PracaGrupypl.praca.dyskusje › Art. 23 KP a urlop macierzynski

  • 1. Data: 2011-11-28 22:55:29
    Temat: Art. 23 KP a urlop macierzynski
    Od: badzio <b...@g...com>

    Witam,

    firma Y posiada oddzialy w kilku miastach. Jeden z tych oddzialow (W) przeznaczony
    jest do likwidacji, za wyjatkiem jednego z dzialow (nazwijmy go Z), ktory ma zostac
    przejety przez firme X na mocy art. 23 KP.
    Zostaja przejeci prawie wszyscy pracownicy z dzialu Z, z wyjatkiem dwoch kobiet -
    jedna z nich jest na urlopie macierzynskim (urlop konczy sie w styczniu 2011,
    przejecie nastepuje w grudniu), drugiej zakonczyl sie urlop macierzynski, jest teraz
    na urlopie wypoczynkowym.
    Obydwie firmy - X i Y twierdza ze wszystko jest zgodne z prawem.
    Pozostali pracownicy oddzialu W otrzymuja kolejno wypowiedzenia, gdy wspomniane
    pracownice wroca z do pracy z urlopu macierzynskiego/wypoczynkowego, takze dostana
    takowe od dotychczasowego pracodawcy.
    I teraz pytania:
    1. Czy firma przejmujaca dany dzial moze powiedziec 'przejmujemy wybrane osoby' czy
    tez musi przyjac wszystkich (i co najwyzej, niechcianym pracownikom wreczyc pozniej
    wypowiedzenia)? Google znalazly cos takiego:
    "Z dniem 1 stycznia 2004 r. ustawodawca wprowadził do art. 231 Kp. nowy § 6, zgodnie
    z którym przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę nie może
    stanowić przyczyny uzasadniającej wypowiedzenie przez pracodawcę stosunku pracy. W
    razie przejęcia zakładu pracy na innego pracodawcę, dotychczasowy pracodawca nie może
    z tego powodu wypowiedzieć pracownikowi umowy o pracę, co tym samym oznacza przymus
    przejęcia pracowników przez nowego pracodawcę."
    2. Czy mozna potraktowac powyzsze zdazenie jako dyskryminacje ze wzgledu na
    macierzynstwo?

    Kilka informacji dodatkowych:
    - firmy X i Y to instytucje panstwowe
    - wszystkie osoby zatrudnione w przejmowanym dziale to kobiety
    - pracownice, ktore nie 'zalapaly sie' na przejecie maja porownywalne kwalifikacje i
    wyzsze wyksztalcenie niz 'przejete' pracownice
    - pracownice nie dostaly zadnej oficjalnej informacji o tym ze nie zostaly przejete,
    ~4m-ce wczesniej w zakladzie pracy wywieszono liste z nazwiskami osob 'do przejecia',
    jakis m-c temu w zakladzie pracy odbylo sie zebranie na ktorym poinformowano obecnych
    ze wszyscy przechodza poza wspomnianymi paniami

    Z gory dziekuje za porade :)

  • 2. Data: 2011-11-29 12:39:06
    Temat: Re: Art. 23 KP a urlop macierzynski
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    W liście datowanym 28 listopada 2011 (23:55:29) napisano:

> [...]
    > (W) przeznaczony jest do likwidacji, za wyjatkiem jednego z dzialow
    > (nazwijmy go Z), ktory ma zostac przejety przez firme X na mocy art. 23 KP.

    Zdefiniuj dokładniej słowo "przejęci".
    Zdefiniuj, czy dział Z ma oddzielną osobowość prawną.

> [...]
    > konczy sie w styczniu 2011, przejecie nastepuje w grudniu), drugiej
    > zakonczyl sie urlop macierzynski, jest teraz na urlopie wypoczynkowym.

    Czyli, jak rozumiem - wszystcy zostali zwolnieni z firmy Y, a
    niektórzy zostali zatrudnieni przez nowego pracodawcę? Dobrze
    rozumiem?

    > Obydwie firmy - X i Y twierdza ze wszystko jest zgodne z prawem.

    A co miałoby być niezgodnie?

> [...]

    > wybrane osoby' czy tez musi przyjac wszystkich (i co najwyzej,
    > niechcianym pracownikom wreczyc pozniej wypowiedzenia)? Google znalazly cos

    Przecież sam stwierdziłeś, że wszyscy otrzymali wypowiedzenia?

    > 2. Czy mozna potraktowac powyzsze zdazenie jako dyskryminacje ze wzgledu na
    macierzynstwo?

    Nie widzę ku temu przesłanek, skoro zwolnieni zostali wszyscy po
    równo.

    --
    Pozdrowienia,
    Yakhub

  • 3. Data: 2011-11-29 17:21:55
    Od: "Nikiel ;)" <n...@O...poczta.fm>

    Jeżeli to było przejęcie w trybie art. 23(1) KP, to do nowego
    pracodawcy powinien przejść cały oddział - także osoby na zwolnieniach
    lekarskich, urlopach macierzyńskich, wychowawczych itp. o ile dany
    oddział mają jako miejsce pracy na umowie o pracy.

