PracaGrupypl.praca.dyskusje › rekrutacje i tandeta

  • 31. Data: 2006-04-06 07:33:12
    Temat: Re: rekrutacje i tandeta
    Od: "GM" <g...@w...nospam.pl>

    Użytkownik <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:1144275327.706966.205850@j33g2000cwa.googlegrou
    ps.com...

    > lets (zamiast let's), engliSZ ? To jakis nowy dialekt? ;)

    :D

    Najlepszy dialekt jaki znam po polsku to uzywanie angielskich slow z
    polskimi koncowkami. W fachowym czasopismie znalazlem kiedys slowko
    "eskapizm" opatrzone gwiazdka z wytlumaczeniem dla niewiedzacych ze jesto
    "ucieczka" :D
    Czekam na awajlibilność, abandonizm i understendyzm :))

    Pozdro
    GM

  • 32. Data: 2006-04-06 10:15:15
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    GM napisał(a):

    > Zreszta nawet w supporcie neo mozesz po jakims czasie stac sie
    ekspertem a
    > pozniej shift managerem. Mysle ze rekrutacja wewnetrzna ma wielka
    > przyszlosc.
    Tylko, że jak w wielu przypadkach wewnętrznej rekrutacji, jest tutaj
    jedna pułapka: często się zdarza, że predyspozycje na stanowisko
    pracownika szeregowego są zupełnie inne od predyspozycji do bycia
    menedżerem. Im wyżej awansuje pracownik szeregowy, tym większe ma
    problemy, z racji braku umiejętności. Te można nadrobić szkoleniami lub
    stosując skills coaching a w skrajnych przypadkach life coaching.
    Pytanie, czy to się opłaca? IMO mniej niż wprowadzenie menedżera z
    zewnątrz, który dodatkowo "odświeży" zespół.

    Problem opisany powyżej dotyka najczęściej firm produkcyjnych, o mocno
    stożkowej strukturze - brygada pracowników produkcyjnych podlega
    mistrzowi, ten kierownikowi, ten zarządowi. Ścieżka rozwoju prowadzi od
    stanowiska przy maszynie do kierownika produkcji lub działu produkcji.
    Pierwszy poważny problem rozpoczyna się już przy pierwszym awansie - z
    pracownika produkcyjnego na mistrza. Jego przyczyną jest to, że
    pracownik produkcyjny posiada przede wszystkim umiejętności techniczne
    (i dzięki nim zostal przyjety do firmy) a od mistrza wymaga się bardziej
    umiejetności interpersonalnych.
    Następny problem to awans na kierownika (um. interpersonalne vs.
    konceptualne). Potem konceptualne vs. strategiczne itd. aż do
    najwyższego szczebla kariery.

    Kolejna rzecz to trudności w stosowaniu dyrektywnego, autorytarnego
    zarządzania podległymi pracownikami (byłymi kolegami z brygady). Takie
    zarządzanie jest czasami niezbędne, podobnie jak karanie i stosowanie
    sankcji.

    I teraz odnosząc się do telemarketera awansującego na kierownika
    zespołu. Telemarketer przy dobrze zorganizowanym telemarketingu powinien
    posiadać dużą odporność na porażki, wysoki poziom optymizmu, niską
    kreatywność, umiejętność stosowania narzuconych procedur. Menedżer z
    kolei - wyższą kreatywność, umiejetności komunikacji bezpośredniej
    (telemarketer pracuje ze słuchawką), umiejętność właściwego wyważenia
    procedur i technologii, by nie czyniły one pracy nudniejszą. Stąd moje
    wątpliwości - czy aby na pewno taka ścieżka kariery ma sens.

    BTW (odnosząc się do wątku, czym jest a czym nie jest HR): to, co
    opisałem powyzej to czysty HR. Dopiero po podjęciu decyzji o rekruatcji
    wewn. lub zewn. zaczyna się rekrutacja. :)

    pozdr.
    m.

  • 33. Data: 2006-04-06 12:01:07
    Od: Marek Barbaszyński <m...@i...com.pl>

    Maciek Sobczyk wrote:

> [...]
    > jedna pułapka: często się zdarza, że predyspozycje na stanowisko
    > pracownika szeregowego są zupełnie inne od predyspozycji do bycia

    Owszem - proporcjonalnie do odległości w hierarchii.

