PracaGrupypl.praca.dyskusje › czy warto pracować za 1.400 zł brutto

  • 31. Data: 2008-08-14 15:02:59
    Temat: Re: O nadzwyczajnych kokosach belferskich
    Od: "andreas" <a...@y...com>

    Użytkownik "Tomasz Kaczanowski" <k...@n...poczta.onet.pl> napisał
    w wiadomości news:g81ans$kmi$1@news.onet.pl...

    > jestem jak najbardziej za tym by obowiązywał kodeks pracy ect,...

    Dlaczego jesteś za istnieniem KP? :)

    --
    andreas

  • 32. Data: 2008-08-14 15:10:38
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@n...poczta.onet.pl>

    Jotte pisze:
    > Coś podobnego? ;)
    > Zauważyłeś!

    > Jak i czym? Przecież jedną z cech wiarychodności jakiegokolwiek pomiaru
    > jest jego weryfikowalność (eliminacja możliwości zafałszowania).
    > Nadanie subiektywnej ocenie wagi, istotności i możliwości powodowania
    > systemowych, szeroko rozgałęzionych konsekwencji to najprostsza droga do
    > korupcji, układów i deprawacji.

    A coś takiego jak system oceny wyrażany wyborem szkoły? Nie da się
    oczywiście przenieść tego 1:1 system niestety musi być bardziej
    skomplikowany, by dać szansę małym szkołom po za dużymi aglomeracjami,
    jednak to powinien być podstawowy system oceny dyrekcji, a dyrekcja
    powinna oceniać nauczycieli. Będzie to zawsze ocena subiektywna, ale
    ocena - jako taka zawsze jest subiektywna ze względu na swoją definicje
    i ograniczoność.

    > Dlatego, że istnieje coś takiego jak ciągłość państwa obejmująca także
    > ciągłość jego instytucji i zobowiązań. Chciałbyś taką metodą uniknąć
    > spłacania długów zaciągniętych przez poprzednie ekipy, bo np. Tusku
    > powie USA: mój rząd od was nie pożyczał tyle?
    > Nie, przyjmując spadek (a nie obowiązku) przejmujesz ciążące na nim
    > zobowiązania.
    > Tak samo z państwem.

    Jest jeden problem "obiecał ktoś", a powstały jakieś dokumenty.
    Powiedzmy, że dziedziczysz spadek, czy rozdasz każdemu, komu osoba po
    której masz spadek coś obiecała, to co mu obiecała, nie mając na to
    dowodów? Wtedy ja tez mogę do Ciebie przyjść i powiedzieć, że mi coś
    obiecano. Co więcej, ty nawet mogłeś słyszeć, że coś było obiecywane,
    ale nie uczestniczyłeś w dalszych relacjach, więc nie masz też
    informacji, że z obietnicy obie strony zrezygnowały, albo zaistniały
    inne okoliczności. I żeby nie było - nie jestem przeciw podwyższeniu
    pensji nauczycielom, ale chciałbym, by te podwyżki trafiły do
    odpowiednich osób, żeby była wśród nauczycieli jakaś konkurencja, żeby
    ci, co się przykładają i wykonują swoją pracę lepiej - otrzymali więcej.
    Jestem przeciwny "wszystkim po równo"

    --
    Kaczus/Pegasos User
    http://kaczus.republika.pl

  • 33. Data: 2008-08-14 15:13:15
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@n...poczta.onet.pl>

    andreas pisze:
    > Użytkownik "Tomasz Kaczanowski" <k...@n...poczta.onet.pl> napisał
    > w wiadomości news:g81ans$kmi$1@news.onet.pl...

    > Dlaczego jesteś za istnieniem KP? :)

    Bo lubie, jak są wyznaczone pewne ramy prawne. Wolna amerykanka się nie
    sprawdza, tak samo jak i nadregulacja, zazwyczaj prawda leży po środku,
    choć środek nie koniecznie jest w połowie.