    Aprzy 23 nie ma żadnych wypowiedzeń, po prostu conamniej miesiąc przed
    przejęciem pracownikom daje się informację o przejęciu i z danym dniem
    następuje przejęcie.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 4. Data: 2011-12-02 10:26:50
    Od: badzio <b...@g...com>

    W dniu wtorek, 29 listopada 2011, 13:39:06 UTC+1 użytkownik Yakhub napisał:
    > W liście datowanym 28 listopada 2011 (23:55:29) napisano:

    > Zdefiniuj dokładniej słowo "przejęci".
    > Zdefiniuj, czy dział Z ma oddzielną osobowość prawną.

    Przejeci na mocy art. 23 KP " W razie przejścia zakładu pracy lub jego części na
    innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach
    pracy(...)".
    Dzial Z nie ma odzielnej osobowisci prawnej

    > Czyli, jak rozumiem - wszystcy zostali zwolnieni z firmy Y, a
    > niektórzy zostali zatrudnieni przez nowego pracodawcę? Dobrze
    > rozumiem?

    Nie, nikt nie zostal zwolniony. Art. 23 KP

    > A co miałoby być niezgodnie?

    > Przecież sam stwierdziłeś, że wszyscy otrzymali wypowiedzenia?

    Kurcze, gdzie napisalem ze wszyscy otrzymali wypowiedzenie?

    > Nie widzę ku temu przesłanek, skoro zwolnieni zostali wszyscy po
    > równo.

    I znow - nikt nie zostal zwolniony. Dzieki za opinie ale polecam najpierw przeczytac
    art. 23 a o odpowiedzi prosze osoby, ktore wiedza o co chodzi :)

  • 5. Data: 2011-12-02 10:32:32
    Od: badzio <b...@g...com>

    W dniu wtorek, 29 listopada 2011, 18:21:55 UTC+1 użytkownik Nikiel ;) napisał:
> [...]
    > lekarskich, urlopach macierzyńskich, wychowawczych itp. o ile dany
    > oddział mają jako miejsce pracy na umowie o pracy.

    Tez nam sie tak wydaje aczkolwiek pani z PIPy powiedziala co innego. Natomiast
    prawniczka z federacji kobiet (czy czegos takiego) powiedziala ze przy art 23(1) KP
    przejmowani sa wszyscy z danej jednostki organizacyjnej. Szukam wiec potwierdzenia
    tej teori, np link do wyroku sadu pracy w tej srpawie :)
    I dalej - jesli faktycznie art. 23 sprawia ze _wszyscy_ pracownicy z danego dzialu
    przechodza do nowego pracodawcy to:
    - po nowym roku powinno sie otrzymac PITy z dwoch zrodel
    - co jesli pracownica na urlpoie macierzynskim wystapila o dodatkowe 4tyg
    macierzynskiego do starego pracodawcy (przed przejeciem) - czy nowy automatem przejal
    to zobowiazanie czy tez trzeba ponownie wystapic do niego w sprawie przedluzenia
    urlopu
    - w ew przypadku choroby L4 powinno byc wystawione na nwoego pracodawce, tak? tylko
    ze nowy pracodawca nie przyznaje sie do posiadania tych dwoch pracownic. Co w zwiazku
    z tym zrobic - brak L4 na nowego pracodawce, ktory oczywiscie nie chce wyplacic
    zasilku chorobowego czy tez brac L4 na starego pracodawce i pozniej mu oddac
    pieniadze?
    - podobny paradoks z wnioskiem urlopowym (zalegly urlop za 2011) w 2012 oraz z
    urlopem wychowawczym - dla bezpieczenstwa skladac wnioski do obydwu pracodawcow?

  • 6. Data: 2011-12-02 19:23:01
    Od: "Nikiel ;)" <n...@O...poczta.fm>

    W dniu 2011-12-02 11:32, badzio pisze:

> [...]
    przejmowani sa wszyscy z danej jednostki organizacyjnej. Szukam wiec potwierdzenia
    tej teori, np link do wyroku sadu pracy w tej srpawie :)

    Powiem tak. Obsługuje przejęcia/oddania na art. 23(1) kp, całych firm
    wg. kodeksu handlowego i zawsze jeżeli jest oddawany/przejmowany
    oddział to dotyczy to wszystkich pracowników, również tych
    nieaktywnych (na L4, macierzyńskich, wychowawczych).

    Ba jest nawet wyrok sądowy, że sprzedaż mienia i rozwiązanie umowy i
    zawiązanie umowy z nowym pracodawcom to jest przejście wg. art. 23(1)
    chociaż byłoby to przeprowadzone nieprawidłowo. Dla sądu fakty są
    takie: nastąpiło przejęcie 23. Nieważne, że pracodawcy chcieli to obejść.

