PracaGrupypl.praca.dyskusje › czy można zostać Project Managerem bez doświadczenia w programowaniu?

  • 11. Data: 2005-10-31 08:24:08
    Temat: Re: czy można zostać Project Managerem bez doświadczenia w programowaniu?
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    Jackare napisał(a):

    > bede sie niestety up[ieral przy swoim. PM- programista "wypacza" zazwyczaj
    > poczatkowe fazy projektu.
    Każdy PM, który słabo orientuje się w metodologii zarządzania projektami
    wypacza na ogół początkowe fazy.

    > 8/10 czasu przeznaczonego na stworzenie czegos od podstaw powinien zajac
    > projekt mowiacy CO nalezy uzyskac (jakei efekty, cele, procesy) 2/10 to czas
    > przeznaczony na to JAK to zrobic.
    Stare i z brodą - zasada Pareto. Takie propocje nakładu pracy
    koncepcyjnej (80%) w stosunku do wykonawstwa (20%) zalecane są wszędzie,
    nie tylko w metodologii zarz. projektami.

    > Niestety, wiekszosc programistow od razu przechodzi do fazy JAK.
    > A PM zarzadza- to jego rola. Nie projektowanie, programowanie i inne prace
    > merytoryczne nad samym produktem. PM zarzadza- to kierownik, ktory pilnuje
    > kto, co gdzie i kiedy oraz za ile.
    Dokładnie w ujęciu większość nurtów zarz. projektami, PM to lider, a
    więc członek zespołu, również wykonujący prace.

    > Wiadomo ze im wiecej ma wiedzy fachowej
    > obejmujacej zagadnienie tym latwiej jemu i z nim jest sie komunikowac,
    Ponoć ludzie odbierają informację w następujący sposób: 65% to obraz,
    38% głos, 7% to treść. Przez telefon to będzie 82% głos, 18% treść. W
    słowie pisanym nie wiem, ale wynalazek emotów mówi sama za siebie -
    kanał treści jest zbyt ubogi.

    Łatwiej będzie mu się komunikować, jeśli potrafi to robic - choćby po to
    , by dopytać tam, gdzie brak mu wiedzy merytorycznej.

    pozdr.
    m.

  • 12. Data: 2005-10-31 08:26:04
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    Maciek Sobczyk napisał(a):

    > Dokładnie w ujęciu większość nurtów zarz. projektami, PM to lider, a
    > więc członek zespołu, również wykonujący prace.
    W tym momencie przypomniał mi się wyjątek - projekty złożone z PM i
    niezależnych podwykonawców (np. inwestycje budowlane pod klucz).

    pozdr.
    m.

  • 13. Data: 2005-10-31 15:34:13
    Od: "Jackare" <j...@i...pl_wytnijto_>

    > Przykro mi, ale z powyzszego nic nie rozumiem. Co to "PM- programista"?
    > Dlaczego on musi cos wypaczyc?
    To PM ktory jest z zawodu programista lub wczesniej pracowal jako
    programista.

    I o co chodzi z tymi 2/10 i 8/10? Chcesz
    > powiedziec, ze analiza wymagan powinna zajac 80% czasu projektu? :-)

    Tak. 80% casu powinna zajac analiza planowanie i stworzenie PROJEKTU a nie
    produktu. Stworzenie produktu wg dobrego projektu powinno zajac 20%
    planowanego na wykonanie calosci czasu.

    > Probujesz narzucic dualizm "spec od zarzadzania"-"spec od programowania",
    tak
    > jakby te rzeczy sie wykluczaly. Tak prosto swiat wyglada tylko na
    folderach
    > reklamowych.
    Nie. Probuje wyjasnic ze PM w projekcie informatycznym wcale nie musi byc
    programista i nigdzie nie napisalem ze nie moze byc programista. Po prostu
    mowie o zagrozeniach: programista bedzie patrzyc na projekt z perspektywy
    "jak to zrobic" a nie "co nalezy osiagnac". Identyfikuje to jako jedno z
    zagrozen Tak samo wiele zagrozen- innego rodzaju moze generowqac PM ktory
    nie jest programista lub informatykiem inneh specjalizacji. Chce tylko
    powiedziec ze uwazam ze PM w projekcie informatycznym nie musi byc
    programista
    --
    Jackare
    Bytom

  • 14. Data: 2005-10-31 15:49:20
    Temat: Zostać możesz, ale nic dobragonie zaprojektujesz
    Od: "stokrotka" <o...@a...pl>

    > Probuje wyjasnic ze PM w projekcie informatycznym wcale nie musi byc
    > programista i nigdzie nie napisalem ze nie moze byc programista.
    Projektant systemu informatycznego (bo chyba to masz na myśli)
    MUSI biegle programować w języku podobnym do języka realizacji projektu.