    --
    Kaczus/Pegasos User
    http://kaczus.republika.pl

  • 34. Data: 2008-08-14 15:42:55
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:g81htn$9kk$1@news.onet.pl Tomasz Kaczanowski
    <k...@n...poczta.onet.pl> pisze:

> [...]
    > skomplikowany, by dać szansę małym szkołom po za dużymi aglomeracjami,
    > jednak to powinien być podstawowy system oceny dyrekcji,
    Zobacz ile tu problemów.
    Oczywiście nie da się ocenić szkoły metodą zlicznia wyboru szkoły, bo tego
    wybopru może po prostu nie być.
    Kto to jest "dyrekcja" (nie ma takigo organu w szkolnym prawodawstwie).
    Co do oceny tej "dyrekcji" to to funkcjonuje od początku, czyni to organ
    prowadzący (OP).
    Skutek: dyrektor włażący w dupsko przedstawicielom OP jest OK, a jak nie to
    won. Konkursy są fikcją.
    A w prywatnych szkołach w ogóle nie musi być konkursów, dyrektora zatrudnia
    się jak każdego innego pracownika.

    > a dyrekcja powinna oceniać nauczycieli. Będzie to zawsze ocena
    > subiektywna, ale ocena - jako taka zawsze jest subiektywna ze względu na
    > swoją definicje i ograniczoność.
    To też od dawna jest.

> [...]
    > dalszych relacjach, więc nie masz też informacji, że z obietnicy obie
    > strony zrezygnowały, albo zaistniały inne okoliczności.
    Exposee premiera żółwia jest z pewnością w archiwach TVP.

> [...]
    > chciałbym, by te podwyżki trafiły do odpowiednich osób, żeby była wśród
    > nauczycieli jakaś konkurencja, żeby ci, co się przykładają i wykonują
    I z tym się zgadzam, choć może nie o tym samym do końca myślimy.

    --
    Jotte

  • 35. Data: 2008-08-14 18:10:08
    Od: "andreas" <a...@y...com>

    Użytkownik "Tomasz Kaczanowski" <k...@n...poczta.onet.pl> napisał
    w wiadomości news:g81i2k$9kk$2@news.onet.pl...

    > Bo lubie, jak są wyznaczone pewne ramy prawne. Wolna amerykanka się nie
    > sprawdza...

    Daj jakis przykład tych ram prawnych z KP, które skutecznie chronią przed
    "nie sprawdzającą się wolną amerykanką".

    --
    andreas

  • 36. Data: 2008-08-14 18:42:03
    Temat: Re: czy warto pracować za 1.400 zł brutto
    Od: "tuMEk" <t...@i...com>

    Użytkownik "Q" <n...@s...pl> napisał w wiadomości

    > a ile maja na kasach w biedronkach, lidlach i realach?
    > pewnie blisko tego wynagroszenia....

    biedronka na start 1700 brutto bez okresu probnego + pakiet socjalny
    [kasjer-sprzedawca]

    --
    pozdro
    tuMEk

  • 37. Data: 2008-08-15 08:46:04
    Od: t...@g...com

    Jotte pisze:
    > Na początek - tabela podaje płacę brutto, bez żadnych dodatków, wg
    > statusu zawodowego i wykształcenia.
    > Dodatkowe dochody z tytułu stosunku pracy w miarę pewne są takie:
    > (...)
    > Dodatki możliwe:
    > (...)

    Tak się składa, że kiedy widzę kolejnego nauczyciela narzekającego na
    płace to ogarnia mnie pusty śmiech. Dlaczego? Ano dlatego, że w
    porównaniu z innymi zawodami stosunek wynagrodzenia do czasu pracy do
    jest naprawdę bardzo wysoki. Doliczając wszystkie wspomniane dodatki
    (bo nie znam nauczyciela który by ich wszystkich nie dostawał, łącznie
    z dodatkiem motywacyjnym, a znam naprawdę dużo nauczycieli), można
    uskładać praktycznie druga pensję. Teraz weźmy sobie jako konkretny
    przykład najpowszechniej występującego nauczyciela, czyli nauczyciela
    kontraktowego z przygotowaniem pedagogicznym w podstawówce/gimnazjum.
    Jego realna płaca z dodatkami wynosi ok. 2 500 - 2 700 brutto.
    Popatrzmy dalej:

    > Teraz czas pracy. Skłąda się on dwóch części - dydaktyczną (rozliczaną
    > godzinowo) i zadaniową (niemożliwą do takiego rozliczenia; były takie
    > (...)
    > Część dydaktyczna to tzw. pensum, którego minimum to 18h/tydz, przy czym
    > dla nauczyciela np. w gimnazjum godzina to 45 min. (lekcja) ale dla
    > nauczycielki w przedszkolu "zwykłe" 60 min. Nie ma sensu opisywać tu

