PracaGrupypl.praca.dyskusjeStac się podatnikiem VAT????? › Re: Stac się podatnikiem VAT?????
    From: "A.B." <b...@k...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Stac się podatnikiem VAT?????
    Date: Mon, 8 Jul 2002 12:58:09 +0200

    Użytkownik "kijan" <k...@k...com> napisał w wiadomości
    news:agbjc4$ngc$1@news.tpi.pl...
    > Dzieki za zainteresowanie sie moim postem.

    > bankow,
    >
    > Hmmmmmmm zawsze wydawalo mi sie ze lepiej jest byc Vatowcem bo mozna
    > wystawiac faktury, a wtedy te firmy ktore u mnie by cos zakupily moga to
    > sobie odliczyc.

    Przyklady:

    1) Jako vatowiec kupujesz dysk w hurtowni za 250 + 55 VAT, sprzedajesz za
    300 + 66 VAT.
    Oni Vat sobie odliczaja, dysk kosztuje ich 300 zł, Ty zarabiasz 300 - 250 =
    50, do US odprowadzasz 66-55 = 11 zł VAT-u
    Jako nievatowca ten dysk kosztował by ciebie 305 zł (Vat-u nie odliczasz),
    + 50 zł zarobku, wiec ich ten dysk kosztuje 355 zł. Zatem przegrywasz z
    Vatowcami.

    2) Swiadczysz im usluge (program/strone):
    Chcesz za to 1000 zł.
    a) Jako Vatowiec wystawiasz im fakture na 1000 + 220 zł VAT, ich to kosztuje
    1000 zł.
    b) Jako nie vatowiec wystawiasz rachunek na 1000, wiec tez ich kosztuje 1000
    zł.
    Ty zawsze zarabiasz 1000.

    Ale gdy klient nie jest Vatowcem to w przypadku dysku powinno mu byc
    obojetne u kogo kupuje, w przypadku
    2a bedzie go to kosztowac 1220, w przypadku 2b tylko 1000 zł.

    Podobnie jest w przypadku instytucji ktore teoretycznie sa Vat-owcami ale
    tego Vat-u nie moga odliczyc (spoldz. mieszkaniowe majaca malo lokali na
    wynajem,
    banki).

    Bedac Vat-owcem mozesz z kolei kupowac rozne rzeczy na firme i odliczac Vat
    zawarty w ich cenie, ale to Ty powinienes przekalkulowac, Twojemu
    zleceniodawcy powino to byc wg mnie obojetne.