W kazdym razie
    mialabym chyba problem z opisaniem tam jakiejs sensowniejszej DG...

    A lista zakupow ma tylko 9 pozycji ;) wiec szczegolnie szczegolowej
    to sie chyba nie da zrobic.

    Kira

  • 19. Data: 2005-09-19 16:08:12
    Od: "Aleksander" <o...@i...pl>

    Witam wszystkich.
    Jeżeli chodzi o dotacje z UP to najlepiej dowiadywać się w UP w którym
    jesteśmy zarejestrowani jako bezrobotni, ponieważ UP dość swobodnie
    interpretują przepisy ustawy i w każdym są inne zasady. Największe różnice
    są w sprawach poręczenia. Jeszcze do niedawna większość UP nie wymagała
    żadnego poręczyciela. Teraz w prawie wszystkich urzędach tego wymagają.
    Różnice dotyczą natomiast minimalnych zarobków poręczycieli (muszą oni
    podpisać weksel in blanco na 10 tys), i tak np. w Suwałkach jest to około
    1000 zł natomiast w Malborku 2400 zł (brutto), a z tego co wiem to np. w
    Ełku nie potrzeba żadnego poręczyciela.
    Różnie jest jeszcze interpretowana sprawa podatku VAT. W innych
    organizacjach przyznających dotację, jest zapisane w umowie, że płatnicy VAT
    będą rozliczani w cenach netto natomiast w UP zależy to od Pani, która
    zajmuje się dotacjami. Jak Cię polubi to rozliczy Ci ceny brutto a jak nie
    to netto :).
    Pozdrawiam.

  • 20. Data: 2005-09-19 21:44:04
    Od: Mike <t...@o...pl>

    Witam,

    Aleksander napisał(a):
> [...]
    > 1000 zł natomiast w Malborku 2400 zł (brutto), a z tego co wiem to np. w

    Nic dodać nic ująć. Dodatkowo różne sa wymagania odnośnie dokumentów
    dotyczących lokalu przenzaczonego na prowadzenie działalności. Czasami
    niezbędna jest tyulko umowa, lub "akt własności lokalu" (chodzi o kopię
    wpisu do Księgi Wieczystej), czasami żądają obu tych papierów. Wg. mnie
    piwerwotny pomysł zakładał, że "akt własności" przedstawiamy w przypadku
    bycia właścicielem lokalu, a umowę, gdy wynajmujemy. W przypadku mojego
    lokalnego UP prawdopodobnie urzędnicza nadinterpretacja i niekompetencja
    spowodowały, że żądają wszelkich możliwych dokumentów ...
    Próbowałem dowiedzieć kto ustala te szczegółowe zasady i nikt nie
    potrafił odpowiedzieć na to pytanie. Odsyłali mnie do ustawy i
    rozporzadzeń, jednak tam takich zapisów nie znalazłem.

> [...]
    > będą rozliczani w cenach netto natomiast w UP zależy to od Pani, która
    > zajmuje się dotacjami. Jak Cię polubi to rozliczy Ci ceny brutto a jak nie

    W moim UP kasę dostaje się na zakupy brutto i należy podpisać
    oświadczenie, że od tych zakupów nie odliczy się VAT-u do zwrotu, a
    jeśli VAT zostanie odliczony, to zobwiązuje się do przelania kasy ze
    zwrotu na konto UP. Wydaje mi się, że w przypadku innych UP powinno być
    tak samo. Jeśli nie jest, to pewnie znów wynika z niewiedzy urzędników.
    Pozdrawiam,
    Michał