    (w nowej ortografii)
    Projektant systemu informatycznego (bo hyba to masz na myśli)
> [...]

    > mowie o zagrozeniach: programista bedzie patrzyc na projekt z perspektywy
    > "jak to zrobic" a nie "co nalezy osiagnac".
    Zapomniałeś , że są też inne zagrożenia.
    Zagrożenia wynikające z projektu , który nie będzie brał pod uwagę wydolności
    sprzetu, oprogramowania, wydolności programistów (to też ludzie) i wielu innych.
    (w nowej ortografii)
    ZZapomniałeś , że są też inne zagrożenia.
    Zagrożenia wynikające z projektu , ktury nie będzie brał pod uwagę wydolności
    spszetu, oprogramowania, wydolności programistuw (to też ludzie) i wielu innych.

    > Chce tylko
    > powiedziec ze uwazam ze PM w projekcie informatycznym nie musi byc
    > programista
    Wielu jest takich, którym się tak wydaje. I dlatego pada wiele projektów, i
    dlatego ludzie psioczą na informatyków,
    którzy informatykami nie są ale się za nich podają.
    Ty jesteś jednym z takich "informatyków".
    (w nowej ortografii)
    Wielu jest takih, kturym się tak wydaje. I dlatego pada wiele projektuw, i
    dlatego ludzie psioczą na informatykuw,
    ktuży informatykami nie są, ale się za nih podają.
    Ty jesteś jednym z takich "informatykuw".

  • 15. Data: 2005-10-31 17:14:12
    Od: "Aleksander Galicki" <t...@g...pl>

> [...]
    > >
    > Tak. 80% casu powinna zajac analiza planowanie i stworzenie PROJEKTU a nie
    > produktu. Stworzenie produktu wg dobrego projektu powinno zajac 20%

    Jest to oczywiscie NTG, ale prezentujesz dosc nietypowe podejscie do tematu.
    Mi jest znane inne: analiza, planowanie itp powinno zajac tyle czasu ile
    potrzeba :-)
    Moim nieskromnym zdaniem zasada podzialu 80/20 (dowolnego innego zreszta tez)
    do ustalenia proporcji czynnosci takich projektowanie/analiza/implementacja
    et cetera to nieporozumienie, ze sie posluze eufemizmem. Nie da sie ustalic
    scislych proporcji pomiedzy analiza a reszta, bowiem dopiero z wykonanej
    analizy wynika dokladniejsze oszacowanie czasu na projektowanie,
    implementowanie, testowanie itd. W szczegolnosci z owej analizy moze
    wyniknac, ze trzeba oprogramowac stacje orbitalna, a moze - ze trzeba zrobic
    tylko strone w HTML o stacji orbitalnej. Nie ma tez scislych zaleznosci
    pomiedzy czasem trwania implementowania a czasem trwania tprojektowania. Te
    czynnosci, zreszta, czesto sa robione w stosunkowo krotkich iteracjach,
    czesto przez te same osoby.
    Przy tworzeniu produktow nieco wiekszych niz e-sklep w php/mysql, tworzenie w
    jednym rzucie projektu na tyle szczegolowego, ze sama implementacja bedzie
    trwac krocej niz projektowanie jest na tyle kosztowne i ryzykowne, ze swiat
    juz dawno zarzucil podobne pomysly. Inzynierowie doszli to takiego wniosku
    juz na poczatku lat 70'. A Fred Brooks napisal w '75 doskonala ksiazke m.i.
    na ten temat http://en.wikipedia.org/wiki/Mythical_Man_Month. Znaczy on
    zauwazyl ze podejscie "najpierw analiza i szczegolowy projekt calosci, potem
    implementacja" skutkuje zazwyczaj wyrzuceniem calosci do kosza.

> [...]
    > zagrozen Tak samo wiele zagrozen- innego rodzaju moze generowqac PM ktory
    > nie jest programista lub informatykiem inneh specjalizacji.

    Ale zagrozenie to jest lekko wydumane, opiera sie bowiem na wygodnym dla
    danej tezy stereotypie (programista -> bedzie robil to i tamto). FUD jednym
    slowem.

    >Chce tylko
    > powiedziec ze uwazam ze PM w projekcie informatycznym nie musi byc
    > programista

    A to truizm.

    A.