    > I dalej - jesli faktycznie art. 23 sprawia ze _wszyscy_ pracownicy z danego dzialu
    przechodza do nowego pracodawcy to:
    > - po nowym roku powinno sie otrzymac PITy z dwoch zrodel

    Niekoniecznie. Teoretycznie nowy pracodawca powinien wystawić pita za
    cały rok (czyli przychód poprzedniego pracodawcy i swój). Ale bardzo
    często zakłady umawiają się, że każdy za siebie wystawia.

> [...]
    to zobowiazanie czy tez trzeba ponownie wystapic do niego w sprawie przedluzenia

    Oryginał aktu urodzenia i wszelkich wniosków (o wcześniejczy,
    dodatkowy) poprzedni pracodawca przekazuje nowemu pracodawcy. Tak samo
    jak zwolnienia lekarskie na przełomie.

> [...]
    zasilku chorobowego czy tez brac L4 na starego pracodawce i pozniej mu oddac

    Jeżeli data wystawienia L4 jest => od daty przejęcia to L4 powinno być
    z nipem nowego pracodawcy. Tak się dzieje przy klarownych sytuacjach.

    > - podobny paradoks z wnioskiem urlopowym (zalegly urlop za 2011) w 2012 oraz z
    urlopem wychowawczym - dla bezpieczenstwa skladac wnioski do obydwu pracodawcow?

    U nowego. Zmiana pracodawcy w trybie art. 23 (1) KP dla pracownika
    oznacza jedynie to, że inna nazwa jest. Całość zobowiązań przejmuje
    nowy pracodawca.

  • 7. Data: 2011-12-02 19:48:13
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    W liście datowanym 2 grudnia 2011 (11:26:50) napisano:

    > Kurcze, gdzie napisalem ze wszyscy otrzymali wypowiedzenie?

    Tutaj:
    pracodawcy.

    Ale najwyraźniej się niezrozumieliśmy :)

    --
    Pozdrowienia,
    Yakhub

  • 8. Data: 2011-12-02 23:42:55
    Od: badzio <b...@g...com>

    W dniu piątek, 2 grudnia 2011, 20:23:01 UTC+1 użytkownik Nikiel ;) napisał:
    > Powiem tak. Obs�uguje przej�cia/oddania na art. 23(1) kp, ca�ych firm
    > wg. kodeksu handlowego i zawsze je�eli jest oddawany/przejmowany
    > oddzia� to dotyczy to wszystkich pracownik�w, r�wnie� tych
    > nieaktywnych (na L4, macierzy�skich, wychowawczych).
    >
    > Ba jest nawet wyrok s�dowy, �e sprzeda� mienia i rozwi�zanie umowy i
    > zawi�zanie umowy z nowym pracodawcom to jest przej�cie wg. art. 23(1)
    > chocia� by�oby to przeprowadzone nieprawid�owo. Dla s�du fakty s�
    > takie: nast�pi�o przej�cie 23. Niewa�ne, �e pracodawcy chcieli to
    obej��.

    A moglbym prosic o jakiegos linka do tegoz wyroku sadowego? Cos zeby Zona mogla pojsc
    do pracodawcy i pokazac mu ze popelnil blad? Chcielibysmy polubownie zalatwic srpawe,
    zanim wlaczymy PIPe i sad :)

  • 9. Data: 2011-12-02 23:47:56
    Od: badzio <b...@g...com>

    W dniu sobota, 3 grudnia 2011, 00:42:55 UTC+1 użytkownik badzio napisał:

    > A moglbym prosic o jakiegos linka do tegoz wyroku sadowego? Cos zeby Zona mogla
    pojsc do pracodawcy i pokazac mu ze popelnil blad? Chcielibysmy polubownie zalatwic
    srpawe, zanim wlaczymy PIPe i sad :)

    O co mi dokladine chodzi - czy jest gdzies oficjalna wykladnia ze art. 23 (1) KP mowi
    'przejmowani sa wszyscy, bez wyjatku, pracownicy przejmowanego dzialu'? Bo pracodawca
    moze zawsze powiedziec 'to kwestia interpretacji, co nie jest zabronione...' :/

  • 10. Data: 2011-12-02 23:49:23
    Od: badzio <b...@g...com>

    W dniu piątek, 2 grudnia 2011, 20:48:13 UTC+1 użytkownik Yakhub napisał:
    > W liście datowanym 2 grudnia 2011 (11:26:50) napisano:

    > Tutaj:
    >
    > Ale najwyraźniej się niezrozumieliśmy :)

    Chyba tak :) Nieprecyzyjnie napisalem - pozostali, niepzrejeci pracownicy :) Czyli -
    wszyscy (z wyjatkiem 2 wspomnianych osob) pracownicy z dzialu Z przeszli do nowego
    pracodawcy bez wypowiedzenia, pracownicy z pozostalych dzialow (niepodlegajacych
    przejeciu) dostali wypowiedzenia.