PracaGrupypl.praca.dyskusje › Być szefem swojego kolegi...

  • 1. Data: 2008-04-27 19:21:19
    Temat: Być szefem swojego kolegi...
    Od: "Robertos" <a...@x...pl>

    Nastał taki moment, że zostałem kierownikiem pewnego zespołu i nagle
    stałem się szefem kolegi, w międzyczasie doszło dwóch nowych.

    Delegowanie zadań dla osób, z którymi wcześniej się nie znałem nie sprawia
    mi problemu. Czuję się na tym polu jak ryba w wodzie.

    Gorzej z tym kolegą, dwa lata ode mnie starszym. Mam wrażenie, że
    chce pokazać, że to on powinien być moim szefem. Jego humor zależny
    jest od dnia (zawsze tak miał, ale teraz mnie to drażni): są takie dni,
    że gdy przydzielam mu zadanie, chętnie przyjmuje je do wiadomości i
    wypełnia. A niekiedy słyszę albo "no ok, ale jeszcze tego _czegoś_tam_
    nie skończyłem" - i ta mina. NIe lubię, gdy ktoś ma minę taką, jakbym
    skazywał
    go na męki, taką ignorancką, bezczelną, brak odpowiedzi, przytaknięcia głową
    itd. a on właśnie tak się zachowuje i ciężko mi z nim dyskutować, bo mam
    świadmość, że w niektórych dziedzinach jest bardziej łebski niż ja.

    Czy ktoś mógłby mi coś doradzić, jak zarządzać takimi typami ?
    Nie chcę doprowadzić do sytuacji że mu powiem "słuchaj, czemu ze mną w
    ogóle dyskutujesz?" itd. itp. Nie chcę kompletnie psuć klimatu w pracy.

  • 2. Data: 2008-04-27 19:27:36
    Temat: Re: Być szefem swojego kolegi...
    Od: Any User <u...@a...pl>

    > Nastał taki moment, że zostałem kierownikiem pewnego zespołu i nagle
    > stałem się szefem kolegi, w międzyczasie doszło dwóch nowych.
    (...)
> [...]
    > Nie chcę doprowadzić do sytuacji że mu powiem "słuchaj, czemu ze mną w
    > ogóle dyskutujesz?" itd. itp. Nie chcę kompletnie psuć klimatu w pracy.

    Trzeba mu po prostu wyjaśnić, że kolegami jesteście po pracy, natomiast
    w pracy jesteście po prostu przełożonym i podwładnym. I jak się mu nie
    podoba bycie podwładnym, to może nim za chwilkę nie być.

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 3. Data: 2008-04-27 19:33:35
    Od: "Robertos" <a...@x...pl>

    "Any User" <u...@a...pl> wrote in message
    > Trzeba mu po prostu wyjaśnić, że kolegami jesteście po pracy, natomiast w
    > pracy jesteście po prostu przełożonym i podwładnym. I jak się mu nie
    > podoba bycie podwładnym, to może nim za chwilkę nie być.

    hmm ale nie pokaże w tym momencie swojej bojaźliwości:
    "Słuchaj X, mam wrażenie, że nie traktujesz tego co mówię poważnie. Kiedy
    proszę Cię, abyś zajął się daną sprawą, to proszę abyś podchodził do tego
    bardziej kreatywnie a przede wszystkim odpowiedzialnie. Wiem, że niekiedy
    zwala Ci się na głowę kilka spraw, ale nikt Ci nie mówił że będzie lekko."

    Czasem mam sam świadomość, że coś mu zadałem do wykonania i niebawem
    daję nowe zadanie, chociaż poprzedniego nie skończył. Ale taka jest u nas
    specyfika pracy: niech sobie zapisuje to co ma robić, ustala priorytety lub
    po prostu wykonuje je wg zadanej przeze mnie kolejności, a nie że będzie
    oczekiwać ode mnie komfortu tego typu, że będę jego prywatnym
    terminarzykiem i będę mu dawać kolejne zadanie dopiero, jak skończy
    poprzednie.
    Sorry, trochę zboczyłem z tematu, ale tak to wygląda również jak opisałem.