  • 16. Data: 2005-11-01 16:35:16
    Od: "Jackare" <j...@i...pl_wytnijto_>

    Strokrotko,

    Jestes daremna. Walczysz z wiatrakami. Wsadz sobie ta Twoja "ortografie" w
    buty - bedziesz wyzsza.
    --
    Jackare

  • 17. Data: 2005-11-01 17:05:24
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 31 Oct 2005 08:07:27 +0000 (UTC), "Aleksander
    Galicki" <t...@g...pl> zakodował:

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 18. Data: 2005-11-01 17:18:09
    Od: "Jackare" <j...@i...pl_wytnijto_>

    > Projektant systemu informatycznego (bo chyba to masz na myśli)
    > MUSI biegle programować w języku podobnym do języka realizacji projektu.

    Kochanie ;-)

    PM to project manager- w naszym pięknym i trudnym języku znany jako
    kierownik projektu. On nie musi programować w żadnym języku programowania.
    Co się wg Ciebe stanie w przypadku projektu na który składa się wiele
    technologii, np baza danych lub kilka różnych baz, aplikacje użytkowe,
    oprogramowanie integrujące z innymi systemami i urządzenia wykonawcze
    (oczywiście sterowane mikroprocesorowo) stworzone tylko na potrzeby
    aktualnie realizowanego projektu ?
    Czy kierownik projektu lub nawet projektant systemu musi biegle programować
    we wszystkich zastosowanych technologiach? A może najlepiej będzie jak on to
    wszystko sam od A do Z zrealizuje :-) ?

    > (w nowej ortografii)
    Tak, tak - ubierz się ładnie....

> [...]
    wydolności
    > sprzetu, oprogramowania, wydolności programistów (to też ludzie) i wielu

    Od tego jest między innymi PM aby te zagrożenia zidentyfikować i pokierować
    projektem w taki sposób aby zminimalizować wpływ zagrożeń na realizację
    projektu

    > (w nowej ortografii)
    O, jak miło ! Jesteś już ubrana. Pan doktor czeka.....

    > Wielu jest takich, którym się tak wydaje. I dlatego pada wiele projektów,
    > dlatego ludzie psioczą na informatyków,
    > którzy informatykami nie są ale się za nich podają.
    > Ty jesteś jednym z takich "informatyków".

    Kotku, co rozumiesz pod pojęciem "informatyk" ? I po co te osobiste przytyki
    ?
    Dlaczego zakładasz, że wiesz kim jestem i że na dodatek z tego kim jestem
    wynikają same złe rzeczy :-)

    Jesteś denna z ortografii i mosisz paskudne ciuchy. Jesteś też na pewno
    gruba i nosisz okulary -7 dioptrii.
    Pan doktor już czeka.

    --
    Jackare
    Bytom

  • 19. Data: 2005-11-01 17:54:55
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sat, 29 Oct 2005 11:42:50 +0200, "Adamzrk"
    <a...@g...pl> zakodował:

    > Jestem ciekaw czy mozna być project managerem bez doświadczenia w
    >projektowaniu/programowaniu? Widząc ogłoszenia o pracę najczęściej jest ono
    >wymagane, jednak u mnie na uczelni twierdzą inaczej. Proszę o opinię.

    Doświadczenie w programowaniu na stanowisku PM jest tak samo
    niezbędna, jak umiejętność jeżdżenia samochodem. Wcale nie jest
    niezbędna - a czy się przyda w jakimkolwiek stopniu, zależy od
    projektu.

    Równie dobrze na stanowisku PM menadżera projektu budowy systemu ERP
    może się sprawdzić informatyk jak i ekonomista - za to psycholog
    będzie miał łatwiej.

    Zarządzanie projektem (nawet informatycznym) ma bardzo niewiele
    wspólnego z informatyką. Zarządzanie projektem to kierowanie grupą
    ludzi i zasobami - nie jest Twoim zadaniem projektowanie
    funkcjonalności, testowanie aplikacji czy nawet ustalanie zasad
    komentowania kodu źródłowego.
    Większość zadań PM to kwestie, tfu, polityczne (dobranie zespołu,
    motywowanie go), kontrolowanie postępu prac, zapewnienie zespołowi
    odpowiednich zasobów i informacji do działania.

    Jedyną pożyteczną wiedzą z zakresu IT dla PM jest znajomość aplikacji
    biurowych z naciskiem na MS Project (lub podobne narzędzie).

  • 20. Data: 2005-11-01 19:29:31
    Od: Dariusz Sznajder <d...@b...tu.kielce.pl>

    Dnia 01.11.2005 Kaizen <x...@c...sz> napisał/a:
    > motywowanie go), kontrolowanie postępu prac, zapewnienie zespołowi

    > odpowiednich zasobów i informacji do działania.
    >
    > Jedyną pożyteczną wiedzą z zakresu IT dla PM jest znajomość aplikacji
    > biurowych z naciskiem na MS Project (lub podobne narzędzie).
    to jednak pewna wiedza merytoryczna też się przydaje.

    --
    Dariusz Sznajder
    DSZ1-RIPE