PracaGrupypl.praca.dyskusje › zwolnienie L4 - koniecznie w domu ?

  • 1. Data: 2004-12-01 20:40:15
    Temat: zwolnienie L4 - koniecznie w domu ?
    Od: "Rafał W" <s...@i...pl>

    Witam wszystkich,

    właśnie wróciłem do domu ze szpitala po (w sumie drobnym) zabiegu i mam
    L4 do końca tygodnia. Ogólnie jutro na pewno nie pójdę do pracy dla swojego
    dobra. Jednak zastanawiam się nad piątkiem, mają być jakieś szkolenia BHP,
    nie byłoby źle gdybym był w pracy jeśli dobrze będę się czuł. Jak się ma
    prawo do tego (kodeks pracy, bo mam oczywiscie umowę o pracę) - czy mając L4
    muszę być w domu (nie mogę być w firmie) ? Jeśli poszedłbym do firmy
    formalnie będąc na zwolnieniu czy ktoś mógłby mieć z tego tytułu kłopoty ?
    Czy w takim wypadku (rozpatrując tylko sprawy formalne nie moje zdrowotne)
    lepiej sobie darować pracę już do końca tygodnia, czy mogę pójść w piątek do
    firmy ?

    Będę wdzięczy za wszelkie opinie, zwłaszcza fachowe :)

    Pozdrawiam
    Rafał

  • 2. Data: 2004-12-01 21:15:01
    Temat: Re: zwolnienie L4 - koniecznie w domu ?
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:cola61$8fd$1@shodan.interia.pl Rafał W
    <s...@i...pl> pisze:

> [...]
    > formalne nie moje zdrowotne) lepiej sobie darować pracę już do końca
    > tygodnia, czy mogę pójść w piątek do firmy ?
    Tzw. L4 to de facto orzeczenie lekarskie o czasowej niezdolności do
    świadczenia pracy. Nie możesz więc realizować zadań pracowniczych, a co
    więcej pracodawca nie może Cię do nich dopuścić (grożą mu za to sankcje).
    Co do obecności na szkoleniu, to sądzę, że jeśli na zwolnieniu nie jest
    określone, że chory musi leżeć, to możesz w nim uczestniczyć, gdyż nie jest
    to świadczenie pracy.

    Jotte

  • 3. Data: 2004-12-01 21:29:13
    Od: "Rafał W" <s...@i...pl>

> [...]
    > Co do obecności na szkoleniu, to sądzę, że jeśli na zwolnieniu nie jest
    > określone, że chory musi leżeć, to możesz w nim uczestniczyć, gdyż nie

    Dziękuję bardzo za odpowiedź. To na szkolenia akurat sobie pójdę (bo mam
    wpisane, że "mogę chodzić") a w domu sobie na spokojnie wydobrzeję po
    zabiegu.

    Pozdrawiam

    Rafał

  • 4. Data: 2004-12-02 06:44:04
    Od: "Agnieszka" <a...@b...pl>

    > właśnie wróciłem do domu ze szpitala po (w sumie drobnym) zabiegu i
    mam
    > L4 do końca tygodnia.

    czyli do konca tygodnia nie musisz sie zjawiac w swoim zakladzie pracy

    Ogólnie jutro na pewno nie pójdę do pracy dla swojego
    > dobra. Jednak zastanawiam się nad piątkiem, mają być jakieś szkolenia BHP,
    > nie byłoby źle gdybym był w pracy jeśli dobrze będę się czuł.

    jezeli Cie nie ma w pracy, wtedy pracodawca ma obowiazek w innym terminie
    przeszkolic Cie

> [...]
    > muszę być w domu (nie mogę być w firmie) ? Jeśli poszedłbym do firmy
    > formalnie będąc na zwolnieniu czy ktoś mógłby mieć z tego tytułu kłopoty ?

    w harmonogramie czasu pracy bedziesz mial wpisane L4, jednak gdzies tam w
    papierach bedzie odnotowane ze byles na szkoleniu - pracodawca w razie
    kontroli PIP moze miec wtedy problemy

> [...]
    do
    > firmy ?
    >
    > Będę wdzięczy za wszelkie opinie, zwłaszcza fachowe :)

    ja dla swojego zdrowia i dobra pracodawcy nie poszla na to szkolenie :)