  • 4. Data: 2008-04-27 20:49:23
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fv2k48$p5n$1@nemesis.news.neostrada.pl Robertos
    <a...@x...pl> pisze:

    > Nastał taki moment, że zostałem kierownikiem pewnego zespołu i nagle
    > stałem się szefem kolegi, w międzyczasie doszło dwóch nowych.
    Bywa.

    > Delegowanie zadań dla osób, z którymi wcześniej się nie znałem nie sprawia
    > mi problemu. Czuję się na tym polu jak ryba w wodzie.
    Hmm... jak ryba w wodzie...
    Widocznie jakieś usterki w psychice implikują u ciebie satysfakcję z
    posiadania władzy.
    IMO trzeba by pomyśleć co z tym zrobić, bo mogą być kłopoty.

    > Gorzej z tym kolegą, dwa lata ode mnie starszym. Mam wrażenie, że
    > chce pokazać, że to on powinien być moim szefem.
    Może to prawda?

    > Jego humor zależny jest od dnia
    O rany, a ty tak nie masz? Każdy ma gorsze i lepsze dni przecież.

    > (zawsze tak miał, ale teraz mnie to drażni):
    To bez znaczenia. Kogo obchodzi co cię drażni?

> [...]
    > go na męki, taką ignorancką, bezczelną, brak odpowiedzi, przytaknięcia
    > głową itd. a on właśnie tak się zachowuje
    I dobrze robi - on cię poucza i to w cwany sposób.
    Postaw się w jego sytuacji. Masz szefa - byłego kumpla, głupszego od siebie,
    co więcej wyraźnie czerpiącego satysfakcję z posiadania jakiejś tam władzy.
    Co zrobisz?
    Bo wg mnie nieuchwytne ale czytelne okazywanie lekceważenia, zaznaczanie
    niby mimochodem swego prymatu w zakresie fachowości, wytykanie błędów to
    zrozumiała postawa jesli gość się szanuje.

    > i ciężko mi z nim dyskutować,
    > bo mam świadmość, że w niektórych dziedzinach jest bardziej łebski niż ja.
    To czemu nie złożysz funkcji?
    Czemu ją w ogóle przyjąłeś, skoro był ktoś lepszy?
    Przecież można było przewidzieć, że tak będzie.

    > Czy ktoś mógłby mi coś doradzić, jak zarządzać takimi typami ?
    > Nie chcę doprowadzić do sytuacji że mu powiem "słuchaj, czemu ze mną w
    > ogóle dyskutujesz?" itd. itp. Nie chcę kompletnie psuć klimatu w pracy.
    Zostając szefem mądrzejszego od siebie już zrobiłeś do tego pierwszy krok.

    Powiem ci uczciwie, że ja miałem podobnie, tylko gorzej. Zostałem szefem
    starszych, lepszych ode mnie, bardziej doświadczonych i posiadających
    większą wiedzę ludzi. Co więcej, niektórzy z nich to byli ludzie, którzy
    niegdyś mnie uczyli i którym zawdzięczam swoje umiejętności.
    Nie byłem wówczas wystarczająco mądry, o mało co mi nie walnęło w dekiel.
    Ale znaleźli się wśród nich tacy, co mnie otrzeźwili, co mi przemówili do
    rozumu choć byłem przecież ich "szefem".
    I to była największa nauka.
    Przemyśl sobie, czy jesteś na właściwym miejscu.

    A teraz też mam w jednym z miejsc pracy zwierzchnika - mało powiedzieć
    głupca - to jest zwykła kanalia. I robię dokładnie to samo, co twój
    "kolega". Puszczam dwuznacznie jednoznaczne teksty, ośmieszam wykazując
    momochodem głupotę i niekompetencję itp.

    --
    Jotte

  • 5. Data: 2008-04-27 20:58:36
    Od: "Robertos" <a...@x...pl>

    "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> wrote in message
    > Hmm... jak ryba w wodzie...
    > Widocznie jakieś usterki w psychice implikują u ciebie satysfakcję z
    > posiadania władzy.
    > IMO trzeba by pomyśleć co z tym zrobić, bo mogą być kłopoty.

