PracaGrupypl.praca.dyskusje › Nadchodzi normalność

  • 121. Data: 2009-02-17 23:49:15
    Temat: Re: Nadchodzi normalność
    Od: "Jackare" <...@s...uk.de.pl>

    > Widzisz, ja zupełnie nie to miałem na myśli. Rzecz w niemożliwych do
    > ścisłego skodyfikowania działań wobec pracownika. Nieformalnych nacisków
    > wszelkiego rodzaju, dwuznacznych zachowań, decyzji itp.
    > Czujesz?

    Czuję, ale one zawsze będą bo są cechą ludzi a nie instytucji. Przełożeni
    będą nieformalnie manipulować, pracownicy będą nieformalnie się migać. Taka
    gra, ale gdy przychodzi do ostrej rozgrywki liczą się i tak twrade zapisy
    dowody.
    Faktem jednak jest, że wszelkie nieformalne "ruchy" psują jasność stosunku
    pracy, ale ludzie i to po obydwu stronach mają jakieś wrodzone skłonności by
    je stosować i budowac oparte na nich oczekiwania i oceny.

    > To wszystko co do zasady oczywiste i akceptowalne.
    > W praktyce codzienności - wysoce ocenne.

    Jeżeli się jasno wyłoży kryteria oceny i się je sprawiedliwie i
    konsekwentnie stosuje, raczej nie ma się watpliwości gdzie popełniono błąd a
    gdzie nie uruchomiono myślenia.

    > Szczerze powiedziawszy jakoś tego w twoich postach nie zauważyłem.
    > Ale może niezbyt uważnie czytałem.

    Bo albo nie wierzysz albo nie chcesz dostrzec, że w zasadzie wszystko o czym
    pisze opiera się na jawności i znanych obustronie zasadach. Nikt nie
    obiecuje że będzie słodko, ale jest to wiadome, tak samo jak wiadomym jest
    na jakich zasadach będzie prowadzona ocena pracy czy jak budowane i
    weryfikowane są kryteria przydatności pracownika.
    Przykładowo: jeżeli pracownik jest osobą palącą i chce palić w trakcie dnia
    pracy, może to robić, ale wie że każdy papieros jest odliczany z jego czasu
    pracy i że jeden papieros to 7 minut dnia pracy mniej (na papierosa musi
    wyjść). Jest dorosły, wie jakie są zasady odliczania i do niego należy
    decyzja czy będzie palił w pracy czy nie oraz czy odpracuje przepalony czas
    czy nie.Oczywiście odliczony czas to odliczone pieniądze.

    Ja sam nigdy nie oczekiwałem ulgowego traktowania czy specjalnych
    przywilejów, natomiast zawsze oczekiwałem jasno ustalonych zasad pracy,
    oceny jej efektów, zasad budowania wynagrodzenia, zależności w hierarchii
    firmy

    > Ale twoja interpretacja płacy minimalnej chyba nie jest trafiona, nie
    > sądzisz?

    OK. Może nie minimalnej a podstawowej, wynikającej z umowy. Taka
    interpretacja została zweryfikowana w sądzie. W świetle wielu nieostrych
    zapisów umów i regulaminów bardzo czesto wychodzi na to że pracownik ma
    "robić" ale wcale nie musi "zrobić" co w praktyce przekłada się na to że
    wystarczy iż będzie przychodził do pracy i za to ma otrzymać wynagrodzenie
    podstawowe.
    --
    Jackare

  • 122. Data: 2009-02-18 04:13:45
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > Jeżeli zgodnie z Twoim postulatem dwukrotnie wzrosłaby płaca minimalna
    > (czyli coś co każdy pracownik MUSI dostać za przychodzenie do pracy), to
    > jak myslisz: w jakiej proporcji wzrosłyby ceny i jaka byłaby wartość
    > nabywcza nowej płacy minimalnej ? Ja sobie myślę że w sensie wartości
    > nabywczej niewiel by się zmieniło, wzrosłyby tylko wartości którymi
    > operujemy.