    Porównajmy te 18h nauczycielskich na tydzień (czyli tak naprawdę 13,5
    h) ze standardowymi 40 h pracy tygodniowo obowiązującymi pozostałych.
    Niecała połowa a płaca całkiem ładna, no ale nie zapominajmy o:

    > Część zadaniowa w ogóle nie jest rozliczana godzinowo i dlatego
    > nieświadomym tego faktu wydaje się, że wystarczy podzielić płacę przez
    > ilość godzin pensum i wyjdzie im stawka za godzinę. Nie, nie wyjdzie...

    OK, trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że nauczyciel oprócz pracy przy
    tablicy musi poświęcić dodatkowo czas na różne inne rzeczy takie jak:
    przygotowanie się do zajęć, przygotowanie i ocena sprawdzianów,
    dyżury, spotkania z rodzicami, itp. Nikt mi nie powie, że zajmuje mu
    to 26,5 h dodatkowo w tygodniu bo to nierealne. W dodatku wraz z
    dłuższym stażem pracy czas na przygotowania do zajęć maleje, bo
    nauczyciel ma już opracowane wszystkie konspekty prowadzenia zajęć,
    wie co mówić i praktycznie ten czas po około 2 latach klepania tego
    samego można pominąć, więc skłaniam się do tego, żeby naciągając nieco
    (in plus) założyć, że tygodniowy wymiar czasu pracy nauczyciela to
    około 20 h.

    > Urlop. Tu sporo też mitów i niewiedzy. Przede wszystkim są placówki
    > feryjne (np. "zwykłe szkoły, gdzie są wakacje) i bezferyjne (np. domy
    > dziecka, placówki opiekuńczo-wychowawcze itp.) W pierwszych nauczyciele
    > mają urlopy w czasie ferii (czyli jak pozbierać to teoretycznie do ok. 3
    > m-cy i to jest chyba jedyna zaleta tej pracy). Można jednak (ustawą)
    > zagnać dzieci do szkoły już po miesiącu, tylko co na to rodzice, którzy
    > wypominają teraz nauczycielom dużo wolnego?
    > W placówkach bezferyjnych nauczycielom przysługuje normalny urlop w
    > wymiarze 35 dni.

    Normalny urlop to wg kodeksu pracy (art. 154 § 1) obowiązującego
    wszystkich innych oprócz nauczycieli to maksymalnie 26 dni więc
    kolejny przywilej belferski. Do tego doliczmy te 3 miesiące co daje w
    roku prawie 5 miesięcy wolnego. Reasumując:

    Nauczyciel kontraktowy w standardowej szkole publicznej na poziomie
    szkoły podstawowej lub gimnazjum pracuje w roku około 7,5 miesiąca
    przy czym jego praca jest w zasadzie na pół etatu względem innych
    (nawet po doliczeniu części zadaniowej), co w efekcie daje roczny
    wymiar czasu pracy nauczyciela równy 3,75 miesiąca pracy w roku, ale
    zaokrąglijmy to do 4 miesięcy dla równego rachunku. Niech teraz
    ktokolwiek powie, że płaca 2500 - 2 700 brutto za taki wymiar czasu
    pracy jest niska, skoro jest spora grupa społeczna osób pracujących 40
    h tygodniowo przez około 9,5 miesiąca w roku o niższych dochodach.

    > Emerytury wcześniejsze. Na razie jeszcze są. 30 lat pracy z tego min. 20
    > tzw. "kredy" czyli bezpośrednio dydaktycznej.

    Kolejny przywilej, którego kurczowo trzymają sie nauczyciele...

    Generalnie nic do nauczycieli nie mam. Spotkałem naprawdę wielu
    wartościowych ludzi w tej grupie społecznej, ale też i kilku
    oszołomów, co zdarza się nawet w najlepszym towarzystwie, ale ich
    narzekania na wynagrodzenie są naprawdę bezpodstawne, jeśli porównać
    ilość wykonanej pracy do zarobków.