    > Im wyżej awansuje pracownik szeregowy, tym większe ma
    > problemy, z racji braku umiejętności.

    Z drugiej strony - im niższego stopnia managera zatrudniamy z zewnątrz,
    tym większe ma problemy, z racji braku umiejętności :-) Chyba, że
    został zaimportowany z tej samej branży.

    > Te można nadrobić szkoleniami
    > lub stosując skills coaching a w skrajnych przypadkach life coaching.
    > Pytanie, czy to się opłaca? IMO mniej niż wprowadzenie menedżera z
    > zewnątrz, który dodatkowo "odświeży" zespół.

    Tyle że zewnętrznego menedżera też należałoby doszkolić z tematu,
    którym zajmuje się zespół. Żeby przynajmniej miał zgrubne pojęcie
    o co chodzi i nie przenosił mechanicznie nawyków z poprzedniej pracy.

> [...]
    > techniczne (i dzięki nim zostal przyjety do firmy) a od mistrza
    > wymaga się bardziej umiejetności interpersonalnych.

    Bardziej, ale nie wyłącznie - skądś tę wiedzę o meritum powinien zdobyć.

> [...]
    > zarządzania podległymi pracownikami (byłymi kolegami z brygady). Takie
    > zarządzanie jest czasami niezbędne, podobnie jak karanie i stosowanie

    Z drugiej strony - menedżer z zewnątrz może odbić się od totalnego
    braku autorytetu w zespole. Szczególnie gdy pracownicy przekonają się,
    że został zaimportowany z innej branży i o tym co robią nie ma pojęcia.

    [...]
    --
    Marek "Barbidu" Barbaszyński
    ---- The signature has been optimized away

  • 34. Data: 2006-04-06 12:39:18
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    Marek Barbaszyński napisał(a):
    > Z drugiej strony - im niższego stopnia managera zatrudniamy z zewnątrz,
    > tym większe ma problemy, z racji braku umiejętności :-) Chyba, że
    > został zaimportowany z tej samej branży.
    Wyjścia są więc trzy:
    1. Rekrutować pracowników szeregowych z uwzględnieniem wszystkich
    umiejętności, jakie będą potrzebne w ścieżce rozwoju (wątpliwe - to jest
    rekrutacja geniuszy)
    2. Zatrudnić menedżera z zewnątrz, posiadającego przede wszystkim
    umiejętności / cechy potrzebne na wyższych poziomach ścieżki rozwoju
    (mniej ale też wątpliwe - ze względu na to, że dalej potrzebne będzie
    dalsze, kosztowne dokształcanie).
    3. Wprowadzić system ocen pracowniczych i awansować na podstawie
    cyklicznej całorocznej oceny (wątpliwe?)

    > Tyle że zewnętrznego menedżera też należałoby doszkolić z tematu,
    > którym zajmuje się zespół. Żeby przynajmniej miał zgrubne pojęcie
    > o co chodzi i nie przenosił mechanicznie nawyków z poprzedniej pracy.
    Zawsze to mniej kosztowne i często się sprawdza. Zatrudnia się np. tzw.
    "cost killerów", którzy nie mając dużego pojęcia o działaniu firmy i
    branży, mają pojęcie o dynamice zespołu, wysokie umiejętności myślenia
    mozaikowego i liniowego. Tacy ludzie odświeżają zespół wymieniając część
    kadry i redukując kosztowo procedury a następnie sami odchodzą, bo nie
    są już potrzebni. W podobny sposób zadziałało np. Mieszko i z głębiny
    długów dźwignęło się na II miejsce udziału w rynku słodyczy.

    > Bardziej, ale nie wyłącznie - skądś tę wiedzę o meritum powinien zdobyć.
    Owszem, ale owo "bardziej", przekładajace się na zarządzanie podległym
    personelem ma większy wpływ na efektywność zespołu niż znajomość procesu
    produkcji.