    Nie w tym sensie "jak ryba w wodzie" - po prostu nie mam problemów
    z kierowaniem tymi osobami, chętnie z nimi rozmawiam, dokładnie
    wyjaśniam cel zadania, doradzam swoją wiedzą itd. Nie jestem
    despotą - nic w tym stylu!

    > Może to prawda?

    to, że napisałem, że w niektórych dziedzinach jest bardziej łebski niż ja,
    nie znaczy że ogólnie jest bardziej łebski. Poza tym, kto powiedział, że
    kierownik ma być najmądrzejszą, z największą wiedzą osobą wśród
    całego zespołu? Kierownik z tego co wiem powinien umieć zarządzać
    tym zespołem, delegować zadania itd. Oprócz tego jednego przypadku,
    nie mam z tym większych problemów.

    > O rany, a ty tak nie masz? Każdy ma gorsze i lepsze dni przecież.

    tak, wiem o tym przecież. Natomiast zwróciłem się z prośbą o pomoc
    na tę grupę, ponieważ nie mogę sobie poradzić (na razie w teorii,
    w praktyce nie próbowałem wcielać planów w życie) z jego postawą:
    niedawno zleciłem mu pewne proste czynności, następnego dnia pytam
    jak tam efekty pracy a on na to "nie było czasu", chociaż ten jeden
    telefon o który go prosiłem nie zająłby mu więcej, niż 5-10 minut.
    Mam wrażenie, że sam sobie ustawia plany, a moje terminy go mało
    interesują. NIe jest to regułą, ale np. 3 dni w tygodniu potrafią takie
    być.

    Czy ktoś był w podobnej sytuacji? Jak się powinien zachować idealny
    kierownik?

  • 6. Data: 2008-04-27 21:07:10
    Od: VanVonVen <vanvonven@WYTNIJ_TOinteria.pl>

    Uzytkownik "Robertos" <a...@x...pl> raczyl wyrazic swoja opinie
    w news:fv2k48$p5n$1@nemesis.news.neostrada.pl:

> [...]
    > głową itd. a on właśnie tak się zachowuje i ciężko mi z nim
    > dyskutować, bo mam świadmość, że w niektórych dziedzinach jest

    Czesto trudno jest zakceptowac innym fakt, ze to nie oni zostali
    awansowali. Niestety tak to w zyciu bywa.
    Pamietaj, aby nie brac wszystkiego tak do siebie, emocjonalnie, poniewaz
    niczego dobrego to nie wrozy.

    Zadaniem kierownika jest zarzadzanie rowniez osobami, ktore sa w pewnych
    dziedzinach lepsze od niego. Badz cierpliwy i wyrozumialy. Wedlug mnie ta
    mina moze nic nie oznaczac, w koncu, tak jak piszesz zadania sa wykonywane.

    Daj sobie i jemu chwile czasu na zaakceptowanie sytuacji.
    Z drugiej strony buduj autorytet, badz wyrozumialy, precyzyjnie okreslaj
    wlasne wymagania (w miare mozliwosci okreslaj terminy oraz podawaj je na
    pismie) i rozliczaj z nich pracownikow.
    Staraj sie rowniez sluchac pracownikow, uzyskiwac i dawac informacje
    zwrotna.

    --
    pozdr. VanVonVen

  • 7. Data: 2008-04-27 21:11:41
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fv2pgf$ml3$1@atlantis.news.neostrada.pl Robertos
    <a...@x...pl> pisze:

> [...]
    > z kierowaniem tymi osobami, chętnie z nimi rozmawiam, dokładnie
    > wyjaśniam cel zadania, doradzam swoją wiedzą itd. Nie jestem
    OK, zabrzmiało dla mnie inaczej, teraz jasne.

> [...]
    > całego zespołu? Kierownik z tego co wiem powinien umieć zarządzać
    > tym zespołem, delegować zadania itd. Oprócz tego jednego przypadku,
    Mnie się też tak wydawało.
    A jednak kierować zespołem to dużo, dużo więcej.
    Nie nauczysz się tego sam, a w każdym razie nie szybko i nie bez ofiar, do
    których możesz sam należeć.
    Ucz się od podwładnych.

