PracaGrupypl.praca.dyskusjeNadchodzi normalność › Re: Nadchodzi normalność
    From: "Jurek M" <m...@1...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Nadchodzi normalność
    Date: Wed, 18 Feb 2009 10:12:32 +0100
    <gndn0h$hq4$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <gne4ng$r20$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <gne5of$m9h$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <gnf4fl$5ou$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <gnf70l$bgr$1@atlantis.news.neostrada.pl>

    Użytkownik "Kviat" <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl> napisał w wiadomości

    > I nadal są pieniędzmi firmy. Szczególnie te wypracowane przez pracownika. Po
    > to został zatrudniony.

    > Do pracownika należą pieniądze wypłacone przez pracodawcę jako wynagrodzenie,
    > a nie te, które pracownik wypracował.

    A o czym piszemy? O wynagrodzeniu brutto za pracę.
    To, jakie zyski pracownik wypracował pracodawcy, to inna bajka.

    > A jakby to się nazywało "podatek _od_ zatrudnionego pracownika", a w umowie o
    > pracę była dzisiejsza kwota netto? Czy to coś by zmieniło z punktu widzenia
    > pracownika?
    > "Na rękę" dostałby tyle samo co teraz.

    Gdyby istniała taka możliwość, że pracownik na życzenie mógłby samodzielnie
    odprowadzać swoje podatki, składki... to pracodawca musiałby przelewać mu kwotę
    brutto, nie mniej, nie więcej.

    > Nie wiem po co ta zabawa w zamydlanie oczu terminologią, chyba tylko po to,
    > żeby pracownik miał lepsze samopoczucie myśląc, że zarabia więcej i żeby
    > trudniej mu było PITa rocznego wypełnić :)
    >
    > Jak zwał, tak zwał - pieniędzmi pracownika są tylko te pieniądze, o których
    > może samodzielnie decydować.

    Fakt, bo ani pracodawca, ani pracownik nie mogą tymi pieniędzmi swobodnie
    dysponować. Mają obowiązki wynikające z przepisów.
    Tak naprawdę to pieniądze fiskusa, zusu...srusu.
    Wygląda to technicznie jak wygląda. Nie mają na to wpływu.
    Jedyne wyjście to tzw. "samozatrudnienie".

    > Dla kogo? Pracownika czy pracodawcy? :P

    Dla fiskusa.

    > Ale tego nie robi. I właśnie dlatego, dopóki masz możliwość samodzielnie
    > zdecydować co z należnymi świadczeniami zrobisz (zapłacisz czy uciekniesz za
    > granicę) to są Twoje pieniądze.
    > Pracownik nie ma takiej możliwości.

    Niestety, nie. Ale to nie jego wina, ani pracodawcy, ani banku.

    > To niech sobie pracownik sam to zrobi :)
    > Niech pójdzie do pracodawcy i powie, że chce do ręki ZUS i podatek,a on sobie
    > sam już to rozliczy ze skarbówką. W końcu to jego pieniądze, nie?
    > Poproś kogoś znajomego, kto pracuje na etacie żeby tak zrobił i napisz jaki
    > był wynik :)

    Nie ma takiej możliwości.

    > Co równocześnie nie oznacza, że należą do pracownika.

    Zgoda, niech Ci będzie, że nie należą do pracownika.
    W takim razie należą do fiskusa i zusu.
    Tak będzie jaśniej.

    > Oczywiście, że sąsiad. Miał kasę w ręku i zdecydował, że zapłaci rachunek
    > zamiast ją przepić (i słusznie :)).

    Sąsiad posłużył się Tobą jako pośrednikiem w zapłacie za rachunek, ale to on
    płaci, nie ty za niego.
    Owszem, mógłbyś skręcić w bok, do knajpy i przepić jego kasę, tak jak pracodawca
    mógłby nie przelać podatków pracownika, ale to już przestępstwo.

    > Pracownik, już pisałem, nie ma możliwości zdecydować.
    > Co to za własność, o której nie można samodzielnie decydować?

    W powyższym przykładzie chciałem tylko wyjaśnić, że przelewanie podatków przez
    pracodawcę fiskusowi to tylko zabieg techniczny.

    W istocie to już nie własność, ale obowiązek podatkowy wynikający z ustawy.

    Jurek M.