    > Z drugiej strony - menedżer z zewnątrz może odbić się od totalnego
    > braku autorytetu w zespole. Szczególnie gdy pracownicy przekonają się,
    > że został zaimportowany z innej branży i o tym co robią nie ma pojęcia.
    Nie tylko menedżer z zewnątrz może się o to obić. Ale to już kwestia
    umiejętności menedżerskich a nie technicznych.

    pozdr.
    m.

  • 35. Data: 2006-04-06 15:23:46
    Od: "GM" <g...@w...nospam.pl>

    Użytkownik "Maciek Sobczyk" <m...@d...doPLer> napisał w wiadomości
    > Wyjścia są więc trzy:
    > 1. Rekrutować pracowników szeregowych z uwzględnieniem wszystkich
    > umiejętności, jakie będą potrzebne w ścieżce rozwoju (wątpliwe - to jest

    Coz, firma firmie nie rowna tak jak manager managerowi nie rowny.

    No ale z praktycznego punktu widzenia to sie nie zgadzam. Takie stanowiska
    podstawowe jak sprzedaz, telemarketing czy obsluga klienta nie nadaja sie
    dla 40 letnich ludzi po zawodowce, ktorzy niestety nie zostali fachowcami w
    swojej dzialce, tylko dla studentow, absolwentow czy ludzi z matura - a
    zatem o jakimś potencjale ale bez doswiadczenia. Jezeli nie awansuja to
    odejda i juz masz stala rotacje zespolu ludzi.
    Taka osoba siedzi w firmie, jak ma efekty i dobrego szefa to utrzymuje sie
    dlugo na stanowisku, ma dobry przyklad do nasladowania oraz sporo uwag
    ktorych na ogol nie wymawia, na zasadzie "ja to bym inaczej zorganizowal".
    Nie ma powodu aby po roku taka osobe nie awansowała chociazby ze względu na
    bardzo dobra zanjomosc produktu, branzy i dzialalnosci firmy. A takich osob
    do potencjalnego awansu moze byc wiele do wyboru z calego zespolu. Finansowo
    niewielka podwyzka oraz nowe wizytowki i masz lojalnego pracownika. Osoba z
    zewnatrz to koszty - zwlaszcza ze wymagania odnosnie pensji na starcie beda
    znacznie wyzsze moim zdaniem.
    Cost cutter cos a lot - ale to juz na prawde zalezy od firmy ile mzoe na tym
    zyskac. Nie mozna jednoczesnie omawiac mechanika ktory staje sie majstrem i
    duzej korporacji :)

    Pozdro
    GM

  • 36. Data: 2006-04-06 16:45:39
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    GM napisał(a):
> [...]
    > zatem o jakimś potencjale ale bez doswiadczenia. Jezeli nie awansuja to
    > odejda i juz masz stala rotacje zespolu ludzi.

    Motywować pozytywnie można na sto sposobów, wcale nie awansując. Można
    to robić finansowo (w sprzedaży i obsłudze klienta b. ważne) albo i
    niefinansowo - imprezami, gadżetami, wyróżnieniami etc.

    Nie mogę zgodzić się, że praca w obsłudze klienta jest pracą dla ludzi
    bez doświadczenia. Właściwie czym jest obsługa klienta? Na rynku polskim
    istnieją dwa modele - model obsługi klienta i model mylnie utożsamianej
    ze sprzedażą obsługi klienta. Pierwszy to np. obsługa logistyczna
    zamówień, reklamacji etc., co wymaga wiedzy branżowej a więc i
    doświadczenia. Drugi to mylenie funkcji sprzedaży z pierwszym modelem,
    czyli robienie z pracownika świnki morskiej - ani świnki ani morskiej,
    bo często się zdarza, że taki hybrydowy pracownik obsługi klienta i
    sprzedaży nie ma czasu ani na to, by porządnie sprzedawać lub szukać
    klientów ani na to, by porządnie obsługiwać dotychczasowych.

    Czasami inaczej rozwiązać się sprzedaży i obslugi klienta nie da,
    zwłaszcza w firmach z zamiłowaniem uprawiających rozciąganie produktów
    (np. linia produktów o wspólnej cesze głównej lecz różniących się pod
    względem parametrów technicznych jak silniki elektryczne) albo w firmach
    wdrożeniowych, konsultingowych (choćby szkoleniowej) etc.