    Nawet gorzej. Gdyby wzrosła pensja minimalna, to nastąpiłby chwilowy
    wzrost siły nabywczej u dużej grupy społecznej.

    Należy w tym momencie popatrzeć na strukturę tej grupy - dostrzeżemy, że
    przy wzroście jej siły nabywczej o powiedzmy średnio 100%, nadal jest on
    realizowany głównie przez nabywanie dóbr "z niższej półki" i pierwszej
    potrzeby, tyle że w większych ilościach.

    Jeśli dodatkowo weźmiemy pod uwagę, że szacunkowo 20% populacji w tej
    grupie posiada własne dochody dodatkowe, bądź rozpatrywana pensja
    minimalna jest pensją dodatkową do innych dochodów, można założyć też,
    że wzrośnie o 10-20% popyt w tej grupie na dobra nie będące pierwszej
    potrzeby, np. sprzęt elektroniczny.

    Co to oznacza?

    Ano oznacza to tyle, że po wzroście pensji minimalnej o 100% mamy
    kilkofazowe, bardzo ciekawe zjawisko:

    a) wzrost siły nabywczej
    b) wzrost popytu na artykuły
    c) wzrost cen tych artykułów na całym rynku
    d) spadek siły nabywczej dla grupy z pensją minimalną do poziomu równowagi
    e) spadek realnej siły nabywczej dla grup z wyższymi dochodami

    Czyli innymi słowy, wzrost pensji minimalnej z jednej strony na _chwilę_
    zmienia równowagę rynkową, jednakże po kilku miesiącach ta równowaga
    powraca, a efektem ubocznym jest spadek siły nabywczej osób
    zarabiających więcej, niż pensja minimalna.

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 123. Data: 2009-02-18 08:17:23
    Od: "grom@x" <gromax@_USUN_.interia.pl>

> [...]
    > przepalony czas czy nie.Oczywiście odliczony czas to odliczone pieniądze.

    zaraz zaraz, czy dobrze rozumiem że firma ustala co pracownik ma robic w
    czasie swojej przerwy?? KP wyraźnie mówi ile przerwy płatnej
    przysługuje, dodatkowo sporo firm robi w środku dnia np. 30 minutową czy
    godzinna niepłatną przerwę zeby pracownicy mogli pójść gdzieś na lunch
    czy coś załatwić.... ale pomijajac te dodatkowe rozwiązania, pracownik
    ma te swoje 15 minut przerwy "obiadowej" i chyba moze sobie w tym czasie
    robić co chce niezwiazanego z pracą...
    i poza tym - dlaczego czas papierosa to akurat 7 minut? moze ktos wypali
    w minutę? albo w 15? i jak to sie ma na przykład do wyjścia do ubikacji,
    przecież to też nie jest czas spędzany w pracy?

    powiem krótko - zagotowałem się. żebyś chociaż jeszcze próbował sie
    maskować pod hasłem propagowania zdrowego trybu zycia czy cos w tym
    stylu, ale narzucać komuś co może robic a co nie? bo czym sie różni
    wyjście do ubikacji od wyjścia na papierosa? niczym. tak samo czas
    spędzony "pracowo bezproduktywnie"

  • 124. Data: 2009-02-18 08:20:13
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    grom@x napisał(a):

    > zaraz zaraz, czy dobrze rozumiem że firma ustala co pracownik ma robic w
    > czasie swojej przerwy??

    Ależ zupełnie nie o to chodziło bo postawiony problem dotyczył tego, że
    pracownikowi nie wolno palić w czasie, który nie jest jego przerwą w
    pracy. Co oznacza, że ma wolny wybór bo w czasie swojej przerwy może
    palić albo nie palić ;)

    j.