    Mógłbym tutaj jeszcze wiele napisać porównując nauczycieli do bliskiej
    mi grupy zawodowej programistów, w której ciągle trzeba być na bieżąco
    z nowymi technologiami, kupować za własne pieniądze bardzo drogą
    literaturę specjalistyczna, znać przynajmniej język angielski w
    stopniu wystarczającym do czytania ze zrozumieniem dokumentów
    technicznych. Tego wszystkiego nie trzeba robić będąc nauczycielem,
    gdzie raz zdobytą wiedzę przekazuje się innym, bo co rewolucyjnego (z
    punktu widzenia koniecznego do zrealizowania programu nauczania) może
    się wydarzyć np. w matematyce, historii, biologii, chemii, że o muzyce
    i WF w ogóle nie wspomne. Nie chcę jednak zanudzać czytających i
    pozostawię wszystko co napisałem do indywidualnych rozmyślań podczas
    obecnego długiego weekendu.

  • 38. Data: 2008-08-15 09:44:00
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    t...@g...com napisał(a):

    > Tak się składa, że kiedy widzę kolejnego nauczyciela narzekającego na
    > płace to ogarnia mnie pusty śmiech.

    A mnie nie bo cały system funkcjonowania nauczycieli, zaczynając od
    karty nauczyciela, od wielu lat wspiera postawy rozczeniowe w tej
    grupie.

    Zadziwłby mnie nauczyciel, który rozumiałby, że etat, przywileje
    i wcześniejsza emerytura = bardzo niskie zarobki...

    j.

    --
    *** Dzien Czerwonego Guzika * Red Button Day ***
    znamy date (konca swiata?): http://42.pl/u/Qtv_redbuttonday

  • 39. Data: 2008-08-15 10:22:41
    Od: "gargamel" <s...@d...lina>

> [...]
    >
    > Zadziwłby mnie nauczyciel, który rozumiałby, że etat, przywileje
    > i wcześniejsza emerytura = bardzo niskie zarobki...

    ale przedmówca: t...@g...com odwalił kawał dobrej roboty i pokazał
    że zarobki nauczycieli są baaardzo wysokie:O(
    a dodatkowo mają cała masę przywilejów, wcześniejsze emerytury i kto wie co
    jeszcze:O(
    a jak do tego dodasz fatalną wręcz jakość ich pracy (o której nikt nie
    wspomniał) to brak słów na takie narzekanie, to po prostu kpina z ludzi,
    podobnie mają lekarze i inni medycy, skarbówka i cała budrzetówka:O(

  • 40. Data: 2008-08-15 10:49:32
    Od: "Immona" <c...@n...gmailu>

    "januszek" <j...@p...irc.pl> wrote in message

> [...]
    >
    > Zadziwłby mnie nauczyciel, który rozumiałby, że etat, przywileje
    > i wcześniejsza emerytura = bardzo niskie zarobki...

    Wedlug mnie najwazniejszym problemem jest brak rzeczywistej weryfikacji
    osiagniec i kwalifikacji i dopasowywania wynagrodzenia i przywilejow do
    tego. Obecne stopnie to po prostu biurokratyczna sciezka, ktora raczej kazdy
    przejdzie.

    Tymczasem dla bardzo dobrych nauczycieli sa to za niskie zarobki i ci
    najlepsi odchodza do innych branz, bo chca godziwego wynagrodzenia
    pozwalajacego na porzadny poziom zycia i rozrywki kulturalne, a czas wolny
    nie jest dla nich dostateczna rekompensata - jest to czas wolny rozlozony
    tak, ze trudno go wykorzystac na uzupelnienie zarobkow, poza pewnymi
    niszowymi zajeciami, ktorych nie kazdy nauczyciel chce i moze sie imac. Z
    drugiej strony, sa nauczyciele beznadziejni, ktorzy sa szczesliwi, ze sie
    wczepili w system zapewniajacy im przywileje i niska, ale bezpieczna place i
    trzymaja sie tego kurczowo, wykonujac niezbedne minimum. Tym z kolei
    podatnik placi za duzo. W zawodzie odbywa sie selekcja negatywna.

    Metody oceny pracy nauczyciela istnieja i sa stosowane w wielu krajach na
    swiecie, ale w Polsce mamy tylko te nie weryfikujaca tak naprawde niczego
    biurokratyczna sciezke polegajaca na zdobywaniu papierkow, bez zwiazku z
    roznica stanu wiedzy uczniow na poczatku i na koncu roku szkolnego.

    I.
    --
    http://nz.pasnik.pl
    http://blog.pasnik.pl