    Wówczas funkcje przedsprzedaży ogranicza się do minimum a właściwe
    funkcje handlowe pełni osoba o dużej wiedzy na temat owych silników,
    wdrożeń, szkoleń etc. Znów jest więc potrzebne doświadczenie.

    > Nie ma powodu aby po roku taka osobe nie awansowała chociazby ze
    względu na
    > bardzo dobra zanjomosc produktu, branzy i dzialalnosci firmy.
    Na jej miejsce trzeba zatrudnić nową osobę szeregową. I co zrobić z
    dwoma menedżerami- poprzednim i nowo awansowanym? Zwolnić?

    > A takich osob
    > do potencjalnego awansu moze byc wiele do wyboru z calego zespolu. Finansowo
    > niewielka podwyzka oraz nowe wizytowki i masz lojalnego pracownika.
    No właśnie - z 10 handlowców robi Ci się 10 menedżerów ds. czego? I kim
    będą zarządzać? 100 nowych pracowników? :)

    pozdr.
    m.

  • 37. Data: 2006-04-06 22:21:44
    Od: "Immona" <c...@n...gmailu>

    GM napisal:
    >Użytkownik "Immona" <c...@n...gmailu> napisał w wiadomości
    >
    >Witam,
    >
    >Tylko sie cieszyc. Poważnie.
    >W tym co dalej opisujesz moze byc sporo racji - ale to dotyczy mysle ze
    >rowniez PL. Osoby ktore wierza w swoje mozliwosci i nie ustepuja w
    >poszukiwaniu dobrej i niefizycznej pracy moga rownierz poradzic sobie na
    >rodzimym rynku. Kwestia jakosci i kasy jaka mozna za ta prace dostac.

    Jakosci glownie. Kase sie da w Polsce zarobic. W wielu polskich firmach panuje
    zla organizacja, co potrafi byc niepotrzebnie stresogenne, a najwieksza roznica
    jest w ludzkich zachowaniach i podejsciu do zycia. W Polsce za duzo ludzi jest
    zestresowanych, przestraszonych, podejrzliwych, zmartwionych etc. W wielu
    przypadkach to nie ich cecha osobista, ale poddanie sie wplywowi otoczenia. Gdy
    doswiadczaja dobrze zorganizowanego srodowiska pelnego autentycznie pozytywnie
    nastawionych, zrelaksowanych ludzi, dobrze sie do siebie nawzajem odnoszacych,
    bywa to silniejszym argumentem za zostaniem niz argument finansowy. Jeden
    emigrant powiedzial mi, ze dopiero po jakims czasie zrozumial, ze ten na
    poczatku denerwujacy entuzjazm i radosc tubylcow (wygladajace na powierzchowne
    odgrywanie) sa autentyczne. Ze oni sie naprawde tak czuja, a ludzie to na
    poczatku interpretuja jako gre, bo nie moga sobie wyobrazic, ze mozna sie
    naprawde tak czuc :)

    Jest jeszcze jedna rzecz i to dotyczaca jednej z najcenniejszych czesci
    kapitalu ludzkiego, specjalistow w innowacyjnych branzach. Moze w Polsce sa
    rozchwytywani, zwlaszcza w IT, ale wielu wyjezdza skarzac sie, ze w Polsce nie
    ma ciekawych projektow, ze jestesmy osrodkiem na zapleczu do tluczenia mlotkiem
    - w wielu dziedzinach w Polsce po prostu nie ma gdzie realizowac swoich pasji
    innowacyjno-badawczych i jesli komus chodzi nie tylko o kase, a o prawdziwy

    ozwoj zawodowy i dokonanie czegos na wieksza skale, tez musi szukac za granica.

    >Niemniej jednak uwazam ze pełne ustatkowanie sie jednak zajmuje troche
    >wiecej czasu bo i start jest z nieco gorszej pozycji (bez rodziny, meldunku
    >i innych praw z tym zwiazancyh).