    --
    Dzien DARWINA http://www.dziendarwina.pl

  • 125. Data: 2009-02-18 08:34:12
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    grom@x wrote:

    > bo czym sie różni
    > wyjście do ubikacji od wyjścia na papierosa? niczym. tak samo czas
    > spędzony "pracowo bezproduktywnie"

    Tym, że toaleta nie wymaga np "odbicia karty",
    a wyjście do palarni wymaga?
    Oczywiście odrębny temat to eliminowanie palenia w toalecie
    czy "odbijania" na zbiorowe wyjścia na fajkę.

  • 126. Data: 2009-02-18 08:42:58
    Od: "Jackare" <...@s...uk.de.pl>

> [...]
    > ale narzucać komuś co może robic a co nie? bo czym sie różni wyjście do
    > ubikacji od wyjścia na papierosa? niczym. tak samo czas spędzony "pracowo

    Przerwa wynikająca z KP to przerwa i nie o niej piszę. Wyjście do ubikacji
    to efekt potrzeby fizjologoicznej niezależnej od człowieka i też nie o niej
    piszę.
    Papieros to wynik nałogu - zachcianka. 7 minut wynika z rocznych pomiarów
    czasu spędzonego na papierosie i uśrednieniu tego czasu. To nie szykana,
    tylko taka wewnętrzna norma - pracownik jest o tym wszystkim informowany
    przed podjęciem pracy, więc jeżeli mu to nie odpowiada- może jej nie
    podejmować. Wiesz jak palenie potrafi rozwalić linię produkcyjną ? Ten
    przykład nie ma akurat nic wspólnego z tym co teraz robię, ale był stosowany
    w jednej z firm w której kiedyś pracowałem.
    A zdrowy tryb życia - nie jest moją sprawą co inny człowiek robi ze swoim
    życiem, w zczególności poza pracą. Jest dorosły, świadomy i ponosi
    konsekwencje swoich wyborów. Nie muszę się wcale tym maskować. A w pracy
    można to regulować takimi właśnie mechanizmami i dodatkowym premiowaniem
    niepalących. Zawsze też można po prostu niezatrudniać palacza i wtedy
    problemu nie ma wcale.
    --
    Jackare

  • 127. Data: 2009-02-18 09:12:32
    Od: "Jurek M" <m...@1...pl>

    Użytkownik "Kviat" <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl> napisał w wiadomości

    > I nadal są pieniędzmi firmy. Szczególnie te wypracowane przez pracownika. Po
    > to został zatrudniony.

    > Do pracownika należą pieniądze wypłacone przez pracodawcę jako wynagrodzenie,
    > a nie te, które pracownik wypracował.

    A o czym piszemy? O wynagrodzeniu brutto za pracę.
    To, jakie zyski pracownik wypracował pracodawcy, to inna bajka.

    > A jakby to się nazywało "podatek _od_ zatrudnionego pracownika", a w umowie o
    > pracę była dzisiejsza kwota netto? Czy to coś by zmieniło z punktu widzenia
    > pracownika?
    > "Na rękę" dostałby tyle samo co teraz.

    Gdyby istniała taka możliwość, że pracownik na życzenie mógłby samodzielnie
    odprowadzać swoje podatki, składki... to pracodawca musiałby przelewać mu kwotę
    brutto, nie mniej, nie więcej.

    > Nie wiem po co ta zabawa w zamydlanie oczu terminologią, chyba tylko po to,
    > żeby pracownik miał lepsze samopoczucie myśląc, że zarabia więcej i żeby
    > trudniej mu było PITa rocznego wypełnić :)
    >
    > Jak zwał, tak zwał - pieniędzmi pracownika są tylko te pieniądze, o których
    > może samodzielnie decydować.

    Fakt, bo ani pracodawca, ani pracownik nie mogą tymi pieniędzmi swobodnie
    dysponować. Mają obowiązki wynikające z przepisów.
    Tak naprawdę to pieniądze fiskusa, zusu...srusu.
    Wygląda to technicznie jak wygląda. Nie mają na to wpływu.
    Jedyne wyjście to tzw. "samozatrudnienie".

