PracaGrupypl.praca.dyskusje › Stac się podatnikiem VAT?????

  • 1. Data: 2002-07-06 12:05:18
    Temat: Stac się podatnikiem VAT?????
    Od: "kijan" <k...@k...com>

    Witam, jestem nowy na tej grupie i zapenwe moje pytania beda dosc balche dla
    ludzi tu obecnych no ale coz kazdy musi sie czasami czegos nauczyc od innych
    ktorzy maja wieksze doswiadczenie.
    Ostatnio dostalem propozycje od TV kablowej abym zalozyl dzilalnosc
    gospodarcza i stal sie podatnikiem VAT, jesli to zrobie to TV podpisze ze
    mna umowa i bede wykonywal dla nich np rozne projekty graficzne, zbieral
    chetnych na reklamowanie sie w ich kablowce i takie tam inne rzeczy. Wiec
    chcialbym nie wiem jak to powiedziec (nie znam sie na tym) zlaozyc
    dzialalnosc ktora by zajmowala sie tworzeniem grafiki (czyli reklamy,
    banery, loga itd.), stron WWW. I teraz moje pytania:
    - Jaki mniej wiecej bede podstawowy koszt musial ponoscic miesiecznie?
    - Czy np moja dzialalnosc moze byc prowadzona w domu?
    - Jak mam rozwiazac sprawe jesli np pochodze z Warszawy i tam jestem
    zameldowany, a mieszkam w Poznaniu i nie jestem zameldowany?
    - Jesli np dzialalnosc jest mozliwa w domu to czy np posiadajac dwa
    komputery to czy na nich musze miec legalne oprogramowanie czy tylko na tym
    na ktorym tworze te wszystkie swoje rekalmyi strony WWW. Glownie mi tutaj
    chodzi ze jak by przyszli CI z komisji do zwalczania piractwa, to czy maja
    prawo sprawdzenia u mnie 2 komputerow czy tylko 1?

    Bede wdzieczny za odpowiedz na moje pytania, bo naprawde jestem malo
    zorientowany w tych sprawach.

    Pozdrawiam kijan
    www.kijan.com
    nr gg 733564
    nr icq 146361216

  • 2. Data: 2002-07-07 15:29:52
    Temat: Re: Stac się podatnikiem VAT?????
    Od: "Tomasz 'Merlin' Kolinko" <t...@p...qs.pl>

    > - Jaki mniej wiecej bede podstawowy koszt musial ponoscic miesiecznie?

    Przede wszystkim - ZUS! 600 zl miesiecznie. Plus oczywiscie podatki. IMO gra
    nie warta swieczki przy takim rodzaju dzialanosci (b. duza konkurencja).

    > - Czy np moja dzialalnosc moze byc prowadzona w domu?

    A czemu nie?

    > - Jak mam rozwiazac sprawe jesli np pochodze z Warszawy i tam jestem
    > zameldowany, a mieszkam w Poznaniu i nie jestem zameldowany?

    A tego to nie wiem..

> [...]
    > chodzi ze jak by przyszli CI z komisji do zwalczania piractwa, to czy maja
    > prawo sprawdzenia u mnie 2 komputerow czy tylko 1?

    Jak juz rejestrujesz dzialalnosc w domu to moga przeszukac chyba caly dom w
    poszukiwaniu sprzetu, ale co do tego pewien nie jestem.. Pewnie nawet gdyby
    nie mogli to zanim bys im to wytlumaczyl to juz oba hdd bylyby zabrane do
    ekspertyzy, wykrytoby nielegalny soft i dyskusji by nie bylo.. No.. ale
    prawnikiem nie jestem.

    Merlin

    --
    Tomasz 'Merlin' Kolinko
    E-mail: tom[at]mensa.org.pl

  • 3. Data: 2002-07-07 19:16:59
    Od: "A.B." <b...@k...onet.pl>

    Użytkownik "kijan" <k...@k...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > - Jaki mniej wiecej bede podstawowy koszt musial ponoscic miesiecznie?
    > - Czy np moja dzialalnosc moze byc prowadzona w domu?