    OT: Meldunek to wynalazek zbiurokratyzowanych krajow postkomunistycznych i
    kilku innych nielicznych majacych jazde na biurokracje :). Odkrylam to szukajac
    angielskiego odpowiednika slowa "meldunek" i znajdujac tylko opisowe
    wyjasnienie zdziwionych Anglikow na ten twor. W krajach nie lubiacych zbednej
    papierkologii do udowodnienia, ze sie gdzies mieszka uzywa sie umowy najmu lub
    aktu wlasnosci. W wielu krajach nie ma tez dowodow osobistych - w UK trwa
    debata nad ich wprowadzeniem z powodu zagrozenia terroryzmem i jest duzy
    sprzeciw ze strony ludnosci uwazajacej to za niebezpieczny zamach na wolnosc
    osobista.

    I.

    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 38. Data: 2006-04-07 05:41:22
    Od: Marek Barbaszyński <m...@i...com.pl>

    Maciek Sobczyk wrote:
> [...]
    > dalsze, kosztowne dokształcanie).
    > 3. Wprowadzić system ocen pracowniczych i awansować na podstawie
    > cyklicznej całorocznej oceny (wątpliwe?)

    Można np. inaczej ustawić organizację pracy w firmie: tak by
    rozdzielić zarządzanie administracyjne od decyzji technicznych.
    Taka dwuwładza daje szanse awansu pracownikom technicznym
    w ramach ich kompetencji, a przy okazji broni przed radosną
    twórczością menedżerów nie mających pojęcia o branży.

> [...]
    > sami odchodzą, bo nie są już potrzebni. W podobny sposób zadziałało
    > np. Mieszko i z głębiny długów dźwignęło się na II miejsce udziału w

    Hmm, znane mi tego typu przypadki dotyczyły wyłącznie kierownictwa
    najwyższego szczebla. Co jednak na niższych poziomach - tego
    przykładowego majstra czy brygadzisty?
    Zresztą - oprócz success stories są też przypadki (zapewne równie
    liczne o ile nie liczniejsze, ale mniej nagłaśniane), gdy taki
    menedżer z zewnątrz tylko narobił szkód, np. przenosząc
    nawyki z firmy doradczej na produkcję oprogramowania.

    > Owszem, ale owo "bardziej", przekładajace się na zarządzanie podległym
    > personelem ma większy wpływ na efektywność zespołu niż znajomość
    > procesu produkcji.

    O ile taką minimalną potrzebną znajomość procesu ma. Innymi słowy:
    jeśli mistrz ma niezbędne minimum wiadomości o procesie, to lepiej
    by rozwijał umiejętności interpersonalne, bo będzie z tego większy
    pożytek. Ale jeżeli tego minimum mu brak, to samymi umiejętnościami
    interpersonalnymi nie nadrobi.
    Im wyżej w hierarchii, tym znajomośc procesu może być gorsza.

    > Nie tylko menedżer z zewnątrz może się o to obić. Ale to już kwestia
    > umiejętności menedżerskich a nie technicznych.

    Niezupełnie. W przypadku awansowanego dotychczasowego pracownika
    brak autorytetu to faktycznie raczej kwestia niedostatków menedżerskich
    (zakładając dla uproszczenia że awans był zasłużony).
    Natomiast przychodzący z zewnątrz nawet jeżeli sprawdził się jako
    menedżer w jednej branży może zyskać w zespole opinię ignoranta
    i wtedy nici z autorytetu. Miałem wątpliwą przyjemność oglądać
    taki spektakl w wielu aktach, gdzie rolę główną grał były
    menedżer sprzedawców przeflancowany do zespołu programistów.

  • 39. Data: 2006-04-07 07:12:24
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    Immona wrote:

> [...]
    > innowacyjno-badawczych i jesli komus chodzi nie tylko o kase, a o prawdziwy

    Umówmy się, nie w Polsce ale może w 2 - 3 miastach i nie wiem jak to
    jest w rzeczywistosci, moze tak jak z fenomenalnym rozwojem Lodzi wg GW,
    bo jest najwiecej ogloszen o prace, tylko nikt nie sprawdza, ze caly
    czas te same firmy poszukuja pracy i to czesto bnie dlatego, ze
    zwiekszaja zatrudnienie...