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2004-12-02 10:51:09
    Od: "Frank" <a...@b...internetdsl.pl>

    Na zwolnieniu L-4 nie wolno brac udzialu w obowiazkach zwiazanych ze
    świadczona pracą, a takim niewatpliwie jest udzial w szkoleniu. Moze byc
    zakwestionowane caly okres zwolnienia L-4. Przeciez nie mozna wybioerac ze
    majac L-4 w srode pojde do pracy bo szkolenie, w czwartek nie pojde bo duzo
    roboty a w piatek wpadne na godzine nadrobic zaleglosci. L-4 sluzy
    podreperowaniu zdrowia i powinno byc wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem.
    Postaw sie w sytuacji pracodawcy (i swojej) co bedzie jezeli w trakcie
    szkolenia niegroznie sie skaleczysz w nastepstwie czego amputuja Ci malego
    palca? bedzie to wypadek w pracy czy nie?
    Uwaga: Jezeli w trakcie L-4 pojawisz sie w pracy z pewnoscia może Ci byc
    wręczone skuteczne wypowiedzenie. To tak na marginesie.
    Pozdrawiam
    Frank

  • 6. Data: 2004-12-02 10:57:51
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:coms5f$r4k$1@atlantis.news.tpi.pl Frank
    <a...@b...internetdsl.pl> pisze:

    > Na zwolnieniu L-4 nie wolno brac udzialu w obowiazkach zwiazanych ze
    > świadczona pracą, a takim niewatpliwie jest udzial w szkoleniu.
    Czy możesz podać jakąś wykładnię prawną?
    Bo wydawało mi się, że udział w szkoleniu nie jest świadczeniem pracy, ale
    wygląda na to, że mogę być w błędzie.

    Jotte

  • 7. Data: 2004-12-02 13:00:33
    Od: MEva <x...@x...pl>

    Wed, 1 Dec 2004 21:40:15 +0100, na pl.praca.dyskusje, Rafał W napisał(a):

    > Witam wszystkich,
    >
    > właśnie wróciłem do domu ze szpitala po (w sumie drobnym) zabiegu i mam
    > L4 do końca tygodnia.
    Którego tygodnia?
    Czy ten piątek to ostatni dzień L4?
    Jeżeli tak to możesz iść na to szkolenie, bo to dzień na przygotowanie się
    do świadczenia pracy "od jutra" czyli teoretycznie jesteś już zdrowy.
    W ostatnim dniu L4 nie wolno już przeprowadzać kontroli chorobowego.
    --
    pozdrawiam
    MEva :-)

  • 8. Data: 2004-12-02 17:41:48
    Od: "Agnieszka" <a...@b...pl>

    > W ostatnim dniu L4 nie wolno już przeprowadzać kontroli chorobowego.

    a czy mozesz podac podstawe prawna tego? bardzo mnie to zaciekawilo :)

    pozdrawiam aga

  • 9. Data: 2004-12-02 17:43:40
    Od: "Frank" <a...@b...internetdsl.pl>

    "Pracownik, który w czasie zwolnienia lekarskiego podejmuje czynności
    sprzeczne z celem tego zwolnienia, jakim jest odzyskanie zdolności do pracy,
    a zwłaszcza czynności prowadzące do przedłużenia nieobecności w pracy, godzi
    w dobro pracodawcy i działa sprzecznie ze swoimi obowiązkami, takimi jak
    lojalność wobec pracodawcy, obowiązek świadczenia pracy i usprawiedliwiania
    nieobecności".
    Wyrok SN U I PKN 638/00 Pr.Pracy 2002/1/35

  • 10. Data: 2004-12-02 20:05:08
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:conklf$4t9$1@nemesis.news.tpi.pl Frank
    <a...@b...internetdsl.pl> pisze:

> [...]
    > świadczenia pracy i usprawiedliwiania nieobecności".
    > Wyrok SN U I PKN 638/00 Pr.Pracy 2002/1/35

    Tylko czy przyjście na szkolenie (tu: BHP, więc tylko siedzi i słucha) jest
    sprzeczne z celem zwolnienia, skoro samo zwolnienie określa, że pacjent może
    chodzić, a więc chyba i siedzieć.
    Niemniej dziękuję za zasianie wątpliwości skłaniających do zastanowienia.

    Jotte