> [...]
    > jak tam efekty pracy a on na to "nie było czasu", chociaż ten jeden
    > telefon o który go prosiłem nie zająłby mu więcej, niż 5-10 minut.
    Uwaga - rodzi się IMO poważniejszy konflikt.

    > Mam wrażenie, że sam sobie ustawia plany, a moje terminy go mało
    > interesują. NIe jest to regułą, ale np. 3 dni w tygodniu potrafią takie
    > być.
    J.w.

    > Czy ktoś był w podobnej sytuacji? Jak się powinien zachować idealny
    > kierownik?
    Nie ma czegoś takiego.
    Słuchaj, a nie da się po prostu pogadać, wyjaśnić sytuacji, ustalić jakiegoś
    sensownego status quo?
    Pisałeś, że to twój kumpel, więc znacie się bliżej.

    --
    Jotte

  • 8. Data: 2008-04-27 21:16:00
    Od: VanVonVen <vanvonven@WYTNIJ_TOinteria.pl>

    Uzytkownik "Robertos" <a...@x...pl> raczyl wyrazic swoja opinie
    w news:fv2pgf$ml3$1@atlantis.news.neostrada.pl:

> [...]
    > Mam wrażenie, że sam sobie ustawia plany, a moje terminy go mało
    > interesują. NIe jest to regułą, ale np. 3 dni w tygodniu potrafią

    Wydaje mi sie, ze powinienes jasno ustalic granice. Pewnie ucierpi na tym
    Wasze kolezenstwo, lecz w pracy trzeba odlozyc je na bok.

    Ja po ktorejs takiej odmowie wzialbym go na rozmowe w cztery oczy i
    postaral uzyskac od niego informacje, dlaczego tak poczynil i nie wykonal
    zadania. Sproboj pogdac z nim calkiem szczerze i otwarcie.
    Jesli to nie pomoze, przekaz mu, ze nie wykonal polecenia sluzbowego, co
    jest naruszeniem jego pracowniczych obowiazkow (reguluje to KP). Jesli
    zrobi tak kolejny raz skonczy sie upomnieniem, za nastepnym razem moze byc
    jeszcze gorzej.

    > Czy ktoś był w podobnej sytuacji? Jak się powinien zachować idealny
    > kierownik?

    P.S. Istnieje idealny kierownik? Chyba nie da sie wszystkim dogodzic.

    --
    pozdr. VanVonVen

  • 9. Data: 2008-04-27 21:20:43
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:Xns9A8DEC9E65222vanvonvenWYTNIJTOint@193.219.28
    .145
    VanVonVen <vanvonven@WYTNIJ_TOinteria.pl> pisze:

    > Wydaje mi sie, ze powinienes jasno ustalic granice. Pewnie ucierpi na tym
    > Wasze kolezenstwo, lecz w pracy trzeba odlozyc je na bok.
    Nie, udzielasz złej rady.
    Koleżeństwo to bardzo ważna sprawa. Nie należy go odkładać tylko chronić i
    ratować.
    To na pierwszym miejscu, nie praca.
    O ile w ogóle się da...

    --
    Jotte

  • 10. Data: 2008-04-27 21:45:49
    Od: VanVonVen <vanvonven@WYTNIJ_TOinteria.pl>

    Uzytkownik "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> raczyl wyrazic
    swoja opinie w news:fv2qnd$ldg$1@news.dialog.net.pl:

    > Nie, udzielasz złej rady.
    > Koleżeństwo to bardzo ważna sprawa. Nie należy go odkładać tylko
    > chronić i ratować.
    > To na pierwszym miejscu, nie praca.
    > O ile w ogóle się da...

    Jest troche sprzecznosci w Twoim rozumowaniu, poniewaz sam twierdzisz, ze
    nie ma idealnego kierownika, a tym samym nie da sie wszystkim dogodzic.
    Z kolezenstwem w pracy jest tak samo.
    Jesli w pracy na pierwsze miejsce postawisz kolezenstwo (trzeba by je
    jeszcze porzadnie zdefiniowac) to ciezko bedzie pracowac jako kierownik.

    --
    pozdr. VanVonVen