    --
    Kaczus/Pegasos User
    http://kaczus.republika.pl

  • 40. Data: 2006-04-07 08:06:19
    Od: "GM" <g...@w...nospam.pl>

    Użytkownik "Maciek Sobczyk" <m...@d...doPLer> napisał w wiadomości

    Widze Maciek ze masz spora wiedze w tej tematyce. Ja jestem raczej
    praktykiem.

    > Motywować pozytywnie można na sto sposobów, wcale nie awansując. Można to
    > robić finansowo (w sprzedaży i obsłudze klienta b. ważne) albo i
    > niefinansowo - imprezami, gadżetami, wyróżnieniami etc.

    Jak mowisz 100 sposobów - wymeiniłem jeden z nich :D

> [...]
    > zdarza, że taki hybrydowy pracownik obsługi klienta i sprzedaży nie ma
    > czasu ani na to, by porządnie sprzedawać lub szukać klientów ani na to, by

    Zaraz zaraz, mowisz o idealnych rozwiazaniach, ktore moga byc stosowane w
    organizacjach zarzadzaja personelem (i sprzedaza) na poważnie. Ja raczej o
    sklepie, hotelu, czy supporcie. Pracy dla ludzi ktorym z zalozenia chce sie
    placic malo. Albo masz gotowy opis stanowiska, kryteria i budzet - albo acap
    (c=cheap). Niejest powiedziane ze tylko rozwiazania idealne maja
    zastosowanie ponieważ czesto jest kompromis. Przyklad supportu technicznego
    jednego z dostawcy DSL - zatrudniasz pracownikow, ktorzy maja obycie z
    informatyka (nie nie programisci czy web designerzy). Siedza z sluchawkami i
    pomagaja rozwiazac problemy. Taka osoba po roku moze rzucic sluchawke i byc
    ekspertem (zwlaszcza przy duzej rotacji) i rozwiazywac problemy z ktorymi
    nie radza sobie jeszcze inni na sluchawkach, oraz zbierac od nich reklamacje
    dla dzialu technicznego, po kolejnym roku mozesz zarzadzac grupa takich
    ekspertow i dodatkowo ustalac grafik kto kiedy pracuje oraz wytyczac nowych
    ekspertow i tak dalej...ALE nie koniecznie taka osoba stanie sie PR,
    marketing czy innym managerem. Albo pracownik hotelu - targa walizki i
    poznaje organizacje, moze za jakis czas dostanie ladniejsza plakietke i
    bedzie siedzial jako concierge albo w recepcji. ALE masz racje w tym ze
    niekoniecznie taka osoba nadaje sie zeby zostac kierownikiem sprzedazy,
    marketingu czy produktu - takze powoli :D Nie mowie o pucybut-prezes -
    chociaz kazdy gdzies zaczynal :)

> [...]
    > względem parametrów technicznych jak silniki elektryczne) albo w firmach
    > wdrożeniowych, konsultingowych (choćby szkoleniowej) etc.

    Coz w takim przypadku dobrze jest miec staly team :) i duzo szkolen
    produkowych.

> [...]

    > Na jej miejsce trzeba zatrudnić nową osobę szeregową. I co zrobić z dwoma
    > menedżerami- poprzednim i nowo awansowanym? Zwolnić?
    Wiesz - to zalezy od organizacji. Jezeli nie ma miejsca na awans to nie
    bazujesz na takich motywatorach. Ale jezeli zakladasz ekspansje, większa
    ilosc klientów to dlaczego nie. Trudno tutaj uniwersalne zalozenia. Rozne
    moga byc scenariusze.

    > No właśnie - z 10 handlowców robi Ci się 10 menedżerów ds. czego? I kim
    > będą zarządzać? 100 nowych pracowników? :)
    Niezrozumielismy sie, z 10 handlowcow zrobisz jednego kierownika sprzedazy
    :) O ile masz z kogo wybierac.

    Rekrutacja wewnetrzna ma zarowna wady jak i zalety - czego nie ukrywam.

    Pozdrawiam
    GM