    > Dla kogo? Pracownika czy pracodawcy? :P

    Dla fiskusa.

    > Ale tego nie robi. I właśnie dlatego, dopóki masz możliwość samodzielnie
    > zdecydować co z należnymi świadczeniami zrobisz (zapłacisz czy uciekniesz za
    > granicę) to są Twoje pieniądze.
    > Pracownik nie ma takiej możliwości.

    Niestety, nie. Ale to nie jego wina, ani pracodawcy, ani banku.

    > To niech sobie pracownik sam to zrobi :)
    > Niech pójdzie do pracodawcy i powie, że chce do ręki ZUS i podatek,a on sobie
    > sam już to rozliczy ze skarbówką. W końcu to jego pieniądze, nie?
    > Poproś kogoś znajomego, kto pracuje na etacie żeby tak zrobił i napisz jaki
    > był wynik :)

    Nie ma takiej możliwości.

    > Co równocześnie nie oznacza, że należą do pracownika.

    Zgoda, niech Ci będzie, że nie należą do pracownika.
    W takim razie należą do fiskusa i zusu.
    Tak będzie jaśniej.

    > Oczywiście, że sąsiad. Miał kasę w ręku i zdecydował, że zapłaci rachunek
    > zamiast ją przepić (i słusznie :)).

    Sąsiad posłużył się Tobą jako pośrednikiem w zapłacie za rachunek, ale to on
    płaci, nie ty za niego.
    Owszem, mógłbyś skręcić w bok, do knajpy i przepić jego kasę, tak jak pracodawca
    mógłby nie przelać podatków pracownika, ale to już przestępstwo.

    > Pracownik, już pisałem, nie ma możliwości zdecydować.
    > Co to za własność, o której nie można samodzielnie decydować?

    W powyższym przykładzie chciałem tylko wyjaśnić, że przelewanie podatków przez
    pracodawcę fiskusowi to tylko zabieg techniczny.

    W istocie to już nie własność, ale obowiązek podatkowy wynikający z ustawy.

    Jurek M.

  • 128. Data: 2009-02-18 10:03:54
    Od: "Jackare" <...@s...uk.de.pl>

    Użytkownik "Patryk Włos" <p...@i...peel> napisał w wiadomości
    > Wreszcie nadchodzi normalność.
    >
    > http://gazetapraca.pl/gazetapraca/1,90439,6250579,Na
    dchodzi_era_1_5_tys__zl.html

    > I po co było szaraczkom tak pierdolić o tym całym "rynku pracownika"?

    Raczej odchodzi normalność. Jeżeli patlogię jaką mieliśmy przez w okresie
    1990-2004 nazywasz normanością to Ci współczuję.
    Okres ostatnich trzech lat był dochodzeniem do względnej normalności. Rynek
    pracy był w miarę zrównoważony, rósł popyt, zwiększała się siła nabywcza
    pojedynczego człowieka, rodziny, przedsiębiorstwa. Stan permanentnego
    zastraszenia nie jest normalny. Ubożenie społeczeństwa i jazda na "biegu
    jałowym" to żer dla szarej strefy, załamanie rynku usług i znaczący spadek
    konsumpcji. Za tym krok dalej idzie spadek inwestycji i zastój lub recesja
    gospodarki.
    Żeby było jasne. Jestem raczej pracodawcą.
    --
    Jackare

  • 129. Data: 2009-02-18 10:45:13
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

> [...]
    > jazda na "biegu jałowym" to żer dla szarej strefy, załamanie rynku usług
    > i znaczący spadek konsumpcji. Za tym krok dalej idzie spadek inwestycji

    Jedno pytanie: czy ja gdzieś napisałem, że nie należy walczyć z szarą
    strefą?

    Uważam, że walka z nią to jedno z podstawowych zadań państwa. Każdy
    powinien płacić podatki*.