    1. Vat-owcowi nie oplaca sie kupowac towarow (np. sprzetu komputerowego,
    Windowsow itp) od firmy nie bedacej platnikiem VAT, ale gdy chodzi o zakup
    uslug to Twoj status co do VAT-u nie powinen miec dla nich zadnego
    znaczenia, wiec ten wymog bycia VAT-owcem jest troche niezrozumialy
    Im nic nie da a bez VAT-u bylbys tanszy dla roznych urzedow, szkol, bankow,
    spoldzielni mieszkaniowych.
    (no chyba ze od razu osiagniesz takie obroty ze bedziesz zmuszony do
    placenia VAT-u).
    2. Koszt to ZUS (ok. 500 zl/mies) + niewielka oplata za prowadzenie rach.
    bankowego. No i jesli bedziesz mial dochody to oczywiscie podatek doch. i
    ew. VAT.
    3. Co do dzialanosci w domu, zameldowania, legalnosci programow na drugim
    komputerze itp. to ja mam jedna rade:
    - najwazniejsze aby miec zlecenia!!!.
    Wszystkie inne formalnosci wlacznie z prowadzeniem ksiazki przych./rozch.
    to juz drobiazg (jesli masz zlecenia) Ja dzialam w domu od 12 lat, narzedzi
    podstawowych dorobilem sie w czasach kiedy kontroli jeszcze nie bylo, balem
    sie raczej ze glupio bedzie gdy ktorys z klientow zazada licencji. A pozniej
    to juz upgrade. Rachunku bankowego tez sie dorobilem nie wtedy kiedy wyszla
    taka ustawa ze musi byc rachunek ale gdy wazny klient sie zbuntowal, ze nie
    bedzie wiecej placil gotowka Jezeli wykazuje sie dochod wiekszy od typowej
    pensji to nie ma tez problemow z U.S., poza sytuacjami gdy sam sie pomylisz
    w deklaracji lub np. po zakupie samochodu wyjdzie Ci nadplata VAT-u. (Nie
    wiem czy przy malym dochodzie beda problemy, w lepszych czasach slyszalem,
    ze kogos tam pytali dlaczego w takim razie nie pojdzie do pracy skoro do
    firmy ciagle musi dokladac)

  • 4. Data: 2002-07-08 08:39:52
    Od: "kijan" <k...@k...com>

    Dzieki za zainteresowanie sie moim postem.

    Pozdrawiam kijan
    www.kijan.com
    nr gg 733564
    nr icq 146361216

  • 5. Data: 2002-07-08 08:46:37
    Od: "kijan" <k...@k...com>

> [...]

    > znaczenia, wiec ten wymog bycia VAT-owcem jest troche niezrozumialy
    > Im nic nie da a bez VAT-u bylbys tanszy dla roznych urzedow, szkol,

    Hmmmmmmm zawsze wydawalo mi sie ze lepiej jest byc Vatowcem bo mozna
    wystawiac faktury, a wtedy te firmy ktore u mnie by cos zakupily moga to
    sobie odliczyc.

    > 2. Koszt to ZUS (ok. 500 zl/mies) + niewielka oplata za prowadzenie rach.
    > bankowego. No i jesli bedziesz mial dochody to oczywiscie podatek doch. i
    > ew. VAT.

    hmmmmmmmm a jak to jest, czy trzeba prowadzic jakas ksiega w ktorej sie
    zapisuje co, gdzie, kiedy i ile?

    > 3. Co do dzialanosci w domu, zameldowania, legalnosci programow na drugim
    > komputerze itp. to ja mam jedna rade:
    > - najwazniejsze aby miec zlecenia!!!.

