PracaGrupypl.praca.dyskusjerekrutacje i tandeta › Re: rekrutacje i tandeta
    From: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: rekrutacje i tandeta
    Date: Thu, 06 Apr 2006 18:45:39 +0200

    GM napisał(a):
    > No ale z praktycznego punktu widzenia to sie nie zgadzam. Takie stanowiska
    > podstawowe jak sprzedaz, telemarketing czy obsluga klienta nie nadaja sie
    > dla 40 letnich ludzi po zawodowce, ktorzy niestety nie zostali fachowcami w
    > swojej dzialce, tylko dla studentow, absolwentow czy ludzi z matura - a
    > zatem o jakimś potencjale ale bez doswiadczenia. Jezeli nie awansuja to
    > odejda i juz masz stala rotacje zespolu ludzi.

    Motywować pozytywnie można na sto sposobów, wcale nie awansując. Można
    to robić finansowo (w sprzedaży i obsłudze klienta b. ważne) albo i
    niefinansowo - imprezami, gadżetami, wyróżnieniami etc.

    Nie mogę zgodzić się, że praca w obsłudze klienta jest pracą dla ludzi
    bez doświadczenia. Właściwie czym jest obsługa klienta? Na rynku polskim
    istnieją dwa modele - model obsługi klienta i model mylnie utożsamianej
    ze sprzedażą obsługi klienta. Pierwszy to np. obsługa logistyczna
    zamówień, reklamacji etc., co wymaga wiedzy branżowej a więc i
    doświadczenia. Drugi to mylenie funkcji sprzedaży z pierwszym modelem,
    czyli robienie z pracownika świnki morskiej - ani świnki ani morskiej,
    bo często się zdarza, że taki hybrydowy pracownik obsługi klienta i
    sprzedaży nie ma czasu ani na to, by porządnie sprzedawać lub szukać
    klientów ani na to, by porządnie obsługiwać dotychczasowych.

    Czasami inaczej rozwiązać się sprzedaży i obslugi klienta nie da,
    zwłaszcza w firmach z zamiłowaniem uprawiających rozciąganie produktów
    (np. linia produktów o wspólnej cesze głównej lecz różniących się pod
    względem parametrów technicznych jak silniki elektryczne) albo w firmach
    wdrożeniowych, konsultingowych (choćby szkoleniowej) etc.

    Wówczas funkcje przedsprzedaży ogranicza się do minimum a właściwe
    funkcje handlowe pełni osoba o dużej wiedzy na temat owych silników,
    wdrożeń, szkoleń etc. Znów jest więc potrzebne doświadczenie.

    > Nie ma powodu aby po roku taka osobe nie awansowała chociazby ze
    względu na
    > bardzo dobra zanjomosc produktu, branzy i dzialalnosci firmy.
    Na jej miejsce trzeba zatrudnić nową osobę szeregową. I co zrobić z
    dwoma menedżerami- poprzednim i nowo awansowanym? Zwolnić?

    > A takich osob
    > do potencjalnego awansu moze byc wiele do wyboru z calego zespolu. Finansowo
    > niewielka podwyzka oraz nowe wizytowki i masz lojalnego pracownika.
    No właśnie - z 10 handlowców robi Ci się 10 menedżerów ds. czego? I kim
    będą zarządzać? 100 nowych pracowników? :)

    pozdr.
    m.