    > Żeby było jasne. Jestem raczej pracodawcą.

    Wiem. Chętnie czytuję Twoje wypowiedzi.

    * - był taki jeden wątek dotyczący sprzętu elektronicznego - ale to
    dotyczyło mojego stricte prywatnego punktu widzenia-siedzenia. Na ogół,
    a przynajmniej teraz staram się patrzeć globalnie.

  • 130. Data: 2009-02-18 10:48:32
    Od: "Immona" <c...@n...gmailu>

    "Jackare" <...@s...uk.de.pl> wrote in message
> [...]
    > Rynek pracy był w miarę zrównoważony, rósł popyt, zwiększała się siła
    > nabywcza pojedynczego człowieka, rodziny, przedsiębiorstwa. Stan

    Sie wetne :), moze nie z bezposrednia odpowiedzia na powyzsze, ale ogolna
    reflekcja nt. watku.

    "Normalnosc" to pojecie, ktorego nikt tu jeszcze nie zdefiniowal.

    Rynek pracodawcy: popyt na posady (nawet stosunkowo okropne) jest tak duzy w
    stosunku do podazy, ze pracodawca moze dyktowac warunki, nawet wyjatkowo
    niekorzystne dla pracownika (praca na czarno, pensja minimalna za prace
    bardziej wykwalifikowana niz machanie lopata, nieplatne nadgodziny itp.) i
    znajdzie bez wiekszego trudu pracownikow spelniajacych jego wymagania,
    ktorzy je przyjma.

    Rynek pracownika: popyt na pracownikow (nawet stosunkowo malo
    wykwalifikowanych) jest tak duzy w stosunku do podazy, ze pracownik moze
    dyktowac warunki, nawet wyjatkowo niekorzystne dla pracodawcy (bardzo wysoka
    placa, dluzszy platny urlop niz zapisany w przepisach itp.) i znajdzie bez
    wiekszego trudu pracodawcow spelniajacych jego wymagania, ktorzy te warunki
    przyjma.

    Rynku pracownika w Polsce wedlug mnie nie mielismy, poza malymi niszami
    zwiazanymi z wysoko wyspecjalizowanymi zawodami i zestawami umiejetnosci.
    Jesli dla kogos rynek pracownika zdefiniowany tak jak wyzej jest sci-fi, to
    mial on miejsce na przyklad przy zasiedlaniu niektorych nowych kolonii,
    gdzie kazdy przybyly dostawal kawalek ziemi do uprawiania i potrzebowal
    wiecej rak do pracy niz tylko on i jego rodzina, ale wszyscy inni tez
    dostali swoj kawalek ziemi i tez poszukiwali kogos, kto by im pomogl
    wyprodukowac wiecej zywnosci, na ktora byl popyt. To oczywiscie przyklad
    skrajny - do takiej pomocy na roli nie trzeba bylo miec zadnych
    kwalifikacji. W czasach wspolczesnych "rynek pracownika" obejmuje zwykle
    tylko czesc rynku pracy, osob niewykwalifikowanych jest zazwyczaj nadpodaz,
    ale generalnie mozna spotkac to zjawisko w krajach prowadzacych rekrutacje
    imigrantow okreslonych zawodow (Kanada, Australia, Nowa Zelandia).

    Oba przypadki rynku silnie faworyzujacego jedna ze stron transakcji sa
    niekorzystne dla gospodarki, bo mamy do czynienia z nie wykorzystanym
    potencjalem - firm, ktore by mogly wytwarzac i zarabiac wiecej majac
    odpowiednio wielu pracownikow lub pracownikow, ktorzy by mogli zarabiac
    wiecej, wydawac wiecej i inwestowac we wlasne biznesy. Dlatego wyrazane
    przez rozne strony dyskusji poparcie dla "rynku pracownika" lub "rynku
    pracodawcy" jest krotkowzroczne.

    I.
    --
    http://nz.pasnik.pl - Nowa Zelandia