    Wydaje mi sie ze mam jakas szanse na zlecenia, miedzy innymi podpisujac
    umowe (bo to juz jest "zaklepane", tylko musial bym sie dowiedziec ile z
    tego moglbym wyciagnac miesiecznie) z TV kablowa na wykonywanie dla nich
    reklam itp itd, do tego sadze ze udalo by mi sie zarobic "kilka groszy" na
    tworzeniu stron WWW (mam nadzieje). No nic zobaczymy, dzilalnosc chcialbym
    zalozyc mniej wiecej za miesiac, a teraz chce sie zorientowac czy mial bym
    szanse miec cos na plus czy musialbym dokladac:(((((((((

    Pozdrawiam kijan
    www.kijan.com
    nr gg 733564
    nr icq 146361216

  • 6. Data: 2002-07-08 10:58:09
    Od: "A.B." <b...@k...onet.pl>

> [...]
    >
    > Hmmmmmmm zawsze wydawalo mi sie ze lepiej jest byc Vatowcem bo mozna
    > wystawiac faktury, a wtedy te firmy ktore u mnie by cos zakupily moga to

    Przyklady:

    1) Jako vatowiec kupujesz dysk w hurtowni za 250 + 55 VAT, sprzedajesz za
    300 + 66 VAT.
    Oni Vat sobie odliczaja, dysk kosztuje ich 300 zł, Ty zarabiasz 300 - 250 =
    50, do US odprowadzasz 66-55 = 11 zł VAT-u
    Jako nievatowca ten dysk kosztował by ciebie 305 zł (Vat-u nie odliczasz),
    + 50 zł zarobku, wiec ich ten dysk kosztuje 355 zł. Zatem przegrywasz z
    Vatowcami.

    2) Swiadczysz im usluge (program/strone):
    Chcesz za to 1000 zł.
    a) Jako Vatowiec wystawiasz im fakture na 1000 + 220 zł VAT, ich to kosztuje
    1000 zł.
    b) Jako nie vatowiec wystawiasz rachunek na 1000, wiec tez ich kosztuje 1000
    zł.
    Ty zawsze zarabiasz 1000.

    Ale gdy klient nie jest Vatowcem to w przypadku dysku powinno mu byc
    obojetne u kogo kupuje, w przypadku
    2a bedzie go to kosztowac 1220, w przypadku 2b tylko 1000 zł.

    Podobnie jest w przypadku instytucji ktore teoretycznie sa Vat-owcami ale
    tego Vat-u nie moga odliczyc (spoldz. mieszkaniowe majaca malo lokali na
    wynajem,
    banki).

    Bedac Vat-owcem mozesz z kolei kupowac rozne rzeczy na firme i odliczac Vat
    zawarty w ich cenie, ale to Ty powinienes przekalkulowac, Twojemu
    zleceniodawcy powino to byc wg mnie obojetne.

  • 7. Data: 2002-07-08 11:23:27
    Od: "kijan" <k...@k...com>

    Serdecznie dzieki za wytlumaczenie tego na chloposki rozum:))))) , teraz
    tylko musze sie zastanowic co jest dla mnie bardziej oplacalne.

    Pozdrawiam kijan
    www.kijan.com
    nr gg 733564
    nr icq 146361216

  • 8. Data: 2002-07-09 07:54:21
    Od: m...@p...pl (McMac)

    On Mon, 8 Jul 2002 13:23:27 +0200, "kijan" <k...@k...com> wrote:

    >Serdecznie dzieki za wytlumaczenie tego na chloposki rozum:))))) , teraz
    >tylko musze sie zastanowic co jest dla mnie bardziej oplacalne.

    Dodalbym jeszcze, ze bycie watowcem czasem nie jest dobrowolne. Niektore rodzaje
    dzialalnosci wymagaja bycia watowcem (o tym dowiesz sie w Urzedzie).
    Np. kilka lat temu (3?) firma majaca w zakresie dzialalnosci "uslugi
    informatyczne" musiala byc platnikiem vat.
    --
    - Maciej Kulawik ----------------